[tek] O'Malley

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fantine

[tek] O'Malley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 16:02

Ik ben nu bezig met paarden te tekenen van de manege waar ik rijd.
Als eerste, de Tinker O'Malley:

Het proces(klik voor vergroting):
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

het resultaat:
Afbeelding

en de foto(copyright weet ik, heb ik toestemming voor ) :
Afbeelding

Dit is getekend op "gekorreld tekenpapier". Ik vind het zelf wel fijn tekenen, alleen vlekt het snel.

eigen commentaar:
- vlek zit te laag op de hals waardoor de schaduw ook niet zo goed meer klopt
- wit onder de frontriem is niet zoals ik het wil hebben lijken.(tips?)
- linker oor is wat raar.
foto laat de H potloden wat wegvallen..

Vue

Re: [tek] O'Malley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 16:21

sorry ik vind hem er nog een beetje ehh.. simpel en vaag uitzien.
- hoofdstel te dun getekend
- vlekken zijn "oppervlakkig" getekend, alsof ze erop geplakt zijn, niet alsof het "paard" is.
- manen zijn niet harig, maar een vlek.
- oren zijn raar getekend.
- neusriem (en frontriem ook trouwens) heeft een witte vlek in het midden, wat de glans moet voorstellen, weet ik. probeer dit volgende keer met een kneedgum wat lichter zwart te maken, ipv. wit.
- jij hebt hem ook meer van voren getekend, ipv. zoals de foto genomen is. dat is wel leuk, je eigen draai eraan geven
- het oog klopt niet, je hebt teveel wit getekend. zoals ik net vertelde over die kneedgum, kun je het oog ook meer laten spreken door verschillende kleurtinten te geven.
- neusriem te recht getekend, hij ligt iets gebogen.
probeer wat meer structuur in je tekening te brengen, zodat het er echter uitziet, harig, als je begrijpt wat ik bedoel

Fantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 16:29

ben het op de meeste punten eens met je. voorlok valt in het echt wel mee, maar wel mee eens.
kan helaas niet meer editten, maar was er idd vergeten bij te zetten dat ie iets meer knikt dan op de foto.
oog zie ik nu ook , is idd de lichtvlek in het oog te groot(in de zin van wit )

bedankt!

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 16:30

ik ga, idd, met mandy_b_s mee

ook blijf ik het oor een beetje raar vinden, dat reliëfpapier vind ik wel superleuk

maargoed... oefening baart kunst

reentje91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 16:39

eey meis kvind op zich wel mooi maar sijn idd nog veel verbeteringen nodig voor een echte mooie tekening maar heb wel een vraagje waarmee heb je getekend en op wat voor papier??

Fantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 16:46

Hey(msn taal is verboden op bokt)

Ik heb hem getekend met potloden van 4H tot 5B. Op gekorreld tekenpapier.

inderdaad, oefening baart kunst. En ik ben best tevreden over dit resultaat in vergelijking met mn andere tekeningen

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 18:01

plaats je nog eens vaker tekeningen ?
ben benieuwd !

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 18:02

Scotlover schreef:
Mooie tekeningen !

dit soort reacties' hebben geen zin.
1. onliners mogen niet
2. de tekenaar wil graag opbouwende kritiek denk ik

Fantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 18:06

mandy_b_s schreef:
plaats je nog eens vaker tekeningen ?
ben benieuwd !

mijn oude tekeningen staan nog op bokt en ben nu weer bezig met de volgende van de manege dus zodra die af is komt die natuurlijk ook Op de schimmels na ben ik van plan alle manegepaarden te tekenen die nu op de manege staan.

_nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 16:02

heej
ik vind hem erg mooi
je bent weer flink vooruit gegaan
ik ben benieuwt naar de volgende

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 16:28

Sjips, vergten te mailen. ik ga direct alle foto's opzoeken die op verschillende cd-roms staan. Ik vind het oog van o'malley goed gelukt in die zin dat hij het echt is. De gehele foto is iets te plat vind ik.

Maar kun jij tekenen met 4H. dat is echt heel hard. Ik denk dat je beter nog wat meer zachte potloden kunt kopen. De F reeks zijn ook erge fijne potloden.

Fantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 16:38

Heike schreef:
Maar kun jij tekenen met 4H. dat is echt heel hard. Ik denk dat je beter nog wat meer zachte potloden kunt kopen. De F reeks zijn ook erge fijne potloden.

Nou nee, niet echt maar omdat sommige stukken echt licht zijn op de foto heb ik ze toch maar gepakt. maar als het niet hoeft blijven ze in de doos!
B-potloden die ik nu heb(HB-6B) vind ik wel erg fijn tekenen.
F reeks ken ik niet, kan je daar wat meer over vertellen misschien?

plat kan idd wel, vind schaduwen alles behalve makkelijk

Bedankt allemaal!

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 18:07

Potloden hebben dus een verschillende hardheid. H staat voor hard en B staat voor zacht

9H 8H 7H 6H 5H 4H 3H 2H H F HB B 2B 3B 4B 5B 6B 7B 8B 9B

Een standaard potlood is HB, de gulden middenweg. Met een zacht potlood kun je goed schetsen. Je maakt gemakkelijk schaduwen en donkere vlekken en het laat zich mooi egaal uitvegen. In een zacht potlood zit weinig klei en veel grafiet.

Als je eens goede potloden gaat kopen, dan kun je het ebste die nemen die helemaal zijn gelijmd. Die breken namelijk veel minder. Al ooit bij van Beek geweest? Zit in eindhoven en daar verkopen ze allerlei tekenspullen. (heel leuk om daar te winkelen, niet goed voor de portomonnee. Ze hebben alles!)

Ik snap alleen nog stees niet waarom je met H hebt getekend. Voor details pak ik ze soms. Maar H potloden zijn altijd erg licht. En beschadigen het papier snel trouwens.

Fantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 21:59

bij van beek ben ik pas geweest, komt dat papier vandaan idd een keileuke winkel. De potloden komen bij de Bruna? vandaan, gewoon eens tandaard doosje van 4H tot 6B.

De lichte vlek om het oog heb ik met 2H getekend omdat dat licht was op de foto en ik HB er te donker voor vond.
Het onderlegsel van de frontriem, is met 4H ook om het zo licht mogelijk te houden. Het liefst gebruik ik ze ook niet, maar voor de echt lichte dingen vind ik ze mooier dan een HB(teken ik toch snel te donker mee)
Vind met H-potloden egaal tekenen ook veel moelijker. Maar over O'Malley ben ik heel erg tevreden. Bobby's begin van de tekening vervloek ik momenteel

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 22:48

Ik vind dat de tekening in he geheel wel donkerde mag zijn hoor. Komt er waarschijnlijk ook wat meer diepte in. B potloden kun je nog wat vervagen met je vingers he? Ik heb eigenlijk nergens meer wit in mijn tekeningen.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 22:48

Heeey dat is O'Malley! Die ken ik
Ik heb vaak op hem gereden, toen ik nog
op die manege reed.

Zelf kan ik absoluut niet mooi tekenen, dus ik
heb sowieso bewondering voor degenen die
dat wel kunnen. Het lijkt alleen alsof het hoofdstel
op zijn hoofd vastgeplakt zit zegmaar.
Verder vind ik het een mooie tekening.

PS Ga je Zwartje ook tekenen? Hij/zij is een
hele tijd mijn vaste pony geweest.. al was het toen
nog een mooie appelschimmel

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 23:19

Ik he in je profiel gekeken. Maar ken ik jou? Jamer dat er geen foto in je profiel staat.

Oeps...sorry offtopic.

love_tommy14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 14:49

ik ben niet zo'n tekendescundige en zou alleen zo'n commetaar/kritiek (als je maar snapt wat ik bedoel ) kunnen geven als k eerst een uur naar die tekening en foto zou kijken. kan er dus alleen over zeggen dat ik vind dat je steeds vooruit gaat en je je best doet om die schaduwen goed te tekenen!
ga dus zo door:) en ben benieuwd naar je volgende tekening.

Fantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 14:27

Heike schreef:
Ik heb eigenlijk nergens meer wit in mijn tekeningen.

en de witte delen dan, maak je die dan lichtgrijs?

lienow schreef:
Ga je Zwartje ook tekenen?

weet ik nog niet, schimmels zijn niet zo makkelijk dus ga eerst alle neit-schimmels tekenen dan kijk ik weer verder.

bedankt verder allemaal, iemand nog meer tips ?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 16:02

Hier mijn tips dan
Allereerst: teken met potloden van B t/m 6B.
Voor structuur kan je het beste de H potloden gebruiken. Dus haren e.d.
Ik sluit me aan bij Mandy wat de tekening betreft.

Hij lijkt nogal plat, omdat je geen schaduw getekend heb.
Schaduw rond het oog, het neusgat, de neusbrug. Als je dit meer doet, dus echt de bot en spierstructuur tekent lijkt het beeld echter.
Het oog lijkt wat echter! Maar kan beter
Het lichtpuntje vind ik persoonlijk iets te groot.
Hoe ik het altijd doe: eerst de worm van het oog. Dan het donkere gedeelte tekenen en inkleuren.
Hierin maak ik de pupil iets donkerder dan de iris.
En dan op de plek waar jij 'm ook hebt, een lichtpuntje.
Ik werk hiermee het liefst met kneedgum. Zo is het lichtpuntje ook niet wit, maar iets grijs.
De overgang van de vlekken en wit kun je iets meer structur van de haren doen. Met kneedgum maak je witte haren op het donkere en met een H potlood donkere haren op het wit.
Zo wordt de overgang ook wat minder plat.

De schaduw kan je goed oefenen door de onderdelen afzonderlijk te oefenen. Dus alleen een oog maken, alleen een neus.
Als dat lukt kun je ze in een volledig paard maken.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 16:06

al best goed ga zo door....

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 00:19

Je hebt niet het makkelijkste papier uitgekozen om op te werken, helemaal niet als de tekening zo klein is als hij lijkt. Gekorreld papier werkt wel lekker, maar dit is meer 'geweven' denk ik. Ik denk dat iets duurder aquarelpapier makkelijker werkt voor je. Ik zou je zoiezo aanraden om zeker in het begin lekker groot te werken, A4 is echt een fijn formaat, dan kan je ook een beetje details tekenen. Ik mis nu echt de kleine dingen die zo karakteristiek zijn voor een paard, z'n baard bijvoorbeeld, de ruwe haren in z'n vacht en oren, dat soort dingen.

Van wat ik kan zien werk je met vrij harde potloden, HB gok ik? Pak er (of koop er) wat meer zachte bij, 2B, 4B, dan is het veel makkelijker om te variëren in licht en donker. Dan kan je schaduw ook makkelijker donker maken en meer contrasten aanbrengen.
Edit: ik lees nu dat je ook zachtere potloden gebruikt hebt, probeer dat meer te laten zien dan

Het hoofdstel heb je wel heel simpel gehouden nu. Als je wat groter werkt is dat ook makkelijker. Probeer leer altijd met een scherp, hard potlood te tekenen zodat het duidelijk van vorm is, en dat je een contrast krijgt met de 'zachtere' wang van het paard.

Kijk ook goed naar de vorm van het paard. Je kan heel makkelijk zien dat z'n hoofd veel langwerpiger is dan op de foto, daar is het meer een 'driehoek'. Als je de schets gemaakt heb, leg de tekening dan even weg, ga wat te drinken pakken, wandelen met de hond en pak hem er dan pas weer bij. Dan heb je even afstand van het papier en kan je vaak beter zien wat voor dingen je nog moet aanpassen voor je verder kan gaan 'inkleuren'.

Probeer ook meer detail in het deel rondom het oog aan te brengen. Het is nu een beetje een mensenoog geworden, de oogleden van het paard zijn op de foto duidelijk zichtbaar, maak diie ook zichtbaar in je tekening, dat is heel belangrijk om de gelijkenis beter te maken.

Ik hoop dat je wat met deze tips kan

Fantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 10:14

Ellende schreef:
Je hebt niet het makkelijkste papier uitgekozen om op te werken, helemaal niet als de tekening zo klein is als hij lijkt. Gekorreld papier werkt wel lekker, maar dit is meer 'geweven' denk ik. Ik denk dat iets duurder aquarelpapier makkelijker werkt voor je. Ik zou je zoiezo aanraden om zeker in het begin lekker groot te werken,

juist groot werken vind ik moeilijk, maar probeer wel zo goed mogelijk het blad te vullen.

A4 is echt een fijn formaat, dan kan je ook een beetje details tekenen. Ik mis nu echt de kleine dingen die zo karakteristiek zijn voor een
paard, z'n baard bijvoorbeeld, de ruwe haren in z'n vacht en oren, dat soort dingen.

Van wat ik kan zien werk je met vrij harde potloden, HB gok ik? Pak er (of koop er) wat meer zachte bij, 2B, 4B, dan is het veel makkelijker om te variëren in licht en donker. Dan kan je schaduw ook makkelijker donker maken en meer contrasten aanbrengen.
Edit: ik lees nu dat je ook zachtere potloden gebruikt hebt, probeer dat meer te laten zien dan

dus donkerder denk ik?

Het hoofdstel heb je wel heel simpel gehouden nu.

klopt, gespjes vind ik een ramp en idd pielwerk in zo'n kleine tekening maar ongeveer alle paarden die ik nog wil tekenen hebben een hoofdstel om dus dat wordt oefenen!

Als je wat groter werkt is dat ook makkelijker. Probeer leer altijd met een scherp, hard potlood te tekenen zodat het duidelijk van vorm is, en dat je een contrast krijgt met de 'zachtere' wang van het paard.

hard potlood, dus richting HB/H? of bedoel je het anders?

Kijk ook goed naar de vorm van het paard. Je kan heel makkelijk zien dat z'n hoofd veel langwerpiger is dan op de foto, daar is het meer een 'driehoek'. Als je de schets gemaakt heb, leg de tekening dan even weg, ga wat te drinken pakken, wandelen met de hond en pak hem er dan pas weer bij. Dan heb je even afstand van het papier en kan je vaak beter zien wat voor dingen je nog moet aanpassen voor je verder kan gaan 'inkleuren'.

dat van die driehoek zie ik, nu je het hebt gezegd . ik had hem ook een dag ofzo weggelegd maar soms zie ik het gewoon niet wat niet klopt, dan weet je dat er iets is, maar wat

Probeer ook meer detail in het deel rondom het oog aan te brengen. Het is nu een beetje een mensenoog geworden, de oogleden van het paard zijn op de foto duidelijk zichtbaar, maak diie ook zichtbaar in je tekening, dat is heel belangrijk om de gelijkenis beter te maken.

ik heb wel het ooglid getekend maar valt erg weg op de foto. die details vind ik samen met de vorm van het oog zo ongeveer nog het moeilijkst. veel oefenen

Ik hoop dat je wat met deze tips kan

tuurlijk! nu alleen nog in de praktijk zien te brengen ga het gewoon bij de volgende tekeningen proberen mee te nemen net als de andere tips hier!

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 15:47

Groot werken is even omschakelen, maar je zal zien dat als je minder hoeft te 'pielen' sommimge dingen makkelijker gaan. Hoofdstel is er één van. Als je die moeilijk vind, laat ze dan gewoon weg Ik heb er zelf ook heen hekel aan om tuig te tekenen.

Donkerder: ja, meer contrast, verschil tussen licht/donker.

Hard potlood inderdaad. Kijk: je wil als je een hoofdstel tekent duidelijk aangeven dat 'leer' er anders uitziet dan 'vacht'. Leer is glanzendd, donkerder vaak en harder. Je hebt nu één lijn gezet met een zacht potlood met een dikke punt. Wat ik doe als ik tuig moet tekenen is beginnen met een hard potlood, 2H/H/HB is de omtrek te tekenen en de details en daarna voorzihtig naar wat donkerder, zachter, potlood met een scherpe punt (of een vulpotlood met dunne vulling) te gaan om het tuig donkerder te maken,

Even een voorbeeldje zoeken voor je:
http://img457.imageshack.us/img457/7842/coco8zi.jpg

Je kan zien (de neusriem bijvoorbeeld) dat het tuig veel 'scherper is' dan de rest van het paard, qua schaduw en qua details.

Als je de vorm moeilijk vind, probeer dan eens met hokjes te werken. Verdeel de foto met een raster in 8 stukjes, en je papier ook in acht hokjes (twee keer door het midden) dan zal je zien dat het een stuk makkelijker is om de verhoudingen goed te krijgen.

Qua details: Dat is ook heel lastig. Je kan proberen om gewoon een aantal keer'stukjes' paard te tekenen. Ga op zoek naar oogfoto's en maak op een blaadje een keer een stuk of vier ogen, kijk hoe de oogbol loopt, waar de wimpers zitten, traangootje, hoe zitten de rimpels rond het oog, de oogleden... als je een keer echt goed gezien hebt hoe iets in elkaar zit, is het daarna makkelijker om het te tekenen als je het op de foto niet zo goed ziet.

Details zijn ook heel moeilijk en het is logisch dat j

Fantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 15:59

thanks! nu begrijp ik het een stuk beter!
denk dat ik dit ga uitprinten en er gewoon naast leg bij het tekenen!