de nieuwe monty roberts

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tassie

de nieuwe monty roberts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 17:58

ikowtje

Re: de nieuwe monty roberts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 18:08

ik ben hier inderdaad ook geen voorstander van, en dan zeker niet wat in het begin staat,
en volgens mij is dit paardje niet eens lastig, maar zeer mak...

LauraV93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 18:14

aajj... ik vind dit niet echt de goede manier... zo 'wild' is het paard toch niet eens?

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 18:18

ik vindt het er maar gevaarlijk uitzien...zo op dat paard gaan rijden.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 18:44

pff soms snap ik mensen echt niet. Wat jullie al zeggen, zo wild ziet hij er ook weer niet uit. En dan bind je z´n poot vast, waarom? Nutteloos als je het mij vraagt.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 18:50

ik vind dit gewoon domweg gemeen..
hij loopt op 3 poten dus kan niet meer bokken..
kijk mij even heilig en goed zijn..
jakkes bah..
andere woordne heb ik er niet voor..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:40

echt walgelijk.. En dan ook nog links opstappen.
Als dat been vast zit zie je al dat hij er een aantal keer doorheen zakt omdat hij het niet houd.... Echt, ongelooflijk.... Dat mensen dit soort dingen kunnen doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:44

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 18:09

Wat een sukkel....ga lekker iets anders doen zeg...pfff Rolleyes

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 18:16

sneu ventje
zo'n kleine ruimte.. beest kan niet eens iets

bind je eigen benen vast en zoek een leven, pffft

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:13

En toch, als het de laatste redding is voor het paardje, voordat hij uiteindelijk naar de slager gaat?

Als mensen niet zo vreselijk gingen aanklooien met het beleren van paarden, dingen zelf gaan proberen "onder begeleiding", maar niet weten hoe ze dingen op moeten lossen die ze onderweg tegenkomen, dan zouden dergelijke acties niet nodig zijn.

Ik snap helemaal dat de man de ruimte zo klein mogelijk houdt. Een paard dat gaat rennen of bokken met ruiter op zijn rug kan zo geen vaart maken.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 19:57

Cassidy schreef:
Ik snap helemaal dat de man de ruimte zo klein mogelijk houdt. Een paard dat gaat rennen of bokken met ruiter op zijn rug kan zo geen vaart maken.

aan de ene kant heb je gelijk, maar ik dnek niet dat het dan in een grotere ruimte ook over gaat, anders had die het wel niet zo moeten doen denk ik, als het niet zo erg was, maar dat denk ik alleen maar, weet niet of het ook waar is/klopt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 00:31

De Haflingermerrie die hij in zijn film laat zien is maar een voorbeeld, en het bokgedrag nog heel mild. Op het moment dat je het paard gaan confronteren met een ongewenste reactie, en je het in een kleine ruimte oplost, gaat het paard het heus niet in een grotere ruimte opnieuw proberen omdat hij dan de ruimte heeft. Zo denkt een paard niet. Als je het van een paard in een dergelijke situatie wint, is het ook over. Dat is precies wat hij zegt in het laatste stukje film, dat hij de merrie met twisted wire rijdt. Zoals de merrie op dat moment is, kun je er mee over straat.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 01:12

Ik vind het ronduit walgelijk hoe hij met het paard omgaat.. Geen positief woord van mijn kant.. Rond uit Gestoord

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 16:36

toen die man er ook nog op ging zitten vond ik hem al helemaal een gek. stap dan de ander kant op maar dat doe je toch net waarom zou je een paar een been op binden. dit gaat echt te ver vrind ik. hoewel ik veel kan hebben. is toch niet normaal dat dat nog gebeurt. maar oke.

ojele

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:02

Dat mag je toch niet de nieuwe Monty Roberts noemen. Want die is enorm tegen het opbinden van benen. Wat een vreselijk filmpje...

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:32

Lolleke schreef:
ik vind dit gewoon domweg gemeen..
hij loopt op 3 poten dus kan niet meer bokken..
kijk mij even heilig en goed zijn..
jakkes bah..
andere woordne heb ik er niet voor..

Inderdaad, echt misselijk zeg *kots

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 23:01

Tja, da's nou net het probleem... Iedereen kan zichzelf expert noemen... Er bestaan geen echte opleidingen voor, hé.
Een been opbinden kan soms effect hebben, maar dan doe je 't op een andere manier, en niet om deze reden. Het opstijgen en dan ook nog effectief proberen rondjes te rijden in een kleine binnenbak vind ik er erg over. Zoiets hoort niet. Geen goed woord daarover. Het feit dat er voor een kleine binnenbak gekozen wordt is wel slim. Het paardje zal uit zichzelf al weinig zin hebben om te gaan lopen. Een paard zadelmak maken doe ik persoonlijk ook liever in een kleine piste. En dan nog liefst met zo weinig mogelijk afleiding (zowel voor het paard als voor mezelf).
Maar een paard op zo'n manier het bokken afleren? Mmmm, NOT DONE!!
Ooit al de vraag gesteld waarom het paard bokt? Misschien rugklachten ofzo. Ik zeg niet dat het altijd rugklachten zijn, hé want je hebt ook gewoon bokkige knollen. Maar dit lijkt mij niet de manier om dat op te lossen.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:48

Ik heb alle filmpjes gezien en ik word er gewoon droevig van echt waar.
Dat beestje is doodsbang en zelf als hij het goed doet nergens niet 1 keer krijgt hij een beloning alleen zwaar duw, trek en porwerk om te bewijzen hoe dominant de mens is en hoe ondergeschikt het paard. En hoe hij dat gerdraaide bit door die mond sleurt vreeselijk.
Triest als je weet dat het vaak anders kan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:31

Dat overdreven bange gedrag valt nog wel mee. De pony schrikt niet van pad en ook niet van zadel, en ook de reactie aansingelen valt mee. Deze pony heeft iig al vaker met zadel/pad/singel te maken gehad.

Zoals hij ook in het begin zegt, dit is een merrie waar hij in filmpje 1 moet laten zien dat er wel degelijk bokreacties kunnen komen. Maar deze merrie is een voorbeeld zoals hij te werk gaat. Misschien had het zonder opbinden van het been ook wel gelukt.

En zoals hij in deel 1 zegt: hij zou de paarden normaal wat lichter in de mond maken voordat hij er opstapt (vermoed dat dat dan met de twisted wire is).

Bovenstaande wil niet zeggen dat ik deze methode goedkeur.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:40

Neen ik snap ook wat je bedoeld hoor maar ik bedoel meer je leert het dier bang zijn van de mens niet? Mens is niks goed en luisteren omdat er anders een pijnlijk gevolg komt.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:44

paard laat zich wel erg makkelijk opbinden...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 23:01

Quinzy schreef:
Neen ik snap ook wat je bedoeld hoor maar ik bedoel meer je leert het dier bang zijn van de mens niet? Mens is niks goed en luisteren omdat er anders een pijnlijk gevolg komt.

Een paard kent geen angst omdat er anders een pijnlijk gevolg komt. Die ondergaat het lijdzaam (of gaat knokken). Ik hoef maar naar een beginnersles in een willekeurige manege te kijken waar men onbewust zich aan de teugels vasthoudt en geleerd heeft om rechts of links te trekken als het paard rechts of linksaf moet, aan beide teugels moet trekken om hem te stoppen en moet schoppen om het paard voorwaarts te krijgen. Dat zijn dingen die bij dergelijke ruiters onbewust gebeuren, maar maakt het niet minder erg, en zijn voor het paard niet minder pijnlijk.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 23:05

dat het ene ook slecht is wil niet zeggen dat we het andere maar oke moeten vinden...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 23:07

Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat een paard dingen lijdzaam ondergaat, en er niet per definitie bang van wordt.