[Verhaal]nog geen titel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mouskatje

[Verhaal]nog geen titel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 18:50

Dit is een verhaal waar ik eens was aan begonnen. Ik heb het stuk wat aangepast. Tips zouden leuk zijn

“Neem allemaal een toetsenblad!” riep Mevrouw Bendrix. De klas slaakte samen één grote zucht.
“Binnen 5 minuten belt het,” fluisterde ik tegen Karen.
“Typisch. Die wil ons hier houden. Ze heeft ons veel te graag,” knipoogde Karen naar mij.
“Ik denk niet dat het gevoel wederzijds is, kijk maar,” zei Joren tegen ons die achter ons zat en de opgaven doorgaf.
“Ook weer zoiets typisch. Altijd moeten we die opgaven overschrijven,” mompelde ik stil maar toch niet stil genoeg.
“Jenda! Je gedragskaart nu!” schreeuwde Bendrix. Op school hebben we zo van die vervelende kaarten voor als je iets vergeten bent of als je je niet gedraagt. Saai dus.
“Waarom?” vroeg ik schijnheilig. Iedereen in de klas keek op. Als Jenda en Bendrix beginnen te discusseren zijn ze meestal wel een heel uur bezig, dacht iedereen, dus ook geen test. Opeens ging de bel. Mijn klasgenoten wouden vertrekken, natuurlijk was van iedereen de boeketas al lang gemaakt, maar Bendrix snelde naar de deur. Voor iemand die zo dik was, kon ze echt nog hard rennen..
“Pas als Jenda haar kaart heeft afgegeven mogen jullie vertrekken,” zei ze met een gezicht van dat ze alles was. Echt, dit was smerig van haar. Ze keken allemaal om naar mij. Die verwachten toch niet dat ik mijn kaart afgaf? Dus wel, van je klasgentoen moet je het hebben. Traag zette ik me weer neer op mijn stoel, kruiste mijn benen en zei: “Ik heb tijd genoeg hoor,”
Bendrix kreeg het. Ze liep helemaal rood aan. Het was wel grappig dat iedereen 2 passen naar achter stapte. Karen zette haar neer op de stoel naast mij.
“Iemand moet toch Jenda gezelschap houden,” zei ze schouderophaalend. Dat was mijn Karentje, dacht ik trots. Bendrix keek op haar horloge.
“Iedereen zet zich weer neer, nu!” schreeuwde ze naar de rest van de kals. Natuurlijk bleef iedereen staan.
“Als jullie het zo willen spelen ...” ze zei dit niet maar siste het, het speeksel vloog in het rond. Ze gooide de deur open, stapte naar buiten, deed hem weer dicht en op slot. Iedereen keek vragend naar mij.
“Ja seg, als ik nog een negatief punt had moest ik naar de strafstudie. Maar ik weet wat,” zei ik.

Eigelijk had ik geen idee hoe te ontsnappen. Een raam ingooien? Er zal wel iets beter te vinden zijn. Opeens wist ik het.
“Karen, bevindt de klas zich op het eerste verdiep?” vroeg ik hopend.
“Ik denk het wel,” Direct stond ik op en liep naar het raam. Ik keek naar butien en zag een brandtrap. Perfect! Alleen te gebruiken in noodsituaties, hoe toepasselijk, gniffelde ik. Ik draaide het handvat open. Waarom geeft dat ding niet mee? Ik trok nog wat harder.
“Wacht, laat mij maar,” ik verschoot me ongeluk. Achter mij stond Joren. Waarom wou hij het altijd beter weten. Met een diepe zucht liet ik het handvat los.
“Je moet het handvat naar links draaien, niet naar rechts,” zei hij en draaide het dan ook die kant op. Ik werd helemaal rood van schaamte maar ik probeerde me snel te herstellen.
“Hé mensen!” riep ik “Bendrix zal niet meer lang wegblijven, dus kruip allemaal uit het raam en ga via de brandtrap naar beneden. Val niet en haast je,”
“Goed plan,” mompelde Joren tegen mij. Ik glimlachte lief weer.
“Wacht, ik ben nog iets vergeten,” mijn ogen twinkelden. Vlug liep ik naar het bord en schreef:
Lieve Mevrouw Bendrix, wij zijn even naar de wc, maandag zijn we weer. Tot straks. Heel veel groetjes van 5STW.
Joren begon spontaan te lachen. Ondertussen waren al mijn lieve klasgenootjes al buiten.
“Kom haast je. Ik denk dat ik haar voetstappen op de gang hoor,” fluisterde ik. Spijtig genoeg was ik een beetje te laat met dit te zeggen. De deur vloog open en toen begonnen de ergste uren van mijn leven. Misschien een beetje overdreven, maar toch.

Een paar uur later kwam ik de trappen bij de uitgang afgestapt. Ik was mijn zakken diep aan het aftasten, op zoek naar de sleutel van mijn brommer.
“Verdomme,” vloekte ik. Ik was helemaal vergeten dat mijn benzine vanochtend op was en dat ik met de schoolbus was gekomen. Natuurlijk was die al vertrokken.
“Lift nodig?” vliegensvlug draaide ik mij om. Er stond een astratje voor mijn neus met Joren aan het stuur. Was het nu al de tweede keer dat hij me liet verschieten?
“Heb jij een rijbewijs?” vroeg ik verstond.
“Jenda, meid toch. Ben je vergeten dat ik 2 jaar ouder ben als?” dit vroeg hij redelijk verwijtend vond ik.
“Eigelijk wel,”
“Rij je nou nog mee?” Twijfelend keek ik naar hem. Als ik niet meereed zou ik waarschijnlijk niet meer thuis geraken, dus pakte ik de lift met bijde handen aan. Ik stapte in. Direct vertrok Joren.
“Echt een goeie zet van je,” begon hij. Ik fronste mijn ogen. Die verweet me natuurlijk dat strafwerk.
“Hé, ik had echt geen zin om nog een woensdagnamiddagje op school te blijven. Ik heb wel wat beters te doen,”
“Mja, maar nu zitten we er wel voor meerdere woensdagnamiddagjes,” Het werd stil in het autotje.
“Maar het was wel grappig,” zei hei “Nooit gedacht dat Bendrix zo snel kon rennen,”
Had ik daarnet niet net hetzelfde gedacht?
“Het was gewoon een tomaatje die wat rondbotste,” Wat zei ik nou? Zo iets doms had ik nooit gezegt. Joren fronste zijn wenkbrauwen.
“Een tomaatje over tijd waarschijnlijk. Er hebben natuurlijk ook al wat beestjes opgezeten,” zei hij. En we lachten.
“Daar die straat in,” wees ik mijn straat in. Handig draaide Joren zijn autotje in het smalle straatje.
“Het is hier mooi,” zei hij nadenkend.
“En stil, soms wat te stil,” maakte ik zijn zin af met een teleurgestelde toon. “Dat huis daar,”
Joren stopte keurig voor de deur.
“Tot maandag dan maar,” zei hij.
“Dank je voor de lift,” en ik stapte uit. Joren vertrok direct. Ik zwaaide hem uit maar ik denk niet dat hij dat
heeft gezien.

“Eindelijk!” Mijn grote broer Matthias sprong meteen recht uit te zetel toen ik binnenkwam. Wat een ontvangst, dacht ik glimlachend. Als hij nu nog neerviel voor mijn voeten, dat zou zalig zijn.
“Hoi, ik had een klein probleempje met Bendrix,” het kwam er vrolijker uit dan dat ik van plan was.
“Maakt me niet uit. Doe vlug iets anders aan dan dat vreselijke uniform . En haast je, anders komen we te laat!”
Verkleden? Te laat komen? Waar dan? Ow nee he, ik was het helemaal vergeten. Vandaag ging mijn broer nieuwe paarden uitzoeken voor zijn bedrijf. En net vandaag mocht ik mee.
“Wat sta je daar nou zou dom te kijken? Haast je nou eens!” commendeerde hij me. Ik werd wakker uit mijn gedachten en rende de trap op met 2 treden tegelijk naar mijn kamer. Snel deed ik mijn blauw uniform uit. Ook weer iets leuk van mijn leuke school. Ik smeet mijn uniform op mijn bed en greep een jeansbroek en een warme pull vanonder mijn bed. Ik rende met twee treden tegelijk naar beneden. Natuurlijk miste ik de laatste trede en viel met een luide bons op mijn staartebeentje.
“Auw! schreeuwde ik uit. Wat blond van mij! Ik stond direct weer recht. Het deed ongeloofelijk veel zeer. Ik probeerde mijn pijn in te slikken, maar het lukte niet. De tranen stonden in mijn ogen. Matthias, die ondertussen al in de auto zat, toetterde ongeduldig. Ik veegde mijn tranen weg en stapte naar buiten, goed uitkijkend waar ik mijn voeten zette. Ik wou niet nog eens vallen.

Mijn broer heeft een paardenbedrijf, soort van handel-fok-manege-manegestal. Nu denken jullie waarschijnlijk, weer zo een typisch pennymeisje die alles heeft. Haar lieftallig broetje heeft paarden dus haar ouders zullen wel heel veel geld hebben. Daar ligt mijn probleem dus al: ouders. Allebei mijn ouders zijn dood. Ik heb geen directe familie meer. Matthias is mijn stiefbroer. Ingewikkeld zaakje.
Mijn moeder was eerst getrouwd met de vader van Matthias, Tom. Nadat ze Matthias had gekregen is ze gescheiden van Tom, het lukte niet meer goed. Ze leerde mijn vader kennen en trouwde met hem. Ze kregen mij. Niet lang na mijn geboorte is ze terug gekeerd naar Tom, moeilijk mens he. Ze wou niets meer met ons te maken hebben en al zeker niet met mij. Waarschijnlijk huilde ik te teveel naar haar zin. Ik woonde dus bij papa. Op een regenachtige dag, typisch op zo een dag, heeft mijn vader een verkeersongeluk gehad. Hij was op slag dood. Ik denk dat ik toen acht was. Normaal moest mijn moeder me in huis nemen, maar ze wou niet; het weenprobleem waarschijnlijk. Dus moest ik naar een opvangtehuis. Er zou een pleeggezin gezocht worden voor mij. Maar niemand moest mij. Op een dag kwam er een man op bezoek. Ik herkende hem ergens van. Het was Tom, de man van mijn moeder. Hij zei dat mijn moeder sterfende was. Ze had een agressieve kanker. Mama wou dat ze me voor een laatste keer zag en dat ik bij hun gezin kwam wonen. Natuurlijk vond ik dit goed, eindelijk uit het opvangtehuis. Een week na mijn intrek op hun gezellige boerderij, stierf ze. Gelukkig mocht ik blijven van Tom en Matthias.

Mijn staartebeentje deed nog altijd zeer. Moedig probeerde ik weer de pijn weg te slikken, deze keer leek het te lukken.
“En vertel me eens, wat heb jij uitgestoken op school?” vroeg Matthias geïnterseert.
“Gedragskaart vergeten afgeven,” ik was afwezig naar buiten aan het kijken.
“Hoeveel?”
“Drie woensdagen,”
“Drie?!” vol ongeloof keek Matthias opzij. Ik knikte ja.
“Gewoon omdat je je gedragskaart bent vergeten af te geven?”
“Nou ... nee, eigelijk niet,”
“Wat nog?”
“Het leven van mijn medeleerlingen bedreigd,”
“Huh?”
Ik zuchtte. Ik vertelde hem het hele verhaal. Matthias leek diep na te denken wat hij zou zeggen, maar het bleef stil in de auto. Ik kon niet tegen de stilte.
“Het zal wel iets blonds zijn van mij,” besloot ik. Matthias lachte.
“Moet ik vragen aan Natasja of ze je haar in een ander kleur verft?” stelde hij voor.
Natasja, de vriendin van Matthias. Ik kon haar niet uitstaan. Ze studeert voor kapster, maar heel goed is ze er niet in.
“Die verft mijn haar roze,”
“Vast wel, als je zo onvriendelijk tegen haar blijft doen,”
“Is het daar?” Ik had geen zin om iets te zeggen dat te maken had met vriendelijk en Natasja, dus wees ik domweg een boerderij aan, die nog redelijk klein was.
“Eum, nee. Het is daar, je ziet het al van in de verte. Moelijk om over te kijken,”
Daar had hij gelijk in. De handelstal was inmens groot..

Vrolijk stapte ik en mijn broer het bureel in. Wat saai was het daar. Gewoon een grote ruimte met een paar stoelen en een bureau. De muren waren wit, vuil wit eigelijk. Wel had er iemand ooit eens een poging gedaan om de muren te schilderen, maar die had het blijkbaar vlug opgegeven, na enkele meters al.
“Hallo,” begroette mijn broer een jongen die achter het bureau zat. Die had ik nog niet opgemerkt.
“Hallo,” zei de jongen ongeïnterseerd. Vriendelijk personeel hebben ze hier wel. De jongen zat ijverig op een game-boy te spelen.
“Ik heb een afspraak met Meneer Vandenberghe,” zei mijn broer.
“Op naam van?” de jongen keek zelf niet op. Een gambe-boy was blijkbaar intersanter dan klanten.
“Paardenhouderij Thiemess,”
“Meneer Vandenberghe excuseerd hem. Hij zal later komen. Tot die tijd moet ik de afspraak overpakken,”
Ik verwachtte even dat hij ging opstaan en ons de paarden zou laten zien maar hij bleef mooi zitten.
“Eum,” begon mijn broer “Wilt u dan ons de paarden tonen?”
“Vanaf dat uw afspraak begint. En dat is nog...” hij keek op zijn uurwerk “2 minuten,”
Dus stonden we daar 2 minuten wortel te schieten. Na 2 minuten stond de jongen eindelijk op.
“Ik ben Simon, volg me maar,” zei de jongen. Braaf volgden we hem naar buiten.
“De baas heeft enkele groene paarden voor u uitgezocht, hier staan ze,” Hij opende een deur van een kleine loods. Het eerste wat ik zag, was een prachtige appaloosa.

absque_dubio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 23:31

komt er ook een vervolg?
ik vind het een leuk verhaal, ben benieuwd hoe het verder loopt!

Ayasha
Blogger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 00:19

dat ziet er goed uit
jij komt uit Belgie he?

marthine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:28

yo0w vervolg
??

Mouskatje

Re: [Verhaal]nog geen titel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 16:42

@pharagirlke: valt het op

Vervolg komt snel, heb alleen weinig tijd om het te typen nu ik exames heb. Maar nog 2 dagen en het is gedaan

Mouskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 19:06

“Die is mooi,” was het eerste wat ik zei toen we binnenkwamen. Mijn oog viel natuurlijk opde appaloosa.
“Niet echt mijn stijl,” Matthias liep naar het paard er achter. Naast de appaloosa stonden nog acht paarden. Zijn stijl niet? Hoe kan nu zo een mooi paard zijn stijl niet zijn? Ze, ik ging er vanuit dat het een merrie is, was vooral bruin maar ook met wat wit er tussen. Ik weet echt niet hoe dat kleur noemt. Ik stapte naar haar toe. Ze deed haar oortjes naar voren, zo schattig.
“Matthias, wat is er slecht aan haar?” vroeg ik.
“Het is mijn stijl niet,”
“De mijne wel,”
“Jenda, zie je dat paard al als sportpaard? Het zou geen zicht zijn.”
“Ik denk dat ze juist leuk zou staan. Ze zou opvallen, en is dat nu niet de bedoeling?,”
“Die merrie is ook heel goed in springen, de beste van deze acht,” mengde opeens Simon zich in het gesprek. Ik keek hem dankbaar aan.
“Hoe hoog?” vroeg mijn broer.
“1m60, heel goed voor een 3jarig paard,”
“Ik wil het eerst zien. En dat paard wil ik ook zien vrijspringen,” hij wees naar een donkerbruin paardje. Niets speciaals, vond ik. Naast het bruine paard stond een kleiner paardje, amper 1m50, ze was gitzwart buiten een wit kolletje op haar voorhoofd.
“En die zwarte, matthias? Wat vind je daar van?”
Matthias frosnste met zijn ogen bij het zien van het zwarte paardje. “Die is te klein,”
“Laat die ook maar eens vrijspringen,” zei ik tegen simon, totaal mijn lief broertje aan het negeren. Simon liep vlug naar het zwarte paardje, hij dacht waarschijnlijk dat Matthias het paard niet wou zien vrijspringen. Het paardje liep mooi naast Simon naar buiten.
“Is het een zij?” vroeg ik aan Simon.
“Ja,”
“Matthias, daar kun je altijd nog mee fokken,”
Matthias mompelde iets in zich zelf. Ik kon niet verstaan wat, maar ik denk niet dat het iets positief was. Maar wat maakt het uit? Ik wil en zal de appaloosa merrie hebben. Maar eerst het zwarte merrietje, Simon had ze al losgelaten in de piste. Er stond al een hindernis klaar, ongeveer op 80 cm. Is dat niet te hoog om in te springen? Simon klakte met de zweep, te dicht naar mijn zin bij de merrie. Ze schoot direct in een rengalopje en bokte verschillende keren naar Simon met zijn zweep. Een paardje met karakter, volgens mij. Mijn broer stond opeens in de piste met de zweep. Wat deed hij daar nou? Hij legde de zweep op de grond en probeerde de aandacht van de merrie te krijgen, wat bijzonder vlug lukte. Ze stapte lief naar hem toe. Wat was het toch een schatje.
“Jenda, breng die longe eens,” commandeerde hij mij. Braaf bracht ik de longe, het was eigelijk gewoon wat staltouwen die aan mekaar vastgebonden waren. Gebrek aan materiaal zeker?
“Daar zal het wel mee lukken, probeer maar,” Matthias gaf de longe, die ik aan hem gegeven had, weer. Moest ik die merrie nou longeren? Had ik dat ooit al gedaan? Ik denk het niet, maar moeilijk ziet het er niet uit. Gewoon in het midden staan en het paard loopt in rondjes om je heen. Ik knoopte het touw aan de merrie haar halster en ging wat verder staan. Normaal zou ze nu wel moeten gaan stappen, dacht ik. Het enigste wat er gebeurde was dat de merrie me aankeek met een blik in haar ogen van: Jij bent zeker blond? Ik wist opeens het nut van een stapmolen.
“Zeg stap of klak met je tong,” Matthias stond nog naast me. Ik klakte met mijn tong en ze begon braaf te stappen. Wat was ik trots. Vijf minuten later moest ze op de andere hand van mijn broer. Maar ze wou niet.
Ze steigerde naar me, haar hoef kwam gevaarlijk dicht bij me in de buurt.
“Sla eens met je longe naar haar, ze moet op de rechterhand gaan,”
Ik sloeg met de longe naar haar, maar ze was er niet vanonder de indruk. Na een paar keer met de longe te slaan, zat ik er verstringeld in, weer blond van mij. Mijn broer lachte en bevrijdde me uit mijn plezierige situatie. Hij pakte de merrie over en ze ging direct op de andere hand. Smerig gevalletje, dacht ik.
“Draf!” commandeerde Matthias haar. Braaf ging ze in draf.
“Ze heeft mooie gangen,”
Ik keek op. Volgens mij begint Matthias ze leuk te vinden.
“Ze moet niet springen, we nemen haar,” besloot Matthias. Dat was vlug dacht ik in mezelf. Zou het ook zo snel gaan met de appaloosa?

Hoofdstuk 2

Woedend smeet ik de voordeur dicht. Ik hoopte dat het tegen Matthias zijn neus was. Ik stapte met luide passen de woonkamer in, waar Tom aan het genieten was van een film. Het genieten zal niet lang meer duren. Ik plofte neer in de zetel en staarde boos voor me uit. De bel ging. Matthias kan niet binnen langs buiten, de voordeur, vond ik opeens iets om te vereren.
“Doe je eens open, jenda?” vroeg Tom. Mijn blik naar hem zei genoeg. Hij stond op en ging naar de voordeur. Dit was het ergste wat matthias ooit gedaan had. Ik wil hem nooit meer zien, mijn dromen verknallen, daar is hij alleen maar goed in. Je zal het al kunnen raden, hij wou de appaloosa merrie niet kopen. Dat bruin monster heeft hij natuurlijk wel gekocht. Wat hij daarin zag? God mag het weten. Ik hoorde ze praten in de gang, waarschijnlijk weer over mij. Het ondankbare en onhandelbare kind, daar kun je uren over praten. Straks stuurt Tom me weg, daar zit ik op dit moment niet echt mee in. Ik zou blij zijn als ik hier weg mocht. Nooit meer het gezicht van matthias zien, zalig gewoon. Tom zou ik missen, eigelijk. Hij had een plaatstje in mijn hart, één van de belangrijkste plaatstjes daar. Zonder hem zou ik nog in dat opvangtehuis zitten, naar het ene pleeggezin gebracht worden en dan weer naar het andere omdat het eerste pleeggezin een zenuwinzinking had. Dat nooit meer! Ik geeuwde, ik besloot om naar bed te gaan. Mijn boze blikken bereikte niemand. Maar woeste stappen, dat horen ze wel. Ik stapte extra luid de trappen op, toch wel goed uitkijkend waar ik mijn voeten zet. Ik smeet de deur dicht van mijn kamer. Zou heel het huis gedaverd hebben? Vast niet.

“Jenda! Sta op! Het is al 11 uur,” Tom schoof de gordijnen open. Traag opende ik mijn ogen.
“Ik geraak er nooit uit,” kreunde ik.
“Ik heb je anders wel iets te vertellen en binnen een halfuur ben ik weg,”
Ik schoot wakker. Zou hij de appaloosa voor mij kopen? Vast wel. Ik stapte uit bed en liep fluitend naar de badkamer. Tien minuten later, zat ik al beneden aan de tafel, een ontbijtkoek te eten.
“Ik wil niet dat je zo nog doet tegen Matthias,” Tom zat voor me aan tafel een krant te lezen, hij keek niet op. Het was net Simon, het interesseerde hem niet.
“Als hij denkt dat dat paard niet goed is, dan zal het zo wel zijn,”
Ik antwoorde nog altijd niet.
“Er komen nog wel andere paarden,” vervolgede hij zijn verhaal. Ik kon me niet meer inhouden om te praten.
“Andere paarden? Tom, begrijp het nu eens een paard is geen robot. Ze hebben elk een karakter en die appaloosa was speciaal,”
“Maakt me niet uit, Jenda. En Natasja heeft gebeld,”
“Natasja? Toch niet om te zeggen dat ze meeleeft voor me?”Natasja meeleven, die begrijpt dat woord niet eens.
“Nee, ze nodigt je uit. En Matthias is er niet, dus je hebt geen smoes om niet te gaan,”
“Maar die vergiftigt me met haar eten!”
“Jenda, je gaat! Ook al vind je het niet leuk. Leer de keuzes van je broer respecteren,”
“Het is mijn broer niet!” Het was eruit voor ik het wist.
“Hij is meer je broer dan ik je vader ben. Ik kan je zo weer terugsturen als ik wil,” siste Tom me toe.

Kimberley_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:55

mooi

_Laris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:10

Leuk verhaal !!
Schrijf je verder ??

Bentuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:13

ga veder ik volg wel

Mouskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 23:23

Sorry voor het lange duren, maar mijn computer is kapot. Hoop dat het een leuk stukje is, het blauwe stukje is het oude:

“Jenda! Sta op! Het is al 11 uur,” Tom schoof de gordijnen open. Traag opende ik mijn ogen.
“Ik geraak er nooit uit,” kreunde ik.
“Ik heb je anders wel iets te vertellen en binnen een halfuur ben ik weg,”
Ik schoot wakker. Zou hij de appaloosa voor mij kopen? Vast wel. Ik stapte uit bed en liep fluitend naar de badkamer. Tien minuten later, zat ik al beneden aan de tafel, een ontbijtkoek te eten.
“Ik wil niet dat je zo nog doet tegen Matthias,” Tom zat voor me aan tafel een krant te lezen, hij keek niet op. Het was net Simon, het interesseerde hem niet.
“Als hij denkt dat dat paard niet goed is, dan zal het zo wel zijn,”
Ik antwoorde nog altijd niet.
“Er komen nog wel andere paarden,” vervolgede hij zijn verhaal. Ik kon me niet meer inhouden om te praten.
“Andere paarden? Tom, begrijp het nu eens een paard is geen robot. Ze hebben elk een karakter en die appaloosa was speciaal,”
“Maakt me niet uit, Jenda. En Natasja heeft gebeld,”
“Natasja? Toch niet om te zeggen dat ze meeleeft voor me?”Natasja meeleven, die begrijpt dat woord niet eens.
“Nee, ze nodigt je uit. En Matthias is er niet, dus je hebt geen smoes om niet te gaan,”
“Maar die vergiftigt me met haar eten!”
“Jenda, je gaat! Ook al vind je het niet leuk. Leer de keuzes van je broer respecteren,”
“Het is mijn broer niet!” Het was eruit voor ik het wist.
“Hij is meer je broer dan ik je vader ben. Ik kan je zo weer terugsturen als ik wil,” siste Tom me toe.

Nu is het moment dat ik iets vals moet weerzeggen, ik deed verschillende keren mijn mond open maar deed hem weer dicht. Geluid was er niet uitgekomen
“Je gaat naar Natasja. Verwacht niet dat ik je ga brengen. Voorlopig kan ik je even niet zien,”
Wat zei hij? Jenda, zeg iets vals weer, nu! Boos keek ik hem aan, de tranen stonden in mijn ogen. Als ik nu mijn mond zou opendoen, hoe veel bozer zou hij dan zijn? Toch maar zwijgen? Tom stond op van tafel.
“Dus je hebt het begrepen?” vroeg hij nog.

Als er één ding is wat ik haat, is het fietsen. Ik het er ooit een fobie van gekregen. Het maakt het er niet veel beter op als het regent en natuurlijk regent het nu. Ik had mijn brommer nog niet bijgetankt, blond, dus was ik wel genoodzaakt om met mijn versleten fiets te gaan. Ik was nog maar vijf minuten aan het rijden en er zat al zeker 100 kg water in mijn kleren. Hoe lang was het fietsen naar Thiemess? Met de auto was het al een kwartier, dus in mijn temp, ongeveer twee uur. Hopeloos! Ik heb geen zin, geen zin om te fietsen, geen zin om naar Natasja te gaan en totaal geen zin om te fietsen. Had ik dat laatste al niet gezegt? Plots gooide ik mijn remmen toe.
“Ik ga niet!” Naar wie ik het schreeuwde? Geen idee, er zal me wel iemand gehoord hebben, hoop ik. Wat heb ik weer geluk, ik stond met mijn voeten in een plas water. Volgende keer beter uit kijken waar ik stop. Ik liet mijn fiets vallen op de grond en kreeg nog wat water in mijn gezicht, een bedankje van de weg zeker? Traag stapte ik naar de berm naast de weg. Het gras was wel nat, maar natter kon ik niet worden, dus plofde ik me neer op de berm. Als ik niet naar natasja ga, dan mag ik niet meer binnen bij Tom. Maar hij is toch mijn pleegvader? Plots kwam mijn opstandige karakter weer naar boven, ik ga niet naar Natasja en keer ook niet weer naar Tom. Ik red me wel alleen.
“Doe je fiets eens uit de weg!” Wie durfde het aan om me uit mijn gedachten te halen? Boos keek ik op. Voor mijn neus stond een auto en aan de neus van die auto lag mijn fiets nog, te baden in het plasje.
“Hoor jij niet goed?” De automobelist die me daarnet zo vriendelijk had toegeschreeuwd stapte uit zijn auto en kwam vriendelijk naar me toe gelopen.
“Ik ga niet!” schreeuwde ik naar hem. Nu was ik er zeker van dat iemand me hoorde, dus ik kon het niet laten om in herhaling te vallen. Ik keek op naar de automobelist, het was een jongen, misschien 2 jaar ouder als mij. En hij durfd me te bevelen? En ook nog eens uit te maken.
“Problemen thuis?” vroeg hij nors.
“Het zijn je zaken niet!” zei ik woedend weer.
“Nu dat je fiets voor mijn auto ligt, wel,” Hij zette zich naast me neer in de berm.
“Rijd hem maar plat,”
“Je bent helemaal nat,” Negeerde hij mijn moordactie op mijn fiets. Hij stapte weer naar zijn auto en haalde daar een regenjas uit. Knalgeel, past waarschijnlijk bij zijn haren. De jongen was blond, net zoals mij. De jas legde hij over mijn schouders.
“Moet ik iemand voor je bellen?”
“Waarom zou jij iemand opbellen voor mij?”
“Om je te komen halen,”
“Ook al mocht je iemand bellen, ze zouden me toch niet komen ophalen!”
“Je hebt dus echt problemen uit,”
Hij is echt blodn met een t vanachter. In elk geval hij praat niet meer zo nors als daarnet.
“ik ga niet,” mompelde ik als geheugensteentje.
“Mijn naam is trouwens Aaron,” stelde hij zich voor.
“Leuk,” waarom stelde hij zich nu voor?
“En was is jouw naam,”
“Jenda,”
“Het leven is moelijk he”
“Mijn leven is moeilijk,”
“Waarom zou jouw leven moeilijker zijn dan het mijne?”
“Ik... mijn ouders zijn dood, mijn pleegvader haat me en mijn broer die is ...”
“Die is?”
“Die is gewoon, ja, weet ik veel,”
“Mijn ouders drinken,”
“Leuk,” Hallo! Het ging over mijn problemen.
“Maar ik moet weg,” zei ik.
“Je gaat toch niet weglopen,”
“En als ik dit nu wel zou doen? Daar kun jij niets tegen doen, en waarom zou je? Je kent me niet eens,”
“Als er morgen in de krant staat, meisje vermist, zou ik me schuldig voelen,”
“Jij handeld dus ook alleen maar in zelfbelang?”
“En heeft het een reden dat je pleegvader je haat?” negeerde hij mijn vraag.
“Ja, ik ... hij ...,” Ik dend dat het maar idioot zou klinken als ik zei dat ik het vertikte om naar Natasja te gaan, alles zou dan over zijn eigelijk,”Ik moet weg,” besloot ik.
“Naar huis?”
“Nee, naar Thiemess. Ik heb het beloofd,”
“Thiemess? Bedoel je paardenhouderij Thiemess?”
“Ja,”
“Een vriend van mij is de eigenaar van die stal,”
Ik staarde hem verbaad aan. Was hij een vriend van mijn broer?
“Ken jij mijn broer?” vroeg ik ongelovig.
“Je broer? Als hij Matthias noemt wel,”
Ik knikte.
“Dan ben jij het halfzusje van Matthias. Matthias heeft het al veel over je gehad,”
De wereld is te klein! Waarom kom ik nu een vriend van Matthias tegen? En waarom verteld Matthias alles aan zijn vrienden? Jenda, maak je er nu niet druk over. Je moet gaan eten bij Natasja.
“Hoe ben ik er zeker van dat je gaat? Nog geen minuut geleden wou je weglopen,” zei hij. Ik zuchtte.
“Omdat ik wel zal gaan. Het is trouens ook geen weer om weg te lopen, het regent,”
Aaron lachte.
“Ik moet weg,” zei ik. Ik liep naar mijn fiets en pakte hem op. Hij was kleddernat. Maakt nu eigelijk niet veel uit, ik ben toch al nat.

“Jenda? Waar zat je? We wachten al eeuwen op je!” Natasja keek me ongerust aan. Had ze net niet we gezegt?
“Ik had een lekke band,” verzon ik. Over het wegloopideetje ga ik echt niets zeggen, ze zijn er toe in staat om me naar een psycholoog te sturen, of misschien zouden ze me wel vastketenen aan mijn bed. En dat lijkt me maar een saaie bedoeling.
“Ben je helemaal dan tot hier gestapt?”
“Het grootste deel toch,”
“Je had toch kunnen bellen?”
Dat was probleem A, wat moet ik hier op weer zeggen?
“Ik wou even alleen zijn,” Klinkt nog geloofwaardig ook.
“In de regen?”
En dat was probleem B.
“Ik hou van de regen!” schreeuwde ik overenthousiast uit.
“Ja, natuurlijk. Jenda, je bent helemaal nat!”
Het regent dan ook wel, nee dat niet zeggen jenda, we gaan deze keer vriendelijk tegen haar doen.
“Ik het het ook koud,” zei ik op de meest zielige toon die er is en het helpte.

Een half uur later zat ik aan tafel, aan het bedenken hoe ik de aangebrande soep die voor mijn neus stond kon laten verdwijnen. Ik was helemaal droog, en had veel te grote kleren aan. Natasja had me kleren geleend, maar zij is 1m80 en ik amper 1m60. Maar toch was het een vriendelijk gebaar. Matthias zat aan de overkant van de tafel, geconcentreerd naar zijn soep te kijken. Dat bedoelde ze dus met we, hij was thuis. Ik had me daarnet even verontschuldigd, niet echt gemeend, maar het kon er mee door. “Ik heb met papa over je gesproken,” Matthias bleef naar zijn soep staren, volgens mij was hij ook iets aan het bedenken, een verdwijnselsoeptruc
“Over wat?” vroeg ik vanonder tafel, de kat soep aan het voeren.
“Over jou, zei ik toch net,”
“Auw, stomme kat!” De kat had me net een flinke krab gegeven, soep lust ze dus niet, “Dat bedoel ik niet, over wat?”
“We hebben besloten dat je hier even logeerd,”
Ik botste hard met mijn hoofd tegen de tafel, blond, toen ik wou opstaan. Wat zei hij? Hier logeren?
“Waarom,”
“Hij kan het even niet meer aan,”
Ik keek benauwd, ik wil hier echt niet logeren.
“Jenda, ik kan het ook niet helpen!”
“Nee? Het ligt natuurlijk weer aan mij!”
“Ik wil niet weglopen!”
Wat zei hij net?Hij wist het! Aaron heeft het verteld!
“Leuke vrienden heb jij!” Ik schopte naar de kat, die blaasde weer naar mij, keek nog eens boos naar Matthias, stond bruusk op, hoopte dat mijn stoel op de grond gevallen was en liep naar boven, naar de logeerkamer. Mijn kamer voor een hele tijd...

Mouskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 22:17

Niemand?

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:47

mooi verhaal hoor.
erg leuk geschreven, ben benieuwd naar een nieuw stuk

Mouskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 23:23

Ik ben ook benieuwd naar een volgend stuk , heb alleen het einde van het verhaal in mijn hoofd

Horsy_Lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 00:34

Leuk verhaal. Heel grappig ( vind ik o:) ) Wacht op een nieuw stukje

di_Segno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 00:54

''Ik schopte naar de kat, die blaasde weer naar mij''
Blies

Leuk verhaal!

Bentuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:37

meer meer meer vind het echt een super verhaal..
hoop echt dat je al weer aan het schrijven bent en al bij die 1500 woorden bijna bent hihih

NewGirl_BQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:27

ik wacht op het volgende stuk

Mouskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 23:52

Mijn nieuwe stukje is eindelijk af. Zelf vind ik het niet zo goed, maar ik beloof dat het volgende stuk veel beter zal zijn

groetjes

Hoofdstuk 3

“Jenda? Opstaan,”
Langzaam opende ik mijn ogen. Voor mij zag ik vaag een gezicht, ik draag lenzen en zonder die ben ik echt blind.
“Waar ben ik?” kreunde ik. Het is nog maar de tweede keer dat ik in deze kamer wakker wordt, en als ik net wakker ben is mijn denken nogal tam, blonde eigenschap waarschijnlijk.
“Jenda! Opstaan!” Deze stem klonk wat zwaarder en ook wat geïriteerder als de eerste. Maar deze stem kende ik, ik was thuis! Dit was de stem van mijn broertje. Straks zou Tom komen reklameren dat ik nog te laat op school kom.
“Jenda, wil je je haasten? Ik heb les vandaag,”
Daar heb je die eerste stem weer en die kan ik niet plaatsen in het Tom-Matthias-thuisplaatje. Nog langzamer dan dat ik mijn ogen opende realliseerde ik me dat ik niet thuis was bij Tom en Matthias maar thuis bij Matthias en Natasja. Ik heb een douche nodig, kreunde ik in mezelf. Traag zocht ik de deur van mijn kamer, botste met mijn teen tegen iets zwaar, mijn boeketas denk ik. Toen ik eindelijk op de gang stond, stond i kwaarschijnlijk vol blauwe plekken. Een les die ik heb geleerd bij de zoektocht naar mijn deur: doe je lenzen op je kamer uit niet in de badkamer. De badkamer, waar was die weer? Rechts van me? Of toch links? Help me! Ik sta niet echt graag half blind en in pyama in de gang. Waar is die badkamer? Er stapte iemand de trap op, handig. Ik hoorde aan de stappen dat het niet Matthias was, heeft hij me vaak genoeg mee gepest vroeger. Ik herinner het me nog goed, ik deed een poging om in slaap te vallen en wat deed mijn allerliefste broertje? Heel luid de trap op en af stappen waar ik als reactie heel hard op begon te gillen. Maar als het Matthias niet was, dan zal het wel natasja zijn.
“Natasja! Ik zie niets en vind de badkamer niet,” zei ik snel “en mijn lenzen liggen in de badkamer,”
“Natasja? Is dat positief of negatief voor mij?”
Dat, dat was niet de stem van Natasja, ofwel had ze heel veel hormonen ingeslikt, het was ook niet de stem van matthias.
“Matthias! Help! Een inbreker!” gilde ik zo luid mogelijk.
“Inbreker? Waar dan?” zei de persoon voor mij, ik kende die stem ergens van.
“Och je bedoeld mij,” zei de persoon “Meid, voor je neus staat Aaron,”
Aaron? Wat deed die voor mijn neus terwijl ik, ik val in herhaling, in pyama, half blind en op zoek naar de badkamer voor zijn neus stond. Ik zuchtte. Hoe durfde hij? Voor wanneer ik hem iets kan aandoen zou ik beter mijn lenzen aandoen, lijkt me handiger en proffesioneler.
“Kun jij me de badkamer tonen?” vroeg ik poeslief.
“Tuurlijk, doe twee stappen naar rects en één vooruit en dan zit je ongeveer tegen de klink,”
Ik wierp een boze blik op hem, hoopte dat het in de juiste richting geworpen was. Wat was dat nu voor een beschrijving, maar toch deed ik twee stappen naar rechts en één naar voren en botste tegen iets koud, de klink dus.

“Auw!” schreeuwde ik uit. Nee ik ben niet van de trap gevallen maar heb net een grote knoop uit mijn haren gekamd, nee getrokken. Gisteren had ik mijn haar niet gekamd, eigelijk speciaal om Natasja te pesten. Het niet kammen van mijn haar was een soort van rouwen omdat ik niet meer bij Tom woonde, maakte ik haar een paar keer wijs. Ik moest toch iets verzinnen. Bij het niet bij Tom wonen, momenteel zit ik er niet echt mee. Er zijn ook goeie kanten om bij Matthias en Natasja te wonen, hoop ik. De goeie kanten moet ik eigelijk nog ondervinden.
“Jenda! Waar zit je nou?”
Ik schrok op uit mijn gedachten, een negatieve kant is in elk geval het wakkermaken.
“Ja Natasja, ik kom!” schreeuwde ik terug. Ik liep snel terug naar mijn kamer en pakte daar mijn boeketas, hopend dat alles wat ik nodig had erin zat wat waarschijnlijk niet zo ging zijn.

“Warom was Aaron boven?” vroeg ik aan Natasja. We zaten samen gezellig in de auto op weg naar mijn heel erg leuk schooltje.
“Zijn jas,”
Jas? Ahja die knalgele.
“Eum, ik wil je nog iets vragen,”
“Wat dan?” ik was één en al oor.
“Wil je vandaag voor één keer een voorbeeldige student zijn?”
Natasja keek me bijna smekend aan. Was ik zo erg? Alleen denk ik niet dat vandaag de dag is dat ik de voorbeeldige student kan spelen, mijn boeketas, maar toch knikte ik braaf.

Eindelijk waren we aangekomen op school, na ons kort gesprekje over voorbeeldig was het maar akelig stil in de auto. Natasja toeterde nog eens naar mij en vertrok. Ze moest haar les halen en wou een goede eerste indruk hebben. Een nieuwe leerkracht ofzo en doordat haar werk echt rampzalig is had ze die eerste indruk echt nodig. Ik keek haar nadenkend na. Zou ik voor één keer niet proberen om braaf in de klas te zitten? Ik had geen tijd om te besluiten wat ik ging doen want ik werd opeens van vanachter besprongen.
“Hoi!” riep de persoon boven op mij.
“Wat ben jij verzwaard!” zei ik scheinheilig. De persoon liet zich weer op de grond zakken, het was natuurlijk Karen. Ze keek me boos aan. Ik lachte, zij lachte, resultaat we waren gelukkig. Moest het je nog niet opgevallen zijn, Karen is ook blond.
“Hoe is het?” vroeg ze.
“Het valt wel mee,” ik was echt niet van plan om mijn hele weekend te vertellen. Ze zou me toch maar raar bekijken en niet begrijpen dat de oorzaak maar een paard was “Met jou?”
“Super!”
Karen pakte me bij de arm en trok me mee de school in.
“en was het gezellig met Joren?”
“Gezellig?”
“Denk je dat ik het niet heb gemerkt vrijdag? Jij en Joren waren opeens verdwenen,”
“We warne net te laat, Bendrix kwam de klas binnen,”
“Heb je veel strafwerk?”
“Drie woensdagjes,”
“Met Joren?”
“Ja,”
“Romantisch,”
Ik keek haar raar aan.
“Misschien dat het je nog niet opgevallen is, maar kauwgom van banken krabben is niet echt romantisch, ofwel verschillen onze smaken”
Karen sloeg haar ogen ten hemel.
“Geef toe, hij is toch knap?”
“Vind je?” mijn stem kan heel scheinheilig klinken. Iedereen wist dat joren één van de knapste jongens was van school.
“En hij heeft een auto, handig toch?”
“Ja, de perfecte kerel,”
“Ja,”
“Voor jou,” maakte ik mijn zin af.
“Voor jou, in mij ziet hij niets,”
“Waarom dan in mij wel?”
“Ik heb hem vanochtend al gezien. Hij vroeg naar je,”
“Uitvluchtje om bij jou te komen,”
“Ja tuurlijk,”
“Toch een heel goeie smoes?”
“Kijk daar komt hij,”
“Zie hem kijken naar jou,” fluisterde ik haar toe. De meeste vriendinnen maken rusie om een jongen net zoals wij, maar meestal willen ze hem zelf hebben, zo is het niet bij ons.
“Hallo,” begroette Joren ons.
“Hoi, ik moet dringend naar de wc,” verzon ik. Laat die maar even alleen, in Joren zag ik toch niets. Ik liep vlug richting de wc maar toen ik uit hun gezichtveld was ging ik de school zelf binnen, op weg naar mijn lokaal. Voor het eerste uur had ik mijn boeken niet, dat wist ik zeker, dus wou ik op voorhand al een goede indruk maken daar ruimschots op tijd te komen.

“Kijk daar heb je het blondje van school, waar zou haar hondje zijn?”
Sloeg dat op mij? Boos keek ik op. Er stond een groepje meisjes voor me, druk bezig met me aan te kijken en de valse glimlach ontbrak niet. Ik kon die zo weggeven maar vandaag ging ik het brave leerlingetje zijn. Ik wierp nog een hatelijke blik naar ze toe en liep verder naar het lokaal. Achter me hoorde ik ze griniken. Wat hebben die toch tegen mij? Is het misschien dat ik blond ben? Altijd als ik dat groepje tegenkom proberen ze iets hatelijk te zeggen, iets in de aard van daar is het blonde weesje, toch altijd iets met blond. En dat kwets me meestal wel, ben een vis van sterrenbeeld en die zijn gevoeliger schijnt het. Plots had ik de neiging om achterom te kijken. Er klopte iets niet, vlug keek ik achterom. Het groepje was me aan het volgen, lijkt op zich niet erg, maar als je hun blikken ziet gaat je nekhaar omhoog gaan staan. Kom Jenda, je bent Jenda, iedereen op school is bang van je. Maar waarom achtervolgen ze me dan? Ik begon sneller te stappen, bijna lopen. Niet meer richting het lokaal, maar naar buiten, naar Joren en Karen. Toen ik eindelijk de deur om naar buiten te gaan zag en nog een blik achter me wierp waren ze verdwenen. Wat maakt het uit, dacht ik. Ik zal toch maar naar Karen gaan, ik wil ze echt niet weer tegenkomen. Ik opende de deur, niemand er was geen kat meer op de speelplaats, waar is iedereen? Plots ging de bel, tweemaal, het laatste belteken. Het wil zeggen: wie nu niet in zijn lokaal zit, is te laat...

[i]
[i]

x_shirley_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 02:49

Mooi verhaal!
Ik wil meeeer

Mouskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 11:40

ik ben al bezig aan het nieuwe stukje.

NewGirl_BQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 13:00

Murkje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 18:32

heey

heel erg leuk
ik wil meeeer lezen

Bentuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:05

vind het erg leuk verhaal was de vorige keer vergeten wat neer te zetten hahah.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:37

Waw! Leuk! Ik wil meer!!!!

(offtopic: waar woon je in België ?)

Inno1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 18:26

hey leuk verhaal hoor, ik wacht af naar de rest, ben heel benieuwd