Een aantal van ons heeft het vorig jaar een heel jaar volgehouden en een enkeling zelfs 2 jaar achter elkaar. Iedereen die mee wil doen, mag mee doen, alleen let er wel op dat dit een topic is voor volhouders en niet om sporadisch een fotootje in te zenden, daar zijn andere topics voor.
De bedoeling van het topic:
Ik ben in 2013 het topic gestart om mijzelf te stimuleren om te fotograferen en dat is aardig gelukt. Het is dus echt een stimulans om mee te doen en een uitdaging om het een heel jaar vol te houden.
De bedoeling is dat je elke week jouw favoriete foto van die week inzendt. Dit mag van alles zijn, we werken hier niet met thema’s.
Je hoeft echt geen topfotograaf te zijn om mee te doen, maar als je mee wil doen, gá er dan echt voor en houd rekening met (opbouwende) kritiek van andere fotografen. Ik heb werkelijk gezien dat fotografen flink vooruit gaan en de tips en lessen echt ter harte nemen. Heel goed. Dáár doen we het voor!
Inzenden
De inzending moet vóór maandag 22:00 geplaatst zijn. Zet duidelijk “Foto van week X” boven en plaats de foto zichtbaar in het topic, zodat het duidelijk is en ik zo min mogelijk foto’s mis voor de lijst. (Een enkele keer wil het wel eens voorkomen dat het niet lukt om te plaatsen en dat een link wel werkt. Laat dan wel duidelijk merken dat het jouw inzending is en dat het helaas in link is.)
Ik probeer de lijst op maandag 22:00 uur te plaatsen. Het kan wel eens voorkomen dat ik te laat ben, maar dan heb ik het druk of ben niet aanwezig of iets dergelijks. Het belangrijkst is dat de foto’s voor 22:00 op maandag geplaatst zijn.
Het kan zijn dat je een keer helemaal geen tijd hebt gehad om foto’s te maken. Plaats dan een foto “uit de oude doos”, maar probeer dit zoveel mogelijk te vermijden anders sla je die plank wel een beetje mis…
Beoordelen
Het is niet verplicht om de foto’s van de andere fotografen te beoordelen, maar het is wel ontzettend leuk en leerzaam om goede feedback te geven en te krijgen. En nog belangrijker, het wordt enorm gewaardeerd. Schroom dus niet om foto’s te bekritiseren en echt goed te kijken. Leer ervan!

Zoals ik eerder meldde, zijn er enkele bokkers die het nu 2 jaar non stop volhouden. Die wil ik toch even in het zonnetje zetten en bedanken! Dat zijn:
calice, ismy, Nefertarie, Tesseke en Tinky12.
Dank jullie wel voor je inzet! Geweldig!
Vorig jaar hebben de volgende bokkers het ook het hele jaar volgehouden, daarvan zijn de vet gedrukte bokkers de echte doorzetters die al 2 naar elke week meedoen:
Asselruiter, Bellatrix, binky, Bumblehorse, calice, C_estmoi, Deetjeeuh, Fenneeee, Gub, Hanna_94, HeavensLove, Irene96, ismy, JewEmm, jilinda, _Kiki_, kimberley23, laurajoy15, Lizaa01, MarijeR, Marit, Marjoow, monbyou, Nefertarie, Racheel, Revanches, Robin_Rikkie, Sanne_com, showteam, Sodeletuut, SternPhoto, Suuszels, tesseke, Tinky12 en XiiaaooNaa. (Bij voorbaat excuses als je er niet op staat, maar wel het jaar hebt volgehouden… Het kan gebeuren dat ik ergens een x-je heb gemist… )
Regels
Dit jaar wil ik wel wat regels opstellen, omdat er vorig jaar toch wel een paar dingen niet helemaal fijn liepen en het is voor mij een enorm geregel en gedoe om het elke keer weer goed te krijgen.
- Als je een week niet kan of je bent later, stuur mij dan even een pb’tje, dan weet ik het en noteer het in de lijst.
- Als je 3 keer achter elkaar zonder te melden geen foto plaatst, zet ik je op de zwarte lijst en kun je de rest van het jaar niet meer meedoen.
- Als je binnen 10 weken 5 keer zonder te melden geen foto plaatst, zet ik je ook op de zwarte lijst en kun je de rest van het jaar niet meer meedoen.
- Je kunt wat mij betreft tot en met het derde kwartaal instromen. (dus vanaf 1 oktober kan het niet meer.)
- De inzending vóór maandag 22:00 uur plaatsen. Dit geldt ook voor mij. Mocht je weten dat je dit niet redt, meldt het even! Als ik het niet door krijg, ben je “te laat” en “te laat” is “niet ingezonden”…
- Eénmaal gestopt, blijft gestopt, tenzij je er een reden voor hebt, maar stuur me dan even een pb’tje. Zonder goede reden kun je pas het jaar daarop weer meedoen.
- In geval van vakantie, kun je met iemand anders in het topic afspreken dat hij/zij voor jou foto’s plaatst en/of meldt even dat je op vakantie bent, dan maak ik er een notitie van. Je kunt ook na je vakantie de foto’s inhalen, als je het op tijd hebt gemeld. Niet gemeld is niet meer meedoen.
- Ik heb dus een “zwarte lijst”…
Ik houd dus echt bij wie het niet serieus neemt en dus maar af en toe wil meedoen. Je komt dan gewoon niet op de lijst.
Poeh, het klinkt wel heel serieus zo!!

Laatste puntjes
Ook heb ik besloten om dit jaar geen herinneringsberichtjes meer te sturen. Zet het gewoon in je agenda als je serieus mee wil doen.

Oh ja, als je naam wijzigt gedurende het jaar, geef even aan wie je was en wie je wordt. Dan kan ik dat ook op de lijst aanpassen en het scheelt mij veel zoeken.

Geef ook duidelijk aan of je een verzamelplek hebt. Dit is vooral erg leuk om aan het eind van het jaar je vooruitgang te zien in je fotografie!

We zijn begonnen met een heel klein groepje in 2013. In 2014 is het uitgegroeid tot lange tijd bijna 60 foto’s per week, waarvan er 36 al heel 2014 hebben meegedaan. Wie doet er dit jaar mee?
Succes!!