[INFO] Hoeveel kan ik voor mijn foto(shoots) vragen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fnanne

[INFO] Hoeveel kan ik voor mijn foto(shoots) vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 22:35

Er bleek behoefte aan een centraal topic, waar fotografen kunnen discussiëren over de prijzen voor hun foto/ fotoshoots. Tarieven blijven een moeilijk onderwerp binnen de fotografie. Wat kun je voor je werk vragen, ben je niet te duur of te goedkoop? Wat kun je voor een publicatie vragen? Dat soort zaken.

Om één en ander soepel en helder te laten verlopen, gelden er een aantal regels:
  • Graag bij de foto('s) vermelden:
    - met welk toestel ze zijn geschoten (dus de gebruikte apparatuur)
  • Om het geheel overzichtelijk te houden:
    - niet meer dan 2 foto's per persoon, de rest in links
    - graag on-topic reacties, off-topic reacties worden verwijderd
    - als je een taxatie plaatst, leg uit hóe je tot het uiteindelijke bedrag gekomen bent. Met andere woorden; plaats onderbouwd commentaar
    - taxaties zonder een nette onderbouwing worden verwijderd

De komende drie maanden geldt een proefperiode voor dit topic, aan de hand van de evaluatie zal besloten worden of het een waardevolle aanwinst is voor de gebruikers, en voor Bokt.

Heel veel plezier Lachen

xXIris

Re: [INFO] Hoeveel kan ik voor mijn foto(shoots) vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:17

Hallo, ik zou echt niet weten wat ik voor mijn foto's moet vragen dus, ben ik benieuwd wat jullie ervan zeggen? Knipoog
Ik fotografeer met de Canon EOS 400D + Kitlens + Tamron 55-200mm

Afbeelding
Afbeelding

http://i27.tinypic.com/2wrg7r6.jpg

En nog wat foto's in mijn profiel Knipoog

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:26

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:41

Ja inderdaad, bovenstaand topic (patsur) is destijds geopend JUIST vanwege precies hetzelfde doel...

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:55

Ik vind dat je ook moeilijk van een paar foto's kunt beoordelen. Bloos Lijkt me handiger als je verschillende portfolio kunt bekijken, zoals in bovenstaand genoemd topic, daar komen meer paardenfotografen die een eigen site hebben. Knipoog

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:29

Vind het andere topic meer dan goed en informatief genoeg Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:02

We hadden toch met z'n allen in het fotografen topic afgesproken dat we een nieuw prijzen topic zouden krijgen, dat uitsluitend over prijzen gaat?
Dus dit topic is toch prima... ?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:05

Ik heb niks afgesproken Tong uitsteken
Wordt een beetje tureluurs van alle topics de laatste tijd Bloos

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:00

patsur schreef:
Dit topic praat ook veel over prijzen en fotografie gerelateerde dingen, lijkt me toch ook wel voldoende?

[HK] Je prijzen bepalen als paardenfotograaf: gezonde discussie

Dit topic is gekomen uit onze discussie die al meerdere malen is gevoerd in AT. Het gerelateerde topic gaat vaak over alles wat met fotografie te maken heeft, behalve tarieven. Daarom hebben we bij deze gezorgd voor een topic waar uitsluitend over tarieven gediscussieerd mag worden! Offtopicberichten zullen worden verwijderd.

De discussie in AT is meerdere malen op tafel gelegd en met een behoorlijke groep hebben we toentertijd afgesproken een nieuw aantal topics te willen openen. Hiervan is dit idee goed uit de verf gekomen en hebben de moderators voor ons na een week overleggen dit topic geopend.
HypoFocus heeft inderdaad de gezonde discussie gestart een tijdje geleden, maar meerderen waren van mening dat dit niet geworden is wat het had moeten zijn, vandaar deze nieuwe onderneming.
Laatst bijgewerkt door EsmeeF op 11-06-08 11:12, in het totaal 2 keer bewerkt

repie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:07

Prima toppic

Esmee bedankt voor de link!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:08

Geen idee, was dat afgesproken Femke?

Ik weet wel dat het logisch is dat "nieuwe" hobbyisten dat topic niet kunnen vinden aangezien het door de mods richting HK is verplaatst... Prijzentopic in HK is in ieder geval onvindbaar Nagelbijten / Gniffelen

Esmee: AT? Verward

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:11

AT staat voor AmateurfotografenTopic.

Behalve dat het andere topic onvindbaar is in de huiskamer, gaat het ook niet uitsluitend over tarieven. Daarbij sluit ik niet uit dat het andere topic een goede functie heeft, maar voor de mensen die graag uitsluitend over tarieven willen praten, is dit topic denk ik een prachttoevoeging, waar ik ontzettend blij mee ben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:13

Esmee; dat andere HK-topic (zie patsur's post gistermiddag) is daar wel voor geopend. Tuurlijk worden er op een gegeven moment andere dingen besproken; das ook logisch wanneer er geen vragen meer komen over tarieven voor fotoshoots en wanneer een topic richting HK wordt gegooid. Echter is het m.i. vrijwel altijd ontopic gebleven met tarieven voor andere fotogerelateerde zaken, bespreken van eisen die de organisatie van evenementen aan de fotografie wil stellen, bedrijfskleding etc. Plus, dat het niet uitsluitend over tarieven gaat wil nog niet zeggen dat daar geen ruimte meer voor is.

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:18

Klopt, het is daarvoor geopend. Maar het is niet zo consequent over tarieven geworden als het had moeten zijn, die mening deel ik met anderen. Aan hand van de discussie in AT is dit op tafel gekomen en hebben we dit ondernomen. Meerdere malen is er over de discussie heengelezen, wat ik persoonlijk érg jammer vind. De mensen die na een aantal keren toch mee wilde discussieren waren het erover eens dat er wat moest gebeuren. In samenwerking met hen hebben we dit proces opgesteld Knipoog. Ik denk dat dit topic uit kan groeien tot een nuttig en multifunctioneel onderwerp, uitsluitend over tarieven. Publicaties, algemene tarieven, tarieven voor evenementen e.d. Genoeg om over te babbelen, met betrekking tot taxaties Knipoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:20

xXIris schreef:
Hallo, ik zou echt niet weten wat ik voor mijn foto's moet vragen dus, ben ik benieuwd wat jullie ervan zeggen? Knipoog

Afbeelding
Afbeelding

Als de foto's van de paarden net zo goed zouden zijn als je poezenfoto's, dan zou je er inderdaad wat voor kunnen gaan vragen.
Maar de foto's die je hier plaatst, zijn in mijn ogen niet goed genoeg om er geld mee te verdienen...
Deze twee foto's hierboven zijn snapshots die íedereen met een digi spiegelreflex kan maken; gewoon snapshots waar geen aandacht is besteed aan hoe het paard of de achtergrond op de foto staan.

De eerste foto: Paard heeft gras in z'n mond, halster heeft een riempje dat naar buiten staat (zie je ook terug op de schaduw), oortjes staan niet naar voren, manen zijn warrig, er staat een stukje hand op de foto, en de belichting is niet goed.
Tweede foto: De achtergrond is erg rommelig, en de houding is voor dit paard niet echt optimaal... Een galop foto waarbij het paard wat mer naar voren komt zou voor dit paard mooier zijn. Knipoog

Zorg eerst dat je kritischer wordt op je foto's, veel oefent en ervaring opdoet, verhoog je niveau, en ga dan eens kijken of je er geld voor kunt krijgen. Knipoog

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:25

Ook ik heb van de week dan eindelijk de stap gezet mijn tarieven te verhogen. Ik kreeg al langer meerdere reacties dat mensen mijn foto's meer waard vonden dan ik er momenteel voor vroeg. Ik zat op 30 - 45 euro, waarna ik aan hand van een aantal richtlijnen ben 'verhuisd' naar 60 - 75 euro. Ik heb er lang over nagedacht wat ik ermee zou gaan doen, maar heb uiteindelijk dan toch deze beslissing genomen. Ik ben van mening dat je best een behoorlijk kunt vragen voor je foto's, ongeacht je leeftijd, als je goede en stabiele kwaliteit kunt leveren. Toch ben ik pas 16 jaar oud, dus voorlopig hou ik het hier even bij. Ik ben nu wat boven de tarieven gaan zitten van mensen die notabene net beginnen met fotograferen, maar denk dat ik hiermee toch nog reëel over kan komen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:36

Nog één vraagje dan:

Citaat:
Ik denk dat dit topic uit kan groeien tot een nuttig en multifunctioneel onderwerp, uitsluitend over tarieven. Publicaties, algemene tarieven, tarieven voor evenementen e.d.

Uitsluitend paardgerelateerd of ook voor "mensen, poezen, koeien, productfotografie", etc etc etc?

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:39

Nouks schreef:
Nog één vraagje dan:

Citaat:
Ik denk dat dit topic uit kan groeien tot een nuttig en multifunctioneel onderwerp, uitsluitend over tarieven. Publicaties, algemene tarieven, tarieven voor evenementen e.d.

Uitsluitend paardgerelateerd of ook voor "mensen, poezen, koeien, productfotografie", etc etc etc?

Toentertijd is afgesproken dat een fototopic zonder slowchat met enkel foto's en commentaar uitsluitend bestemd zou worden voor paardenfotografie. Over het taxatietopic is daar eigenlijk niets over afgesproken, nu je het zegt. Ik denk dat velen hier zich vooral bezig houden met paardenfotografie, maar ik denk dat we dit onderwerp inderdaad nog eens in de groep moeten gooien.

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:20

Ik vraag me af of ik niet te weinig vraag?
Werk met de Fuij Finepix S5700, maar ik haal alles uit de camera.
Een aantal fotos in mijn onderschrift, kan er eventueel wat meer geven.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:24

Persoonlijk (dus ik hoor graag hoe de rest er over denkt) zou het wel fijn zijn als je in ieder geval 2 foto's plaatst. Dus niet verwijzen naar onderschriften/profielen etc.
Anders kost het wel veel moeite om advies te geven.
Of ligt dat aan mij Bloos

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:31

Nee manzano, dat ligt niet aan jou. Dat staat ook min of meer in de regels. Maximaal 2 foto's zichtbaar, de rest in link. Het is wel de bedoeling dat dat hier dus ook daadwerkelijk geplaatst wordt, daar is het topic o.a. voor Knipoog.

xXIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:57

Hypofocus schreef:
xXIris schreef:

Afbeelding
Afbeelding

Als de foto's van de paarden net zo goed zouden zijn als je poezenfoto's, dan zou je er inderdaad wat voor kunnen gaan vragen.
Maar de foto's die je hier plaatst, zijn in mijn ogen niet goed genoeg om er geld mee te verdienen...
Deze twee foto's hierboven zijn snapshots die íedereen met een digi spiegelreflex kan maken; gewoon snapshots waar geen aandacht is besteed aan hoe het paard of de achtergrond op de foto staan.

De eerste foto: Paard heeft gras in z'n mond, halster heeft een riempje dat naar buiten staat (zie je ook terug op de schaduw), oortjes staan niet naar voren, manen zijn warrig, er staat een stukje hand op de foto, en de belichting is niet goed.
Tweede foto: De achtergrond is erg rommelig, en de houding is voor dit paard niet echt optimaal... Een galop foto waarbij het paard wat mer naar voren komt zou voor dit paard mooier zijn. Knipoog

Zorg eerst dat je kritischer wordt op je foto's, veel oefent en ervaring opdoet, verhoog je niveau, en ga dan eens kijken of je er geld voor kunt krijgen. Knipoog

Toch bedankt, die galop foto dat is mijn paard, en ik vind het wel een compliment dat voor dit paard mooier is. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 15:51

Dan zou ik graag ook wel mening/advies willen horen. Lachen
Geschoten met Canon EOS 350d met tamron 55-200 lens en heb nu voor portretten ook de Canon 50mm F1.8 lens.
Vraag nu €20

Afbeelding
Afbeelding

http://i258.photobucket.com/albums/hh25 ... border.jpg

Edit:
Rond de 50 foto's verkleind met copyright en daarvan 30 tot 40 digitale bestanden erbij.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-06-08 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 15:56

Nog een toevoeging:
Het is ook handig om er bij te zetten wát iemand krijgt voor het geld. 20,- voor 1 foto is heel wat anders dan 20,- voor een cd vol digitale bestanden Knipoog

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 16:19

Alle respect voor diegene die dit topic bedacht hebben, maar naar mijn idee is dit eigenlijk een beetje raar.
Ik zou niet van zo weinig foto's kunnen zeggen wat iemand in huis heeft als fotograaf. Er speelt nog zo veel meer mee Lachen