voorbeeldtopic Tokina 50-135 f/2.8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apostrof

voorbeeldtopic Tokina 50-135 f/2.8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 02:27

Zo, maar eens even wat voorbeeldshots met m'n Tokina AT-X Pro DX 50-135mm f/2.8!
Dit objectief is dus speciaal gemaakt voor de zgn. cropcamera's, d.w.z. de lijn van Canon t/m de 7D (niet 5D, 1D, 1Ds) en alle Nikons behalve D700, D3, D3s, D3x.

Eerst even een fotootje van het objectief:

Afbeelding

Even wat specs: Het bereik is dus 50-135 mm, over dit hele bereik heeft de lens een diafragma van f/2.8. Kleinste diafragma is f/22 (ruim voldoende - diffractie zorgt ervoor dat de scherpte er dan allang vanaf is. Natuurlijke beperking dus, ieder objectief heeft hier last van). Voor Canon-camera's bouwt Tokina een conventionele scherpstelmotor in, bij Nikons gaat men uit van een ingebouwde motor in de body (de AF werkt dus niet op een D40/D40x/D60/D5000!). Deze autofocus is erg nauwkeurig en voor alle normale doeleinden snel genoeg. De snelheid haalt het echter niet bij een Canon 70-200 2.8L USM, een paard dat recht op je af komt rennen houdt hij niet bij op servo.

Ik gebruik dit objectief op een Canon EOS 30D, een 8.2 megapixelcamera van 2005. Ik plaats hieronder een viertal shots met daarbij een 100% crop uit het bovenstaande plaatje en een 5e foto die er alleen staat om de bokeh weer te geven.

Afbeelding

Afbeelding

Gare du Nord (Ferdi Lancee) @ Gigant Apeldoorn (20-11-2009).
135mm, f/2.8, ISO 3200, 1/50s sluitertijd. Ruis onderdrukt dmv de RAW converter.

Afbeelding

Afbeelding

Drums United (Niti Ranjan Biswas) @ Muziekcentrum Frits Philips (21-11-2009).
125mm, f/2.8, ISO 3200, 1/200s sluitertijd.

Dan nu 2 paardenshots...

Afbeelding
Afbeelding
Een trainingspaardje los in onze rijbak (22-11-2009)
78mm, f/2.8, ISO 640, 1/1250s sluitertijd.

Afbeelding

Afbeelding

Het zelfde trainingspaardje los in onze rijbak (22-11-2009)
88mm, f/2.8, ISO 500, 1/1600s sluitertijd.

En een shot om de bokeh even te laten zien. Dit zou nog kunnen verschillen op een andere diafragma-instelling of brandpuntsafstand, maar vooralsnog heb ik 'm niet anders gezien dan zo (de rondjes rechtsboven):

Afbeelding

Gare du Nord (Frank di Angelis) @ Gigant Apeldoorn (20-11-2009).
85mm, f/2.8, ISO 3200, 1/80s sluitertijd.

Dit lensje mag mijn 50mm f/1.8 vervangen.. boven f/2.8 gebruikte ik die toch niet. Eén laatste nadeeltje is dat ie niet zo dichtbij kan scherpstellen, nl. vanaf ca. 95cm. De filtermaat is 67mm en het gewicht een kleine 900 gram.

Laatste puntje is dat het objectief even robuust aanvoelt als een Canon L: Er rammelt niks, ringen gaan mooi gedempt en de AF/MF schakeling "klikt" prettig.

pinkie87

Re: voorbeeldtopic Tokina 50-135 f/2.8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 07:44

hoe laag kan jou ISO met deze lens. want liefst draai ik ISO 200

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 09:42

pinkie87 schreef:
hoe laag kan jou ISO met deze lens. want liefst draai ik ISO 200

Waarom draai je het liefst 200? Ik ga met alle objectieven zo laag mogelijk als de omstandigheden het toelaten.
De enige beperkende factor daarin is je sensor, die heeft een native bereik (30D: 100-1600, H=3200=kunstmatig) en een punt waarop hij ideaal presteert.
Bij de 30D is dat ISO 100~200, op de 4 instellingen die daaromheen liggen is het dynamisch bereik het grootst en de ruis het laagst (ongeveer gelijk op allevier de instelingen).

Als de beperkende factor voor jou sluitertijd is, dan is dat een direct gevolg van je diafragma en evt. het filter dat je ervoor hebt zitten (die kan ook licht wegpakken nl.).

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 09:49

Even vergeten te vermelden: de 100% crops van de paarden zijn onbewerkt. Witbalans, contrast enz. is dus zoals het uit de camera komt, niet bijgesteld.
Bij de concertfoto's heb ik hetzelfde conversieprofiel gebruikt als bij de "kleine" foto, omdat de kleur anders totaal onrealistisch wordt.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:47

Persoonlijk vind ik de ruis op sommige foto's erg storend. Bijvoorbeeld op die paardenfoto's zie ik dat je een ISO van 500 hebt en een sluitingstijd hebt van 1/1600. Je kan ook prima foto's maken met een sluitingstijd van 1/320 en dus de ISO wat omlaag gooien. Persoonlijk vind ik dit erg zonde van de foto's. :=

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 14:36

Maaik schreef:
Persoonlijk vind ik de ruis op sommige foto's erg storend. Bijvoorbeeld op die paardenfoto's zie ik dat je een ISO van 500 hebt en een sluitingstijd hebt van 1/1600. Je kan ook prima foto's maken met een sluitingstijd van 1/320 en dus de ISO wat omlaag gooien. Persoonlijk vind ik dit erg zonde van de foto's. :=

Vind je het storend voor wat testfoto's of storend op een mooie foto?

Dit waren namelijk puur een paar klikjes uit de losse pols terwijl er iemand naar onze nieuwe logé (dat paardje ;)) kwam kijken. Ik stoor me overigens niet zo gauw aan ruis, vooral het niveau in de ISO 500 foto's is nog perfect te bewerken.
Verder stond mijn camera nog vrij hoog toen ik ging schieten, had namelijk de avond ervoor het concert in Eindhoven geschoten en was dus al aan het terugstappen vanaf 3200 ;) Het was dus zeker niet bedoeld als een perfecte foto, wilde even een paar kiekjes van het paard hebben en had het hier al beloofd dus vandaar.

Zit trouwens nog eens even te kijken, die ruis in de paardenshots komt niet door de "hoge" ISO, zoals je in de concertfoto's ziet kan het veel hoger met evenveel of minder ruis. Normaal let ik echter goed op het histogram als ik foto's maak en die paardenshots was even rap klikken... ze waren dus nogal onderbelicht en ik heb ze bijna een stop omhoog geschoven. Daarmee veroorzaak je ruis.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:33

Ja maar met die voorbeeldfoto's hoor je wel de kwaliteit van de camera te laten zien, en dat vind ik persoonlijk niet gelukt. Als ik geïntreseerd zou zijn in deze lens zou ik het niet staan te springen om deze lens aan te schaffen na het zien van deze foto's.
Dit is nog altijd mijn mening, dus niet aanvallend bedoelt! :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 16:48

Maaik schreef:
Ja maar met die voorbeeldfoto's hoor je wel de kwaliteit van de camera te laten zien, en dat vind ik persoonlijk niet gelukt. Als ik geïntreseerd zou zijn in deze lens zou ik het niet staan te springen om deze lens aan te schaffen na het zien van deze foto's.

Het gaat niet om de camera, het gaat om het objectief. Het is totaal geen probleem om te zien wat het objectief kan op deze foto's, voor zover je dat op basis van een paar voorbeeldfoto's kan beoordelen. Eigenlijk zou ik zelf eens een gedegen resolutiemeting moeten doen met dit objectief, en meteen goede tests doen voor CA/LoCA, scherpstelsnelheid vastleggen enz.... helaas heb ik daar de apparatuur nu niet voor (eigenlijk is een EOS 7D het mooist om daarvoor te gebruiken, gezien die de hoogste pixelcount heeft van zowel alle Canon/Nikon cropcams als alle Canon/Nikon FF's momenteel)..

Dat de foto niet zo mooi is is echt van ondergeschikt belang. Daarnaast is testfoto's tonen op hoge ISO eigenlijk mooier - als je sensor het "moeilijk" krijgt gaat ie ook meer verlangen van de objectieven die ervoor zitten. Slechte objectieven veroorzaken dus eerder ruis/onscherpte dan goede objectieven en vallen dus eerder door de mand.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:48

Bedankt voor je bijdrage. Ik heb het topic geplaatst in de lijst met objectieven.

Anderen zijn natuurlijk welkom om zelf ook voorbeeld foto's te maken met dezelfde lens, op bijvoorbeeld een andere camera.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:39

Ik bedoelde ook objectief, excuses.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:28

jah dat was me ook erg op gevallen dat ie ruis had bij ISO 500 dus wilde eigenlijk weten hoe de foto wordt als je je ISO lager zet. wat zo als je tekst er bijstaat dat je op 1600 dan de foto maakt had je hem toch ook lager kunnen zetten. maar jah Ik fotografeer namelijk het liefs zo laag mogelijk in verband die ruis dus

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 23:39

pinkie87 schreef:
jah dat was me ook erg op gevallen dat ie ruis had bij ISO 500 dus wilde eigenlijk weten hoe de foto wordt als je je ISO lager zet. wat zo als je tekst er bijstaat dat je op 1600 dan de foto maakt had je hem toch ook lager kunnen zetten. maar jah Ik fotografeer namelijk het liefs zo laag mogelijk in verband die ruis dus

jep, ik let er ook op als ik met een serieuze shoot bezig ben. 5 minuten klikken boeit het me nooit zo :)