Om te beginnen:
- * Zorg er voor dat je palet lagen (layers) open staat. Mocht dit niet het geval zijn; Beeld – Paletten – Lagen.
* Vergeet niét dingen tussendoor op te slaan. Scheelt je een hoop werk als je pc weer eens kuren heeft!
Stap 1.
Allereerst kies je de foto uit om te bewerken.
Tip: Neem, om te beginnen, een gemakkelijke foto. Geen rondvliegende manen of staarten of anderen uitstekende objecten.
Ik ga de volgende foto gebruiken: [ van internet geplukt. ]

Open deze vervolgens in Paint Shop Pro.
Stap 2.
Om de achtergrond weg te werken, zijn verschillende omslachtige manieren.
Zelf gebruik ik altijd de gum/achtergrondgum.

Allereerst begin ik met de achtergrondgum, omdat deze foto een achtergrondkleur heeft, die redelijk constant is.
Tip: Als je een plaatje hebt, met bijna dezelfde achtergrondkleur als het object óf vele verschillende kleuren, gebruik dan de gewone gum.
Ik gebruik de volgende instellingen [achtergrondgum] :

Voordat je kan beginnen met gummen, moet je ervoor zorgen dat de laag waarin het plaatje staat, geen achtergrond laag is.
Om dit te veranderen, ga je naar het palet lagen en drukt met je rechtermuisknop op de laag waarin het plaatje staat. Laag maken van achtergrondlaag.

Als dit gebeurd is kan je gaan beginnen met gummen.
Hetgeen waar je reeds gegumd hebt, zal grijs/wit geblokt worden.

Tip: Het gummen, vooral als je geen gebruikt maakt van de achtergrondgum, zal in het begin erg lastig gaan. Geef niet te snel op; oefening baart kunst!
Tip: Als je niet goed kan zien wat je uitgumt, zoom dan in. Dan worden details beter zichtbaar.
Stap 3.
Nu het plaatje enigzins van de achtergrond ontdaan is, wordt het tijd om een leuke achtergrond uit te kiezen.
Zelf ga ik de volgende gebruiken:
http://www.edenpics.com/pictures/003/en ... and-St.jpg
[ url vanwege grote foto ]
Tip: Kies een achtergrond die niet té druk is. Een zonsondergang doet het altijd goed : ).
Open dit bestand in Paint Shop Pro en wijzig de grootte naar gelangen.
Dit doe je als volgt:
Afbeelding – Formaat wijzigen.

In het scherm dat hierop volgt kan je de gewenste afmetingen invullen.

Ik heb gekozen voor 600 pixels breed en 450 hoog.
[ op het plaatje staan andere afmetingen, maar goed. ]
Tip: Zorg ervoor dat de grootte van de achtergrond in verhouding is met het plaatje.
Stap 4.
Het plaatje moet natuurlijk óp de achtergrond.
Hiervoor moet je terug naar je oorspronkelijke afbeelding met de foto van het uitgegumde object.
Zorg ervoor dat het venster met het uitgegumde object open staat en ga naar: Bewerken – Kopiëren.
Vervolgens moet je weer terug naar de afbeelding met de achtergrond. Zorg ervoor dat deze nu open staat en doe: Bewerken – Plakken.
Als het goed is staat je uitgegumde object nu óp de achtergrond.
Verschuif deze tot hij op de goede plaats staat.
Ik heb nu ongeveer dit:

Zoals je ziet heb ik, doordat de achtergrond bij het gummen ook wit werd, wat witte stukjes gemist. Deze kan ik nu bijwerken met de gewone gum/wisser.
De instellingen heb ik als volgt:

Tip: Zorg ervoor dat de gum die je gebruikt niet te groot is. Dit zorgt voor meer onnauwkeurigheden.
Uiteindelijk, na het bijwerken, heb ik dit gekregen:

Erg kaal nog, niet waar?
Goed; tijd voor wat extra versiering.
Stap 5.
Nu wordt het tijd voor wat extra’s. De naam van het paard? Een andere leuke tekst?
Om tekst toe te voegen, moet je gebruik maken van de tekst-tool.

Nu is het alleen zaak om een leuk lettertype te kiezen en een goede grootte.
Deze kan je bovenin instellen.

Lettertype: Hier kies je het gewenste lettertype.
Grootte: De grootte van je tekst kan je hier instellen.
Streekbreedte: Een extra randje om je letters. 1 = dun. 2 = iets dikker enzovoort.
Materialen: De kleur die onderaan staat is de kleur van je letters. Degene die links boven staat is de kleur van je ranje / streekbreedte.
Ik kies voor grootte 48, Knights Templar, streekbreedte: 1.
Kleuren: Grijs voor de tekst en zwart voor het randje.
Als je op ‘Toepassen’ klikt, komt de tekst op je afbeelding te staan. Alleen nog even naar de goede plaats slepen en voilá.
Dit komt er als volgt uit te zien:

Voor een leuke schaduw onder je letters, moet je eerst een normale rasterlaag van de laag maken, waar de letters in staan.
Hiervoor ga je opnieuw naar het palet lagen, rechtermuisknop, omzetten in rasterlaag.
Hierna naar Effecten – 3d effecten – slagschaduw.

Ik gebruik de volgende instellingen:

Stap 6.
Alles is nu wel héél aanwezig, niet waar?
Om het geheel een beetje te nuanceren, kan je de tekst en/of het object enigzins doorzichtig maken.
Hiervoor moet je opnieuw in het palet lagen zijn.
Zorg ervoor dat de laag, die je doorzichter wil maken, aangeklikt hebt. [ blauw ].
Vervolgens kan je naast de naam van de laag, aan het schuifje schuiven, zodat de 100 verandert in bijvoorbeeld 80.
Dit is mijn resultaat:

Stap 7.
Uiteindelijk kan je het geheel naar wens veranderen.
Nog een plaatje toevoegen, nog meer tekst, brushes, plaatjespenselen, een randje etc.
Daar ga ik verder niet op in, dat wordt in andere tutorials wel uitgelegd.
Succes in ieder geval!