[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 22:55

Oh oké, dankjewel!

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 23:06

Sodeletuut schreef:
Oh oké, dankjewel!


Toch een best duidelijk filmpje van Canon zelf. :)

Volgens mij is bij de 1100D ook net als de 550D/600D het middelste punt crosstype wat fijner werkt voor bewegingsfoto's. := Verschil is dat bij de 550D/600D dit middelste punt net iets gevoeliger is.

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 23:08

Ja inderdaad, wel duidelijk! :) Ik zal het morgen eens proberen bij die van mij (350D), hij heeft nou net een paar goede dagen (zonder error's). :D

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 23:10

Sodeletuut schreef:
Ja inderdaad, wel duidelijk! :) Ik zal het morgen eens proberen bij die van mij (350D), hij heeft nou net een paar goede dagen (zonder error's). :D


Denk alleen dat jouw 350D er minder focuspunten heeft dan de 1100D/550D/600D. := Kunnen het er 7 zijn ipv 9?

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 23:14

Dat denk ik ja. Ik ga zo even kijken. :D

kimdegroot

Berichten: 463
Geregistreerd: 15-06-11
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 23:23

JolandaS schreef:
kimdegroot schreef:
Bedankt voor je tip! Er zit inderdaad een sport modus op, enkelvoudig en continu! En ook een dierenmodus!

De dierenmodus is volgens de handleiding voor katten en honden. Daar schijnt de camera gezichten van te herkennen. :?
De sportstand lijkt me voor bewegende paarden dan een betere keuze. Bedenk wel dat je camera een heleboel zaken zelf regelt waardoor het gebruik van die stand de ene keer leuke foto's oplevert en de andere keer wellicht niet, afhankelijk van de omstandigheden.
De sluitertijd ligt bijv. tussen 1/4000 (kort genoeg) en 1/60 (veel te langzaam voor een bewegend paard).

Oke, bedankt voor de uitleg! Ik was niet heel tevreden! Voor de foto's: de link staat in m'n onderschrift! :)
Ben benieuwd hoe het gegaan is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 09:57

JolandaS schreef:
De dierenmodus is volgens de handleiding voor katten en honden. Daar schijnt de camera gezichten van te herkennen. :?
De sportstand lijkt me voor bewegende paarden dan een betere keuze.


Inderdaad, sportstand zou ideaal zijn.
Maar op de nikon site waar ik 'm op had gezocht, stond er niet eens 'sport' in het rijtje tussen.
Vandaar dan maar mijn keuze voor "pet portrait".

Maar als de sport in werkelijkheid wel gewoon op de camera zit, dan is sport idd ideaal.

hafjesliefde schreef:
dierenmodus, zit dat op elke DSLR?

Nee, ik ben het zelfs nog nooit op een spiegelreflex camera tegen gekomen.

Bagheera_206 schreef:
Denk alleen dat jouw 350D er minder focuspunten heeft dan de 1100D/550D/600D. := Kunnen het er 7 zijn ipv 9?

Ja, de Canon 350D heeft inderdaad 7 scherpstelpunten. :j

JolandaS

Berichten: 1122
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: Esbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:58

Femke schreef:
Inderdaad, sportstand zou ideaal zijn.
Maar op de nikon site waar ik 'm op had gezocht, stond er niet eens 'sport' in het rijtje tussen.
Vandaar dan maar mijn keuze voor "pet portrait".
Maar als de sport in werkelijkheid wel gewoon op de camera zit, dan is sport idd ideaal.

De camera waar dit over ging heeft shooting modes, waaronder sport-continuous en diverse scene modes, waaronder pet portrait.
Hoe die keuzes t.o.v. elkaar werken, weet ik niet.
De sportstand zal van die keuzes de meeste kans geven op gelukte foto's bij paardenfotografie, maar het blijft toch een soort loterij.
De sluitertijd valt nl. binnen de range 1/4000 tot 1/60, dus echt garantie op onbewogen foto's heb je niet. En het is mij niet helemaal duidelijk welke autofocusmogelijkheden er op zitten.

JolandaS

Berichten: 1122
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: Esbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:59

kimdegroot schreef:
Oke, bedankt voor de uitleg! Ik was niet heel tevreden! Voor de foto's: de link staat in m'n onderschrift! :)

Waarom ben je niet heel tevreden? Wat heb je geprobeerd, wat lukte wel, wat lukte niet?

S123321
Berichten: 995
Geregistreerd: 25-11-11

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:36

Even een stipje, ik heb 2 kids van 1 en 2 jaar en probeer ze nu af en toe naast elkaar te krijgen :D voor een foto. Wil een keer een studiootje aanschaffen voor de kids en huisdieren. En er komen hier leuke en goede tips voorbij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:40

Bagheera_206 schreef:
Sodeletuut schreef:
Ja inderdaad, wel duidelijk! :) Ik zal het morgen eens proberen bij die van mij (350D), hij heeft nou net een paar goede dagen (zonder error's). :D


Denk alleen dat jouw 350D er minder focuspunten heeft dan de 1100D/550D/600D. := Kunnen het er 7 zijn ipv 9?


350D heeft er idd 7. Eerst knopje rechtsboven achterop de body, daarna instellen met de pijltjestoetsen of je instelwiel als ik het me goed herinner.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:42

350D Is van ver voor mijn tijd. _O- Ik fotografeer pas sinds de 550D. :=

kimdegroot

Berichten: 463
Geregistreerd: 15-06-11
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:37

JolandaS schreef:
kimdegroot schreef:
Oke, bedankt voor de uitleg! Ik was niet heel tevreden! Voor de foto's: de link staat in m'n onderschrift! :)

Waarom ben je niet heel tevreden? Wat heb je geprobeerd, wat lukte wel, wat lukte niet?


ik vind de foto's best wazig! Maar het paard werkte ook niet echt mee en nam misschien wel niet genoeg tijd!

JolandaS

Berichten: 1122
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: Esbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 00:34

kimdegroot schreef:
JolandaS schreef:
Waarom ben je niet heel tevreden? Wat heb je geprobeerd, wat lukte wel, wat lukte niet?

ik vind de foto's best wazig! Maar het paard werkte ook niet echt mee en nam misschien wel niet genoeg tijd!

Als op een foto alles wazig is, dan heb je de camera niet goed stilgehouden. Als alleen het paard bewogen is, dan kan de sluitertijd te lang zijn.
Je hebt op verschillende foto's de schaduwkant van het paard gefotografeerd én hij is nog zwart ook, dat is voor iedere camera lastig. Je kunt beter de kant fotograferen waar de zon op valt.
Sommige foto's heb je van te dichtbij gemaakt en wat van bovenaf. Ga zover mogelijk van het paard vandaan staan en zoom dan in, om betere verhoudingen te krijgen.
Een goed portret maken is niet simpel, een goeie actiefoto maken is nog een stap moeilijker. Je hebt heel veel geduld nodig én je moet heel veel oefenen om er beter in te worden.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 21:32

Heb ik net een paar weken de X-Rite i1 Display Pro in mijn bezit heeft X-Rite gewoon een opvolger uitgebracht... Pffff... Nou ja, mijn i1 Display Pro doet het prima en ben er erg blij mee! :)

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:12

Vragaje.. Bij de Nikon D7000 van mn zus kiest de camera zelf het scheptestel punt uit (OA dmv gezichtsherkenning), met als gevolg dat meer fotos fout dan goed gefocust zijn. Bij mijn D300 weet ik waar die instelling gewijzigd kan worden, maar als ik dit bij haar camera doe blijft ti het doen.

Heeft iemand de oplossing??? -O-

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:17

Misschien te voor de hand liggend, maar ze heeft hem niet op de automatische stand staan? Ik ben niet bekend met Nikon, maar zou me voor kunnen stellen dat je over zoiets simpels heen kijkt.

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:26

Auto ivp M, S, P of A bedoel je? Nee, hij doet het alle standen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:48

Dat moet via de gebruiksaanwijzing op te lossen zijn ;)
Even kijken bij 't hoofdstuk over scherpstelvelden.

Want de D7000 moet ook over o.a. enkel veld, dynamisch veld, etc. beschikken.
En misschien moet je gezichtsherkenning dan nog even handmatig in het menu uitschakelen.

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:01

ja heb ik gedaan, heb echt alles uitgezet wat ik kon vinden!! in het boekje staat het trouwens niet :S

Ik denk dat ik maar gewoon naar de kamera express of HAFI loop, die gasten daar weten het misschien? Misschien had het wel uit moeten zijn maar is het gewoon een softwarefout oid..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:08

Heb de handleiding maar even voor je gedownload en gekeken.
Op pagina 50 staat het antwoord op je vraag ;)

Je moet 'm daar op "Normal area AF" zetten ipv "Face priority AF".
Door de AF knop in te drukken en aan het voorste wiel de juiste stand te kiezen.

Elixir

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: België

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:01

Ik zit met de Nikon D5000 en gebruik op springwedstrijden de 55-200mm lens. Dit lukt vrij vlot en zet men instellingen op minimum 250 sluitertijd en diafragma zo ver mogelijk open. Ik zet hem op AF-C om scherp te stellen. Maar vaak is het toch ietwat moeilijk om het paard scherp te krijgen boven de sprong, ofwel is het paard scherp en de ruiter niet. Zou ik dan beter mijn diafragma meer sluiten? Maar dan moet de ISO wel omhoog, zeker als er bewolking is. En stel je het beste scherp op de sprong? Of volg je het paard beter? Iemand wat tips?

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:16

Als het probleem inderdaad zo is dat paard óf ruiter scherp is, en niet allebei.
Dan moet je inderdaad je diafragma wat verder sluiten.
Nadeel daarvan is helaas een hogere iso waarde en dus meer ruis in je foto.
Het is dus maar net wat je vervelender vindt; de ruis of één van beide wat minder scherp.

Je camera + lens zijn niet de allersnelste. Het kan heel goed aan je apparatuur liggen dat die het tempo gewoon niet bij kan houden voor een correcte scherpstelling ;)
Want je vraagt met aktieve paardensport wel "top" prestaties van "beginners" apparatuur.

Je zou kunnen kijken wat het beste werkt; alvast op de sprong scherpstellen en als het paard voorbij komt nog snel op het paard focussen. Of het paard volgen. Wat voor jou in de praktijk het beste werkt is je beste aanpak. Voor iedere fotograaf kan dat anders zijn.

Elixir

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:27

Voor "beginners" appartuur zijn de fotos eigenlijk wel best goed hoor :), ik vind niet dat ze echt bagger zijn en dat je kan gaan zeggen dat de camera niet kan volgen. Welke lens zou hiervoor beter zijn dan? Of zou dit in jou ogen echt niet mogelijk zijn met dit toestel?
Ik zoek even een foto en upload deze even :
http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-JBNZJB7K.jpg

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:32

Ik zeg ook niet dat het bagger foto's zullen worden. ;)
Maar je probeert wel met een minimale camera + lens, maximale moeilijke prestaties te fotograferen. En dat kún je gaan merken in dit soort situaties.
Het is een verklaring, meer niet ;)

Voor camera techniek zijn er maar weinig dingen zó moeilijk als het focussen op snel, relatief onvoorspelbaar bewegende objecten zoals paarden in een spring ring of in een weide.

Dus als je merkt dat jij er alles aan hebt gedaan en de foto's worden tóch nog niet scherp omdat de camera en/of lens het niet bij kunnen houden, dan ligt dat dus niet aan jou, maar aan 't feit dat je met apparatuur werkt die daar niet ideaal voor is.


Of alleen een andere lens genoeg is, weet ik niet.
Je camera zal in combinatie met een bepaalde lens een bepaald resultaat halen. Ik durf niet te zeggen in welke opstelling je de beste resultaten zou halen.
Het kan in theorie best zo zijn dat je camera qua snelheid al op z'n max zit, en dan zou een andere lens dus niet helpen. (Maar nogmaals, ik weet niet hoe dat bij de D5000 zit, daar zal vast wel iets over te vinden zijn in reviews).

Wat ik aan je foto wel zie, is dat de scherpte op de hindernis ACHTER je onderwerp zit.
Dat gele ding met het rode vlaggetje, daar ligt je scherpte. Dus de scherpstelling is daar verkeerd geweest, of was niet snel genoeg.

Je ziet op deze foto trouwens wel heel duidelijk een lens foutje: chromatische abberatie. Die blauw/gele gloed langs de spierwitte rijbroek van de ruiter. Dat zal je bij duurdere lenzen minder snel zien.