In deze Tutorial leg ik uit hoe je een "levitation" ofwel "zwevende" foto maakt.
Deze manier is één van de manieren, als jullie willen maak ik een tweede Levitation tutorial met een andere manier

- Bekijk ook mijn vorige tutorial [FK] [TUT] Spelen met licht en kleur -

Benodigdheden:
- Een model (ik heb mezelf als model gebruikt)
- Een stevig statief
- Geschikte kleding, bij voorkeur een zwierige jurk of kleed.
- Photoshop (waarschijnlijk zullen alle versies wel volstaan, zelf gebruik ik CS4)
De stappen
*1. Plaats de statief op de gekozen locatie en maak een foto

*2. Stel de zelfontspanner in (10 seconden knop of wanneer je beschikt over een remote, gebruik die!) en neem enkele foto's.
Bekijk de foto's achteraf en vraag jezelf af of je tevreden bent, zo niet: Wat zou je moeten veranderen aan je pose?
Zelf ben ik gestopt na ongeveer 20 foto's, en na selectie heb ik deze gekozen:

Bewerking in een bewerkingsprogramma
*3. Knip de foto uit met de Lasso Tool

*4. Plak het model in de achtergrond en kantel het model met de Move Tool tot je het gevoel hebt dat het klopt.
(In deze foto plak je het model dus boven de achtergrondlaag van stap 1, in deze foto heb ik laten zien hoe de je het model kunt uitknippen en kantelen)

*5. Zoals jullie kunnen zien kloppen mijn voeten niet, dus heb ik uit een andere foto mijn voeten geknipt

*6. Dit is een enorm gepriegel geweest. Je moet zorgen dat de voeten er realistisch uit komen te zien.
Ook ben ik hier al begonnen met het goed inpassen van mijn lichaam in de achtergrond (de achtergrond van het uitgeknipte lichaam weggummen met de Eraser tool)
Ook heb ik mijn lichaam wat meer gekanteld. Dit heb ik gedaan door mijn lichaam boven de romp te selecteren en te kantelen zoals in stap 4.

*7. Hier heb ik mezelf helemaal ingepast in de achtergrond. Vervolgens heb ik mijn haar geselecteerd met de Lasso tool en laten bewegen door Filter -> Blur -> Motion Blur.

*8. Nu ben je toegekomen aan het bewerken van de kleuren.
Ik heb de foto gespiegeld en vervolgens met Color Balance de kleuren veranderd.

*9. Ik vond de achtergrond te "hard" dus heb ik een nieuwe laag aangemaakt en met een Brush de harde plekken opgevuld door wit eroverheen te zetten. Dit wit heb ik zacht gemaakt door Gaussian Blur en de Opacity op ongeveer 40%.

*10. Als finishing touch heb ik wat sneeuw toegevoegd, het contrast aangepast en de vlek in mijn jurk weggewerkt.
Het resultaat!

Ik hoop dat jullie inspiratie door deze tutorial hebben gekregen, en ik zie graag jullie Levitation foto's!

Zouden jullie het fijn vinden als ik nog een tweede tutorial maak met Leviation door middel van een stoel/bank?
Groetjes!
Lione - Lionique.nl