RAW of JPEG?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

RAW of JPEG?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 01:47

Ik weet niet helemaal zeker of dit geplaatst mag worden hier, ik kon uit de faq niet veel wijzer worden. (Ik weet ook niet welke tag ik moet gebruiken.)

Mijn vraag is waar fotograveren jullie in? In raw of jpeg?
Het lijkt me wel leuk om hier wat meningen en ervaringen over te horen aangezien de een zweert bij raw en de ander bij jpeg.

Ikzelf gebruik bijna alleen maar raw, puur om het feit dat de kwaliteit gewoon aanzienlijk beter is, vooral voor de nabewerking.

Brand maar los zou ik zeggen! :D

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: RAW of JPEG?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 08:12

Nou, ik schiet mijn plaatjes altijd in JPEG. RAW-bestanden zijn zo vreselijk groot, is mijn kaartje na een paar foto's alweer vol. (alhoewel ik het wel een paar keer geprobeerd heb)

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: RAW of JPEG?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 08:17

Jpeg.
RAW levert ongelofelijke mega bestanden en in de praktijk hoef ik nu ook weer niet zoveel na te bewerken dat dat loont.
En persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat een beroerde foto in RAW hoe je er ook aan bewerkt en trekt, gewoon een beroerde foto blijft. Dus het oog van de maker bepaalt altijd de basis en als die goed is, kun je ook in JPG met een goede resolutie een prachtige foto afleveren.

IJp

Berichten: 1584
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Cheesecity me not like cheese

Re: RAW of JPEG?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 08:24

Ik heb laatst aan de instelling van mijn toestel gezeten, zodat ik RAW (wist ik veel wat dat was) had aangezet. Wilde ik ze verkleinen en zo, kon dat niet. Hoorde ik van iemand anders dat ik daar wat voor moet downloaden, echt wat dat betreft ben ik een muts, heb snel de instelling weer veranderd. Gelukkig waren het niet zoveel foto's.

Six
Berichten: 1191
Geregistreerd: 28-11-06

Re: RAW of JPEG?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:20

Ik fotografeer altijd in RAW,
Alleen het feit dat jpeg 8 bits kleurkanalen heeft en RAW 12 bits kleurkanalen heeft. :j

vinos

Berichten: 1792
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Borkel en Schaft

Re: RAW of JPEG?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:25

kun je dat op je camera omzetten naar jpeg dan?

Six
Berichten: 1191
Geregistreerd: 28-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:46

Nee, dat kan niet op je camera..
Dat is een nadeel van RAW, je moet er een speciaal programma voor hebben. Zelf heb ik Adobe photoshop met een adobe raw plugin..

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 12:05

Anya schreef:
Jpeg.
RAW levert ongelofelijke mega bestanden en in de praktijk hoef ik nu ook weer niet zoveel na te bewerken dat dat loont.
En persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat een beroerde foto in RAW hoe je er ook aan bewerkt en trekt, gewoon een beroerde foto blijft. Dus het oog van de maker bepaalt altijd de basis en als die goed is, kun je ook in JPG met een goede resolutie een prachtige foto afleveren.

Ja maar de kleurenbasis en schepte liggen bij raw gewoon aanzienlijk hoger. Dat is voor mij de keus geweest om raw te schieten. Ik zorg altijd dat de foto al perfect uit de camera komt, maar met raw is die kwalitatief toch een stuk beter. Zeker als je foto net iets te donker of te licht is, je kan hem perfect aanpassen zonder dat het ten kostte gaat van je foto. (Denk aan ruis die zich ontwikkeld als je een te donkere jpeg foto maakt en hem lichter maakt in een bewerkingsprogramma, of de kleurdetails die je kan veliezen met jpeg.)
Daarbij heb ik wel eens een behoorlijk beroerde foto toch weer helemaal op kunnen knappen. ;)

Horseydude, de bestanden zijn inderdaad een stuk groter, daarom heb ik ook minimaal een 8gb kaart en een 4gb extra kaart voor mijn camera.
Je hebt inderdaad ook een speciaal programma nodig die raw ondersteunt. (Denk aan camera raw, of nikon capture one/nx voor de nikon gebruikers.)

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re: RAW of JPEG?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:14

Ik fotografeer op RAW, bewerkt eventueel en daarna sla ik ze op in jpg.

vinos

Berichten: 1792
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Borkel en Schaft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:19

Annemeik schreef:
Ik fotografeer op RAW, bewerkt eventueel en daarna sla ik ze op in jpg.


ik ook, echter moet dat omzetten naar Jpeg één voor één, en dat is klotewerk!!!

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re: RAW of JPEG?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:20

Een voor 1? Ik gebruik Studio line photo basic, en dan sla ik gewoon de hele map tegelijk in jpg op.

Anoniem

Re: RAW of JPEG?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:54

Via Adobe lightroom kan je ook de hele bups in een keer converteren, en in een keer verkleinen :j

Ik fotografeer ook in RAW, omdat het mij meer creatieve vrijheid biedt om na afloop na te bewerken. Nabewerken doe ik ook in Photoshop Extended, daarin heb je geen RAW plugin nodig.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 16:50

Unwritten schreef:
Via Adobe lightroom kan je ook de hele bups in een keer converteren, en in een keer verkleinen :j

Ik fotografeer ook in RAW, omdat het mij meer creatieve vrijheid biedt om na afloop na te bewerken. Nabewerken doe ik ook in Photoshop Extended, daarin heb je geen RAW plugin nodig.

Ik heb ook photoshop extended maar ik kan er geen raw in openen. Ik doe het nu in camera raw van photoshop elements 7 en ik gebruik nikon capture nx.

Anoniem

Re: RAW of JPEG?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 19:18

Heeft denk ik ook met het type rawfile te maken :j volgns mij zit er ook nog verschil tussen RAW afkomstig van Canon en Nikon, ik gebruik een Canon camera en kan ze zo openen in Photoshop extended :j

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: RAW of JPEG?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 19:52

Ja de raw van nikon in nef

Emori

Berichten: 13117
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: RAW of JPEG?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 20:12

ik fotografeer altijd in RAW ik vind het verschil ook groot
en gewoon idd de hele bups converteren in lightroom of in digital photo professional (krijg je bij canon er bij)

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Re: RAW of JPEG?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:42

Dit is een vrij technische vraag, dus ik verplaats het even.
[FK] > [TV]

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: RAW of JPEG?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 22:13

Njah hij lijkt me toch echt eerder bij fotokunst passen dan bij technische vraagbaak maar goed :D

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: RAW of JPEG?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:39

Alles zowel in RAW als in JPEG.
JPEGs gebruik ik eigenlijk niet, maar vind het wel overzichtelijk op de computer ivm thumbnails. Maar bewerk alleen de foto's in RAW (Photoshop)

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:47

Babeth schreef:
Njah hij lijkt me toch echt eerder bij fotokunst passen dan bij technische vraagbaak maar goed :D

Fotokunst is voor het laten zien van je eigen werk en voor vragen rond om de creativiteit die bij fotografie/beeldbewerking komt kijken. Of je beter in RAW of JPEG kunt fotograferen, en wat dat eventueel met je foto's doet, is echt iets technisch. Vandaar de verplaatsing. :)

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 00:10

Mireille schreef:
Babeth schreef:
Njah hij lijkt me toch echt eerder bij fotokunst passen dan bij technische vraagbaak maar goed :D

Fotokunst is voor het laten zien van je eigen werk en voor vragen rond om de creativiteit die bij fotografie/beeldbewerking komt kijken. Of je beter in RAW of JPEG kunt fotograferen, en wat dat eventueel met je foto's doet, is echt iets technisch. Vandaar de verplaatsing. :)

Het was gewoon meer een discussie :P Niet om te vragen wat wel of niet beter is :P

vinos

Berichten: 1792
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Borkel en Schaft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 00:22

MissToseland schreef:
ik fotografeer altijd in RAW ik vind het verschil ook groot
en gewoon idd de hele bups converteren in lightroom of in digital photo professional (krijg je bij canon er bij)


Ik heb digital photo professional, hoe doe je dat dan, ik doe het een voor een, want als ik alles selecteer en zeg: convert en save dan pakt ie er maar 1............... ;(

Emori

Berichten: 13117
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: RAW of JPEG?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 07:42

je moet ook voor 'batch process' kiezen :)

vinos

Berichten: 1792
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Borkel en Schaft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:33

MissToseland schreef:
je moet ook voor 'batch process' kiezen :)


Whaaaaaah het werkt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

I :+: YOU!!!

Dat gaat me veeeeeeeeeeeeeeeeel tijd schelen! Whow!

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:57

Babeth schreef:
Mireille schreef:
Babeth schreef:
Njah hij lijkt me toch echt eerder bij fotokunst passen dan bij technische vraagbaak maar goed :D

Fotokunst is voor het laten zien van je eigen werk en voor vragen rond om de creativiteit die bij fotografie/beeldbewerking komt kijken. Of je beter in RAW of JPEG kunt fotograferen, en wat dat eventueel met je foto's doet, is echt iets technisch. Vandaar de verplaatsing. :)

Het was gewoon meer een discussie :P Niet om te vragen wat wel of niet beter is :P

Ook technische discussies kunnen dus beter op TV ;)