[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Mellanie

Berichten: 2509
Geregistreerd: 11-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:40

Iemand hier ervaring met het fotograferen van baby's ? Helaas door een fout van mij zelf gisteren zijn mijn foto's echt waardeloos geworden in kwaliteit.

Dus zondag doen we een nieuwe poging (handig een nichtje).
Maar nu ben ik echt inspiratieloos hoe ik het meisje op de foto moet fotograferen, iemand leuke tips?

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 15:19

Je kunt starten met eens rondkijken op websites van baby fotografen die jij goed vindt.
Daar staan dan ook veel verschillende geschikte poses op.

Maar houd er rekening mee, dat voor veel van die poses ook speciale bean-bags, kussentjes, etc gebruikt worden om het kindje optimaal in vorm te leggen.

KootMiraDrum

Berichten: 8327
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:55


Daphx93

Berichten: 2595
Geregistreerd: 08-01-10

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:58

Vandaag een Canon 55-250 lens gekocht! Bij de mediamarkt en ben helemaal blij!

Jullie nog tips?

N_Quirro

Berichten: 343
Geregistreerd: 27-05-11
Woonplaats: Achterhoek

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 20:38

Even een vraagje,

Ik heb een canon 1200D met de normale lens erop. Laatst heb ik van iemand foto's gemaakt die aan het paardrijden was, ik had hem op de sportstand gezet, maar toen ik de foto terug ging kijken waren ze allemaal erg wazig.

Ook heb ik laatst enkele natuurfoto's gemaakt en ook toen ik deze op mijn laptop zette veranderde de kwaliteit heel erg.

Heeft iemand tips hoe ik dit anders kan instellen op mijn camera?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 11:11

Heb je misschien een voorbeeldje voor ons om naar te kijken?
Dan kunnen we zien wat het probleem precies is en nadenken over een oplossing :)

N_Quirro

Berichten: 343
Geregistreerd: 27-05-11
Woonplaats: Achterhoek

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:57

Hier een voorbeeldje:
http://nl.tinypic.com/r/20tlzqa/9

Ook gelijk een ander vraagje:

Ik ga deze week foto's maken van interieur op welke stand kan ik mijn camera het beste zetten?

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 15:56

Die is laat op dag gemaakt, de zon is al bijna weg achter de bomen.
Oplossing: fotografeer 2 uur eerder voor actiefoto's als je zo weinig licht nog moeilijk vindt

darkadia

Berichten: 5249
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 20:05

@N_Quirro En daarbij is de foto ook nog met tegenlicht. Als je dan met automatische instellingen fotografeert, pakt je camera vaak niet de fijnste instelling.

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 01:22

Heeft er iemand nog tips voor het fotograferen in een binnenbak?

Ik krijg morgen mijn nieuwe telelens binnen en wil woensdag graag op concours (dressuur) foto's maken en de lens uit proberen. Ik weet t, niet de meest ideale situatie, zeker om te beginnen niet. :=

Het is geen heel licht sterk objectief (55-250 F4-5,6 en ik heb nog 18-55 F3,5-5,6). Ben in ieder geval van plan het diafragma zo wijd mogelijk open te zetten, maar aan welke ISO waarden moet ik ongeveer denken? 1600? 3200? 6400? Of zelfs nog hoger? Geloof dat 12000 het hoogste is, maar wat is eigenlijk het maximale? Natuurlijk ook afhankelijk hoe donker/licht het in de binnenbak is, dat weet ik nu nog niet.

En welke sluitertijd maximaal om de beweging te bevriezen in stap, draf en galop? In principe wil ik fotograferen in de Tv stand (dus dat hij zelf sluitertijd kiest), maar wil wel graag een beetje een richtlijn weten zodat ik daar rekening mee kan houden.

Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten? Witbalans? Heeft stops onder- of juist overbelichten nog toegevoegde waarde? Zo ja, juist onder- of overbelichten?

Sorry voor de vele vragen, wil graag zo goed mogelijk voorbereid gaan beginnen. :j
Verder ook nog een echte beginner, maar mezelf wel al zo goed mogelijk ingelezen, begrijp dan ook wat diafragma, sluitertijd en ISO voor relatie met elkaar hebben enz, maar echt toepassen heb ik nog niet (veel) gedaan.

Bedankt alvast! :D

Fearn

Berichten: 4770
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 09:16

Quir schreef:
Heeft er iemand nog tips voor het fotograferen in een binnenbak?

Ik krijg morgen mijn nieuwe telelens binnen en wil woensdag graag op concours (dressuur) foto's maken en de lens uit proberen. Ik weet t, niet de meest ideale situatie, zeker om te beginnen niet. :=

Het is geen heel licht sterk objectief (55-250 F4-5,6 en ik heb nog 18-55 F3,5-5,6). Ben in ieder geval van plan het diafragma zo wijd mogelijk open te zetten, maar aan welke ISO waarden moet ik ongeveer denken? 1600? 3200? 6400? Of zelfs nog hoger? Geloof dat 12000 het hoogste is, maar wat is eigenlijk het maximale? Natuurlijk ook afhankelijk hoe donker/licht het in de binnenbak is, dat weet ik nu nog niet.

En welke sluitertijd maximaal om de beweging te bevriezen in stap, draf en galop? In principe wil ik fotograferen in de Tv stand (dus dat hij zelf sluitertijd kiest), maar wil wel graag een beetje een richtlijn weten zodat ik daar rekening mee kan houden.

Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten? Witbalans? Heeft stops onder- of juist overbelichten nog toegevoegde waarde? Zo ja, juist onder- of overbelichten?

Sorry voor de vele vragen, wil graag zo goed mogelijk voorbereid gaan beginnen. :j
Verder ook nog een echte beginner, maar mezelf wel al zo goed mogelijk ingelezen, begrijp dan ook wat diafragma, sluitertijd en ISO voor relatie met elkaar hebben enz, maar echt toepassen heb ik nog niet (veel) gedaan.

Bedankt alvast! :D


Foto's zonder ruis zal je helaas niet krijgen met die lens :( Dus wel een hoge iso ja, afhankelijk van hoe veel licht er in de bak is. Minstens 1600 denk ik, maar dat hangt er dus echt vanaf. Qua sluiterstijd zou ik minstens 1000 aanhouden, meestal kies ik zelf nog voor een snellere maar dan worden de foto's wel weer donkerder. Ik fotografeer altijd om de M stand. Ik zou (als het kan op jouw camera) de witbalans instellen op kunstlicht zodat de foto's niet te gelig worden. Of dus handmatig iets blauwer maken. Vaak worden foto's in een bak erg geel.

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 09:34

@Quir:
De Tv- stand is de stand waarop JIJ de sluitertijd en ISO kiest en de camera zelf een diafragma kiest.
De Av- stand is de stand waarop de camera de sluitertijd voor je uitkiest en jij het diafragma en ISO instelt.

Tv zou ik nu niet aanraden. Want als je een sluitertijd neemt die zo snel is dat daar eigenlijk f2.8 als diafragma bij moet voor een correct belichte foto, dan word je foto te donker, omdat je diafragma niet zo ver open kan met jouw lenzen.


Wat ik zou aanraden:
Av stand. Zet het diafragma maximaal open voor het meeste licht.
Dan maak je een testfoto om te kijken hoe het licht is.
Aan de hand daarvan kun je kijken hoe hoog je ISO waarde moet. Want dat is 100% afhankelijk van je locatie én de hoeveelheid licht op dat moment.

Je sluitertijd wil je snel genoeg om actie te bevriezen, maar traag genoeg om een relatief lage ISO waarde te houden, zodat je niet te veel ruis in je foto krijgt.
Als het heel krap is qua licht, zou ik de sluitertijd rond de 1/250e houden. Misschien voor galop 1/500e als dat lukt.

Je zet de ISO dan net zo hoog, tot je op het plekje waar je foto's maakt die sluitertijd krijgt.
Verder hoef je dan eigenlijk nergens meer op te letten. De belichting is in de Av stand dan gewoon altijd correct.

Die belichting kun je voor de ruis ook het beste correct houden.
Want als je zelf onderbelicht (met belichtingscorrectie of in de M stand), dan moet je dat daarna corrigeren in je fotobewerkingsprogramma. Maar bij dat corrigeren, komt er meer ruis naar voren dan dat je in een correct belichte foto zou hebben.
Dus zorg liever gelijk voor een prima belichting, tenzij je er ook met een super hoge ISO niet uitkomt voor de bevriezing van de beweging. Dan kun je besluiten om 'm toch iets onder te belichten om toch je sluitertijd te halen voor bevriezing.
Want het enige dat vervelender is dan een foto met veel ruis, is een foto met veel ruis én een bewogen paard.

Als je keuze hebt in het tijdstip: pak een zo licht mogelijk tijdstip op de dag op een zo licht mogelijke dag.

F_Orumster

Berichten: 15323
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 17:53

Daar valt weinig aan toe te voegen : D

Even een vraagje. Ik ben net een beetje gaan nadenken om wat meer te doen met mijn foto's, mede omdat veel mensen daarnaar vragen. Bijvoorbeeld oypo of een stocksite. Nu is me gevraagd of ik een foto op hoge resolutie wil verkopen, iets sneller dan ik me erin verdiept heb eigenlijk. Ik ben me bewust van de risico's van het aanleveren van de foto, maar in dit geval maak ik me daar nog niet zo druk om (voor mij wat proberen,vertrouw degene, de foto is me niet dierbaar genoeg dus als ze hem gebruiken dan is het verlies klein). Ze willen hem op een 1.40m canvas laten afdrukken.

Waar moet ik nu zoal op letten wbt contrastverlies op canvas enzo? En ik ken de verhalen over niet matchende kleurprofielen. Ik dacht eraan aan tiff aan te leveren en ik zal mn laptop even calibreren en de raw even opnieuw bekijken. Wat voor prijs ik aan moet denken weet ik ook nog niet zo goed. Op oliebol is het toch €7 voor een kleinformaat?

Wbt materiaalkosten; ik heb genoeg betaald voor de apparatuur en wrk met legale software (lightroom).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 18:59

Waarom lever je de canvas niet zelf aan je klant?
Dan heb je ook geen probleem over geen controle op kleur profielen enzo. Kun je gewoon zelf zorgen dat t goed zit en pak je er een fijne marge op.

Iemand die zo veel wil gaan betalen voor een 1.40m canvas, kan ook voldoende uitgeven aan de foto zelf.
Pb me maar als je daar meer prijs advies over wil hebben.

Shutterstock verkoopt natuurlijk foto's in bulk. Geen uniek artwork.
Een foto die maar 1 of slechts een paar keer verkocht wordt, kan qua prijs nooit op tegen grote stocksite prijzen. Je uniekere foto's mogen echt aanzienlijk duurder zijn.

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 19:21

Bedankt voor de tips en info! Ik bedoelde inderdaad Av stand, degene waar ik alleen diafragma en ISO instel. Foutje. :=

Ik ga morgen gewoon eens wat proberen, zien we vanzelf waar we eindigen. In ieder geval sluitertijd dus rond de 1/250 - 1/500.

Ik kan witbalans van te voren op de camera gewoon instellen, als ik m op kunstlicht zet wordt de foto dus minder geel? Ik las ergens dat "bewolkt" ook goed doet voor foto's binnen.

Ik durf zo niet te zeggen hoe het licht is, zie wel goede foto's voorbij komen van daar, maar als dat met licht sterkere lenzen is gedaan is dat ook niet gek natuurlijk.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:19

Is een Canon EOS 600D geschikt voor paardenfotografie? Deze heb ik "liggen". Ik heb er ook een Tamron zoomlens bij.

Wil gaan oefenen zodat ik volgend jaar tegen betaling kan gaan fotograferen.

Vast bedankt!

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 07:38

Ja Woepsie90, iedere spiegelreflexcamera is geschikt om paarden mee te fotograferen :-)

F_Orumster

Berichten: 15323
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 10:42

Femke schreef:
Waarom lever je de canvas niet zelf aan je klant?
Dan heb je ook geen probleem over geen controle op kleur profielen enzo. Kun je gewoon zelf zorgen dat t goed zit en pak je er een fijne marge op.

Iemand die zo veel wil gaan betalen voor een 1.40m canvas, kan ook voldoende uitgeven aan de foto zelf.
Pb me maar als je daar meer prijs advies over wil hebben.

Shutterstock verkoopt natuurlijk foto's in bulk. Geen uniek artwork.
Een foto die maar 1 of slechts een paar keer verkocht wordt, kan qua prijs nooit op tegen grote stocksite prijzen. Je uniekere foto's mogen echt aanzienlijk duurder zijn.

Omdat ik nu nog niet ervaren ben met het laten afdrukken en zeker een 140cm wel spannend vind. Dan kan het beter zijn risico zijn. Als hij mijn foto op hoge resolutie heeft, heeft het an sich geen geheimen meer en loop ik niet het risico dat ie mij straks laat staan met een canvas.

Bedankt voor je tips, ik zag meerdere reviews over stocksites, ben me er nog in aan het verdiepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 11:16

Maar stel dat het niet mooi afgedrukt wordt en jij hebt daar dan niets meer over te zeggen...
Dan hangt 't waarschijnlijk wel zo in huis straks. En laat je klant toch trots aan iedereen weten dat het jouw foto is.

Gaat hij naar een consumenten afdrukservice, dan is de kans heel groot dat er ook nog een automatische correctie over je foto heen gaat, waar je niets over te zeggen hebt. En ook dat kan flink wat problemen geven in jouw reeds netjes bewerkte foto.

Adviseer de klant dan in ieder geval om bij een betrouwbare partij zoals Profotonet ofzo te laten drukken (al drukken zij formaten slechts tot 1.20m).

Want er zit nogal een gigantisch verschil in canvas aanbieders als het gaat om prijs én kwaliteit.
Een paar jaar geleden heb ik daar eens een blog post over geschreven:
http://weblog.hypofocus.com/2014/05/tes ... jk-de.html

F_Orumster

Berichten: 15323
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 11:28

Bedankt voor je tips!

Ik heb de foto in Raw geschoten, omgezet op een nog niet gekalibreerde laptop (zal dat even kalibreren en overnieuw doen, maar laptop is wel spannend natuurlijk). Heb een 22mp sensor (5D markIII) en volgens mij levert het 25mb files met 5616 x 3744 pixels. Volgens de manual kun je dan tot A2 gaan, 1.40 is natuurlijk veel groter, maar canvas is op zich minder nauwkeurig en komt dat wellicht minder krap.

Kun je aanprofotonet je kleurprofiel meesturen? (ik weet nog niet eens waar ik die vandaan moet halen :Y) )

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 11:42

Je kunt een 3000x2000 file zelfs nog op 1x1,5 meter afdrukken als je 'm door een goede persoon laat verwerken.
Ik heb ooit aan een fotowedstrijd meegedaan die niet groter aangeleverd mochten worden dan dat, en dat is op 1x1.5 meter professioneel afgedrukt op fotopapier en opgehangen. Zag er prachtig uit.

De truc met kleurprofielen is niet alleen dat jij ze opslaat, maar dat je ze zelf daarna ook kunt controleren met HUN printer profielen. Zo kun je soft-proofen. En dus alvast kijken hoe je foto zal worden als je het op hun printers laat drukken.

Jouw kleurprofiel is dus nodig om te zorgen dat het op iedere computer er hetzelfde uit ziet. En hun printer profiel is nodig zodat jij alvast kunt kijken hoe de afdruk zal worden. En je kunt dan eventueel nog aanpassingen maken als je foto iets te licht of te donker uitvalt bijvoorbeeld.

darkadia

Berichten: 5249
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 13:40

@Femke interessant van die kleurprofielen en printprofielen. Zou daar wel wat meer info nog over willen hoe dat in zijn werk gaat. Is dat simpel uit te leggen?? Mag ook per PB :)
Nu doe ik het nog zo dat ik de afdruk eerst bij mij laat brengen, en check en dan pas naar klant stuur.

F_Orumster

Berichten: 15323
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:33


Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:28

Afbeelding
F/4.5 - 1/400 - ISO1600 - 90mm

Afbeelding
F/4.5 - 1/800 - ISO1600 - 85mm

Ik heb de foto's alleen nog verkleind in Photofiltre.

Niet waar ik eigenlijk van plan was binnen te gaan fotograferen, maar wel in een binnenbak. Ben voor een eerste keer best tevreden eigenlijk, maar het kan natuurlijk altijd beter. Heeft er iemand nog tips wat beter kan?

Stoort de ruis nu? Vind het namelijk zelf nog meevallen, maar ik denk dat ik het snel al vind mee vallen haha.

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 09:17

Dit is heel netjes voor je eerste keer.
Sluitertijden zijn goed, ISO is niet te hoog... helemaal prima.
Zo te zien is dit ook een mooie, lichte binnenbak :D