[verhaal] Veder gaan? of meteen af kappen ;)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

[verhaal] Veder gaan? of meteen af kappen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 21:34

Hmm een verhaal... moet ik veder gaan of meteen stoppen?

Rosa was een knap meisje. Ze had lange glovend blond haar en prachtige blauwe ogen. Ze woonde vroeger op het platteland, maar toen haar vader een ernstige ongeluk kreeg, en moesten ze naar de stad verhuizen.
Rosa kwam in een nieuwe klas. In die klas zat Rindje. Rindje was een vreselijk lelijk kind, lang donker haar met een hele bleke huid en ze stonk een uur en een kwartier in de wind, vooral naar zweet. Maar ondanks dat, was ze erg populair. Iedereen die dacht en/of knapper dan haar was, werd gewoon heel erg gepest.
Rosa was veel knapper dan haar. Dat zag iedereen meteen toen ze de klas binnen kwam.
'Hallo leerlingen, jullie krijgen een nieuwe leerling in de klas. Ze heet Rosa en komt van het platteland... en'
'en boer! whahaa!' zei Rindje, die meteen zag dat ze veel knapper dan haar was. Rosa was nog maar net binnen, of de hele klas lachte al om haar... Leuk begin dacht ze.....
Tijdens de pauze wist Rosa niet zo goed bij wie ze moest gaan staan en wie wel aardig waren. Bij een muurtje zag je Rindje staan met nog een paar meisjes. Rosa besloot om te kijken of ze aardig waren.
'Hallo... ik ben Rosa en..'
'Heej, daar heb je die boer weer? Wat moet je hier? Die kant op, de straat uit rijden en dan naar links, daar is waar je thuis hoort! Haha!'
Rosa begon Rindje steeds gemener te vinden. Gelukkig ging de bel, en gingen ze gauw naar de volgende les....
Tijdens de lunch zat Rosa gezellig te kletsen met 2 aardige meisjes. Ze hadden ookal verteld aan Rosa dat Rindje een grote trut was, en dat je niet veel van haar aan moest trekken. Onder het kletsen namen ze ook welles een hap van hun brood. Rosa had brood dat haar moeder zelf had gemaakt, met heerlijke zelf gemaakte stroop erop. Het duurde niet lang, of daar was Rindje alweer...
'Is dat wat je de hele dag doet? Brood maken? Tja, het is een wonder dat boeren nog wel wat te doen hebben, je moet ook zoveel doen... En wat heb je op brood? Het stinkt een uur in de wind joh! Gatver... haha!'
'Kun je niet iemand anders pesten? Alleen omdat ik op het platteland heb gewoond, hoef je me toch nog niet te pesten? Kunnen we geen vriendinnen zijn? We zouden samen gezellig...'
'Wij vriendinnen? Nee, dat kan echt niet, je gaat maar weg!'

(let niet op de typ/taal foutjes aub!)
Veder gaan of kappen?

[edit]ff duidelijker gemaakt[/edit]
[edit Ellende: Tag toegevoegd]
Laatst bijgewerkt door Laulitz op 15-06-04 21:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:43

Mwoh.. 'T is niet helemaal mijn genre Scheve mond Persoonlijk zou ik niet verder gaan, maar als je het leuk vind om te schrijven zou ik het gewoon afmaken hoor.

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:47

Ik vind het te verwarend dus stoppen zou ik zeggen of opnieuw beginnen

jessikoe

Berichten: 248
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:57

ik zou zeggen


ga zo door hij is super leuk heb zelf ook een verwarrend verhaal gemaakt maar iedereen vond hem leuk toen k hem af had.

xx jessica

Soprano

Berichten: 2668
Geregistreerd: 27-03-04
Woonplaats: Bornem (provincie Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:18

verder doen hoor!!!

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 13:44

Maar Rosa ging niet weg. Ze liet zich niet weg jagen. Ze draaide zich om en begon veder te kletsen.

's Middags kwam Rosa thuis. 'Hoe was het op school meid van me?' 'Goed hoor, mam' Rosa vertelde haar maar niet over Rindje, en dat ze haar nieuwe school helemaal niet leuk vond, want anders vond haar moeder haar vast verwend. Ze rende naar boven, poeh dat ging niet makkelijk met die loodzware tas op haar rug. Waarom moest ze zojuist vandaag haar eerste dag meteen zoveel huiswerk krijgen, dat is toch ook niet leuk voor haar? Ze begon maar met het vak dat haar het leukste leek. Het heette Toekomst voorspellen. Ze begon... Ja, dat was het goede antwoord, even kijken of het klopte.... Ja het klopte.. Haar toekomst was:
Binnenkort zal er iets ergs gebeuren met jou. Iedereen zal eronder lijden. Wees voorzichtig en neem goede beslissingen. En trek je niks aan van mensen die je niet mogen.
Nou dat is lekker! Dacht ze. Gauw ging ze veder met huiswerk... Wat zou dat ene toch zijn?

Biebbiep. Haar wekker ging. Rosa rekte zich uit, en deed haar horloge om. Ze keek erop en zag hoe laat het was. 11 uur... 11 UUR? ze moest om half 9 op school zijn! Onee.. Ze racete naar beneden en keek waar iedereen was... Waarom konden ze haar niet wakker maken? In de keuken was niemand, ze rende naar de huiskamer. Ook niemand... Ze rende naar de tuin. Ook niemand.... Ze rende naar zolder.. ook niemand. Ze deed voorzichtig de slaapkamer deur van haar ouders open. Ze vonden het niet fijn als er iemand keek als ze sliepen. Ook niemand... Ze rende naar haar broers kamer. Ook niemand. Ze rende weer naar beneden, en keek of er een briefje was. Nee ook niet... Ze keek op haar Horloge... Half 12! Ze had tot 12 uur... Dus het had geen zin meer om naar school te gaan. Ze belde de congërge.
'Hallo met Rosa Goedhart. Ik weet dat ik er een beetje laat mee kom, maar ik kom me ziek melden.'
'Ja dat is inderdaad wel erg laat. In welke klas zit je?'
'K 12. Sorry dat het zo laat is, maar er was niemand thuis en is lag te slapen'
'Okee, ze merken wel wanneer je weer terug bent. Ja?'
'Ja, dat is goed. Dag!'
Tut tut tut. He. De hele dag vrij! Ze belde haar moeder waar ze was.
'Ja ik ben aan het werk, dat weet je toch?'
'O! Wat leuk, waar werk je?'
'O ik ben de nieuwe anti-spijbelaar bij je op school. Maar waarom bel je? En waar ben je?'
'Ik ehh zit te wachten op de volgende les. En waarom ik bel? ehhh ik wou gewoon even weten of je aan het werk was... Want ehhh Skippy, mijn goudvis, ben ik vergeten eten te geven... Maar ik ben om 12 uur uit, dus tot zo mam... Dag!'
Tutututut....
Onee dacht ze! Haar moeder was de nieuwe anti-spijbelaar.. Zo meteen kwam ze erachter dat ze niet op school was en dat ze zich ziek had gemeld dat ze eigenlijk helemaal niet ziek was... Ahh, ze had honger joh! Eerst maar wat eten......

'ROSA! Waarom heb jij je ziek gemeld, tegen mij gelogen en waarom zit je hier gewoon te eten?? Verklaar je nader!'
'Ehh, mam het zit zo ik......'

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 21:55

'Nee! Geen smoesjes! Je was gewoon aan het spijbelen! Geen eten, en nu hup naar boven, naar je kamer, ik wil je niet meer zien.. Hup weg!'
'Maar mam, luister nou even...'
'Nee, gauw naar boven!'
Nou, dat was lekker! Ze mocht geen eens vertellen waarom ze thuis was gebleven... Nouja, wat dacht haar moeder wel? Nu anti-spijbel was, betekende nog niet dat ze alles was? Maar om het niet nog erger te maken, ging Rosa maar naar boven om haar huiswerk te maken.
Hiephiep. Een smsje kreeg ze. Ze pakte haar mobiel en keek.
Hoi boer, wat ben je aan het doen? Koeien melken, of ben je brood aan het maken? En was het leuk vandaag? Spijbelen?
Grr dacht Rosa. Hoe kwam ze nu weer aan haar nummer? Ze drukte haar mobiel uit, om te voorkomen dat ze nog meer van die irritante smsjes kreeg.....

Biebbiep... Zei haar wekker. Gauw sprong Rosa uit bed. Gelukkig, het was 7 uur. Ze sprong in haaar kleren, en rende naar beneden. Ze pakte een stuk brood uit de kast, en sneed er een stuk vanaf. Dat propte ze in haar mond. Ze sneed nog 2 stukken, en smeerde die met zelf gemaakte pindakaas. Ze deed de boterhammen in een zakje en pakte een pak melk. Ze goot het zo dr keel in. Ze pakte haar portemenee van de kast, pakte haar boekentas en stopte daar de boterhammen en haar portemenee in. Ze stopte de boeken en schriften die ze nodig had in haar tas, en rukte haar jas van de kapstok. Ze rende naar de schuur en reed haar fiets naar buiten. Ze sprong op dr fiets, en reed naar school. Het was nog maar half 8, en ze moest om half 9 op school zijn.... Ze hoefde maar 10 minuten te fietsen. Ze besloot langs de patat zaak te rijden, want ze had nog wat honger.
'Hallo! Graag 1 grote patat, 1 hamburger, 1 firkandel en 1 kroket.'
'Zo veel? Het is nog maar morgen joh! Maarja, over 5 minuten is het klaar hoor!'
'Okee!'
5 minuten later zat ze op een bankje in het park. Ze vond het eten heerlijk! Ze at het met genoot op. Ondertussen keek ze op haar horloge, nog maar 5 minuten! Snel sprong zo op haar fietsen en racete naar huis. Toen ze op school aankwam, ging net de bel. oliebol! nu moest ze de hele morgen met die loodzware tas slepen.... Ze keek wat voor vak ze moest doen eerst... Aardrijkskunde! Onee, dat kon ze niet! Niemand uit haar famielle kon dat! Toen ze een plaatsje vond in het lokaal, kreeg een een beurt, en moest ze vertellen over een land die maar heel klein was, en waar het gemiddelde mens niks van wist. En ze moest ook nog zonder boek...
'Ehh, tja, ik ga dus vertellen over het land....'
'Ach boer, doe geen moeite! Ga terug naar je boerderij, je weet er toch niks van! Je weet alleen wat van domme koeien!'
'Maar ik doe mijn best!'
'Doe, maar ga maar van school dom kind je weet er toch niks van!' Zei de meester....

Hoe loopt het af? Tong uitsteken

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 00:54

ik vind het best een leuk verhaal worden maar ze maakt tot nu toe bijna nix in haar dag mee dan school.. als ze van school thuis komt, huiswerk maakt enz is het ineens de volgende ochtend als ze weer naar school gaat.. misschien moet je wat meer dag opvulling doen.. verder is het wel leuk!! Haha!

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 07:34

ja ik ga in het volgende stuk beginnen met het spannende gedeelte.... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 10:10

Ik ben het met quarterhorse eens, alleen omdat je hoofdpersoon elke dag wakker wordt, hoef je dat echt niet elke dag opnieuw te vermelden. Dan wordt het verhaal een beetje eentonig. Je kunt een nieuwe dag ook beginnen op het moment dat Rosa op de fiets stapt of al bij school aankomt en denkt 'Ik hoop dat het vandaag beter gaat dan gisteren'. Of iets dergelijks. Een goed verhaal laat alleen de dingen zien die relevant zijn voor het verloop van het verhaal. Als je een stukje over een de voorbereiding op een spannende springwedstrijd schrijft, kun je natuurlijk vertellen dat op de zondag zelf de hoofdpersoon opstond, nog even de stad inging om een nieuwe pyama te kopen want het was toch koopzondag en haar oude pyama was ze kwijt geraakt toen ze een weekje geleden bij haar beste ging vriendin logeren die verhuisd was waardoor ze elkaar niet meer zo veel kunnen zien.
Dat is allemaal heel leuk, maar niet nuttig voor het verhaal, want dat gaat er over hoe het meisje zichzelf en haar paard op de wedstrijd voorbereidt. Door heel kieskeurig om te gaan met de gebeurtenissen die je beschrijft en niet elk ontbijt te beschrijven, wordt je gedwongen dieper in te gaan op wat je hoofdpersoon voelt bij de dingen die ze doet. Dat is de enige manier waarop je lezer zich uberhaupt met jouw hoofdpersoon kan identificeren.

Als ik je een tip mag geven, zou ik dan ook zeggen, gooi die ontbijten en het opstaan eruit (want wat hebben die met de confrontatie met Richtje te doen?) en concentreer je op wat Rosa voelt als ze weer eens gepest wordt. En laat de lezer ook zien waarom de manier waarop Rosa op dat gepest reageert logisch is voor haar. Voor hetzelfde geld sloeg ze Richtje bij de eerste de beste confrontatie een bloedneus. Rosa wil echter op een tamelijk lieve en passieve manier de ruzie stoppen en vriendinnen worden. Waarom denkt ze zo. Omdat ze een zacht eitje is? De lievigheid zelve? Of heeft ze al eens eerder op die manier zo'n ruzie pgelost? Is ze misschien nog nooit eerder gepest en weet ze niet hoe ze daarop moet reageren?

Ik zou als ik jou was eens heel kritisch naar de gebeurtenissen die je beschrijft kijken, alles schrappen wat niet de kern van je verhaal aanvult en vervolgens de gebeurtenissen die daar wel bij horen dieper uitwerken en in te gaan op de gevoelens en redenen voor de reacties van de hoofdpersonen. Ik wil niet zeggen dat ik die balans zelf perfect beheers, maar kijk voor de grap eens naar het verhaal 'De Muur' hier op CB. In feite zou je, als je je alleen richt op de gebeurtenissen, het hele verhaal kunnen beschrijven met 'Mijntje stuurde Alien de bak in. De hindernissen waren hoog en ze twijfelde of ze het parcours wel zouden halen. Toen spoorde ze Alien aan en reed op de eerste sprong af.' Daar heeft echter niemand iets aan. De lezer wil weten waarom Mijntje twijfelt, hoe Alien op die twijfel reageert en wat er erg aan is als ze het parcours niet foutloos zouden afronden.

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 10:57

maar het ontbijt en veder eten heeft er later veel mee te maken....

Careano

Berichten: 5414
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Wales

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 10:58

ik zou kappen. het is een verwarrend verhaal

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 11:08

Ik snap er ook niet meer zoveel van. Waarom eet ze in vredesnaam vet zo vroeg op de ochtend?
En wie zegt nou wat. In het laatste stukje zegt iemand "boer, ga weg blabla" maar wie zegt dat nou precies.

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 11:40

Missy schreef:
En wie zegt nou wat. In het laatste stukje zegt iemand "boer, ga weg blabla" maar wie zegt dat nou precies.


als je leest kom je erachter dat rindje haar elke keer uit scheld voor boer...

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 11:45

maar ik ga opnieuw beginnien met een ander verhaal...

Sirius_

Berichten: 10948
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:14

Citaat:
Iedereen die dacht en/of knapper dan haar was, werd gewoon heel erg gepest.


Staat er nu in weze iedereen die dacht dan haarwerd gewoon gepest? SNap m niet.
Sorry, had na het eerste deel niet zo veel zin verder te lezen, vind t dus niet zo leuk

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:31

LauEef schreef:
als je leest kom je erachter dat rindje haar elke keer uit scheld voor boer...


Maar het werkt wel verwarrend

Annash
Blogger

Berichten: 26477
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:22

Stoppen. Als je een eerlijke mening wilt, hier de mijne.
Ik vind je schrijfstijl niet goed genoeg. De zinnen zijn verwarrend, leestekens worden vergeten. Het verhaal is niet boeiend genoeg, er moet veel meer gebeuren. Verder mis ik de drang om verder te lezen.

Hopelijk vat je het niet persoonlijk op. Je vraagt om meningen, dit is de mijne. Als je schrijft voor je plezier, schrijf dan rustig door, maar voor jezelf. Lachen

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 13:38

Shanna16 schreef:
Stoppen. Als je een eerlijke mening wilt, hier de mijne.
Ik vind je schrijfstijl niet goed genoeg. De zinnen zijn verwarrend, leestekens worden vergeten. Het verhaal is niet boeiend genoeg, er moet veel meer gebeuren. Verder mis ik de drang om verder te lezen.

Hopelijk vat je het niet persoonlijk op. Je vraagt om meningen, dit is de mijne. Als je schrijft voor je plezier, schrijf dan rustig door, maar voor jezelf. Lachen


ja ik begrijp je... maar ik heb altijd zo'n zin om verhalen te scrijven, maar het wordt nooit wat met mijn verhalen...

Annash
Blogger

Berichten: 26477
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 18:47

LauEef schreef:
ja ik begrijp je... maar ik heb altijd zo'n zin om verhalen te scrijven, maar het wordt nooit wat met mijn verhalen...


Maak je dan niet druk. Schrijf lekker voor jezelf! Daar heb je toch ook wat aan, niet dan? Lachen

wabisabi

Berichten: 5008
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 21:32

Ik vind het een leuk verhaal lijn.
Als het een boek was had ik het zo uit gelezen. Misschien moet je even kijken naar andere boeken hoe het is geschreven. Of het in de alwetende vertelsituatie is of in de personale. Daar moet je voordat je gaat schrijven even aan denken.