[TUT] Levitation

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loontje_

[TUT] Levitation

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 12:27

Levitation Tutorial

In deze Tutorial leg ik uit hoe je een "levitation" ofwel "zwevende" foto maakt.
Deze manier is één van de manieren, als jullie willen maak ik een tweede Levitation tutorial met een andere manier :j

- Bekijk ook mijn vorige tutorial [FK] [TUT] Spelen met licht en kleur -

Okay, laten we beginnen! :)

Benodigdheden:
- Een model (ik heb mezelf als model gebruikt)
- Een stevig statief
- Geschikte kleding, bij voorkeur een zwierige jurk of kleed.
- Photoshop (waarschijnlijk zullen alle versies wel volstaan, zelf gebruik ik CS4)

De stappen

*1. Plaats de statief op de gekozen locatie en maak een foto
Afbeelding

*2. Stel de zelfontspanner in (10 seconden knop of wanneer je beschikt over een remote, gebruik die!) en neem enkele foto's.
Bekijk de foto's achteraf en vraag jezelf af of je tevreden bent, zo niet: Wat zou je moeten veranderen aan je pose?
Zelf ben ik gestopt na ongeveer 20 foto's, en na selectie heb ik deze gekozen:
Afbeelding

Bewerking in een bewerkingsprogramma
*3. Knip de foto uit met de Lasso Tool
Afbeelding

*4. Plak het model in de achtergrond en kantel het model met de Move Tool tot je het gevoel hebt dat het klopt.
(In deze foto plak je het model dus boven de achtergrondlaag van stap 1, in deze foto heb ik laten zien hoe de je het model kunt uitknippen en kantelen)
Afbeelding

*5. Zoals jullie kunnen zien kloppen mijn voeten niet, dus heb ik uit een andere foto mijn voeten geknipt
Afbeelding

*6. Dit is een enorm gepriegel geweest. Je moet zorgen dat de voeten er realistisch uit komen te zien.
Ook ben ik hier al begonnen met het goed inpassen van mijn lichaam in de achtergrond (de achtergrond van het uitgeknipte lichaam weggummen met de Eraser tool)

Ook heb ik mijn lichaam wat meer gekanteld. Dit heb ik gedaan door mijn lichaam boven de romp te selecteren en te kantelen zoals in stap 4.
Afbeelding

*7. Hier heb ik mezelf helemaal ingepast in de achtergrond. Vervolgens heb ik mijn haar geselecteerd met de Lasso tool en laten bewegen door Filter -> Blur -> Motion Blur.
Afbeelding

*8. Nu ben je toegekomen aan het bewerken van de kleuren.
Ik heb de foto gespiegeld en vervolgens met Color Balance de kleuren veranderd.
Afbeelding

*9. Ik vond de achtergrond te "hard" dus heb ik een nieuwe laag aangemaakt en met een Brush de harde plekken opgevuld door wit eroverheen te zetten. Dit wit heb ik zacht gemaakt door Gaussian Blur en de Opacity op ongeveer 40%.
Afbeelding

*10. Als finishing touch heb ik wat sneeuw toegevoegd, het contrast aangepast en de vlek in mijn jurk weggewerkt.

Het resultaat!

Afbeelding

Ik hoop dat jullie inspiratie door deze tutorial hebben gekregen, en ik zie graag jullie Levitation foto's! :j

Zouden jullie het fijn vinden als ik nog een tweede tutorial maak met Leviation door middel van een stoel/bank?

Groetjes!
Lione - Lionique.nl

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:33

Mooi hoor, heb hem toegevoegd aan mijn bookmarks!
En wat fijn dat je dit wilt delen, kan ik alvast me verdiepen voor als ik mijn toestel krijg :)

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:34

Gaaf! Heel interessant! Wil het zelf ook altijd nog eens proberen, maar het zo weinig inspiratie op het moment..

Ben benieuwd naar je andere tutorial!

Loontje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 15:32

Weet je wat ik vaak doe als ik geen inspiratie heb? Dan pak ik een grote boodschappentas en dan stop ik allemaal kleding in (meestal jurken) en dan fiets ik op de dolle pof naar het bos toe en dan vaak zie ik opeens een super plekje en dan komen de ideeën vanzelf! :j

minouesmee

Re: [TUT] Levitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:34

Wat gaaf! Zou je ook eens een tutorial kunnen maken wat je met GIMP kan doen?

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:42

Wauw wat gaaf! Heel interessant :j

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:19

Mooi gedaan! Leuk om meerdere manieren te zien zo. Ik zelf vind het jammer dat de werkelijkheid nu niet meer zo klopt. Jurk valt niet hoe hij zou vallen als je daadwerkelijk zo hangt in de lucht. Net als lichtinval: waar is de schaduw? Daarom gebruik ik twee foto's die ik dan in elkaar zet: één foto zonder persoon (alleen achtergrond dus), de andere foto met persoon die op een krukje ligt. Dit krukje bewerk je weg door die andere foto erbij te halen om de missende achtergrond in te vullen.

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:21

Wauwwww cool gemaakt ! Wil ik ook wel een d proberen, alleen met al dat bewerken gaat me niet lukken..

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:24

hmm heb alles, behalve het bewerkins ding!

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:28

Suuuuuuuper vet! Jammer dat ik geen photoshop heb. :D Ik heb 'm weer toegevoegd aan het lijstje met tutorials, if you don't mind. :)

deniseqn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:12

Heel gaaf gedaan :wow:. Maar was het niet koud. Ik zou echt bevriezen :brr:.
Wil zelf ook al heel lang levitation foto's gaan maken, maar stel het telkens uit, maar ga het nog wel echt een keer doen :o...

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:46

Wow je doet het echt heel anders dan ik! Ik gebruik attributen. Ik denk niet dat ik dit voor elkaar zou krijgen

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:51

woow :wow: als ik photoshop het is dit het eerste wat ik probeer

elles9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:13

superr!

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:02

Ik begrijp niet hoe je zo perfect je uitsnede kan krijgen van jezelf met eraser tool? dat is toch onmogelijk met al die haren? :oo

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:06

Zeer interessante en gave tutorial, maarre stond je echt met je blote pootjes in de sneeuw? :brr:

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:18

Lipydo schreef:
Mooi gedaan! Leuk om meerdere manieren te zien zo. Ik zelf vind het jammer dat de werkelijkheid nu niet meer zo klopt. Jurk valt niet hoe hij zou vallen als je daadwerkelijk zo hangt in de lucht. Net als lichtinval: waar is de schaduw? Daarom gebruik ik twee foto's die ik dan in elkaar zet: één foto zonder persoon (alleen achtergrond dus), de andere foto met persoon die op een krukje ligt. Dit krukje bewerk je weg door die andere foto erbij te halen om de missende achtergrond in te vullen.

Mee eens. De foto lijkt erg onrealistisch (in de eerste plaats alleen al omdat je voeten in een erg enge hoek staan :P ) Je lijkt ook duidelijk opgeplakt te zijn in de foto.
Wel leuk om te zien hoe je te werk gaat :j

Loontje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 17:53

Fiffill schreef:
Lipydo schreef:

Mee eens. De foto lijkt erg onrealistisch (in de eerste plaats alleen al omdat je voeten in een erg enge hoek staan :P ) Je lijkt ook duidelijk opgeplakt te zijn in de foto.
Wel leuk om te zien hoe je te werk gaat :j

Klopt, dit is ook de eerste keer dat ik een Levitation foto op deze manier had gemaakt. ;)
Zoals te lezen in de beginpost werk ik anders ook altijd met een krukje of stoel, dus Lipydo de uitleg over hoe je zo'n foto maakt dat is voor mij weinig nieuws :j
Daarom vroeg ik ook in het begin en het einde van deze TUT of ik ook een andere TUT moet maken waarin uitgelegd wordt hoe je Levitation met een kruk of stoel maakt.

Maar fijn dat jullie deze TUT gaaf vinden, het was inderdaad best wel heel koud aan de voeten ja :brr:

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:42

Ik heb het net even nagedaan in photoshop en het werkt wel. Dit is wel erg handig om voor bepaalde dingen te gebruiken. Voor mijn serie heb ik de modellen allemaal laag bij de grond, omdat ik geen hoge krukken had, maar hiermee kan ik ze wel iets hoger in de lucht plaatsten. Dus toch nog handig :j

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:11

Kan alleen maar zeggen: +:)+ en hartstikke bedankt voor de uitleg!

poesjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:12

is photoshop ook illegaal te downloaden via google ?

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:09

Daar mogen we op bokt niet over praten. Maar absoluut niet via Google in elk geval.

poesjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:34

oh oeps..

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 00:02

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 00:09

Tof! Dit wil ik wel uitproberen! Dankjewel voor het delen!