[verhaal] Goedenmorgen dood

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

[verhaal] Goedenmorgen dood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 15:59

“Bent u de dood? Ja? Dan ben ik bang voor u. Denk ik. Dat zou toch moeten? Of niet? Iedereen is bang voor de dood. Zegt mijn vader. En hij kan het weten, want hij werkt in een ziekenhuis. Daar gaan veel mensen dood. Wist u dat? Och, natuurlijk weet u dat. U bent vast al heel vaak in een ziekenhuis geweest, hè? Om mensen op te halen. Zodat die dood gaan. Vindt u het ook altijd zo eng in het ziekenhuis? Ik ben bang voor de geur. Mijn vader vindt dat gek. Hij zegt dat ik me niet aan moet stellen. Maar hij werkt de hele dag in het ziekenhuis, dus hij is gewend aan die geur. Soms omhels ik hem en dan ruik ik ziekenhuis. Maar ik zeg maar niks. Anders wordt hij boos. Ik ben bang voor mijn vader als hij boos is. Nog banger dan voor ziekenhuisgeuren. Gek hè? Nee, vindt u dat niet gek? Gelukkig.
Waarom vertel ik dit eigenlijk allemaal aan u? Ik heb het nog nooit aan iemand verteld. Eigenlijk zou ik helemaal niets aan u moeten vertellen. Ik ken u niet, u bent een vreemde. En je mag nooit iets aan vreemden vertellen, zegt mama. Want dan zullen ze je pijn doen.
Gaat u mij pijn doen? De dood doet mensen pijn, hè. Nee? Papa zegt van wel. En papa heeft altijd gelijk. Of niet? Hebt u gelijk? Wat gek, dan heeft papa ongelijk. De wereld is best gek, soms. Dat vindt mijn moeder ook. Ze zegt wel eens: “Die jeugd van tegenwoordig toch… vroeger was de wereld veel minder ingewikkeld!” Die jeugd van tegenwoordig, dat ben ik dan.
Soms ben ik bang dat mijn ouders niet van mij houden. Als papa boos op me is, of mama teleurgesteld… Denkt u dat ze me nog lief vinden? Ja? Dat vind ik aardig van u.
Misschien is de dood toch niet zo erg. Ik moet met u mee, hè? Ja, dat wist ik al wel. Ga ik dan naar de hemel? Opa is in de hemel. En Spook ook. Spook is onze hond. Maar dat weet u natuurlijk al. U hebt hem ook opgehaald. Of is er een speciale dood voor honden? Nee toch? Als dat wel zo is, wil ik wel naar de hondenhemel, hoor. Ik vind Spook veel liever dan opa. Hij had tenminste gewone tanden. Opa had maar één tand, een zwarte. Ik was altijd bang voor die tand. En voor opa zelf. Hij leek op mijn vader, misschien komt het daardoor. Maar hij heeft nooit in een ziekenhuis gewerkt. Dat vond hij iets voor vrouwen. Papa vindt dat onzin. Ik ook. Ik zou nóóit in een ziekenhuis willen werken.
Als ik nu met u mee ga, hè, zie ik mijn ouders dan nooit meer? Dat zou ik wel een beetje jammer vinden, eigenlijk. Wat zegt u? Oh, dat is fijn. Nou, dan ga ik wel met Spook spelen terwijl ik op ze wacht. Vindt u dat geen goed idee?
Weet u, vóór u kwam was ik een tekening aan het maken. Voor papa en mama. Mag ik die nog even afmaken? Ja? Dank u wel. Kijk, dit is hem. Dit ben ik. En daar zijn papa en mama. Ik zwaai naar ze, ziet u dat? U mag er ook wel bij. Dan teken ik u hier wel. En dan moet Spook er ook op. Hier, tussen de wolken. Gaan wij daar ook heen? Samen? Wat leuk! Ik heb altijd al een keer op de wolken willen lopen. Die zijn lekker zacht, hè? We kunnen er wel samen op gaan springen. Ik kan héél hoog. Ja, dat lijkt me een goed idee.
Wacht, ik teken nog even een bot, voor Spook. Daar houdt hij zo van. Zo. Nu is mijn tekening af. Vindt u hem mooi geworden? Ja, ik ook wel. Ik leg hem hier wel neer, dan vindt mama hem vanzelf als ze mij komt roepen. Vindt zij hem ook mooi, denkt u? Ja? Ik hoop het zo. Ik heb er heel erg mijn best op gedaan.
Nou, dan ga ik nu maar met u mee. Dan ga ik nu dood. Gek, omdat zo hardop te zeggen. Vindt u niet? U weet zeker dat het geen pijn doet, hè? Oké, dan is het goed.
Weet u… volgens mij is doodgaan best gezellig, zo samen met u!

Laar

Berichten: 6654
Geregistreerd: 24-02-02
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 17:55

OK dan! Top!
Ik heb ook zo'n soort verhaaltje geschreven..
In het engels, over het kopen van een leven.
Ik denk dat ik het even ga pakken, dan plaats ik het zo wel!
Leuk gedaan Lachen
Vooral dit stukje heeft wel iets Haha!:
Citaat:
Dat vond hij iets voor vrouwen. Papa vindt dat onzin. Ik ook. Ik zou nóóit in een ziekenhuis willen werken.

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 18:19

wow... kvin em heel mooi
knap gedaan... ik zou het niet kunnen Lachen

Stopcontact
Berichten: 8860
Geregistreerd: 27-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 18:28

Mooi gedaan hoor! Ik zou het idd niet kunne!

Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 18:56

Hele mooie schrijfstijl... Net alsof het je de gedachten leest van een kind van 8. [sorry als dat totaal niet de bedoeling was Tong uitsteken]
Zo'n kind dat alles aan neemt wat pappa en mamma zeggen.

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 07:57

Dank jullie wel Lachen . Heb even de laatste zin weggehaald, die was toch een beetje overbodig. Dat kan alleen nu niet meer, dus moet je hem maar wegdenken Lachen

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 08:05

Geweldig. Hoe kom je hier zo op? Ik vind het een leuk maar bizar verhaaltje. Geod geschreven hoor.

Tamara

Berichten: 10443
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 15:05

Heel apart, ook origineel onderwerp maar vind het wel heel erg leuk! Goed geschreven, zo'n dialoog waar je maar 1 persoon hoort praten maar door wat diegene zegt ook weet wat die andere zei...

Annash
Blogger

Berichten: 26502
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 15:37

netjes geschreven Lachen
je hoort het idd echt hardop