Je hebt niet het makkelijkste papier uitgekozen om op te werken, helemaal niet als de tekening zo klein is als hij lijkt. Gekorreld papier werkt wel lekker, maar dit is meer 'geweven' denk ik. Ik denk dat iets duurder aquarelpapier makkelijker werkt voor je. Ik zou je zoiezo aanraden om zeker in het begin lekker groot te werken,
juist groot werken vind ik moeilijk, maar probeer wel zo goed mogelijk het blad te vullen. A4 is echt een fijn formaat, dan kan je ook een beetje details tekenen. Ik mis nu echt de kleine dingen die zo karakteristiek zijn voor een
paard, z'n baard bijvoorbeeld, de ruwe haren in z'n vacht en oren, dat soort dingen.
Van wat ik kan zien werk je met vrij harde potloden, HB gok ik? Pak er (of koop er) wat meer zachte bij, 2B, 4B, dan is het veel makkelijker om te variëren in licht en donker. Dan kan je schaduw ook makkelijker donker maken en meer contrasten aanbrengen.
Edit: ik lees nu dat je ook zachtere potloden gebruikt hebt, probeer dat meer te laten zien dan
dus donkerder denk ik?Het hoofdstel heb je wel heel simpel gehouden nu.
klopt, gespjes vind ik een ramp en idd pielwerk in zo'n kleine tekening
maar ongeveer alle paarden die ik nog wil tekenen hebben een hoofdstel om dus dat wordt oefenen!
Als je wat groter werkt is dat ook makkelijker. Probeer leer altijd met een scherp, hard potlood te tekenen zodat het duidelijk van vorm is, en dat je een contrast krijgt met de 'zachtere' wang van het paard.
hard potlood, dus richting HB/H? of bedoel je het anders?Kijk ook goed naar de vorm van het paard. Je kan heel makkelijk zien dat z'n hoofd veel langwerpiger is dan op de foto, daar is het meer een 'driehoek'. Als je de schets gemaakt heb, leg de tekening dan even weg, ga wat te drinken pakken, wandelen met de hond en pak hem er dan pas weer bij. Dan heb je even afstand van het papier en kan je vaak beter zien wat voor dingen je nog moet aanpassen voor je verder kan gaan 'inkleuren'.
dat van die driehoek zie ik, nu je het hebt gezegd
. ik had hem ook een dag ofzo weggelegd maar soms zie ik het gewoon niet wat niet klopt, dan weet je dat er iets is, maar wat 
Probeer ook meer detail in het deel rondom het oog aan te brengen. Het is nu een beetje een mensenoog geworden, de oogleden van het paard zijn op de foto duidelijk zichtbaar, maak diie ook zichtbaar in je tekening, dat is heel belangrijk om de gelijkenis beter te maken.
ik heb wel het ooglid getekend maar valt erg weg op de foto. die details vind ik samen met de vorm van het oog zo ongeveer nog het moeilijkst. veel oefenen 
Ik hoop dat je wat met deze tips kan
tuurlijk! nu alleen nog in de praktijk zien te brengen
ga het gewoon bij de volgende tekeningen proberen mee te nemen net als de andere tips hier!