Vloeiend tekenen, tips gevraagd.

Moderators: Muurp, Warboel

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Xyris

Vloeiend tekenen, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-04 21:57

Ik heb nu al zo'n 13 jaar ervaring met tekenen, maar ik loop telkens weer tegen 1 probleem aan waar meerderen wel last van hebben, ik hoop hier via een oplossing op te kunnen vinden...
Het probleem is namelijk als volgt:

Ik wil, met name op grote vlakken (zie A3) de kleuren van licht naar donker vloeiend over laten lopen, maar dit gaat erg lastig op grote vlakken mede omdat je dan ook van die krassen krijgt en ziet welke kant je op hebt getekend.
Op A5 en A4 heb ik dat probleem niet zo meer, maar met A3 blijf ik het zien en stoor me er mateloos aan, het ligt niet aan mijn beheersing aan het tekenen maar het komt gewoon omdat soms te grote vlakken dezelfde kleuren moeten hebben waardoor je gewoon niet meer vloeiend kan tekenen.
Aan de potloden kan het ook niet liggen aangezien ik potloden hier heb liggen van ruim 2 euro per stuk. (Caran 'd Ache)

Verder is het probleem (maakt niet uit of het op een groot of klein vel is) dat de kleuren, naarmate ik de kleur lichter maak, ze minder vloeiend worden.. het gaat een soort van korrelen vanwege de lichte ruwheid die op elk papier voorkomt...
Voor zwart- witte tekeningen is dit gustig, maar niet voor kleurentekeningen...

Dus nou hoop ik dat iemand hier tips op heeft, ik geef niet echt de voorkeur aan schilderen, maar zou bijv. aquarelpotloden helpen?

Als ik teken wil ik alles zo natuurlijk mogelijk op papier hebben, wil ik bordeauxrood dan wil ik ook die kleur en niet een zachtere pasteltint, maar dat staat weer in strijd met aquarelpotloden....

dus wat is de oplossing, heeft iemand hier tips voor?

hope so,

groetjes Tessa

Benieuwd wat ik zoal schilder en ontwerp?
Tez art & design website
Tez art & design Facebook

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 08:49

Dit topic past handiger op Crea Bea denk ik.
En verder zal je kleine stukjes tegelijk moeten tekenen om een vloeiend verloop te krijgen.
Probeer ook geen rechte lijnen te tekenen, maar bijvoorbeeld eens met circelende bewegingen, dan krijg je veel vloeiendere overgangen.
Moet je maar eens proberen gewoon op een stukje papier.
Succes.

:evaw:

Leo
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:09

Met vlakken intekenen gebruik ik ook altijd een ronde beweging, zodat vlakken mooier egaal worden.

In elkaar overlopen vond ik ook lastig, en ik weet eigenlijk van mezelf niet hoe ik het doe Ik verander de druk op het potlood steeds, dat is het enige wat ik weet...

Succes Lachen

'It's the Unknown we fear when we look up on death and darkness, nothing more'
- Albus Dumbledore -
"And time is goes, it goes and it flows"

| [PP] [VOLG] Rock-it, rock my world. | [EJL-ITP] 2016 met Rock-it; vallen en opstaan (altijd weer doorgaan)

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 11:59

kleurpotlood vind ik echt een rotmatriaal om mee te tekenen, kleuren zijn nooit echt zoals je wilt en het ziet er alleen mooi uit wanneer het helemaal dekt maar dan kun je weer geen kleuren mengen. Vandaar dat ik zelden met kleurpotlood teken, gebruik veel liever pastel.

Grote vlakken kleuren is gewoon een kwestie van laag over laag over laag kleuren met een soort platte ovaal beweging en in de richting van het haar, dan maken die streepjes niet echt uit, maakt het juist realistischer. A3 formaat met potlood begin ik zelf niet aan, veel te tijdrovend, met pastel is het sneller af (maar ik teken dan ook met een vulpotloodje Knipoog )

En je moet er ook wel rekening mee houden dat mensen niet netzoals jij met hun neus op de tekening zitten en alles zien wat jij ook ziet, vandaar dat het wel handig als er iemand thuis is die even zijn mening kan geven, zij kijken er toch anders naar dan jij Knipoog .

People who don't take care of their own horses will be the first ones to tell you how to care for yours
www.dejart.nl

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie