[FOTO] De oogst van een jaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eline

[FOTO] De oogst van een jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 01:18

Ik kwam erachter dat ik eigenlijk helemaal geen foto's op Bokt geplaatst heb vorig jaar. Omdat ik het toch wel erg leuk vindt om wat te laten zien, een overzicht van m'n favorieten van 2009 - de hele oogst trekt het databeest niet denk ik :+ . De foto's zijn t/m de derde gemaakt met een Canon 20D, daarna heb ik een tweedehands Canon 5D gekocht. Ik geloof dat de foto's allemaal gemaakt zijn met de Tamron 28-75 2.8 (op de 5D) de 17-50 (op de 20).

Ik heb geprobeerd per beeld wat uitleg te geven, als je meer wilt weten, vraag gerust :)

1 - I do
Afbeelding
Samen met m'n vriend bezoek ik soms verlaten gebouwen. Deze foto is gemaakt in de kerk van een oud klooster/kostschool in Duitsland. Een statief + afstandsbediening waren hierbij absoluut noodzakelijk ;)

2 - In a dream...
Afbeelding
Met Nadja heb ik een korte serie beelden gemaakt die een nachtmerrie afbeelden. Dit is uit de serie m'n favoriet omdat ie - vind ik - eigenlijk al het hele verhaal verteld. Qua camera en techniek een vreemde eet in de bijt: de foto is met een analoge middenformaatcamera gemaakt, de Mamiya 645, op zwart-wit film. Leuk om eens mee te experimenten :).

3 - Nazgûl
Afbeelding
Behalve m'n eigen Oki heb ik dit jaar erg weinig paarden voor de lens gehad. Een uitzondering was dit paard wat samen met ruiter op de ElfFantasyFair aanwezig was. In PSP heb ik hem daarna nog flink aangepast - in het echt was ie stukken liever ;)

4 - Tiamat
Afbeelding
5 -
Afbeelding

Tiamat is een oude Sumerische godin, en één van mijn favoriete bands. Flink wat tijd gestoken in precies uitdenken hoe deze beelden eruit moesten zien. Samen met mijn vriend (die heeft gezorgd dat de enorme hoorns draagbaar waren) een goede visagiste en een topmodel moest het lukken :) Op het strand nog eens heel goed doorgesproken wat het plan was, en toen pas samen in het koude zeewater gaan staan, en 8 min later stonden deze beelden op de cam en was m'n model bevroren :+
Daarna het halve land nog doorgeweest op zoek naar een slang die model voor me wilde staan, en véél tijd achter de pc doorgebracht om één en ander in elkaar te bewerken.

6 - Little White Lie
Afbeelding
Karima heeft meegeholpen aan een serie, maar had in overleg een tweede set kleding meegenomen. Na 3, 4 keer klikken stond dit beeld op de camera, precies zoals ie - in mijn ogen- moest zijn. Blijft één van m'n absolute favorieten van dit jaar.

7 - Memento Mori
Afbeelding
In Oktober ben ik weer met m'n vriend naar een verlaten locatie geweest, dit keer met twee modellen en zoveel spullen dat zijn arme Alfa zelfs een dakkoffer opmoest ^). We zijn naar Beelitz-Heilstätten gereden, een uitgebreid verlaten sanatoriumcomplex. Dit is één van de beelden die ik daar gemaakt heb. Ik weet nog steeds niet zeker of het model me al vergeven heeft dat ze de halfrotte kraaienvleugel vast moet houden.... Ben nog steeds niet klaar met het bewerken van alle foto's die ik van daar meegenomen heb :o

8 - Sleutels
Afbeelding
9 -
Afbeelding
Een sleutel opent een slot, een deur, een weg. Welke sleutel, welke deur: dat is vaak aan jou. Maar niet altijd, en zelfs dan, wie zegt dat je uitkomt waar je eigenlijk zou willen zijn?
Twee tweeluiken uit een serie van 7 waar ik (met tussenpozen) meer dan een jaar mee bezig geweest ben. De hele serie staat weer op m'n website. Ik heb met 7 Lolita modellen (een Japanse kledingsstijl) 7 verschillende 'mogelijkheden die sleutels kunnen geven' neergezet.

10 - Wintertijd
Afbeelding
Officieel is het al te laat om mensen een goed nieuwjaar te wensen geloof ik, maar ik plaats deze foto toch maar mét wens, het jaar heeft nog genoeg dagen over om er wat van te maken ;) Model in deze foto is mijn buurmeisje, dat gek genoeg was om in een sneeuwbui met me mee naar het park te gaan.

Terpstra

Re: [FOTO] De oogst van een jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 01:38

Wow wat een ontzettend mooie foto's. De een wel mooier dan de ander, maar dat is een questie van smaak.
Ik zou wel graag meer willen weten over Tiamat, want ze heeft wel twee verschillende uitdrukkingen op haar gezicht op de foto's. Persoonlijk vind ik daarvan de eerste mooier maar misschien past de tweede foto daarvan wel beter bij het verhaal.

Ik zal zeker uitkijken naar je overzicht van 2010 ;)

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 01:46

Jeetje, wat een prachtige foto's zeg! Ik wou eigenlijk gaan slapen, maar hier blijf ik wel even voor op ;)

Zou je misschien de originele foto van de Nazgûl willen plaatsen? Ik ben ontzettend nieuwsgierig hoe hij/zij rondreed op de EFF :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 01:52

jeetje....... wauw.... ik ben gewoon sprakeloos, jij hebt echt prachtige foto's! En zo snel ben ik ookalweer niet onder de indruk! Ik heb helemaal niks toe te voegen aan je serie, wauw wauw wauw!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:25

Eline :oo
Echt fantastische foto's!
Mij spreekt de eerste het meeste aan. Geen idee waarom. Maar de sfeer op die foto... Geweldig!

Even heel brutaal: wat doe je verder met deze foto's? Worden ze ergens gepubliceerd, is het voor eigen archief?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:34

Wow, erg mooi! Net zoals Amanda word ik vooral naar foto 1 getrokken, maar de reden weet ik ook niet helemaal :).

Vind de eerste bewerking van Tiamat ook érg mooi :j!

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:41

Vind het stuk voor stuk sterke foto's. Natuurlijk trekt de ene foto wat meer mijn aandacht dan de ander, maar dat is een kwestie van smaak. Desondanks vind ik ze allemaal heel sterk en zijn het volgens mij precies de foto's zoals jij ze in gedachte had!

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:41

Wat een ontzettend mooie foto's, ik ben er gewoon stil geworden.

8 en 9 spreken mij qua gevoel het meest aan. En inderdaad, wat gaat er met je foto's gebeuren?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:06

Heel gaaf Eline!
Dat kost zeker een heleboel tijd alleen al aan het maken van de foto's maar ook de fotobewerking achteraf!
Super,heel bijzonder ook.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:13

Wat ben jij super inspirerend, deze kant wil ik zelf ook heel graag op gaan, allen ontbrak het me nog steeds aan tijd en durf...maar mijn goede voornemen is om dat dit jaar te veranderen!

Mag ik vragen of je altijd met bestaand licht werkt, of dat je ook lampen meeneemt naar de locaties? Want het licht maakt echt de foto's, ziet er prachtig uit!

Je werkwijze spreekt me ook heel erg aan, vanuit een idee/concept helemaal de foto van te voren uitwerken en dan schieten, geweldig, zo projectmatig werk ik zelf ook het liefst.

Ik moet in dit voorjaar een bijzondere zwangerschapsshoot doen en ik had al wat ideen maar nu heb ik nog veel meer input! Waar haal jij je inpiratie vandaan, andere foto's, sprookjesboeken, pure fantasie, ect?

Kan nog heel veel meer vragen stellen, haha of die ook commerciele doeleinden heeft bijvoorbeeld.

Captain_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:58

Wauw! Wat een onwijs sterke fotos! Stuk voor stuk spreken ze me gigantisch aan!
Ik vind je stijl echt fantastisch!!! :j
Ik ga ook maar gelijk je website afspeuren!! :=

(voorheen had ik nooit een idool.. maar nu heb ik die denk ik gevonden!! :P )

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:01

Ik kijk regelmatig op je site, vind je foto's prachtig! met name nummer 9 vind ik echt prachtig! :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:03

Eline, ik kreeg een enorme grijns op m'n gezicht toen ik zag dat jij gepost had in FK. Het is voor mij altijd een garantie voor ontzettend bijzondere foto's.

Ik heb enorm veel bewondering voor je stijl en voor de gedachten waarmee jij blijkbaar zo'n foto opstelt. Ik weet niet of je wel eens exposeert maar dat zou je eigenlijk moeten doen. Ik reis er het halve land voor door hoor!

En tja, op en aanmerkingen zijn verplicht maareuh... die zijn er toch gewoon niet te maken?

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:51

Schitterend! Jij hebt zo'n eigen stijl, vind het vooral ontzettend knap hoe je op zulke creatieve ideeen komt. Ook je bewerkingen zijn erg mooi. Ik heb genoten :D

Nummer 6 vind ik het mooist gedaan, al ben ik ook wel weg van het paard.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:53

zo he, super mooie foto's
heeeel sfeervol, heerlijk!
blijf vooral zo doorgaan :)

Six

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:11

Heel mooi!
Ik zie je werk ook regelmatig op DPZ voorbij komen :D
Super hoe je zo'n verhaal in een paar beelden kan vertellen,
top werk ga zo door!!

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 14:19

Thanks voor de reacties allemaal, ik zit ze echt met een :o en :D te lezen, wat een mooie complimenten :)

Terpstra: Dat vind ik een hele lastige vraag... Het project waar deze foto onderdeel van is, is nog lang niet af, dus meer tekst en uitleg geef ik er geloof ik nog niet bij. Ik probeer foto's altijd 'open' te maken, zodat de kijker geen 'stripverhaal' ziet, maar een eigen verhaal mag maken. Welke uitdrukking dus beter past laat ik ook aan jou.
Lindatje: De oorspronkelijke foto is al vrij uitgesneden, dus lastig te zien hoe ie er precies uitzag. Maar het was een er één van een hele groep nazgul, en die zagen er zo uit *klik*.
Amanda/Iefke: in principe fotografeer ik vooral voor mezelf. Ik maak de foto's omdat ik het leuk vind, ze in m'n hoofd zitten en ik ze wíl maken. Ik heb geen exposities of publicaties op stapel staan, maar wellicht is dat iets voor de toekomst. Wel verkoop ik af en toe prints, en hoop ik op opdrachten 'in m'n straatje'. Op dit moment allemaal nog passief dus ;)
Yucca: THanks voor je uitgebreide comment :)
Ik werk eigenlijk altijd met bestaand licht, heb wel een flitsset en reportageflitsers met triggers, maar ik vind kunstlicht moeilijk en vaak niet mooi, en het gedoe eromheen voelt als een beperking. Liever maak ik gebruik van het licht wat er is, dat is vaak zoveel 'rijker' dan een flitser. Op locatie is het dan een kwestie van de juiste plek uitkiezen, met het mooiste licht. Of gewoon schipperen, de eerste foto is bijvoorbeeld samengesteld uit drie shots om de omgeving en de modellen allebei goed te belichten (arm vriendje moest voor de lichtste foto 2 seconden doodstilstaan :+ ) . En voor buitenshoots blijft het een combinatie van goed kijken, een flinke snuf geluk, en nabewerking om waar nodig de belichting aan te passen.
Commerciële doeleinden zie hierboven, op dit moment nauwelijks, maar ik zou er wel meer mee willen doen.
En waar ik m'n inspiratie vandaan haal... eigenlijk overal. Het gebeurt dat ik een foto zie aan de hand waarvan ik zelf iets wil bewerken, maar vaker zijn het muziek, teksten, flarden van beelden, dromen, objecten, woorden, wat mensen me vertellen, ingevingen... eigenlijk van alles. (Vast geen heel helder antwoord, maar het ontwikkelen van ideeën werkt bij mij niet zo abstract ;) )
Captain_/Rock: nog een extra :o Dankjulliewel!

Cheyenne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:22

je maakt echt geweldige foto's!!
heel apart hoe je je ideeën ook echt perfect op de foto kan krijgen, respect +:)+

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:59

Wauw, wat een prachtige foto's!

Echt elke foto verteld zijn eigen verhaal, ik hou wel van dat surrealistische/sprookjesachtige.. Prachtig! Meer heb ik er eigenlijk niet op te zeggen ;)

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:34

De sfeer die je elke keer krijgt op de foto's zijn echt prachtig. Ik hou wel van de lolita sfeer en de mooie jurken die er vaak bij passen. Ook ben je echt onzettend goed in een verhaal verwerken in je foto's, daar heb je gewoon geen titel voor nodig, zonder snap je het ook zo. Ik had altijd gedacht dat je dit deed als soort baan, en ik dacht dat ik laast je Tiamat in een tijdschrift had gezien als how to. Maar dat heb ik schijnbaar gedroomd := zal er wel veel op hebben geleken.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:52

Prachtig!
I Do en Little White Lie zijn mijn favorieten, maar de anderen zijn ook allemaal zeer boven het gemiddelde nieveau hier (en elders op Inet).
Ik kan geen puntjes van kritiek vinden en denk dat ik zeker een voorbeeld kan nemen aan jou.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:44

Wat ben jij toch ontzettend getalenteerd!

Ik ben er echt stil van. Ik kan niet zeggen welke ik het mooiste vind, want ik vind ze allemaal ontzettend gaaf zonder op of aanmerkingen.

Top! +:)+

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:53

*Zoekt naar woorden*

.......

Die sfeer in die foto's... echt gewéldig! I do, White Lie en Nazgul zijn mijn favo's, heerlijk die macabere sfeer en idd, er is geen uitleg nodig. WOW!!

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:01

Geweldig Eline, buiten dat je goed kan fotograferen, heb ik in het bijzonder respect voor het bewerken! Echt heel erg gaaf. Die Nazgûl heb ik inderdaad ook gezien op de EFF, heel gaaf gedaan!

Ben zelf wat minder fan van de Lolita's, maar dat komt omdat ik geen fan ben van de modellen zelf :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:04

Ik ben eigenlijk helemaal niet van dit soort foto's, maar hier zit ik toch even van 'wauw'! Vind ze echt super goed uitgevoerd, en de ideeën zijn ook mooi bedacht. Ja, heel apart (in a positive way). ;)