Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nouks schreef:En zelfs per bak kan 't verschillen.
Ik heb in één en dezelfde bak wel eens twee uitersten meegemaakt...
Dag 1: juni, niet heel warm, wel midden op de dag (13:00). Had meer dan genoeg aan ISO 1000 of 1250 in combinatie met diafragma F4.0 of F4.5.
Dag 2: januari, buiten sneeuwde het, 's middags (ca. 14:00?). Had onvoldoende aan zowel ISO 3200 en F2.8 als ISO 1600 en F1.8.
Eén en dezelfde bak...
Echt, 't kan heel erg verschillen.
Fairytail schreef:lifaya: mijn vriend heeft de lens in combinatie met een canon. Heb er zelf ook even mee mogen spelen dus vraag maar raak!
Nouks zelf overdag is een 2,8 in de gemiddelde manege niet altijd genoeg. Ook als ik belichting bijstel.. Maar wat ik eerder zei dat hangt van de bak af
parouscha schreef:Heb hier het in het nederlands gevonden:
http://www.fotolevel.nl/objectieven/Nik ... D_VR_.html
Dus dat betekent dat hij 5,8 zoom heeft?
Ivonka schreef:parouscha schreef:Heb hier het in het nederlands gevonden:
http://www.fotolevel.nl/objectieven/Nik ... D_VR_.html
Dus dat betekent dat hij 5,8 zoom heeft?
Nee, 105mm. 5.8 betekend diafragma
Fairytail schreef:Het diafragma is 5.6 zij vergelijken het bereik met 5,8 x optische zoom. Of dit helemaal waar is durf ik niet te zeggen ik verglijk mijn bereik nooit met optische zoom. Een 17-70 lens is groothoek tot portret en een 70-200 is telelens voor bijvoorbeeld vogeltjes of evenementen. Echt vergelijken met optische zoom doe ik dus nooit meer
even offtopic Ivonka doe jij smiddags mee met de cursus?
JW18 schreef:Elise, de Tamron 17-50 f2.8 is een mooi lensje. Qua prijs is deze geloof ik hetzelfde.
Je hebt f2.8 over het hele bereik en 7 mm meer groothoek.
Fairytail schreef:je mist dan wel het stuk tussen 50mm en 70 mm en ik gebruik dat best vaak in de paardenfotografie.
Edelweis1 tja het is keuzes maken, 2.8 schiet vaak ook nog te kort voor de binnenbak. Wat je ook kunt doen is een 10-20 of 12-24 nemen en dan de 24-70 2.8 dan heb je een groothoek een lichtsterke standaard zoom en een telelens (die je al hebt). Kost alleen wel wat