Scoubidou touwtje bevat chemische stoffen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Justice
Berichten: 974
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 10:01

Onderzoek naar veiligheid Scoubidou-touwtjes

Uitgegeven: 28 juli 2004 20:04
Laatst gewijzigd: 28 juli 2004 21:42
Bron: www.nu.nl

De volgende url geeft meer informatie over de weekmakers en wat te doen met de scoubiddoutouwtjes...


http://www.nu.nl/news.jsp?n=368644&c=10



En dat nu ik gister ook eens aan het scoubidouen ben geslagen. Ik heb 100 touwtjes in huis voor 5,-...


Justice
Berichten: 974
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 12:28

Mijn vader begint altijd 's nachts te werken. om 5 uur had hij het nieuw gehoord en kreeg mee dat de touwtjes waarmee ik "aan het knopen was geslagen" (zoals hij het noemt) slecht waren voor de gezondheid. Dat het mogelijk kanker kan veroorzaken. Vaderlief was zo aardig om zijn dochter een waarschuwende sms te sturen. GAAP!!! 5:15 zat ik rechtop in bed. enigzins geschrokken... PFFF

Ik heb ze voorlopig netjes opgeborgen. Wat doen jullie ?

Justice
Berichten: 974
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 15:22

http://www.vwu.nl



Scoubidou-touwtjes zijn bij normaal gebruik (met handen figuren knopen) niet gevaarlijk. In de plastic touwtjes zijn bepaalde weekmakers (ftalaten) gebruikt om de touwtjes slap te houden. Deze weekmakers komen mogelijk in geringe hoeveelheden vrij als de touwtjes in de mond worden genomen. Wanneer kinderen gewoon met de touwtjes spelen, is er geen gevaar voor de gezondheid. De VWA onderzoekt welke hoeveelheid weekmakers vrijkomt als langere tijd op de touwtjes wordt gesabbeld. Dit is een langdurig onderzoek. De resultaten van dit onderzoek zullen pas over enkele weken bekend zijn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers