[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JolandaS

Berichten: 1122
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: Esbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:40

Ik gebruik altijd autofocus bij de paarden, maar ik kies wel zelf een scherpstelpunt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:41

Ik gebruik de autofocus, maar selecteer wel zelf mijn scherpstelveld.

Volledig aan de camera overlaten zou ik niet doen... De camera weet namelijk niet of jij een paardenfotograaf of een schuur-op-de-achtergrond-fotograaf bent ;) Dus je moet 'm wel vertellen wat je wil.

Volledig handmatig (manual focus) vind ik met de huidige objectieven niet prettig.
Omdat ze geoptimaliseerd zijn voor autofocus is de focus ring heel makkelijk te draaien. Waardoor pricisie scherpstellen lastig is. De oude manual focus lenzen van vroeger draaiden wat stroever. Dat vond ik destijds veel prettiger als ik hadmatig moest scherpstellen, omdat het dan precieser kon.

Myou
Berichten: 921
Geregistreerd: 30-06-09

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:43

Okeey bedankt! :)

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:53

heel ander onderwerp even. Ik heb foto's gemaakt bij een cross wedstrijd. waar kan ik dit het beste online zetten?

hafjesliefde

Berichten: 2420
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 19:02

ik upload voor mijn 'shoots' altijd op photobucket :) daar heb je weinig/geen kwaliteitsverlies :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 19:10

@Romana: tsja, wat zoek je precies :D Een site waarbij mensen de foto's kunnen downloaden (gratis of tegen betaling, groot of klein formaat), kunnen kopen (afdrukken)?

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 19:12

Nu in eerste instantie gewoon gratis kunnen downloaden, het liefst later onder betaling kunnen doen, maar verwacht dat ik dan een andere site of misschien een eigen website nodig heb. formaat maakt me niks uit :o

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:09

Afhankelijk van de kwaliteit, kun je er best iets voor vragen. De meeste HTK crossfotografen doen dit via oypo.
Houdt er wel rekening mee dat er bij elke cross ook proffesionele fotografen staan en de crossruiters daar echt de voorkeur aan geven.
In het SGW gedeelte heb je ook een fotografen-topic waar je je linkje in kan zetten van jouw foto's :) Zo ijn ze makkelijk vindbaar voor iig bokkers!

xJikke

Berichten: 1908
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 18:12

Ik heb een vraagje, ik heb zelf een Nikon D5000 met een Nikon 55-200 zoomlens erbij. Nou is mijn vraag hoe maak ik meerdere foto's per seconde? Ik heb de hele handleiding en camera doorgezocht en vond er niks. Veel mensen zeggen we dat het wel kan op mijn camera. Dus kan het? Zo ja waar kan ik dat instellen? Alvast bedankt (:

Yvettee

Berichten: 2123
Geregistreerd: 25-06-09
Woonplaats: Maastricht

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 18:34

Handig topic!
Ik zit er over te denken om een reflectiescherm te kopen. Zijn er dingen waar ik dan op moet letten? En welke grote is het handigst? Ik doe aan portretfotografie en paardenfotografie.
Ik heb ook 5 in 1 schermen gezien, waar je dus ook een wit en zwart doek hebt. Is dit handig om bijvoorbeeld als achtergrond te gebruiken of heeft dit een andere functie? En met verwisselbare doeken gaat dat ten koste van de kwaliteit van het scherm of heeft dat geen invloed.
En nog een laatste vraag maakt de vorm iets uit? Rond, driehoekig of langwerpig?
Sorry voor al mijn vragen, ik hoop dat iemand zijn ervaring met een reflectiescherm met mij wilt delen! (:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 22:17

xJikke schreef:
Ik heb een vraagje, ik heb zelf een Nikon D5000 met een Nikon 55-200 zoomlens erbij. Nou is mijn vraag hoe maak ik meerdere foto's per seconde? Ik heb de hele handleiding en camera doorgezocht en vond er niks. Veel mensen zeggen we dat het wel kan op mijn camera. Dus kan het? Zo ja waar kan ik dat instellen? Alvast bedankt (:

Je kunt in je menu inderdaad instellen of je bijv. op de timer foto's wil maken, of steeds maar 1 foto, of meerdere achter elkaar.
Om er meerdere achter elkaar te kunnen maken, moet je die optie kiezen in het menu, en tijdens het fotograferen je ontspanknop ingedrukt houden.

Waarschijnlijk staat er in je (info) menu nu een vierkantje met een S er in, en dat moet een symbooltje worden met meerdere rechthoekjes achter elkaar.

In je gebruiksaanwijzing kun je waarschijnlijk wel een plaatje vinden van menu symbolen die op je LCD scherm voorkomen, die dat precies laten zien. :j

Maar als 't gaat om het timen van een goede foto, zou ik je sowieso aan willen raden om gewoon goed je camera te leren kennen, zodat je zélf het ideale moment kan timen. Want met die 4 foto's per seconde heb je meestal niet zomaar het ideale moment in een reeks zitten. Dat kun je (met flink wat oefening) zelf veel beter en effectiever. Bovendien slijt je sluiter dan niet zo hard, want zo'n instap camera gaat niet zo heel lang mee qua aantal clicks. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 22:22

Yvttheid schreef:
Handig topic!
Ik zit er over te denken om een reflectiescherm te kopen. Zijn er dingen waar ik dan op moet letten? En welke grote is het handigst? Ik doe aan portretfotografie en paardenfotografie.
Ik heb ook 5 in 1 schermen gezien, waar je dus ook een wit en zwart doek hebt. Is dit handig om bijvoorbeeld als achtergrond te gebruiken of heeft dit een andere functie? En met verwisselbare doeken gaat dat ten koste van de kwaliteit van het scherm of heeft dat geen invloed.
En nog een laatste vraag maakt de vorm iets uit? Rond, driehoekig of langwerpig?
Sorry voor al mijn vragen, ik hoop dat iemand zijn ervaring met een reflectiescherm met mij wilt delen! (:

Ik vind voor paarden rond de 100/110cm het prettigste.
80cm vind ik net te klein. En 120cm is te groot om fijn vast te kunnen houden.

Ik gebruik zelf uitsluitend zilver en goud. 2-in-1 dus :)
Zilver op kleurloze paarden (wit en zwart en grijs en variaties daar op) en goud op gekleurde paarden (zoals vos, bruin, etc.).
Goud geeft namelijk een gele vlek, als je dat op een wit of zwart paard doet, krijg je zo'n onnatuurlijk goude vlek te zien).

Wit is om heel neutraal te kunnen reflecteren naast het onderwerp, zwart is juist om licht naast het onderwerp weg te halen (bijv. om 1 kant van het gezicht donkerder te laten, zodat de omgeving er niet op van invloed is).
Ze zijn niet echt als "achtergrond" te gebruiken. Daar zijn dan wel weer speciale collapsibles voor van een paar meter. Maar dat zijn dus geen reflectie schermen.

Vorm is alleen voor bepaalde type gebruiken handig. Als je model vaak zelf 't scherm moet vasthouden, is een scherm met handgreepje soms handig. Moet je grote vlakken doen dan is ovaal/rechthoekig fijn. En rond is meestal klein en goedkoop. Prima.

xJikke

Berichten: 1908
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 08:04

Femke schreef:
Je kunt in je menu inderdaad instellen of je bijv. op de timer foto's wil maken, of steeds maar 1 foto, of meerdere achter elkaar.
Om er meerdere achter elkaar te kunnen maken, moet je die optie kiezen in het menu, en tijdens het fotograferen je ontspanknop ingedrukt houden.

Waarschijnlijk staat er in je (info) menu nu een vierkantje met een S er in, en dat moet een symbooltje worden met meerdere rechthoekjes achter elkaar.

In je gebruiksaanwijzing kun je waarschijnlijk wel een plaatje vinden van menu symbolen die op je LCD scherm voorkomen, die dat precies laten zien. :j

Maar als 't gaat om het timen van een goede foto, zou ik je sowieso aan willen raden om gewoon goed je camera te leren kennen, zodat je zélf het ideale moment kan timen. Want met die 4 foto's per seconde heb je meestal niet zomaar het ideale moment in een reeks zitten. Dat kun je (met flink wat oefening) zelf veel beter en effectiever. Bovendien slijt je sluiter dan niet zo hard, want zo'n instap camera gaat niet zo heel lang mee qua aantal clicks. ;)


Oké dankje! :)

Grass

Berichten: 1675
Geregistreerd: 01-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:30

Hoi allemaal! Een nieuw topic, wat goed!
Ik heb weer even een vraagje. Binnenkort heb ik een shoot met een aantal mensen. Het is binnen in een kroeg. Vrij donker dus. Overigens zijn er wel ramen en is het overdag, dus niet stikdonker. Waar moet ik zoal aan denken bij een dergelijke shoot? Ik ben nu voornemens om de canon zoomlens van 24-70 mm erop te zetten met een f waarde van 2.8. Denken jullie dat ik dan een erg hoge ISO waarde moet gebruiken en dus veel last zal hebben van ruis? En hebben jullie meer tips, ook met het oog op het schieten van goede portretten? Ik neem ook een flitser mee voor het geval dat.

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:38

Met die f2.8 lens zit je in ieder geval al in een hele goede richting.
Ik zou verder proberen om zachtjes in te flitsen (dus flitser niet op volledige sterkte).
Dat geeft een subtiel effect, zonder dat je echt alle sfeer weg flitst.

En dan heb je gelijk 't voordeel dat je iso waarschijnlijk niet té hoog hoeft :j

kimdegroot

Berichten: 463
Geregistreerd: 15-06-11
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 16:46

Ik heb een vraagje, ik heb nog niet zolang geleden een nieuwe camera gekregen, een Nikon Coolpix L120, ik heb wel al aardig wat foto's gemaakt, maar nog niet echt van bewegende dingen zoals paarden. Nu wil ik morgen graag wat foto's gaan maken van mijn nieuwe verzorgpaard, heeft iemand misschien wat tips?

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 17:20

Ik weet natuurlijk niet van álle camera modellen uit m'n hoofd welke functies ze precies hebben.
Maar ik geloof dat de L120 niet super veel instelmogelijkheden heeft...

Indien je camera de mogelijkheid heeft: zet 'm op een "sport" scene modus.
Of anders op "pet portrait" in.

kimdegroot

Berichten: 463
Geregistreerd: 15-06-11
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 17:38

Femke schreef:
Ik weet natuurlijk niet van álle camera modellen uit m'n hoofd welke functies ze precies hebben.
Maar ik geloof dat de L120 niet super veel instelmogelijkheden heeft...

Indien je camera de mogelijkheid heeft: zet 'm op een "sport" scene modus.
Of anders op "pet portrait" in.


Bedankt voor je tip! Er zit inderdaad een sport modus op, enkelvoudig en continu! En ook een dierenmodus!

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 10:16

Voor actiefoto's heb je dan inderdaad continu voor z'n autofocus nodig.

JolandaS

Berichten: 1122
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: Esbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:28

kimdegroot schreef:
Bedankt voor je tip! Er zit inderdaad een sport modus op, enkelvoudig en continu! En ook een dierenmodus!

De dierenmodus is volgens de handleiding voor katten en honden. Daar schijnt de camera gezichten van te herkennen. :?
De sportstand lijkt me voor bewegende paarden dan een betere keuze. Bedenk wel dat je camera een heleboel zaken zelf regelt waardoor het gebruik van die stand de ene keer leuke foto's oplevert en de andere keer wellicht niet, afhankelijk van de omstandigheden.
De sluitertijd ligt bijv. tussen 1/4000 (kort genoeg) en 1/60 (veel te langzaam voor een bewegend paard).

Ben benieuwd hoe het gegaan is?

hafjesliefde

Berichten: 2420
Geregistreerd: 16-04-09

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:03

dierenmodus, zit dat op elke DSLR?

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:11

Het fototoestel waar deze tips over gaan is naar mijn weten een compact.
Op een SLR zit deze modus ook, of je hem wil gebruiken is een tweede....

JolandaS

Berichten: 1122
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: Esbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 22:34

In dit geval gaat het inderdaad over een compact waar geen Av/A, Tv/S of M op zit. Dan is het wel handig dat je een heleboel scene-modes hebt.
Ik ken van DSLR's alleen landschap, portret, macro, nacht en sport. Op de profcamera's zitten die voorkeurstanden overigens helemaal niet.

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 22:37

JolandaS schreef:
Ik gebruik altijd autofocus bij de paarden, maar ik kies wel zelf een scherpstelpunt.

Hoe doe je dat dan"?

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 22:52



Is wel de Canon 60D, maar werkt soortgelijk bij de 1100D/550D/600D. Alleen is bij de 550D/600D alleen het middelste punt crosstype en hebben deze camera's geen multi-controller / joystick als op de 60D/7D. Omdat alleen het middelste punt crosstype is bij de 550D/600D is het handigst als je de middelste gebruikt bij bewegingsfoto's, omdat de camera dan beter/nauwkeuriger/sneller kan blijven scherpstellen in AI SERVO. Bij de 60D/7D maakt dat niet uit, omdat alle punten crosstype zijn, waarbij de middelste nog gevoeliger is. <3