[centraal] fototechniek....vraag en antwoord!

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Foto techniek....vraag en antwoord!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 15:19

Gerrie schreef:

Ik heb de panasonic Lumix FZ4 en hij bevalt mij prima!
De Canon powershot pro heb ik laten staan omdat daar batterijen in moeten..de panasonic heeft een accu veel handiger.
De minolta is voor mij nooit een optie geweest an er dus niks over zeggen.


Daar zou ik een camera niet voor laten staan, er zijn op dit moment ook erg goede oplaadbare batterijen in de handel.

plagom

Berichten: 1485
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Nijmegen

Re: Foto techniek....vraag en antwoord!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 17:56

shaartjuh schreef:
Op http://www.kieskeurig.nl zijn toch wel redelijk goedkope spiegelreflexen te vinden, zijn dat dan geen digitale, of zijn dat gewoon geen goede camera's oid?


Jawel, dat zijn vaak zeker goede camera's! Als het digitale camera's zijn, dan zal dat er ook bij staan.

Maar hou er rekening mee dat de prijzen die hier getoont worden vaak alleen de body van de camera is. Dat wil dus zeggen zonder lens. En het zijn nou net de lensen die je een smak geld kosten..

Ik heb zelf de canon EOS 350D, wilde eigenlijk de EOS 300D, maar deze wordt niet meer gemaakt, en is erg moeilijk te vinden. Dus toen moest ik maar even doorsparen voor de 350D. Ben meer dan tevreden over deze camera! En is zeker een aanrader. Ben er in totaal zo'n 950 euro aan kwijt geweest. Nu heb ik de EOS 350 D, met kitlens (18-55mm) en 768 MB geheugenkaart, en daarmee kan ik dan zo'n 400 foto's schieten, dus zal in de toekomst nog meer geheugen erbij moeten halen.

Je kunt wat spiegelreflex camera's betreft beter even doorsparen zodat je echte kwaliteit hebt, dan voor het goedkoopste gaan..

plagom

Berichten: 1485
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Nijmegen

Re: Foto techniek....vraag en antwoord!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 17:59

Kokomo schreef:
Analoge spiegelreflexcamera's worden nog steeds gemaakt. Sterker nog Nikon heeft dit jaar zelfs een nieuwe gelanceerd, de F6.
Natuurlijk ligt de nadruk momenteel op digitaal, analoog is zeker nog niet dood.


Daar moet ik je gelijk in geven. Ik had het net iets te sterk uitgedrukt.

Ookami

Berichten: 2489
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: Fukuoka, Japan

Re: Foto techniek....vraag en antwoord!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 11:10

Weet iemand hoe je een foto van een vliegende vogel kan maken? Ik wil er graag één van mijn parkiet, Nero, maar het mislukt altijd.

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Re: Foto techniek....vraag en antwoord!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 13:15

Tatariki schreef:
Weet iemand hoe je een foto van een vliegende vogel kan maken? Ik wil er graag één van mijn parkiet, Nero, maar het mislukt altijd.

hoezo mislukt? bewogen? dan moet je als het kan kortere sluitertijd gebruiken. Maar ligt er denk ik ook aan wat voor camera je hebt

Ookami

Berichten: 2489
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: Fukuoka, Japan

Re: Foto techniek....vraag en antwoord!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 21:37

Niet bewogen maar het lukt gewoon niet Ik zet hem op een stand dat hij hele snel achter elkaar foto's trekt zolang ik de foto-trek-knop indruk. Maar het ambetante is dat Nero nooit op de juiste plaats komt >.< Dus ik vroeg me af hoe jullie dat doen...

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Re: Foto techniek....vraag en antwoord!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 21:40

Ellende schreef:
Gerrie schreef:

Ik heb de panasonic Lumix FZ4 en hij bevalt mij prima!
De Canon powershot pro heb ik laten staan omdat daar batterijen in moeten..de panasonic heeft een accu veel handiger.
De minolta is voor mij nooit een optie geweest an er dus niks over zeggen.


Daar zou ik een camera niet voor laten staan, er zijn op dit moment ook erg goede oplaadbare batterijen in de handel.


Dat kan wel zijn maar ieder zijn eigen keuze nietwaar?
Accu is incl batterijen niet...

Ik vond het lichtgewichtje ook nog eens erg prettig

Irismacho

Berichten: 7264
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: Amersfoort (Nieuwland)

Re: Foto techniek....vraag en antwoord!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 23:05

Ik maak tegenwoordig ook wel eens foto's.. met zo'n 'ingewikkelde' camera zegmaar.. zo'n goede digitale.. of hoe je het ook wilt noemen

Maar wat betekenen al die tekentjes, ik zet hem nu maar op automatisch altijd..

Kan iemand dit uitleggen, hier in dit topic of via pb

Alvast bedankt

Kokomo
Berichten: 982
Geregistreerd: 23-01-05
Woonplaats: Annen

Re: Foto techniek....vraag en antwoord!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 00:51

Irismacho schreef:
Ik maak tegenwoordig ook wel eens foto's.. met zo'n 'ingewikkelde' camera zegmaar.. zo'n goede digitale.. of hoe je het ook wilt noemen

Maar wat betekenen al die tekentjes, ik zet hem nu maar op automatisch altijd..

Kan iemand dit uitleggen, hier in dit topic of via pb

Alvast bedankt

Ik dacht dat er altijd een gebruiksaanwijzing bij een camera geleverd wordt. Lees die eerst eens en als je dan nog vragen hebt kun je ze altijd nog hier stellen, en dan is het makkellijker als je ook verteld om welke camera het gaat.

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Foto techniek....vraag en antwoord!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 14:34

kan er mij iemand toevallig vertellen (of een site noemen met info ? ) hoe ik mijn sluuitertijden moet omrekenen ivm reprociteit ?
ik bedoel, als je lichtmeter aangeeft dat je in theorie bvb 1 minuut moet belichten, dan moet je in praktijk toch langer belichten ?
(hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is, wil nl foto's maken met gaatjescamera maar heb beetje problemen voor de belichting)

Kokomo
Berichten: 982
Geregistreerd: 23-01-05
Woonplaats: Annen

Re: Foto techniek....vraag en antwoord!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 16:19

jokari schreef:
kan er mij iemand toevallig vertellen (of een site noemen met info ? ) hoe ik mijn sluuitertijden moet omrekenen ivm reprociteit ?
ik bedoel, als je lichtmeter aangeeft dat je in theorie bvb 1 minuut moet belichten, dan moet je in praktijk toch langer belichten ?
(hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is, wil nl foto's maken met gaatjescamera maar heb beetje problemen voor de belichting)

Dit komt inderdaad wel voor maar geldt als je met macro of micro werkt, en als je filters voor je objektief hebt. Dan gelden dus verlengingstijden voor de belichting. Wat wil je precies fotograferen???
Ik neem aan dat je met een losse belichtingsmeter werkt en niet met een ttl.

Shaar

Berichten: 9184
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Olderchurch a/d Asshole

Re: Foto techniek....vraag en antwoord!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 16:30

Ik heb een beetje rond zitten zoeken op internet, nu vroeg ik mij af of iemand weet of de Konica Minolta Dimage Z5 een goede camera is? Iemand hier ervaring mee?

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Foto techniek....vraag en antwoord!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 16:33

daar maak ik uit op dat als ik 's nachts fotografeer, zonder flitsers en met een standaard 50 mm erop, ik daar geen rekening moet mee houden ? Dat zou iig al fijn zijn.
Maar mijn vraag was vooral voor de gaatjescamera, werk daar ook wel met 100 iso, maar zonder objectief natuurlijk. Ik kan met de belichtingsmeter wel meten hoelang ik in theorie zou moeten belichten, maar vroeg me af of ik dan gewoon op die waarde mag afgaan.
En stel dat ik papier in mijn schoendoos steek ipv film, dan zit ik met 12 iso geloof ik. Ik kan dan wel omrekenen van 100 naar 12 iso maar dan zit ik soms met een kwartier belichting. Mag ik dan echt dat kwartier aanhouden, of moet ik, stel maar, een half uur of langer belichten.

die gaatjescamera wil ik gewoon uit nieuwsgierigheid uittesten, heb er eentje gemaakt van een stomme schoendoos, maar nog geen foto's mee gemaakt.

Talisa

Berichten: 8972
Geregistreerd: 18-06-04

Re: Foto techniek....vraag en antwoord!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 10:30

Gerrie schreef:
Ik heb de panasonic Lumix FZ4 en hij bevalt mij prima!
De Canon powershot pro heb ik laten staan omdat daar batterijen in moeten..de panasonic heeft een accu veel handiger.
De minolta is voor mij nooit een optie geweest an er dus niks over zeggen.

Ik dacht dat je in de Canon Powershot Pro1 gewoon een accu had hoor.. Of lees ik dat nou verkeerd op alle cameraverkoopsites etc??

Shaar

Berichten: 9184
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Olderchurch a/d Asshole

Re: Foto techniek....vraag en antwoord!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 15:13


Kokomo
Berichten: 982
Geregistreerd: 23-01-05
Woonplaats: Annen

Re: Foto techniek....vraag en antwoord!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 16:26

jokari schreef:
daar maak ik uit op dat als ik 's nachts fotografeer, zonder flitsers en met een standaard 50 mm erop, ik daar geen rekening moet mee houden ? Dat zou iig al fijn zijn.
Maar mijn vraag was vooral voor de gaatjescamera, werk daar ook wel met 100 iso, maar zonder objectief natuurlijk. Ik kan met de belichtingsmeter wel meten hoelang ik in theorie zou moeten belichten, maar vroeg me af of ik dan gewoon op die waarde mag afgaan.
En stel dat ik papier in mijn schoendoos steek ipv film, dan zit ik met 12 iso geloof ik. Ik kan dan wel omrekenen van 100 naar 12 iso maar dan zit ik soms met een kwartier belichting. Mag ik dan echt dat kwartier aanhouden, of moet ik, stel maar, een half uur of langer belichten.

die gaatjescamera wil ik gewoon uit nieuwsgierigheid uittesten, heb er eentje gemaakt van een stomme schoendoos, maar nog geen foto's mee gemaakt.

Voor een normale camera gaat dat inderdaad op. Als je meer wilt over de gaatjescamera ga dan eens zoeken onder "camera obscura" of kijk ook eens hier http://www.stanford.edu/~cpatton/pinhole.html weet alleen niet hoe je engels is.

Kokomo
Berichten: 982
Geregistreerd: 23-01-05
Woonplaats: Annen

Re: Foto techniek....vraag en antwoord!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 16:31

shaartjuh schreef:
Vraagje, als ik deze camera zou kopen: http://www.camerahuis.nl/camhuis/RAPRD/mz601.html?ab_agid=20000 , kan ik daar dan meteen foto's mee maken, of moet ik hier eerst ook nog een lens bij aanschaffen? Raak een beetje in de war van al die informatie namelijk En denken jullie dat dit een goede camera is?

De camera in de link is een zogeheten prosumer camera. Dit is dus een geheel kant en klaar model met een vast, dus niet verwisselbaar objektief.
Je moet echter nog wel een geheugenkaart erbij kopen.

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Foto techniek....vraag en antwoord!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 19:30

Kokomo, thanks voor de link. Zo ver rijkt mijn Engels nog wel

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Re: Foto techniek....vraag en antwoord!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 15:55

m00nlight schreef:
Gerrie schreef:
Ik heb de panasonic Lumix FZ4 en hij bevalt mij prima!
De Canon powershot pro heb ik laten staan omdat daar batterijen in moeten..de panasonic heeft een accu veel handiger.
De minolta is voor mij nooit een optie geweest an er dus niks over zeggen.

Ik dacht dat je in de Canon Powershot Pro1 gewoon een accu had hoor.. Of lees ik dat nou verkeerd op alle cameraverkoopsites etc??


Ik heb em in mijn handen gehad de canon PP.
kijk maar op www.koopdigitaal.nl

Vraagje: bij welke instelling kun je de meeste foto's maken?
Ik ga met 512 MB naar Andalucie...

Daihyo

Berichten: 88103
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Foto techniek....vraag en antwoord!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 15:58

Ligt eraan of je ze af wilt laten drukken of niet.
Ik maak ze zelf op 3,3 mpixels.
Dan kunnen ze goed afgedrukt worden t/m 30x45 cm fotoformaat.
Poster dus.
Dan heb je veel ruimte op je kaartje (als ik me niet vergis kan je dan zo'n 800 foto's maken) en heb je toch een goeie kwaliteit.
6,0 doe ik alleen als er echt groot afgedrukt moet worden.

litteltje

Berichten: 3060
Geregistreerd: 26-03-04

Re: Foto techniek....vraag en antwoord!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 16:15

Ik wil kijken of er iets speciaals met m'n camera kan: canon powershot A40, alleen we hebben zelf geen gebruiksaanwijzing meer.
Wie heeft er ervaring met dat ding, en waar kan ik de gebruiksaanwijzing vinden?

Redneck

Berichten: 1183
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Castenray

Re: Foto techniek....vraag en antwoord!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 23:17

Ik heb een Minolta Dimage Z5, helaas met een engelse gebruiksaanwijzinzg. Nu ben ik wel goed in engels, maar niet in de technische termen die daarin staan...........

Kan iemand mij vertellen (al eerder gevraagd, maar over andere camera's) hoe ik het onderwerp scherp krijg en de achtergrond wazig? Ik zet de camera op 'M', dus handmatig instellen. Dan kan ik de sluitertijd regelen en volgens mij ook de afstand (F). Maar bij een kortere sluitertijd wordt alles donker en als ik inzoom dan vergroot automatisch de waarde onder F. En meestal is de achtergrond dan even scherp als het onderwerp.........iemand tips?

Shaar

Berichten: 9184
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Olderchurch a/d Asshole

Re: Foto techniek....vraag en antwoord!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 10:09

Vraagje; welke site is goed te gebruiken om foto's te uploaden? Ik gebruik namelijk meestal mijnalbum, maar daar wordt de kwaliteit van de foto's wat minder door.

plagom

Berichten: 1485
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Nijmegen

Re: Foto techniek....vraag en antwoord!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 18:16

Redneck schreef:
Maar bij een kortere sluitertijd wordt alles donker?


Dat je foto dan donkerder wordt is natuurlijk niet zo raar, hoe korter de sluitertijd, hoe minder licht er in de lens kan komen. .

Redneck

Berichten: 1183
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Castenray

Re: Foto techniek....vraag en antwoord!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 19:29

plagom schreef:
Redneck schreef:
Maar bij een kortere sluitertijd wordt alles donker?


Dat je foto dan donkerder wordt is natuurlijk niet zo raar, hoe korter de sluitertijd, hoe minder licht er in de lens kan komen. .


Ja, dat snap ik. Maar hoe los ik dat dan op?