[Voorbeeldtopic] Canon EF 135mm f/2.0 L USM

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apostrof

[Voorbeeldtopic] Canon EF 135mm f/2.0 L USM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 12:36

Voorbeeldtopic Canon EF 135mm f/2.0 L USM
Moderatoropmerking:
De TS is bezig de foto's opnieuw te plaatsen; ze komen zo snel mogelijk weer in dit topic terecht :)

Afbeelding

Een voorbeeldtopic voor de Canon 135L! :) Tekstueel bijna identiek aan het 200L topic (waar ik binnenkort overigens toch weer eens wat plaatjes in moet zetten, zag dat die leeg is nl.)

Even wat info: Het is een 135mm prime, je kan dus NIET zoomen. Zet de benenwagen in! Dit lijkt heel onpraktisch, maar ik vind het in de praktijk erg meevallen + het diafragma is nog een stop groter dan bij de gemiddelde telezoom. Heeft zo z'n voordelen.

Wat een reden kan zijn om tóch een 135L aan te schaffen is bijvoorbeeld:
- f/2 ipv f/2.8
- het gewicht (hij is niet lomp zwaar, al is het ook geen lichtgewicht)
- de kleur (ik vind dat zwart véél mooier dan het wit van de langere teles... Canon heeft er een hele goede reden voor, maar waarom zijn alle Nikon-teles dan wel zwart...?), of:
- de rauwe kwaliteit. Je kan veel zeggen over de oude 70-200 2.8IS, maar foutloos is ie zeker niet. De 70-200 4.0IS is dat mijns inziens wel zo'n beetje, maar die is niet zo lichtsterk. Een Canon 135L 2.0 prime is compromisloos! Het bokeh is waanzinnig, de kleuren zijn mooi, hij is contrastrijk, focust héél nauwkeurig en hij is scherp scherp scherp. De laatste zooms (70-200L f/4.0 IS USM en 70-200L f/2.8 IS USM Mk2) komen in de buurt, maar zijn niet zo lichtsterk.

Zowel voor video als voor foto's is dit mijns inziens het beste objectief in m'n koffer.

Als laatste een paar (niet teveel :P ) voorbeeldplaatjes. Alle foto's zijn in RAW geschoten en geconverteerd/geresized naar JPEG, waarbij er in de laatste 2 wat mis is gegaan met een softwarepakketje dat ik aan het testen ben (vandaar het rare zwarte randje). In beide camera's is wat betreft picture styles/verscherpen de standaard ingesteld, de foto's zijn in Photoshop/GIMP niet naverscherpt. Foto's zijn geconverteerd op een ongekalibreerd laptopscherm, dus kijk aub even door witbalans- en belichtingsfouten heen.
Zal als ik tijd heb nog even wat 100% crops plaatsen.

Afbeelding
Canon EOS 5D "Classic"
135mm f/2.0 L USM
Diafragma: f/2.0
Sluitertijd: 1/2500
Gevoeligheid: ISO 1600
Geflitst: Nee

[edit]
Canon EOS 5D MkII
135mm f/2.0 L USM
Diafragma: f/5.0
Sluitertijd: 1/100
Gevoeligheid: ISO 1000
Geflitst: Ja

[edit]
Canon EOS 5D MkII
135mm f/2.0 L USM
Diafragma: f/5.0
Sluitertijd: 1/100
Gevoeligheid: ISO 1000
Geflitst: Ja
Laatst bijgewerkt door Fnanne op 05-01-11 07:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's worden op verzoek vervangen.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:50