Collages versus Fotobewerkingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Collages versus Fotobewerkingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-04 12:29

Aangezien er onduidelijkheid is over de tags [art] en fotobewerkingen , bij deze aan jullie de vraag. Wanneer is iets een collage, en wanneer is een fotobewerking anders, of meer dan dat en kan er een eigen topic voor geopend worden?

[art] wordt nu gebruikt voor fotobewerkingen, terwijl het oorspronkelijk bedoeld was voor foto's van bijvoorbeeld beelden of andere werkstukken. Zullen we daarvoor de tag [Fb] (fotobewerking) introduceren?

Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 12:32

Zoals ik het zie:

[ART]:
Ik denk dat [art] iets is waar een diepliggende betekenis achter zit, of als het foto's zijn van iets wat je hebt gemaakt. Tenminste, zo gebruik ik de tag [art]

[FB]:
Een fotobewerking is een plaatje van 1 of meerdere fotos die je hebt bewerkt, maar waar niet echt een diepe betekenis achter ligt.. Het moet dan ook geen collage zijn. Een paard wat je uit de wei knipt om op het strand te laten galloperen, vind ik dan wel een fotobewerking.

[Collage]:
Een collage is dan weer een verzameling van verschillende foto's in 1 plaatje. Zoals 5x het hoofd van je paard.

Zoiets?

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 12:54

ja ik ga met rainie mee, maar bij art zie ik ook bijv als je iets hebt gemaakt van bijv klei of zoals die t-shirts die hier ook staan...
want idd nu wordt een paard dat is uitgenknipt en op een andere achtergrond is gezet als collage gezien, maar dat zie ik persoonlijk niet als collage.

Annash
Blogger

Berichten: 26477
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 13:09

Rainie schetst het beeld heel duidelijk.
Dit vind ik namelijk ook!
Niks aan toe te voegen dus Knipoog

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 13:10

ik gebruik voor fotobewerking gewoon het woord fotobewerking in de titel Tong uitsteken .

maar is wat ik eronder versta:

art: zoals het woordt zegt, kunst, dus schilderijen en ruimtelijke werkstukken, maar in sommige gevallen ook foto's, maar dan alleen kunstzinnige foto's, van die foto's die je in een museum aan de muur kunt zien hangen, en die kunnen in sommige gevallen ook bewerkt zijn.

collage: meerdere foto's bij elkaar gevoegd, maar wanneer er meerdere foto's bij elkaar zijn gevoegd en het vormt een eenheid waarbij je niet kan zien dat het echt meerdere foto's zijn valt het meer onder fotobewerking.

fotobewerking: een digitale bewerking van een foto waarbij het niet echt te zien is dat deze bewerkt is. Dus dat kan ook betekenen dat er meerdere foto's gebruikt zijn om 1 foto te creeren.


misschien een idee om er dan 2 nieuwe tags bij te voegen, fotobewerking en fotoart?

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 13:53

Jep, zo als Rainie en IcePrincess al vertellen, zo denk ik er ook over. Lachen

Art kan in alle vormen vind ik, zo lang er maar een gedachte of verhaal achter zit.
Een werkje waar je over nagedacht hebt. Kan dus ook fotoart zijn.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 16:25

Wat ik me dan afvraag: één foto + tekstje en/of op een andere achtergrond, is dat dan ook een collage?

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 16:35

Mientjeuh schreef:
Wat ik me dan afvraag: één foto + tekstje en/of op een andere achtergrond, is dat dan ook een collage?

Phoe ligt er aan.

Ik denk dat wanneer je een verband kunt zien en het duidelijk een bericht afgeeft je het als kunst kunt beschouwen.

Gewoon een plaatje van een paard op een achtergrondje met een tekstje bijvoorbeeld vind ik dan weer onder collage's vallen.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 16:39

Hmm, maar neem nou dat je het maakt voor iemand, weet ik veel, omdat z'n paard verkocht is ofzo? En dan niet met de bedoeling dat het een collage is? Dan ligt er meestal wel een andere betekenis achter ...

Serita

Berichten: 813
Geregistreerd: 08-11-02
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 22:19

Ja ik ga mee met Rainie en Fairie, ART moet iets zijn waar echt overna gedacht is dus idd ook fotoart

MiekSpeciaal
Berichten: 2813
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: Den-Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 22:59

Ik ga ook mee met Rainie en IcePrincess.
Maar dan blijft het nog best vaag volgens mij. Want wat voor de een heel veel betekenis heeft, kan de ander zien als een collage. Wat is het dan?
Wat Mientjeuh dus eigenlijk zegt.

Signe

Berichten: 5807
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 12:15

het woord collage.... een verzameling van plaatjes eigenlijk. Toen de digitale wereld er nog niet was wat dat makkelijk een stapel foto's en plaatjes = collage ( kijk eens naar het scrapbooken wat nu weer hip is)

Maar... met de fotobewerkingen doe je eigelijk hetzelfde..je combineert verschillende plaatjes en foto's to 1 geheel= een collage, maar ook een bewerkte foto.

Dan heb je ook nog de foto die op zichzelf een goede foto is en waarbij er iets wordt gedaan aan bv achtergrond verbeteren, licht verbeteren.. Dat zijn dan bewerkte foto's

Art...laat ik daar maar niet over beginnnen.. Iets iets kunst als er een diepere betekenins achter zit?! Art is in the eye of the beholder.

Het blijft moeilijk de categorieen goed gedefineerd te krijgen vrees ik.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 13:14

ART, daar vind je denk ik geen vaste betekenis voor, dat hangt af van degene die het gemaakt heeft ...

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-04 18:15

Zou het niet duidelijker zijn om ook voor fotobewerkingen die een diepere betekenis hebben de tag [FB] te gebruiken en geen [art].

De tag gaat mijns inziens om het medium waar de 'creatie' mee gemaakt is, dus [tek] voor een tekening, of het nou een portret van een paard is of een tekening waarin iemand z'n diepste gevoelens blootlegt. Waarom zou dat bij een fotobewerking anders zijn?

Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 18:18

Daar heb je ook gelijk in. Maar toch zit er verschil tussen een plaatje waarbij een paard in een andere achtergrond wordt gemonteerd en een plaatje waarmee je iets wilt zeggen.

Ik dacht namelijk dat die tags aangaven wat voor iets je zult aantreffenals je er op klikt. Dus [Tek] voor een tekening, [foto] voor een foto, en [art] voor een kunstwerk.

Het is wel lastig dat niet iedereen onderscheid kan maken, dus als de tag [art] verboden zou worden is dat ook geen ramp Lachen

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 16:23

Zijn er nog meer mensen die hierover hun mening willen geven?