[FOTO] Eerste dag met Canon!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

[FOTO] Eerste dag met Canon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 20:57

:wave:
Gister een Canon Eos 1000D met een 18-55IS lens gekocht := Gelijk aan de slag gegaan met o.a. de kerstboom, de hond en de paarden..

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

Iemand alvast tips e.d.? Ik krijg voor kerst/verjaardag (dicht bij elkaar := ) enkele boeken en ben nog van plan om een cursus te volgen. Had overigens de camera niet op vol-automatisch gezet, maar wel zo dat ik de ISO, sluitertijd, en diafragma zelf kon instellen(had me al een beetje ingelezen :)) !) Let op, dit zijn de eerste keren dat ik uberhaupt met een spiegelreflex foto's maak, dus wees een beetje lief voor me O:)

IloveAnoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:12

Leuk! fijn he een spiegelreflex!
ik zal nog eens goed oefenen met het juiste scherpstelpunt.
op sommige fotos zie je dat net iets anders scherpgestelt is
neem de tijd en het komt vast wel goed! :D

Celiien

Re: [FOTO] Eerste dag met Canon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 21:19

Zoals de foto met de kat zeker := ! Zit er nu idd ook naar te kijken, net niet lekker scherp :=
Thanks! ga er mee aan de slag :))

IloveAnoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:26

Celiien schreef:
Zoals de foto met de kat zeker := ! Zit er nu idd ook naar te kijken, net niet lekker scherp :=
Thanks! ga er mee aan de slag :))

jaa , en het oog, daar valt de scherpte precies op de haartjes en dat maakt het oog niet zo boeiend
en de kerstbal ook :D
het is moeilijk, ik ben ook zo begonnen :+
succes!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 00:39

Foto 3 is niet scherp, maar niet zo vreemd met zulke sluitertijden uit de hand, kan je weinig aan doen behalve met statief werken.

Foto 4, mooie sluitertijd van 1/500e maar een zeer klein diafragma, waardoor je héél erg hoog in je ISO moest gaan zitten wat zorgt voor onnodige ruis. Volgende keer dus diafragma verder open, en ISO omlaag.

Foto 5, Heb je het scherpstellen aan je camera over gelaten? Kies altijd zélf je AF punt, nu is niet het oog scherp maar de voorkant van het hoofd. Ook hier een erg hoge ISO, denk dat het diafragma best verder open had gekund bij correct scherpstellen :) In dit geval komt de onscherpte door het verkeerde scherpstelpunt.

Foto 6, ziet eruit als een heel lief hondje :D Maar wel op een veel te donkere plek waardoor je ISO zo hoog moet dat je foto barst van de ruis. Ook je uitsnede zou mooier kunnen probeer daarop te lettten.

Foto 7, hier was het ook weer véél te donker, ondanks hoogste ISO is je sluitertijd zo lang dat een scherpe foto onmogelijk was. In dit geval komt je onscherpte door te weinig licht en dus een te lange sluitertijd :)

Maar laat je vooral niet ontmoedigen :D Lekker veel oefenen en bijleren en vooral plezier hebben in wat je doet is het allerbelangrijkste. Geniet van je camera!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 01:06

Kijk mooie dingen waar ik aan kan werken :))
Wel een paar vraagjes hoor :=
Foto 3:
Wat bedoel je daar precies mee :o ?

Foto 4:
Ik snap wat je bedoeld! Ga er op letten :)

Foto 5:
Nee, wat ik hier deed was in principe de acherpte instellen op het hoog, om dat vervolgens meer naar de zijkant te richten zodat alleen het pard acherp was zegmaar := kan je me volgen?

Foto 6:
Uitsnede moet ik idd op letten :j maar na een tijdje wordt die camera zwaar in mn hand, is nog wennen hihi :=

Verder iemand nog tips :)) ?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 01:59

Bij foto 3 is je sluitertijd zo lang dat niet je onderwerp (dat hing wel stil) maar je eigen beweging ervoor zorgt dat je foto bewegingsonscherpte heeft. Omdat je sluitertijd niet meer korter kon, je kon immers niet meer je diafragma verder open zetten of je ISO verder omhoog doen, is je enige andere optie het gebruik van een statief. Met statief heb je uiteraard geen last meer van je eigen beweging/trilling en kan je van een stilstaand onderwerp ook met lange sluitertijden scherpe foto's maken :j

Wat foto 5 betreft kan ik je niet helemaal volgen nee. Belangrijkste vraag is voor mij of je zélf je AF punt gekozen hebt? Dus dat rode lichtje in zo'n blokje wat gaat branden als de camera scherpstelt, heb jij bepaalt in welk blokje dat gebeurde of liet je de camera het blokje kiezen?
Hoeveel er scherp is bepaal je door een passend diafragma te kiezen, daarbij stel je altijd scherp op dat wat er in ieder geval scherp moet zijn, je diafragma bepaalt hoeveel ervoor en er achter ook nog scherp is. Hierbij spelen je brandpuntafstand en jouw afstand tot je onderwerp ook nog een rol.
Als je wil scherpstellen en daarna je compositie nog wil veranderen dan moet je camera wel op 'ai focus' staan. In de 'ai servo' mode zal je camera als jij beweegt opnieuw scherpstellen namelijk. Dit is handig bij bewegende onderwerpen omdat je op die manier je onderwerp kan volgen voor je afdrukt. Wanneer jij scherpstelt in de 'ai focus' stand en je onderwerp beweegt wat terwijl jij je compositie veranderd waardoor het verderweg of dichterbij komt dan klopt je scherpstelling dus niet meer. Hoe erg je dit ziet hangt dan weer af van hoeveel scherptediepte (dat deel wat scherp is) je hebt.