Roze lucht fotografen met mobiel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malissaa1

Berichten: 130
Geregistreerd: 10-06-12
Woonplaats: Surhuisterveen

Roze lucht fotografen met mobiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 09:42

Goedemorgen :)

Ik vroeg me iets af als ik een foto wil maken van een mooie roze lucht dan krijg ik de kleur niet mooi op mijn mobiel. De kleur veranderd in geel/oranje, maar die mooie roze kleur krijg ik er maar niet op..

En nu vraag ik me af doe ik iets fout met mijn mobiel? Of lukt het sowieso bijna niet om een roze lucht te fotograden met je mobiel en moet je dan toch echt je spiegelreflexcamera gebruiken?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

BvanhetB

Berichten: 956
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: In het noorden van het land

Re: Roze lucht fotografen met mobiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:39

Wanneer je een foto wilt maken van een mooie roze lucht bij bijvoorbeeld zonsondergang dan gaat dat inderdaad nooit lukken met je mobiel. Deze heeft namelijk vooraf ingestelde instellingen en maakt kleuren wat heftiger dan dat je ze zelf in werkelijkheid ziet. Daarom lijken ze geel/oranje te worden.

Wanneer je een lucht echt goed in beeld wilt brengen zal je in ieder geval een camera moeten hebben waarbij je de belichting handmatig instelt en ook zal je waarschijnlijk de foto's in RAW-formaat moeten schieten in plaats van JPEG. Je gaat dan inderdaad richting een fatsoenlijke spiegelreflex camera ;)

Anoniem

Re: Roze lucht fotografen met mobiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 12:43

Het gaat vooral om de instellingen van je witbalans.
In je mobiel pakt hij 'm van roze naar geel/oranje. Dan heeft hij wat te veel extra warme kleuren toegevoegd.

Als je in je mobiel geen instelling hebt voor witbalans, kun je dat eventueel nog met nabewerking ietsje corrigeren, maar het beste is om er een "echte" camera bij te pakken inderdaad. Dan krijg je ook gelijk weer wat betere kwaliteit om meer te kunnen genieten van zo'n prachtige foto.

Malissaa1

Berichten: 130
Geregistreerd: 10-06-12
Woonplaats: Surhuisterveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 07:31

Bedankt voor jullie heldere uitleg! Hier heb ik zeker wat aan :)

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 07:47


Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Roze lucht fotografen met mobiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 07:52

Ik kan met mijn iPhone toch gewoon roze lucht op foto krijgen zonder iets aan de instellingen te doen.