[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:27

Guppy, daar is niet even eenduidig antwoord op te geven. Mariett geeft al wat tips. Indd veel gaan lezen, boeken (bieb?) ook op internet is er veel te vinden. Je kan ook op sites als zoom.nl kijken naar de instellingek die zijj gebruikt en zo patronen ontdekken.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 02:36

F_Orumster schreef:
Quir, ik denk dat je net wat behalen kan met iets meer aandacht voor je compositie.

Foto1 staat de hond erg centraal, links en rechts evenveel ruimte. Dat kan spannender door meer ruimte in de kijkrichting van de hond te maken. Neem ook een iets dieper standpunt in, alsof je in dezelfde belevinsgwereld als de hond bent (nu iets bovenaf). Dan kan de achtergrond ook iets mooier worden (bosjes, horizon oid).

Foto 3 is een superlief moment en ik denk dat jij zocht naar zo'n romantisch vintage effect. Dat wordt meestal bereikt met software. Wat op laten lichten bij de neusjes, of zo'n nepzon en een zacht kleurtje.

Foto 3 en 4 hebben een wat rommelige achtergrond met alle hekwerken. Lastig te voorkomen, een enkel paaltje is nog wel weg te werken.


Dankjewel!
Compositie is inderdaad wel een punt van aandacht (nu je t zegt valt t me helemaal op), maar ik krijg t op mijn camera nog niet zo goed voor elkaar. Als ik het "object" wat naar de zijkant wil verplaatsen stelt ie weer ergens anders op scherp, dus niet meer op het "object" zelf. Nu heb ik dat geprobeerd met "one shot" dan gaat t wel goed, maar met een bewegend "object" als een hond of paard gaat dat dan weer niet goed.

En het lukt me nog niet om zelf de focus punten te kiezen. Weet ook niet of dat überhaupt kan? Dacht van wel.

De bewerking ga ik gewoon eens wat proberen, ik heb photofilter en gimp. Zijn die geschikt? Of toch eens kijken naar Photoshop of lightroom? Kan je die gratis uit proberen?

Vandaag foto's gemaakt en eigenlijk t zelfde, vrijwel alles staat in t midden...
Al ben ik over deze foto's wel iets meer tevreden. Ondanks dat er bij de meeste glas en/of hekken voor zaten.
Foto's onbewerkt (alleen verkleind) en kleine greep uit honderden foto's, haha. Zie nu wel regelmatig best wat ruis, maar ISO moest redelijk hoog vanwege bewolking, nattigheid en t erg donker weer was.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 10:33

Ik vind ze wel heel leuk!

Met dieren heb je niet altijd makkelijk kiezen, je wilt ook net het juiste moment, oortje zus of zo, oogjes helder en open, geen gekke bek, wegdraaiende oogjes etc. Oftewel, heel veel tijd heb je niet, zoals met een paddenstoel :+

Autofocus heb ik zelf nog niet onder controle en moet ik nog beter uitzoeken (recent nieuwe camera). Kan ik je dus nog geen tips in geven. Ik stel eigenlijk altijd handmatig scherp met de scherpstelring, ook al staat de AF aan daar grijp ik toch naar (en zet AF dan vaak maar uit). Maar ik doe veel landschappen en dan heb je tijd genoeg natuurlijk. Ik vind het sneller dan switchen van AF punt (wat ik op de nieuwe camera nog niet weet).

Stel je zelf je diafragma in? En welke diafragmas heb je in deze reeks?
Ik heb het idee dat je op foto 1 en 2 een vrij wijd/open diafragma hebt (laag F getal). Je hebt namelijk een mooie zachte wazige achtergrond. Het nadeel van een wijd diafragma is je beperkte scherptediepte. Dan moet je precies scherpstellen op de ogen (mensen zijn erg gericht op ogen, en die willen we altijd scherp zien bij dieren/portret). Helaas lijkt het of je camera zich op foto 1 heeft gericht op de borst (haartjes scherp, kopje net niet) en foto 2 op de handen en voeten, de ogen bevonden zich op bíjna dezelfde 'diepte' en zijn bíjna scherp. Als je op f2.8 zat, kun je beter naar f4 of 5.6 gaan. Het is altijd een beetje een compromis zoeken tussen blurry achtergrond en scherptediepte en dat is best lastig. Als ik de camera ter hand neem is diafragma iets wat ik vroeg bepaal.

Wat me bij foto 3 en 4 opvalt, is dat je je onderwerp niet los hebt kunnen krijgen van de achtergrond. Ik neem aan dat je wel een telelens erop had? Meestal krijg je dan al snel de achtegrond wat los. De vos is lastig, die zit nogal dichtbij de bosjes, maar bij foto 4 had je de zebra 'los' kunnen krijgen van de steen (steen wazig). Had je je diafragma hier toevallig nauwer? Zeg f7.1? Andere mogelijkheid is dat je autofocus zich zowel op je achtergrond als op het dier heeft gericht.

Foto 5, 6 en 7 vind ik fijne platen. Die kleuren en stippels op 7 zijn mooi! Ook je compositie is hier leuk. Foto 6&7 hadden ietsje scherper gekund, ik denk dat het bewegingsonscherpte in jouw hand is en denk dat je sluitertijd iets korter had gemoeten (je vertelde al dat de lichtomstandigheden moeilijk waren).
Ruis is me eigenlijk helemaal niet opgevallen.

Programma's als gimp e.d. weet ik erg weinig vanaf, ik heb ze nooit gebruikt. Je kan van lightroom een 30 daagse trial proberen.

Ik hoop dat je er wat mee kunt! Je ziet de mooie momenten wel, dus er is potentie :)

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:06

Diafragma en ISO heb ik zelf ingesteld, sluitertijd doet hij zelf dan. Inderdaad wel vrij grote gaten gebruikt, vooral ook door gebrek aan licht. ISO daarom vaak ook flink hoog (800/1600), nu ik de exif terug zie had die misschien af en toe wat lager gekund, maar omstandigheden wisselde snel en bij lagere ISO had ik vrijwel elke keer bewegingsonscherpte. Zie nu dat bij de tweede foto ISO wel heel hoog is (12800) ik denk dat we toen van binnen kwamen en ISO nog niet terug omlaag gezet had. :=

1. F/5 1/320 ISO1600 143mm
2. F/5 1/4000 ISO12800 135mm
3. F/4.5 1/60 ISO1600 79mm
4. F5.6 1/640 ISO800 250mm
5. F/4 1/320 ISO800 55mm
6. F/5 1/640 ISO1600 100mm
7. F/5.6 1/500 ISO1600 216m

Inderdaad telelens erop. Wat ik meest lastige vond is dat de dieren maar gewoon doen waar ze zin in hebben, Hahaha. Merendeel dus slapen. De stokstaartjes waren wel fotogeniek, de rest was een stuk lastiger of ze vliegen overal heen (apen en zo) of ze liggen dood stil (panter, cheeta, leeuwen).

Ik heb ook t idee dat mijn camera vaak op hele andere punten scherp stelt dan ik wil of komt dat door de lens? Vaak ligt de scherpte toch ergens anders dan ik zou willen.

Toch maar eens op onderzoek uit hoe ik zelf de autofocus punten kan kiezen...

De onscherpte die je bij 7 ziet, is denk ik trouwens het hek. Ik kon niet dicht bij het hek komen, dus die zit er tussen.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 11:44

Een klein vraagje. Ik loop vast met het wegwerken van deze lijn, je blijft het elke keer zien, waarschijnlijk omdat er zoveel detail en verschil zit in de bladeren eromheen? Deze is gemaakt tijdens het trainen, dus aan de lijn kon ik niet zoveel doen. Maar het is wel een fijne oefenfoto.

Afbeelding

En hoe slaan jullie foto's op? Welk programma en welke instellingen? Ik ben nogal aan het stoeien wat nu de beste instellingen en formaten zijn. FB is helemaal een ramp. :')

odenxia

Berichten: 1301
Geregistreerd: 12-03-09

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 11:05

Hallo dames,

Ik maak puur voor de hobby af en toe wat foto's tijdens het rijden van mn vriendinnen. Nu merk ik dat ik niet altijd scherpe foto's heb. Of soms is een bepaald deel scherp bijv de ruiter en het paard heeft dan wat ruis. Waar kan ik nu het beste op scherpstellen tijdens rij foto's. En wat zijn de meest ideale instellingen voor buitenbaan foto's op een dag als vandaag?
Ik heb een canon 1200D met kitlens en een 75-300mm 4-5.6

Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 11:07

Jouw objectief is ook wel een hele lastige om daar goed snel mee scherp te stellen. :=

odenxia

Berichten: 1301
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 11:14

Oke.. Dus ik ben kansloos -O-

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 11:19

Zet in ieder geval je camera op AI Servo zodat hij continu blijft scherpstellen.
Fotografeer je paard en ruiter vanaf de zijkant, dan kun je rustig scherpstellen op bijvoorbeeld de knie van de ruiter (zelf een scherpstelpunt kiezen).

Fotografeer je ze vanaf voren, dan moet je vaak kiezen tussen scherpte op het paard of scherpte op de ruiter.
Door de scherpte diepte in je foto te vergroten, kunnen ze ook allebei scherp worden. Daarvoor kies je dan een diafragma van bijvoorbeeld f8 of f11.
Je kunt dan het beste scherpstellen op het paard. Want scherpte diepte ligt voor 1/3e vóór je scherpte punt en 2/3e achter je gekozen scherpte punt. Dus als je het voorste punt pakt (in dit geval het paard), en je hebt al een vrij ruime scherptediepte gekozen, dan zal de ruiter ook goed scherp zijn.


Een exacte instelling is nooit te geven, omdat iedere minuut van de dag anders is en het zelfs per omgeving en model kan verschillen hoe het licht is.
Het is in ieder geval belangrijk om een sluitertijd te hebben die snel genoeg is voor bevriezing van je onderwerp. Ik pak dan de Av stand. Zet de camera op een zo groot mogelijke diafragma opening (in jouw geval f4 op 70mm tot f5.6 op 300mm), ik stel dan de ISO in afhankelijk van de dag (op zo'n zwaar bewolkte dag zou ik 'm al snel op ISO 800 of zelfs 1600 zetten. En dan kijk je door de zoeker wat de camera voor sluitertijd aangeeft.

Voor portretten hou je ongeveer 1/200e of sneller aan.
Voor stap/draf ongeveer 1/250e of 1/320e of sneller.
En voor galop het liefst 1/500e of sneller.

Afhankelijk natuurlijk van hoe snel het paard beweegt, want een shetlander zal z'n voetjes sneller wisselen dan een grote KWPNner.

Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 11:23

odenxia schreef:
Oke.. Dus ik ben kansloos -O-


Sorry, zo bedoelde ik het niet helemaal. := Met jouw set zijn ook mooie en scherpe foto's te maken hoor. ;)

odenxia

Berichten: 1301
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 11:27

Dank je wel, hier ga ik eens mee oefenen

odenxia

Berichten: 1301
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 11:29

Bagheera_206 schreef:
odenxia schreef:
Oke.. Dus ik ben kansloos -O-


Sorry, zo bedoelde ik het niet helemaal. := Met jouw set zijn ook mooie en scherpe foto's te maken hoor. ;)

Haha nee snap ik.. ik ga Is spelen met de instellingen van hierboven.

Ik snap allen het stukje niet van Voor portretten hou je ongeveer 1/200e of sneller aan.
Voor stap/draf ongeveer 1/250e of 1/320e of sneller.
En voor galop het liefst 1/500e of sneller.

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 11:43

Dat zijn sluitertijden.
Bij portretten zorg je dat de sluitertijd niet trager is dan 1/200e. Anders krijg je beweging in je beelden.
Je stelt zelf de diafragma waarde en de ISO in en afhankelijk van de door jou gekozen waardes, kiest de camera een sluitertijd die past bij de correcte belichting.

Kiest de camera een sluitertijd die trager is dan 1/200e (bijvoorbeeld 1/100e), dan zet je je ISO wat hoger (bijvoorbeeld van 800 naar 1600) en daarmee krijg je dan een sluitertijd die 2x zo snel is. Dus gaat hij van 1/100e naar 1/200e toe en heb je geen bewegingsonscherpte in je foto.

odenxia

Berichten: 1301
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 12:01

Bedankt femke voor je super uitleg.

Ik heb zojuist jouw boek op mn kerst verlangenlijst gezet :j

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 16:37

Kan iemand mij een beetje uit leggen (of een goede site geven) wat je precies kunt met het histogram?

Ik weet ongeveer wel wat het is (links is donker en rechts is wit, als ie de rand raakt raken er details verloren in het zwart (links) of wit (rechts)).

Maar wat kan je er nog meer mee? En hoe kan je een foto bewerken aan de hand van het histogram? Heb al wat gezocht op Google, maar kom niet veel verder dan wat er te zien is op t histogram, grof gezegd.

terrabeertje
Berichten: 1090
Geregistreerd: 22-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 18:48

Haihai!
Ik ga binnenkort een aantal concerten fotograferen (binnen) maar bij zulk weinig licht heb ik vaak last van ruis in mijn beelden. Hoe kan ik dit oplossen? Diafragma? Alle tips zijn welkom! Natuurlijk snap ik dat er niet standaard instellingen zijn maar alle tricks zijn gewenst :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 20:56

terrabeertje schreef:
Haihai!
Ik ga binnenkort een aantal concerten fotograferen (binnen) maar bij zulk weinig licht heb ik vaak last van ruis in mijn beelden. Hoe kan ik dit oplossen? Diafragma? Alle tips zijn welkom! Natuurlijk snap ik dat er niet standaard instellingen zijn maar alle tricks zijn gewenst :))


Je diafragma zo ver mogen open (laag f-getal).
Kies een sluitertijd die nét de bevriezing beweegt.
En een ISO dat daar bij past om de belichting goed te maken.

Maar binnen... met weinig licht... Ontkom je er eigenlijk niet aan dat je met soms extreem hoge ISO waardes moet werken.
Een camera body die daar goed mee om gaat en een zeer lichtsterk objectief, zijn dan een vrijwel onmisbaar onderdeel van je uitrusting.

Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 23:35

Concertfotografie is erg leuk om te doen. Zo ben ik ooit van begonnen met fotografie. Inderdaad diafragma helemaal wijd open op f/1.4 of f/2.8. ISO moet je net de uiterste grens weten van je body. Met ene durf ik maar tot 1600 en andere tot max 12.800. Qua sluitertijd zul je idd ook met sluitertijden werken van bijvoorbeeld 1/50s en dan is IS wel erg fijn als je op 200mm staat te fotograferen. Concertfotografie is ook de reden geweest dat ik mijn Sigma 70-200mm f/2.8 heb ingeruild voor Canon 70-200mm f/2.8 IS, omdat beeldstabilisatie met concertfotografie ivm de lange sluitertijden zeker een grote meerwaarde heeft.

NadiaM

Berichten: 1111
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 09:36

Hier ben ik ook wel benieuwd naar :o

Quir schreef:
Kan iemand mij een beetje uit leggen (of een goede site geven) wat je precies kunt met het histogram?

Ik weet ongeveer wel wat het is (links is donker en rechts is wit, als ie de rand raakt raken er details verloren in het zwart (links) of wit (rechts)).

Maar wat kan je er nog meer mee? En hoe kan je een foto bewerken aan de hand van het histogram? Heb al wat gezocht op Google, maar kom niet veel verder dan wat er te zien is op t histogram, grof gezegd.

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 10:23

Ik doe zelf niet zo heel erg veel met histogram, dus ik ben waarschijnlijk ook niet de meest ideale persoon om er iets over uit te leggen. Maar als er helemaal geen antwoord op komt, doe ik toch een poging met 2 sites die er een beetje meer over uit leggen:

http://digital-photography-school.com/h ... istograms/

http://www.kenrockwell.com/tech/histograms.htm


Tijdens het bewerken kun je bijvoorbeeld met "niveaus" aan de slag in je histogram.
Stel dat je een foto hebt waar relatief weinig donkere tonen in zitten, dan kun je het contrast iets verhogen door je niveau's schuifje van de linkerkant ietsje naar rechts te slepen.

Het histogram vult zich dan als resultaat wat meer ook naar de donkere kant.

Andersom kan dat natuurlijk ook met de lichte zijde.

En je kunt met het schuifje in het midden de gehele foto wat lichter of donkerder maken.
Maar ik vind dat je daarmee wel vaak wat contrast verliest, dus daar moet je dan meestal ook nog wat mee schuiven.

NadiaM

Berichten: 1111
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 16:09

Bedankt Femke, ga eens zoeken!

Had nog een vraagje...
Als je foto's doet 'bijsnijden' moet je dan nog letten op afmetingen?
Had namelijk van de week een foto waarbij de lengte veel groter was als de breedte.
Bedacht me ineens dat dit misschien een probleem is als iemand wil laten afdrukken.

Zijn hier 'regels'/ tips voor?

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 16:22

Ik bewerk mijn foto's niet adh van het histogram, maar ik houd m wel in de gaten.

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 16:28

Ja Hagelkruis, je zou dan eigenlijk moeten proberen om 'm in 2:3 verhouding te houden.
Of eventueel een andere veel voorkomende fotoverhouding zoals 4:3 (van compactcamera formaat).

Dan kom je met afdrukken altijd goed uit.

Bij de meeste programma's zit in de tool voor het croppen/bijsnijden ook een optie voor het vergrendelen van verhoudingen.

Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 17:09

hagelkruis schreef:
Bedankt Femke, ga eens zoeken!

Had nog een vraagje...
Als je foto's doet 'bijsnijden' moet je dan nog letten op afmetingen?
Had namelijk van de week een foto waarbij de lengte veel groter was als de breedte.
Bedacht me ineens dat dit misschien een probleem is als iemand wil laten afdrukken.

Zijn hier 'regels'/ tips voor?



Mijn tip is als je dan toch moet bijsnijden of je je compositie interessanter kunt maken. Horizon recht of op 1/3e. Kijken of je foto mss net zo kunt schuiven dat interssante items op kruispunten van de 1/3 liggen. Kijkt een onderwerp de foto in of uit? Onderwerp niet helemaal centraal in de foto. Niet altijd is de regel van derden op zijn plaats, maar bij veel foto's kan het prima.

NadiaM

Berichten: 1111
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 17:43

Oke bedankt voor de tips!
Ik ga eens kijken.