[centraal] fototechniek....vraag en antwoord!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 12:27

Alane schreef:
ik zit te denken aan de Kodak dx6490....mooi groot scherm, en kan hem makkelijk vasthouden.
volgens de verkoper heb je bij Canon het nadeel dat je alleen Canon accesoires kunt gebruiken..waar weer een leuk prijskaartje aanhangt.


wat voor assecoires zou je er nog bij willen hebben dan? Verward

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 14:01

Flits....op de kodak kan een weet ik wat voor merk aangesloten worden en die heb je al vanaf 100 euro 2e hands dezelfde flits voor Canon kost het 5 voudige nieuw en is 2e hands niet aan te komen...
die flits om in een donkere ruimte te kunnen fotograveren zonder dat een bewegend object eruit zal zien als een wazig iets...

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 14:06

Dat is in deze prijsklasse helemaal niet van toepassing?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 17:05

welke prijsklasse?
vat hem even niet

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 17:10


parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 19:08

Hallo

Ik had even een vraag.
Ben sinds gisteren in het bezit van een Pentax optio 30.
Er zaten 2 AA atakaline(? Weet niet hoe ik het moet schrijven) baterijen bij, maar die heb ik 3 uurtjes gebruikt En ze zijn nu leeg en niet oplaadbaar.
Welke baterijen zouden het beste zijn voor deze Camera.

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 19:44

Edit : iets te snel gedrukt Knipoog
Gefeliciteerd met je nieuwe camera !
Ik heb goede ervaringen met oplaadbare batterijen van www.elektronica-online.nl. Ik heb 1850 mA Ni-MH oplaadbare SANYO batterijen, gaan lekker lang mee - het type camera maakt voor zover ik wete niet erg veel uit wat betreft de batterijen die je er in moet stoppen. Als je zelf in de winkel gaat zoeken : hoe meer mA hoe beter/ langer ze meegaan geloof ik.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 19:58

Bedankt!
Oke
Ik heb vandaag Batterijen gehaald van het merk Varta
1400mAh
AA batterijen , maar die werkten niet bij de Camera, hij ging niet aan of uit.

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 20:37

Had je ze al opgeladen ;D Oplaadbare batterijen koop je altijd leeg ..

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 21:25

Weten jullie misschien een goede digi, die zowel binnen als buiten duidelijke foto's maakt?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 00:00

welke prijsklasse? eventueel merk? pixels? zoom?
Prijsklasse: ben bezig met een kodak dx 6490 de prijs varieert van 316 euro tot 599 euro...(zelfde camera, zelfde acces. excl. event. verzendkosten, garantietermijn is wel variabel van 1 tot 2 jaar zonder extra kosten)
de DX 6490 is met 4 MP, 10 X optische zoom. tests zijn goed (alhoewel PC bladen er minder over te spreken zijn dan de foto bladen, digifotobladen...) Volgens de experts maakt hij binnen goede foto's zonder dat de foto een waas wordt omdat de sluiter langer open blijft.
Een optie op de dx is een extra flits/belichting....maar zou voor een binnen foto met enige verlichting niet noodzakelijk zijn...
1 verkoper aan wie ik ook zo'n vraag stelde vertelde dat een bouwlamp een goedkope optie zou zijn... Verward

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 08:59

Citaat:
Volgens de experts maakt hij binnen goede foto's zonder dat de foto een waas wordt omdat de sluiter langer open blijft.
Een optie op de dx is een extra flits/belichting....maar zou voor een binnen foto met enige verlichting niet noodzakelijk zijn...
1 verkoper aan wie ik ook zo'n vraag stelde vertelde dat een bouwlamp een goedkope optie zou zijn...
.
Ehm.. als de sluitertijs langer is moet datgene wat je fotografeert wel doodstil zitten anders wordt het wel een grote veeg . Bouwlamp is inderdaad een goedkoop alternatief voor studioverlichting ( en schijnt wat mooier te worden dan met flits ) maar gewoon een ingebouwde flitser moet ook echt wel genoeg zijn om iets bij weinig licht scherp erop te krijgen..

Tanneke : kijk eens op www.dpreview.com, kun je diverse camera's met elkaar vergelijk en en ook gebruikerservaringen en reviews lezen.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 09:08

highwaykind schreef:
Had je ze al opgeladen ;D Oplaadbare batterijen koop je altijd leeg ..



Bedankt!
Ik stop ze net in de lader, en doe ze in de Camera .
En ze doen het!
Hardstikke bedankt , weer iets geleerd *LOL*

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 09:37

Alane schreef:
welke prijsklasse? eventueel merk? pixels? zoom?


De prijsklasse mag tot 400 euro zijn.
Merk maakt niks uit, als het maar goed is.
Pixels: 5-6
zoom: ?

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 10:28

Wat is eigenlijk het voordeel van een Macro lens ( heb het over losse lenzen niet macro functie ) ? Met een (tele) zoom kun je bij bv insecten vaak veel dichter bij komen en komt het net zo scherp en zelfs iets beeldvullender op mijn CF kaartje.. ( enige voordeel dat ik tot nu toe heb kunnen bedenken is dat mijn macro lens f1.8 is en mijn zoom 4.5-5.6 ).

Faux
Berichten: 6226
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 22:46

wat is de goedkoopste digi, toch wel met zo'n schermpje dat je ze meteen kan bekijken en ook een goede kwaliteit? graag meteen even de naam enz. erbij van de camera?

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 19:27

Ik heb vanmiddag een paar foto's in Dwingeloo gemaakt met mijn nieuwe Sigma lens op mijn Canon toestel, maar de focus doet wat vreemd, de foto lijkt scherp( zie gras ) en toch ook nogal wazig ( zie paard ) terwijl paard en gras wel in dezelfde lijn liggen en dus allebei goed gefocussed zouden moeten zijn..dacht ik.
Afbeelding
Grote ( !!) foto staat hier http://www.bennink.info/dwingeloo/p12.jpg

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen ( weet wel dat sommige Sigma lenzen niet compatible zijn met mijn toestel, maar dacht dat deze wel goed was .. anders moet ik deze verkopen en een Canon nemen )

Oh, geen idee wie er op de foto staat, mocht je jezelf herkennen en niet online willen staat dan even PB en of mailen, dan neem ik een ander voorbeeld.
( gister met springen had ik daar niet zo hele veel last van, sommige wel net niet lekker scherp, maar wel wat beter dan vandaag, gister veel mooier weer..)
Afbeelding

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 20:40

bij de fotocamerawinkel hebben ze mij verteld dat het nadeel van Canon was dat je alleen Canon onderdelen kan gebruiken, of omdat dat alleen maar past of omdat het resultaat anders minder is.
Bij die fries heb ik het idee dat je onderwerp het gras is en niet het paard (gras primair, paard secundair en de rest achtergrond)

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 16:49

highwaykind schreef:
Ik heb vanmiddag een paar foto's in Dwingeloo gemaakt met mijn nieuwe Sigma lens op mijn Canon toestel, maar de focus doet wat vreemd, de foto lijkt scherp( zie gras ) en toch ook nogal wazig ( zie paard ) terwijl paard en gras wel in dezelfde lijn liggen en dus allebei goed gefocussed zouden moeten zijn..dacht ik.
Afbeelding
Grote ( !!) foto staat hier http://www.bennink.info/dwingeloo/p12.jpg

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen ( weet wel dat sommige Sigma lenzen niet compatible zijn met mijn toestel, maar dacht dat deze wel goed was .. anders moet ik deze verkopen en een Canon nemen )

Oh, geen idee wie er op de foto staat, mocht je jezelf herkennen en niet online willen staat dan even PB en of mailen, dan neem ik een ander voorbeeld.
( gister met springen had ik daar niet zo hele veel last van, sommige wel net niet lekker scherp, maar wel wat beter dan vandaag, gister veel mooier weer..)
Afbeelding


Wat waren je sluitertijd, diafragma (en ISO) waardes?
wat was je AF instelling (single-shot of Ai servo?)
Met de canon viewer kan je ook zien welke focuspunten actief waren.
Effen zwart kan de camera moeilijk op scherpstellen. Kies (als het uitkomt voor de compositie) je focuspunt(en) zo dat voldoende contrast zit op een actief focuspunt!

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 17:26

Bovenste foto: 400 ISO F4,5 1/350s op automatisch SPORT mode ( ik lui Lachen ).AI Servo AF. ( ik heb bij de Fries hierboven geloof ik wel de black/white points aangepast in PSP !) Deze is een wat beter voorbeeld
Afbeelding
Hij is grijszwart en " mistig " en niet helemaal scherp..*grr*
Hij deed het trouwens bij alle paarden, lichtbruin was wel iets beter resultaat dan bij donker paard,
blijf het vreemd vinden dat het gras onder het achterbeen wel scherp is, zou toch op dezelfde focuslijn moeten liggen ? Volgende keer in ieder geval sluitertijd wat sneller en F8 ??
Donkerbruin paard
Afbeelding
link naar grote ( 2,4 MB !! ) foto ( onbewerkt ) http://www.bennink.info/bokt/p9origineel.jpg

Ik zie nu pas dat die springfoto met mijn Canon lens genomen is, ( ISo 100, F4.5 1/1000 s )..

Als altijd : als iemand zichzelf op de foto herkent en niet online wil, even melden , dan haal ik hem er weer af.

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 17:29

Waar zie ik de focuspoints in de file viewer utitlty ? * kwijt * Lachen
Met springen heb ik trouwens scherp gesteld op de hindernis en gewacht tot er wat voorbijkwam.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 19:24

Weet iemand ook wat de Macrofunctie in houd.
En wanneer je hem kan gebruiken?

sHaKiEjLaVeR
Berichten: 1432
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 21:42

parouscha schreef:
Weet iemand ook wat de Macrofunctie in houd.
En wanneer je hem kan gebruiken?

Dit was mijn vraag Knipoog Haha! die wou ik net neerzetten en toen zag ik deze staan, dus ook mij vraag, wat is precies de Macrofunctie wat kan je ermee en wanneer gebruik je deze??

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 08:08

Haha toevallig.
Nog geen reacties
Maar het lijkt me stug dfat niemand weet wat dat betekent?

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 09:08

macro functie ziet er uit als een tulpje, te gebruiken als je iets van dichtbij op de foto wilt zetten . Verschil met close up is niet heel didelijk, maar bij maro is het formaat van het ding op de foto dan het ding in het echt ( geloof ik ). Volgens mij is hier vaker watover geweest, probeer de zoek fnctie eens ( of google Lachen ? )