[FOTO] Springen, Dressuur en op de Grond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XxStellaxX

[FOTO] Springen, Dressuur en op de Grond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 14:12

Dit zijn een paar verzamel foto's van de plaatse maanden. Beginnend vanaf Juni tot nu.
Ik heb deze foto's gemaakt met een Sony DSC-H50. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden!

1.
Afbeelding

2. Haflinger 1
Afbeelding

3. Haflinger 1 hoofd
Afbeelding

4. Shetlander 1
Afbeelding

5. Shetlander 1 hoofd
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8. Paarden oog
Afbeelding

9.
Afbeelding

10. zwarte shetlander hoofdjes
Afbeelding

11. ware liefde tussen moeder en dochter
Afbeelding

12. Tinker merrie
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding

15.
Afbeelding

Anoniem

Re: [FOTO] Springen, Dressuur en op de Grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:23

er zit duidelijk verbetering in! je kleuren worden steeds beter alleen foto 11 vind ik die waas die er op zit erg lelijk.

En de foto van het meisje met de shet vind ik dat het meisje de foto verpest omdat zij zo enorm veel te groot is.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 18:58

Verbetering? Ik had nog niet eerder iets geplaatst hoor..

Over de foto's heb je gelijk. die waas is jammer. Ik heb van dat meisje met de shet een laatste foto shoot gedaan, dat was haar laatste keer rijden op die pony namelijk. Omdat ze er inderdaad al veel te groot voor was ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:47

ik denk dat Nini_Roosje bedoelt dat je laatste foto´s van nu beter zijn dan je eerste foto´s van juni.... ;) dat heeft dus niks met het wel of niet eerder hier plaatsen te maken, snappie?
Die haflinger foto´s hadden misschien beter geweest als je niet tegen de zon in had gefotografeerd.
Een aantal foto´s kan ik niet zien, er staat een kruisje?

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 00:28

Hmmm vreemd, ik zie nu ook aan aantal foto's niet. Maar zie geen kruisje. Ik moet eerlijk zeggen dat de laatste foto's niet de foto's zijn van de laatste maanden... Ik heb ze niet op volgorde gezet. Ik fotografeer al langer en ook niet alleen paarden.

Ik maak soms expres foto's tegen het licht in, dit kan een mooi effect geven. Moet ook zeggen als ik het paard naar de andere kant had gezet dat ik een mooie weg als achtergrond kreeg en niet een stuk bos. Waardoor dan de achtergrond niet mooi genoeg zou zijn. Ik heb van vorige maand nog erg mooie fot's van een hond gemaakt! Ook met tegen licht. helaas mag ik niet meer plaatsen.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 00:36

Aangezien een aantal foto's niet helemaal goed zijn gegaan plaats ik ze even opnieuw:
4. Shetlander 1
Afbeelding
10. Zwarte shetlander hoofdjes
Afbeelding
13.
Afbeelding

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 00:37

Ik vind foto 9 leuk. Mooi qua kleur en qua compositie.

De rest: leuke huis tuin en keuken foto's maar weinig bijzonders.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 00:45

Tja het is net wat je aanspreekt hè

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 01:17

Dan eventjes een uitgebreid antwoord. We hebben ITP voor ‘leuke’ foto’s. Voor schattige foto’s. Voor aaaaaaaaaaaaahw wat lief.

We hebben fotokunst voor ‘nagedacht over de compositie, licht, nabewerking’.

Dit zijn meer ITP foto’s. Ik zal proberen uit te leggen waarom.

#1. De balk rechts in beeld leid af van je onderwerp, het springende paard. Verder heb je heel veel achtergrond (bak, huis, schuurtje) en is je onderwerp eigenlijk maar klein.

#2. De haflinger staat netjes, en kijkt attent. Alleen storen de witte draden op de achtergrond, de shetlander leid af. De bak, de rug van het paard, de manen, de staart zijn allemaal overbelicht.

#3. De maantop is overbelicht. Jij staat aan de schaduwkant van het paard, waardoor de foto en de kleur van het paard minder sprekend is dan zou kunnen. Verder stoort ook hier de achtergrond (het hek). De teugels storen ook in de foto.

#4. Pony staat netjes, maar ook hier stoort de achtergrond en de teugels.

#5. De shet kijkt leuk en attent. De achtergrond en de teugels storen. Als de pony een pas achteruit had gedaan had de boom voor hem gestaan, en was het geheel mooier geweest.

#6. Paard kijkt leuk en attent. De achtergrond stoort, vooral het zwarte paaltje en het houten hek. Ook de letter E stoort. Verder is het erg lelijk dat de persoon rechts in beeld staat. Ook hier leiden de teugels af. Licht is weinig spannend.

#7. Paard kijkt leuk en attent. Teugels en achtergrond storen. Was mooier geweest bij een vollere zon.

#8. Licht is alweer weinig boeiend. Oog is vuil. Haren achter het oog zitten door de war en leiden daarom af. Oog spreekt wel mooi.

#9. Vind ik mooi. De kleur, de compositie en de hele sfeer in de foto. Dit is een van de weinig foto’s waarbij de witte draden niet storen, omdat ze bijdragen aan de foto zelf.

#10. Pony’s kijken ongeïnteresseerd. De draden en de rommelige achtergrond storen, net als de aanwezigheid van het meisje (die overbelicht is)

#11. Pony’s kijken niet geïnteresseerd maar meer geïrriteerd. De achtergrond is rommelig. Dit maakt het meer een ‘oh. Jij ook hier’ foto dan een ‘liefde’ foto.

#12. Leuke foto, vrolijke kleuren.

#13. Het meisje is te groot voor de pony (véél te groot) en dat soort in het beeld. De achtergrond stoort ook (alweer) en de witte draden ook. Foto was leuker geweest als portret dan als landschap.

#14. Gras vraagt meer aandacht dan de pony. Pony kijkt ongeïnteresseerd. Door de focus omhoog te verplaatsen krijg je wat minder groot gras en wat meer lucht.

#15. Pony kijkt leuk attent. Door de focus omhoog te verplaatsen krijg je wat minder groot gras en wat meer lucht.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 01:46

Vjestagirl schreef:
Dan eventjes een uitgebreid antwoord. We hebben ITP voor ‘leuke’ foto’s. Voor schattige foto’s. Voor aaaaaaaaaaaaahw wat lief.

We hebben fotokunst voor ‘nagedacht over de compositie, licht, nabewerking’.

Dit zijn meer ITP foto’s. Ik zal proberen uit te leggen waarom.

#1. De balk rechts in beeld leid af van je onderwerp, het springende paard. Verder heb je heel veel achtergrond (bak, huis, schuurtje) en is je onderwerp eigenlijk maar klein.

#2. De haflinger staat netjes, en kijkt attent. Alleen storen de witte draden op de achtergrond, de shetlander leid af. De bak, de rug van het paard, de manen, de staart zijn allemaal overbelicht.

#3. De maantop is overbelicht. Jij staat aan de schaduwkant van het paard, waardoor de foto en de kleur van het paard minder sprekend is dan zou kunnen. Verder stoort ook hier de achtergrond (het hek). De teugels storen ook in de foto.

#4. Pony staat netjes, maar ook hier stoort de achtergrond en de teugels.

#5. De shet kijkt leuk en attent. De achtergrond en de teugels storen. Als de pony een pas achteruit had gedaan had de boom voor hem gestaan, en was het geheel mooier geweest.

#6. Paard kijkt leuk en attent. De achtergrond stoort, vooral het zwarte paaltje en het houten hek. Ook de letter E stoort. Verder is het erg lelijk dat de persoon rechts in beeld staat. Ook hier leiden de teugels af. Licht is weinig spannend.

#7. Paard kijkt leuk en attent. Teugels en achtergrond storen. Was mooier geweest bij een vollere zon.

#8. Licht is alweer weinig boeiend. Oog is vuil. Haren achter het oog zitten door de war en leiden daarom af. Oog spreekt wel mooi.

#9. Vind ik mooi. De kleur, de compositie en de hele sfeer in de foto. Dit is een van de weinig foto’s waarbij de witte draden niet storen, omdat ze bijdragen aan de foto zelf.

#10. Pony’s kijken ongeïnteresseerd. De draden en de rommelige achtergrond storen, net als de aanwezigheid van het meisje (die overbelicht is)

#11. Pony’s kijken niet geïnteresseerd maar meer geïrriteerd. De achtergrond is rommelig. Dit maakt het meer een ‘oh. Jij ook hier’ foto dan een ‘liefde’ foto.

#12. Leuke foto, vrolijke kleuren.

#13. Het meisje is te groot voor de pony (véél te groot) en dat soort in het beeld. De achtergrond stoort ook (alweer) en de witte draden ook. Foto was leuker geweest als portret dan als landschap.

#14. Gras vraagt meer aandacht dan de pony. Pony kijkt ongeïnteresseerd. Door de focus omhoog te verplaatsen krijg je wat minder groot gras en wat meer lucht.

#15. Pony kijkt leuk attent. Door de focus omhoog te verplaatsen krijg je wat minder groot gras en wat meer lucht.

Ik kan me soms vinden in je opmerkingen, maar ook heel vaak niet. Ik bewerk mijn foto's helemaal niet. ik zoem ze niet in, ik haal niks weg. Dus als er dan draaden op de achtergrond staan, vind ik dan wel heel ver gezocht om commentaar op te geven. Teugels aan een hoofdstel, lijkt mij logisch. Het gaat toch echt moeilijk foto's maken als het paard rond huppeld?

Waar ik bij de paarden vooral op let is hoe ze staan hoe mijn licht is en mijn achter grond als ik de foto dan zo maak heb, kan ik op dat moment geen betere achtergrond krijgen.

Foto 10 is heel erg overna gedacht, Ik wou dat meisje in beeld hebben en deze wou ik ook niet te scherp en wat overbelicht hebben. Zodat ze wel waarde geeft aan de foto maar de paarden centraal blijven staan.

De 2 laatste foto's zijn ook expres zo gemaakt met weinig lucht. Ik heb hier juist gebruik gemaakt van het mooie lange gras en heb ook bij de eerste foto het paard juist expres wat op de achtergrond gezet. Tevens had ik die dag geen mooie lucht om te foto graveren, dus welke meer waarde geeft het dan aan je foto's?

Verder ga ik er niet op in, blijf er bij iedereen zijn eigen mening. Maar ik vond dit commentaar ver gezocht. Ik heb helaas niet de mogelijkheid om al de paarden te verslepen naar een andere locatie!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 02:10

Dit is niet vergezocht, dit is foto kunst. Waar het wél gaat om inzoomen, uitzoomen, dit net wel en dat net niet, om kijken kijken kijken, om bewerken, om gevoelens oproepen, om gedachtes weegeven, om emoties, om KUNST te maken.

Dit subforum is bedoeld om commentaar te geven, om te kijken en te leren. Het is zoiets als je rijfoto's op HAW plaatsen en geen rijtechnisch commentaar willen. Dat gebeurd gewoon niet, daar is het subforum niet naar. Als je gewoon aaaaah en ooooh wilt horen, dan plaats je je rijfoto's op Rijden ITP.

Er zit een verschil tussen een foto en een kiekje. Zoals ik al zei, het zijn leuke kiekjes. Maar niet fotokunst. Wel ITP. Ze zijn vast heel leuk om voor jezelf te hebben, maar ze zijn (naar mijn mening) niet fotokunst waardig. Fotokunst is voor je aller aller beste foto's. Ik heb laatst in een weekeind bijna 500 foto's geschoten, en er hier (na bewerking) 7 geplaatst.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 16:10

Ja oké daar kan ik dan inkomen dat deze foto's geen gevoelens naar voren halen. Maar dat is dan ook erg moeilijk als je shoots maakt voor andere mensen met paarden. Het gaat er daar om dat het paard goed in beeld wordt gebracht (dan heb ik het even niet over de laatste 2 foto's) en dat je een redelijk goede achtergrond hebt, want die heb je niet altijd bij de hand. Ik zal volgende week even wat andere foto's plaatsen die niks met paarden te maken hebben, ben benieuwd (mocht je ze spotten) wat je er dan van vind.

Maar ik kan er helemaal niks aan doen dat er teugels aan een hoofdstel zitten of dat ik bedrading op de achter grond heb. Wat wel slordig is dat er bij foto 6 nog een meisje te zien valt die het paard vast houd. Ik bewerk mijn foto's niet zoals ik al zij, in en uit zoemen uiteraard wel maar dan op het moment dat ik de foto neem. Je kunt wel een hoop aan je foto veranderen, maar persoonlijk vind ik dan, dat je de foto anders had moeten nemen. Maar iedereen zijn eigen mening natuurlijk, ik bewerk ook wel eens wat als het me echt niet aan staat. Maar om lijntjes van stroomdraad weg te vegen vind ik niet nodig.

Maar goed ik zal volgende week adere foto's plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:13

Hmm als ze niet op volgorde staan is het denk ik toevallig! aangezien ik je laatste 4 foto's kwa kleuren het mooiste vind de rest vind ik een beetje flets. Maar foto 4 en 5 vind ik dan wel weer mooi.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:28

Als iemand een shoot voor mij zou doen, zou ik hem juist wél bewerkt willen hebben (niet de hele kleur veranderen, maar nét die teugels wegwerken, of nét die stroomdraden wegwerken.
Dat doe ik ook altijd met mijn foto's..

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 22:01

Oki, ik kan het eens proberen te wissen, Ik heb wel een programma maar daar wil dat niet geweldig in lukken. Heeft 1 van jullie misschien nog een goed bewerkings programma? Dan kan ik het eens verwijderen en kijken wat jullie er dan van vinden?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:09

Photoshop is prima om mee te bewerken.
Ben het met de rest eens. Probeer meer aandacht te besteden aan de compositie. Houd de achtergrond rustig, zodat het onderwerp van de foto ook echt alle aandacht trekt en oefen nog wat met de juiste belichting, dan komt het vast helemaal goed. :)
Succes verder met fotograferen!

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 22:13

Tis wel lastig een goede achtergrond te krijgen als je weinig keuze hebt toch? Maar goed.. jij bedoelt Photoshop pro 9 ofzo?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:31

Paintshop of photoshop; er zijn wel meer versies waar je als beginnend fotograaf leuk mee kunt spelen. Het hoeft toch niet per se in de bak allemaal of thuis in de wei? Maak een buitenrit naar een mooie locatie en maak daar eens wat foto's. Sommige achtergronden kunnen je foto's en het onderwerp van de foto ophalen zonder juist af te leiden van het onderwerp. Bovendien kun je de achtergrond met Photoshop o.i.d. ook wel wat aanpassen (draden weghalen bijvoorbeeld). ;)

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:33

met Picasa kom ik altijd een heel eind !, kan je heel makkelijk dingen weg retoucheren ;)

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 22:40

Picasa ken ik niet kun je die downloaden of moet je die kopen, bij dicsons ofzo?

@Lante als wij hier in de buurt een mooie achtergrond willen moeten we al snel een uur met een paard rijden, als we er dan zijn en gooien het zadel er af en wil je een foto maken dan zijn die dieren bezweet onder het zadel. Plus ik heb dan hulp nodig en aangezien ik die dan niet kan krijgen.. Paarden op de foto zijn ook niet van mij. Die bruine dan zeg maar wel maar de rest niet (na op die Haflinger in het lange gras na).

Maar ik zal zeker eens kijken of ik dat kan doen, heb opzich wel een leuk plekje moeten we wel een endje rijden maar als ik het voor elkaar krijg dat iemand met me mee wil en ik mijn fototoestel mee kan nemen vind ik het wel een tof idee, leuke tip!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:42

Ik ben benieuwd naar je volgende foto's, succes! :)

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:44

Picasa kan je gewoon downloaden ;) even googlen :)

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 22:57

Oki zal ik even een keer doen ben wel benieuwd!! Heb wel zin om eens te kijken hoe mijn foto's dan worden ;)

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 11:47

Ik heb nog niet veel gezien van dat Picasa foto bewerkings programma maar vind het er nu al heel tof uit zien :D hier kan ik wel wat mee. Het programma dat ik had was engels en pfff dat was gewoon niet leuk om mee te werken.. Ben geen ster in engels vaak snap ik het wel maar zelfs als het nederlands was snap je dan nog niet allemaal wat ze met die tools bedoelen en dan in het engels :S dan raak ik de weg een beetje kwijt. Ben benieuwd hoe dat programma is al ik er eenmaal mee werken ga :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:08