voorbeeldtopic Nikon 17-55mm f/2.8G ED-IF AF-S DX NIKKOR

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 02:47

Nou, na wat service aan m'n D90 en wat overwegingen hier en daar toch maar weer een Nikon 17-55mm f/2.8G ED-IF *puf..struikel* AF-S DX NIKKOR objectief gekocht.
Wat een afkorting... vind hier wat het betekent en bekijk 'm eens even zou ik zeggen.

Eerst eens even een plaatje van een Nikon D90 met een 17-55... het is een behoorlijke joekel:

Afbeelding

Het gewicht valt t.o.v. een Nikkor 24-70 f/2.8 (z'n "grote broer") met 755 gr echter wel weer mee.

De belangrijkste punten: Het is een zoomlens in het standaardbereik, dus gelijk aan de kitlens. Dit objectief is echter onder andere voorzien van een Silent Wave scherpstelmotor (hetzelfde als ultrasoon/USM bij Canon), een groot diafragma (f/2.8), een millimetertje meer groothoek bereik en hij heeft internal focus (gebruik van polarizers is dus geen probleem).
De bouwkwaliteit is subliem, het objectief is opgebouwd uit metaal, de zoom- en focusringen zijn met rubber omlegd en hij is ook voorzien van een venstertje waarin de scherpstelafstand zichtbaar is. Focus override is gewoon mogelijk (de focusmotor wordt direct en automatisch ontkoppeld als je de focusring een zwieper geeft in de M/A stand, in M focus je alleen handmatig). De filtermaat is 77mm (handige maat), en er is nog één leuk detail: Hoe verder je richting de groothoekstand (17mm) gaat, hoe verder het front van dit objectief naar voren komt. Gevolg is dus dat er een grote bloemvormige zonnekap gebruikt kan worden die veel ongewenst licht tegenhoudt als je op de telestand aan het fotograferen bent (55mm), maar die - door het verschuiven van het frontelement - niet in de weg gaat zitten of voor extra vignetting zorgt op de groothoekstand.

Ik heb weinig tijd gehad om ermee te spelen vandaag, maar gok dat de ergste vignetting voorkomt op de 17mm @ f/2.8, hierbij vind ik het zichtbaar (bij een foto van een egaal witte muur..), maar zeker niet storend.

Omdat ik dus weinig tijd had even één testplaatje (hier is dus niet aan geschroefd, een directe export van Nikon 12-bit NEF via de Adobe Camera RAW 5.6 in de standaardinstelling):

Afbeelding
Nikon D90 body, 53mm f/2.8 ISO 100 (L1.0)

Afbeelding
En een 100% crop uit het centrum.
Let op: De spikkels die je ziet zijn géén ruis, dit is simpelweg het reliëf in de knopjes van mijn telefoon!!

Hier is gewoon niks mis mee... voor zover ik gezien heb wordt ie op de hoeken niet eens echt minder scherp (vooral niet op de telestanden), maar je ziet wél een beetje CA verschijnen. Dit is echt een randje, geen pixelsbrede outline zoals sommige slechte exemplaren Tamron 17-50 en Tokina 16-50 nog weleens neerzetten.
Autofocus is werkelijk bliksemsnel en héél betrouwbaar, de plaatjes worden stuk voor stuk lekker contrastrijk, en de bokeh is super-superzacht.
Er is (zowel in groothoekstand als in telestand) zichtbare vervorming aanwezig maar die is acceptabel c.q. weg te werken.

Dit is een objectief om op te bouwen!
Overigens, gezien het prijsje van 1049,- incl. BTW... it'd better be ;)

Fnanne

Re: voorbeeldtopic Nikon 17-55mm f/2.8G ED-IF AF-S DX NIKKOR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 16:37