Begin dit jaar, een goede vriend van me was klaar met z'n promotie en heeft me gevraagd om een foto te maken voor de cover van z'n proefschrift. Hij zelf links in beeld, zodat er geen aparte 'auteursfoto' nodig was op de achterpagina van z'n boek. Deel van onderzoek is gedaan met behulp van 'tethered particles' - in zijn geval stukjes DNA aan goudbolletjes geplakt - en als je dat schematisch weergaf zag dat er net zo uit als een ballon aan een touwtje. Dat plaatje als inspiratie gebruikt voor de cover:

Dit jaar ben ik er ook aan toegekomen om een serie af te maken waar ik in 2009 al aan begonnen was. Had bedacht dat ik van de laatste foto graag een zelfportret wilde maken, stuk lastiger dan gewoon een model aansturen
Serie heet Vanitas, bestaat bij elkaar uit zes beelden (linkje naar de foto's op m'n site. 
Ook twee bruiloften gefotografeerd dit jaar. Blijft bijzonder om zo'n dag van achter de camera van zo dichtbij mee te maken. En ook leuk om de foto's zoveel mogelijk af te stemmen op de stijl van het bruidspaar. Het eerste paar modern, romantisch. Het tweede paar had kleding in Victoriaanse stijl, en wilde ook wat foto's die daarbij zouden passen:

Niet dit jaar gemaakt, maar te leuk om niet te vermelden: In september kwam ik op Amazon ineens een bekende foto tegen. Ik heb een aantal jaren terug een lading foto's voor verkoop op microstocksites geupload, en soms is het een verrassing waar die opduiken. Waaronder een simpele foto van een maskertje, wat ik ineens terugzag op de cover van één van de bestsellers van dit jaar. Uitgever nam niet veel later contact met me op om de exclusieve rechten van het beeld over te nemen, dus ook financieel nog leuk
Ik ben er alleen nog niet uit of het nou een hele eer is, of dat ik er minder blij moet zijn dat ik waarschijnlijk nooit meer een foto ga maken die door zoveel mensen gezien gaat worden als deze 

In oktober ben ik samen met m'n vriend een weekend naar Belgie geweest om foto's te maken in een aantal leegstaande panden - urban photography. We waren al ene jaar of twee niet meer op pad geweest, maar konden het nog. Een aantal hele gave panden gezien, en foto's gemaakt. Voor wie het leuk vindt een filmpje waarin je alle locaties kunt zien, met in de beschrijving wat meer uitleg over de panden die je ziet. Filmpje is gemaakt met GoPro helmcam, dus veel vervorming:

Hele gave ruimte: werd vroeger veel gehandeld.

Een leegstaande kolencentrale.

Een oude kolenwasserij.
Meer foto's van deze trip staan op m'n site direct linkje.
En om mee te eindigen, m'n nieuwjaarskaart van dit jaar, gisteren geschoten in m'n nieuwe 'studio' die ik sinds vorige week antikraak huur. Volgend jaar dus een eigen plek om lekker veel ideeen uit te gaan werken!

Iedereen hele fijne dagen en alvast een heel gelukkig 2013![/quote]
Op naar een nieuw fotojaar met vele prachtige foto's!
Wat een bijzondere en schitterende foto's! Wat de Victoriaanse jurk betreft (2,
Fijne sfeer, mooie stijl!