[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 10:18

karlli schreef:
Iniedergeval denk ik al dat het zou helpen als je bij de stilstaande objecten terugwisselt van AI Servo (voor beweging) naar AI Focus. Daarna zou ik One shot aanhalen aangezien je dan zeker weet dat er goed word scherpgesteld. Zelf heb ik nog niet ondervonden dat de cases van heel grote invloed zijn (in mijn studio, das het enige wat ik stilstaand fotografeer). Verder bij stilstaan inderdaad een punt pakken, of desnoods het hoekje met 5 punten maar niet zelf laten kiezen (dat gaat echt te vaak fout bij mij).

Ehh even denken of ik niet nog wat vergeet hoor, heb zo camera niet bij de hand en achter de laptop is moeilijker uitleggen dan in persoon haha :')


Zelf laten kiezen doe ik idd niet. Maar mijn stilstaande objecten bewegen alsnog (ook in studio haha). Ik fotografeer voornamelijk honden. Ai servo heb ik ook bij die 550d gebruikt, juist omdat ze nooit helemaal stilstaan en ik snel wil schakelen als ze wel ineens in beweging komen. Maar ik kan het wel proberen, hoewel ik de AI focus nooit echt fijn heb gevonden.

En het is idd moeilijk zonder camera naast je :')

Hoe heb jij gecontroleerd of het echt de body was, Marit? Om hem nu terug te sturen en een tijd kwijt te zijn als het achteraf aan mij ligt? :=

karlli

Berichten: 2386
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 10:41

MyWishMax schreef:
karlli schreef:
Iniedergeval denk ik al dat het zou helpen als je bij de stilstaande objecten terugwisselt van AI Servo (voor beweging) naar AI Focus. Daarna zou ik One shot aanhalen aangezien je dan zeker weet dat er goed word scherpgesteld. Zelf heb ik nog niet ondervonden dat de cases van heel grote invloed zijn (in mijn studio, das het enige wat ik stilstaand fotografeer). Verder bij stilstaan inderdaad een punt pakken, of desnoods het hoekje met 5 punten maar niet zelf laten kiezen (dat gaat echt te vaak fout bij mij).

Ehh even denken of ik niet nog wat vergeet hoor, heb zo camera niet bij de hand en achter de laptop is moeilijker uitleggen dan in persoon haha :')


Zelf laten kiezen doe ik idd niet. Maar mijn stilstaande objecten bewegen alsnog (ook in studio haha). Ik fotografeer voornamelijk honden. Ai servo heb ik ook bij die 550d gebruikt, juist omdat ze nooit helemaal stilstaan en ik snel wil schakelen als ze wel ineens in beweging komen. Maar ik kan het wel proberen, hoewel ik de AI focus nooit echt fijn heb gevonden.

En het is idd moeilijk zonder camera naast je :')

Hoe heb jij gecontroleerd of het echt de body was, Marit? Om hem nu terug te sturen en een tijd kwijt te zijn als het achteraf aan mij ligt? :=


Ja precies uit m'n hoofd moet ik echt even goed nadenken waar alles zit haha. Ohh ja ik doe vooral producten in de studio dus die wandelen nergens heen iniedergeval (zolang ik nog geen fatsoenlijke achtergrond heb ook weinig anders), nee dan lekker op AI Servo laten, ook in de studio als je met de honden bezig bent.

Ik weet niet waar je hem gekocht hebt? Even langs de winkel voor advies kan iniedergeval ook geen kwaad :j

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 10:42

Kamera-Express. In de winkel, dus daar rijd ik even langs. Heel erg bedankt voor het mee denken!

karlli

Berichten: 2386
Geregistreerd: 30-05-12

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 10:44

Hopelijk valt het mee, en is het geod op te lossen, succes :)

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 23:49

Ik ben naar de winkel gegaan waar hij gekocht is!

Dagmar80

Berichten: 1851
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 13:37

Ik had met mijn 7D frontfocus problemen, ik stelde scherp op de ogen, maar die werden niet echt goed scherp. Heel gedoe, maar ik heb het met Micro Adjustment goed gekregen. Via Google o.a de batterijentest gedaan en nog een test met strepen om te kijken of de scherpte nu goed lag. Al mijn lenzen staan nu op een afwijking van 5 (was het nu min of plus?) en ik heb prima foto's nu.

Alles vanaf statief testen en heel goed kijken op de pc!

In eerste instantie dacht ik toen dat het aan mijn nieuwe lens lag, de 24-105 toen, ook nog mee naar een fotowinkel geweest. Die man daar vond het wel meevallen (ik ben toch iets veeleisender zo bleek...).

Maar door voor elke lens de afwijking in te stellen heb ik nu prima foto's in ieder geval.

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 14:04

Dagmar, die test is 'goed'. Hij stelt op het juiste punt scherp, maar ik vind het dan alsnog wazig. In de winkel vonden ze van niet.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101731
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 17:41

Welke Photoshop tutorials op YT zijn de moeite waard? Ik kijk ze nu over layers en masks...daar zit ik mee te klooien maar welke vinden jullie nog meer fijn?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 12:37

Ik vind die van Marit altijd wel erg leuk en leerzaam om te kijken en laatst kwam ik een hele gave tegen om de ogen er uit te laten springen! Zelfs van kleur te veranderen, weet even niet meer van wie die was. Maar hij had sowieso ook meerdere tutorials, wel in het Engels.

Verder zoek ik gewoon altijd heel YouTube af, haha.

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 12:43

Ik vind Phlearn altijd erg leuk en leerzaam.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101731
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 12:56

Ja Phlearn had ik al gevonden. :j

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 13:01

Bellatrix schreef:
Ja Phlearn had ik al gevonden. :j


Morgan Burks heeft soms ook wel wat leuke/handige. Maar dat is ook geschreven, niet alleen video.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101731
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 13:16

Ok thanks!

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 09:59

ik zou vandaag graag in de binnen piste willen fotograferen maar welke instellingen moet ik dan nemen zodat de benen niet wazig zijn :o
bv welke iso

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 10:28

@d4rkhorse dat is mede afhankelijk van de lens die je gebruikt, hoe lichtsterk die is. En ook nog van hoe licht of donker je binnenbak is.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101731
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 11:15

Het blijft wel moeilijk hoor! Ik fotografeer veel in binnenbakken en als het ook maar iets te donker is moet mijn ISO omhoog...en ik heb een lichtsterke 2.8 lens.

Deze heb ik genomen op het KNHS centrum in een vrij lichte bak. ISO 1600 1/200 f/2.8

Afbeelding

En deze is in de bak bij Wendy van Osch gemaakt die dus heel donker is. ISO 3200 1/1000 f/2.8

Afbeelding

ISO moest dus omhoog en nog is ie niet scherp en vrij donker...

Janinevv

Berichten: 13241
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 12:39

Ik snap het niet waarom mijn fotos altijd super scherp lijken en op laptop echt bagger gewoon..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit waren de scherpste..

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101731
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 12:47

Op je kleine schermpje ziet alles er scherper uit. ;)
Je laptop is al een groter scherm en dus al minder scherp...en de uploadsite bepaald ook scherpte...Flickr verscherpt volgens sommige mensen en mijnalbum haalt scherpte eruit...

Neem aan dat je hem gewoon op de AF hebt staan?

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14469
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 14:11

Janine, misschien je camera laten nakijken? Mijne ook was ook kapot qua scherpstelling. Mensen bij Kamera Express maakte foto's en zeiden op klein scherm 'oh maar D dit is toch hartstikke scherp!!' excuse me... Op groot scherm zie je 't probleem pas. Ik bleek niet gek te zijn (gelukkig ;) Wordt momenteel gerepareerd.

Janinevv

Berichten: 13241
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 14:12

Heb hem nog maar net nieuw!!

joeluna

Berichten: 2588
Geregistreerd: 17-01-13

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 21:49

Ik heb vandaag een tweede (reserve) accu aangeschaft. Nu vroeg ik me af hoe ik daar het beste mee om kan gaan. Altijd maar mijn eerste accu gebruiken en mijn reserve helemaal niet lijkt me ook niet goed. Hoe doen jullie dit? De ene helemaal leeg maken en dan de andere gebruiken? Of...? :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101731
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 22:01

Ik gebruik ze gewoon om en om...is de ene leeg doe ik de andere erin...

horses_m

Berichten: 1661
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Bennekom

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 23:28

Ik hoop dat jullie een tip voor mij hebben :) wat is nou het handigst kwa scherpstellen met actiefoto's? De camera het zelf uit laten zoeken of scherpstellen op bijv het hoofd van het paard of op het zadel ?

En kwa diafragma is f/5 voldoende of is een kleiner/groter diafragma een beter resultaat ? :)

Ik hoop dat jullie wat tips voor me hebben :)

Janinevv

Berichten: 13241
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 17:51

Hee ik ga morgen wat fotos maken van mijn nichtjes vraagje, welke stand zou ik kiezen Av M.. ?
Diafragma en waar het scherp stel punt?
Gaat dan om foto van hun beiden en dat ze allebei er scherp op komen :)

Janinevv

Berichten: 13241
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 09:19

Niemand?