Hi!
Naar aanleiding van een aantal mensen hier op Bokt die benieuwd waren naar hoe ik mijn foto's 'retouch' ben ik deze tutorial gaan schrijven. Let wel dat ik me richt op fotografen die al iets gevorderd zijn met het werken in Photoshop, echter ik heb mijn best gedaan om het zo begrijpbaar mogelijk te houden. Als er onduidelijkheden zijn etc. hoor ik dat graag natuurlijk!
Belangrijkste binnen het retouch-werk is dat je geduld hebt. Neem de tijd voor details, want houd in je achterhoofd dat je niet voor beeldschermen aan het bewerken bent, maar voor eventueel printwerk. Ik ben vaak 3-4 uur bezig met 1 foto

Dit is de foto die ik ga gebruiken, met het eindresultaat eronder. Met dank aan mooie Jolien als model!

Ik richt me altijd op de gehele foto; ik concentreer me op alle storende plekken. Dit is de volgorde in het algemeen die ik vaak hanteer in het bewerkingsproces, dus even een kleine samenvatting vooraf:
1. RAW openen in Photoshop -> in RAW venster eventueel witbalans corrigeren, scherpte toevoegen.
2. Als foto geopend is in Photoshop zie ik al gelijk de plekken die me irriteren en meteen verbeter: liquify, kloonstampen, eventueel al wat croppen.
3. De huid (plekjes, puistjes, rimpels) onder behandeling nemen met de 'healing brush' en 'patch tool'.
4. Hoog -en laaglichtencurves gebruiken om vervelende schaduwen uit gezicht (of andere delen van de foto) weg te poetsen door middel van masker
5. Dan komen pas contrast en kleurgebruik aan te pas.
Gaan we nu beginnen!
1
Deze stap sla ik over, in het RAW venster van Photoshop heb ik niets veranderd: dus klik gelijk op OK als je de foto geopend hebt in Photoshop.
2
Aangezien dit een foto is uit de studio heb ik al een neutrale achtergrond. Deze stap ik dus ook niet nodig.
3
Ik heb de plekken die me irriteren even omcirkeld:

Kopieer je originele foto in een nieuwe laag en pak de healingbrush. Zoom in op ongeveer 100% en ga op zoek naar de plekjes die je weg wilt hebben. Door middel van het indrukken van 'alt' kan je een goed stukje huid kopieren. Laat 'alt' weer los en poets dan het plekje weg. Houd het subtiel! Geen hele stukken huid weghalen, maar echt de plekjes.
Als je zo goed als klaar ben ga je verder met de rimpels. Pak de patch-tool en selecteer het gebied die je graag 'gepoetst' wilt hebben. Sleep het geselecteerde gebied naar een stukje huid die gaaf is. Zo ga je alle rimpeltjes af.
Hier een 100% resultaat van het grove poetswerk:

4
Maak twee curves-lagen aan bij de adjustments (ik heb die in mijn workspace staan, maar je kan ook ze ook vinden onderin je lagenpaneel). De de eerste curves-laag helemaal oplichten en het bijhorende masker vullen met zwart met de emmer zodat de laag weer onzichtbaar, maar bewerkbaar is.

Doe hetzelde met de andere curves, alleen dan helemaal onderbelichten. Omdat het geheel wat rood wordt doe ik in het rode kanaal van de curves ietsjes omlaag, dus meer groen erbij.

Ga nu naar het masker van de eerste curves-laag en pak je brush-tool, zet de hardheid op 0% en de voorgrondkleur moet wit zijn. Zet vervolgens ook de opacity van de brush op 7%. Nu gaan we de schaduwen wegpoetsen! Varieer van grootte van de brush, afhankelijk van het gebied. Kijk heel goed wat te donker is, die echt wat opgelicht moeten worden. Kunnen grote gebieden zijn, maar ook poriën van de huid. Hier even snel gebieden aangetipt voor jullie die bijvoorbeeld ik onder handen neem:

Dit is het meest tijdrovende werk. Omdat je in verschillende lagen van de brush opbouwt krijg je wel een mooi resultaat. In principe werk je met licht, niet zoals in de meeste gevallen dat je de huid dicht 'plamuurt' met een blur oid. Schilderen met licht dus. Zoom in (tot wel 300%), zoom af en toe weer uit om het resultaat te bekijken. Probeer wat uit, als je iets te veel heb geschilderd pak je de zwarte kleur en poets je weer wat terug. Hier weer wat gebieden uitgelicht die ik lichter heb gemaakt:

Hetzelfde doe je met de donkere curves-laag, maar dan dus omgekeerd. De lichtere plekken wil je donkerer hebben. Weest hier wat voorzichtiger mee, kan zijn dat je de opacity van de brush naar bijvoorbeeld 3% moet zetten. We willen tenslotte een meer opgelichte huid dan eentje die donkerder wordt. Hier alvast het resultaat van de kin en mond in een voor- en nafoto:

Ook van de ogen:

En helemaal:

Nu ga ik de makeup bijwerken door middel van de curves-lagen, lichtere plekken beetje egaler maken qua licht. Daarna maak ik een saturation adjustment aan en schroef de adjustment omhoog met +50 en -3 bij de lightness. Pak je emmer weer met zwart en vul de maskerlaag. Vervolgens pak je weer de brush en doe je net zoals de curves-laag schilderen met in dit geval de verzadiging. Er zijn genoeg plekken in de make die wat meer kleur nodig hebben.

Maak vervolgens een masker aan in deze saturation adjustment, vul deze met zwart en pak de witte brush op de makeup terug te laten komen. Hierbij het resultaat. Beetje heftig, maar we gaan de makeup nu mooi over laten lopen (blenden) door middel van een laag boven alle lagen: merge visible + alt ingedrukt houden.
Nu gaan we de kloontool met een 40% opacity de blauwe en gele stukken met elkaar blenden. Met de alt pak je het stuk blauw waar meeste kleur en detail inzit en vul de 'gaten' op. Speel hier een beetje mee, kopieer meerdere stukken.

Selecteer de makeup met de lasso-tool en maak een masker aan. Omdat de details toch beetje wegvallen gooi ik er een unsharp mask overeen (filter -> sharpen -> unsharp mask).
Resultaat wat we nu hebben:

5
Het blauw van de achtergrond mag van mij wat lichter: ga weer naar de opties van je lagenpaneel en houd 'alt' ingedrukt om 'merge visible' te doen. Met deze laag gaan we naar image -> adjustments -> shadows en highlights. Het is een beetje pielen met de schuifjes, maar deze instellingen heb ik uiteindelijk gekozen. Door weer een masker aan te brengen en een brush (met zwart kleur) met een opacity van ongeveer 30% haal in de hoekjes weg van deze laag.

De huid is wat te geel, waar je met de adjustment 'selective color' de rode en gele tinten kan aanpassen.
Nu doen we weer een alt + merge visible en maak vervolgens een nieuwe curves-laag aan bij de adjustments. We gaan de ogen wat ophelderen door middel van deze instellingen. Pak je emmertje en vul de masker van je curves met zwart. Pak vervolgens de witte brush (met 20% opacity) en poets dan over de ogen, beetje naar je eigen smaak. Ik ga ook beetje over de makeup heen incl. de lippen en de pauwenveeroorbel.
Eindresultaat:

En een voor- en nafoto:

__________________________________________________________________________________________________
Echter kan je nog wel even doorgaan

Grotere versie
Ik hoop dat het een beetje te volgen is. Ik kan niet alle stappen weergeven, want het zijn er nogal veel en het is ook helemaal naar eigen smaak natuurlijk. Als er onduidelijkheden zijn, vraag maar raak!