Vjestagirl schreef:Dan eventjes een uitgebreid antwoord. We hebben ITP voor ‘leuke’ foto’s. Voor schattige foto’s. Voor aaaaaaaaaaaaahw wat lief.
We hebben fotokunst voor ‘nagedacht over de compositie, licht, nabewerking’.
Dit zijn meer ITP foto’s. Ik zal proberen uit te leggen waarom.
#1. De balk rechts in beeld leid af van je onderwerp, het springende paard. Verder heb je heel veel achtergrond (bak, huis, schuurtje) en is je onderwerp eigenlijk maar klein.
#2. De haflinger staat netjes, en kijkt attent. Alleen storen de witte draden op de achtergrond, de shetlander leid af. De bak, de rug van het paard, de manen, de staart zijn allemaal overbelicht.
#3. De maantop is overbelicht. Jij staat aan de schaduwkant van het paard, waardoor de foto en de kleur van het paard minder sprekend is dan zou kunnen. Verder stoort ook hier de achtergrond (het hek). De teugels storen ook in de foto.
#4. Pony staat netjes, maar ook hier stoort de achtergrond en de teugels.
#5. De shet kijkt leuk en attent. De achtergrond en de teugels storen. Als de pony een pas achteruit had gedaan had de boom voor hem gestaan, en was het geheel mooier geweest.
#6. Paard kijkt leuk en attent. De achtergrond stoort, vooral het zwarte paaltje en het houten hek. Ook de letter E stoort. Verder is het erg lelijk dat de persoon rechts in beeld staat. Ook hier leiden de teugels af. Licht is weinig spannend.
#7. Paard kijkt leuk en attent. Teugels en achtergrond storen. Was mooier geweest bij een vollere zon.
#8. Licht is alweer weinig boeiend. Oog is vuil. Haren achter het oog zitten door de war en leiden daarom af. Oog spreekt wel mooi.
#9. Vind ik mooi. De kleur, de compositie en de hele sfeer in de foto. Dit is een van de weinig foto’s waarbij de witte draden niet storen, omdat ze bijdragen aan de foto zelf.
#10. Pony’s kijken ongeïnteresseerd. De draden en de rommelige achtergrond storen, net als de aanwezigheid van het meisje (die overbelicht is)
#11. Pony’s kijken niet geïnteresseerd maar meer geïrriteerd. De achtergrond is rommelig. Dit maakt het meer een ‘oh. Jij ook hier’ foto dan een ‘liefde’ foto.
#12. Leuke foto, vrolijke kleuren.
#13. Het meisje is te groot voor de pony (véél te groot) en dat soort in het beeld. De achtergrond stoort ook (alweer) en de witte draden ook. Foto was leuker geweest als portret dan als landschap.
#14. Gras vraagt meer aandacht dan de pony. Pony kijkt ongeïnteresseerd. Door de focus omhoog te verplaatsen krijg je wat minder groot gras en wat meer lucht.
#15. Pony kijkt leuk attent. Door de focus omhoog te verplaatsen krijg je wat minder groot gras en wat meer lucht.
Ik kan me soms vinden in je opmerkingen, maar ook heel vaak niet. Ik bewerk mijn foto's helemaal niet. ik zoem ze niet in, ik haal niks weg. Dus als er dan draaden op de achtergrond staan, vind ik dan wel heel ver gezocht om commentaar op te geven. Teugels aan een hoofdstel, lijkt mij logisch. Het gaat toch echt moeilijk foto's maken als het paard rond huppeld?
Waar ik bij de paarden vooral op let is hoe ze staan hoe mijn licht is en mijn achter grond als ik de foto dan zo maak heb, kan ik op dat moment geen betere achtergrond krijgen.
Foto 10 is heel erg overna gedacht, Ik wou dat meisje in beeld hebben en deze wou ik ook niet te scherp en wat overbelicht hebben. Zodat ze wel waarde geeft aan de foto maar de paarden centraal blijven staan.
De 2 laatste foto's zijn ook expres zo gemaakt met weinig lucht. Ik heb hier juist gebruik gemaakt van het mooie lange gras en heb ook bij de eerste foto het paard juist expres wat op de achtergrond gezet. Tevens had ik die dag geen mooie lucht om te foto graveren, dus welke meer waarde geeft het dan aan je foto's?
Verder ga ik er niet op in, blijf er bij iedereen zijn eigen mening. Maar ik vond dit commentaar ver gezocht. Ik heb helaas niet de mogelijkheid om al de paarden te verslepen naar een andere locatie!