Is een paddock paradise wel een paradijs?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 15991
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Is een paddock paradise wel een paradijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:33

Ik vind wel dat TS lekker moet blijven schrijven, ze schrijft super leuk :j even los van wat ze zegt.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:35

MariaVerspek schreef:
Melzazu schreef:
Hmmm als de titel was geweest:
Is een paddock paradise wel altijd een paradijs?

En er was in je column duidelijk naar voren gekomen dat er ook andere paddock paradises zijn die wel degelijk een paradijs zijn voor paarden was het iets genuanceerder.

By the way: Mijn paard staat niet op een pp en ook niet 24/7 buiten voor wat het je waard is.



Zand, muggen, geen gras waardoor paarden zich vervelen, modder, smalle paadjes, water zonder doorstroom (gevaarlijk!). Ik zie het 'paradijs' er niet van in. Nergens.


Je column leest lekker weg, maar qua inhoud vind ik hem echt niet goed onderbouwt en te kort door de bocht. Slechte generaliserende conclusie.

Wat een negatieve en ongenuanceerde mening heb jij. Jammer.

Er zijn heel veel plekken waar ze echt een mooi leefgebied hebben gemaakt voor de paarden.

FelineHoi heeft een serie prachtige blogs gemaakt waarbij ze een aantal heel mooi uitgevoerde Paddock Paradises bezocht heeft waar paarden onbeperkt toegang hebben tot ruwvoer, prachtig aangelegde looproutes met vaak ook eetbare beplanting langs de tracks. Zie you tube zoekterm "inspiratie huisvesting Felinehoi"

Of paarden ook nog toegang hebben tot gras verschilt van plek tot plek en is mede afhankelijk van de gezondheid van de paarden die er lopen. Echt het kijken waard.

Veel paarden kunnen prima een aantal uren per dag op het gras. Maar niet een hele dag of 24/7.

Ik denk dat een ruim en goed opgezet paddock paradise echt een verrijking is voor de leefomgeving een groot deel van het jaar ten opzichte van 12-16 uur in een box van 3 bij 3,5 en 8 uur (als ze al zo lang naar buiten mogen) op een zandpaddock van 20 bij 20 met 1 tot 4 ander paarden.

Want op veel plekken kunnen paarden van november t/m maart niet op de wei zonder dat die wei vertrapt wordt tot een diepe zwarte modderbende.

Daarnaast is er een groep pony's en paarden die problemen hebben gekregen of krijgen op gras. Zwaar overgewicht, insulineresistentie, hoefbevangenheid, jeuk. Spierproblemen, herhaaldelijk koliek. Voor dit soort paarden is een mooi uitgevoerd en onderhouden pp echt een uitbreiding van hun leefruimte t.o.v. de saaie kleine zandpaddock waar ze anders een groot deel van de dag tot 24/7 hun leven moeten uitzingen.

Je hebt nergens in jouw stuk en jouw reacties hier blijk van kennis en inzicht gegeven van deze doelgroep.

Afbeelding
Dit is ons Paddock Paradijs.
Zand, drainage, wadi's, mini heuveltje, ruimere zandpaddock van 14 bij 28 met ruim verharding rondom de (inloop)stal, schuiltent en afdak als droge schuilplekken. Daarnaast nog natuurlijk beschutting/schaduw van de bomen.

Achter deze track ligt nog meer dan 2ha gras voor weidegang en ruwvoerwinning.

Ik kan oprecht zeggen dat mijn paarden blijer zijn met de extra leefruimte, dan dat ze ee deel van het jaar alleen in de leefpaddock van ongeveer 900m2 moeten blijven.
Tuurlijk zouden ze graag ook 24/7 vrij het gras op willen lopen, maar dat is gezondheidstechnisch niet verstandig en vanwege de in de winter te zacht wordende bodem ook niet mogelijk.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En helaas wordt het ook wel eens extreem nat:
Afbeelding
Maar ze lopen altijd nog achoon en droog op de verharding rond de stal en dankzij de drainage, wadi's en een systeem met dompelpompen krijgen we het binnen 1 a 2 dagen ook weer droog en wordt het geen modderbende.

Afbeelding

Anoniem

Re: Is een paddock paradise wel een paradijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:57

Maar jij hebt grote(re) open stukken JoyceB, dat ziet er al een stuk beter uit dan bij de vlogster zelf; veel te weinig ruimte imo.

Leo

Berichten: 50139
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:20

Te weinig ruimte is natuurlijk wel een belangrijk discussiepunt. Maar waar ik oprecht benieuwd naar ben: waarom wordt er gevallen over bijvoorbeeld 3000m2 Paddock Paradise maar is het nog steeds algemeen geaccepteert dat op pensionstallen paarden op, als ze mazzel hebben, 400m2 vlak omheind stuk zand staan, vaak alleen / naast elkaar of met 1 of 2 anderen. Om daarna de rest van de dag op 12m2 box te staan?
Ik snap dat oprecht niet.

Even er vanuit gaande dat de groep in dat PP een stabiele groep is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 11:15

Leo schreef:
Te weinig ruimte is natuurlijk wel een belangrijk discussiepunt. Maar waar ik oprecht benieuwd naar ben: waarom wordt er gevallen over bijvoorbeeld 3000m2 Paddock Paradise maar is het nog steeds algemeen geaccepteert dat op pensionstallen paarden op, als ze mazzel hebben, 400m2 vlak omheind stuk zand staan, vaak alleen / naast elkaar of met 1 of 2 anderen. Om daarna de rest van de dag op 12m2 box te staan?
Ik snap dat oprecht niet.

Even er vanuit gaande dat de groep in dat PP een stabiele groep is.



Vind het net zo goed schandalig wanneer paarden 23/7 in een box staan (en ja dat gebeurt ook nog regelmatig, vreselijk!!!) . Ik heb ze hier aan huis in de winter wel in de bak staan met hooinetten met z'n drieën. Echter wacht ik daar zo lang mogelijk mee zodat ze de meeste tijd met elkaar op de wei kunnen staan. Zie ze veel met elkaar spelen, maar ook rustig bij elkaar staan en apart van elkaar eten. In de nacht staan ze in een box met buitenluik. Gaan nog een extra paddock aanleggen bij de stal en dan hoop ik ze in de nacht ook buiten te kunnen laten in de zomer (als de wolf dat toelaat). Voor ons werkt dit, al wil ik nog wel graag een winterweide creëren, waar ze niet in december/januari vanaf moeten omdat het te nat is.

Avalanche

Berichten: 15991
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Is een paddock paradise wel een paradijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 11:24

Volgens mij ligt dat helemaal aan het paard :)

Er is geen one size fits all. Niet ieder paard is geweldig met andere paarden, redelijk vaak kun je stabiele groepen creëren, en soms lukt dat gewoon simpelweg niet. Op sommige dagen staan ze graag lang buiten maar als het nat is of vervelend weer, vervelen ze zich al na een half uur. Dus ik ben wel een beetje afgestapt van het idee dat een bepaald concept werkt voor ieder paard.

Anoniem

Re: Is een paddock paradise wel een paradijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 11:26

Dat is waar Avalanche! Maar van 23/7 in een box alleen wordt volgens mij geen enkel paard gelukkig? Van dat idee zijn we toch wel afgestapt hoop ik?

Avalanche

Berichten: 15991
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Is een paddock paradise wel een paradijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 11:30

Nee dat geloof ik ook niet. Daar had zelfs mijn zwarte flinke stress van toen die op boxrust moest en die vindt de stal normaal gezien helemaal prima.

Die kun je ook niet met andere paarden zetten, maar ze moeten wel in de buurt zijn en met een draadje ertussen gaat het heel best. Dus die gaat alsnog naar buiten gewoon hoor, de hele dag lang, maar met een draadje :)

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Is een paddock paradise wel een paradijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 11:35

Maar als dat paard van jongs af aan in de kudde was opgegroeid zou dat dan ook zo zijn?
Oprechte vraag, zou daar onderzoek naar zijn gedaan?

Avalanche

Berichten: 15991
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 11:39

MirandaMalik schreef:
Maar als dat paard van jongs af aan in de kudde was opgegroeid zou dat dan ook zo zijn?
Oprechte vraag, zou daar onderzoek naar zijn gedaan?

Die is in de groep geweest in de opfok. Dus kent het wel :) dus het antwoord daarop is ja. Er zijn ook wel paarden waar hij mee overweg kan, maar om echt in de groep te zetten heeft hij teveel praatjes. Had hij toen ook al.

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 11:43

Wat JoyceB of Felinehoi hebben gerealiseerd vind ik werkelijk prachtig en zou ik enorm gaan willen voor mijn paarden. Nu heb ik wel paarden die gevoelig zijn voor dik worden en mijn oudste staat ongeveer 8 maanden per jaar overdag met graasmasker en 's nachts op de paddock.
Deze merrie staat het grootste gedeelte van haar leven al 24/7 buiten, maar toen ze een paar weken op box rust moest (samen met een maatje) was ze daar ook gewoon rustig onder.

Zoals al vaak gezegd; met goed management valt of staat een manier van huisvesting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 12:11

Josien_ schreef:
Wat JoyceB of Felinehoi hebben gerealiseerd vind ik werkelijk prachtig en zou ik enorm gaan willen voor mijn paarden. Nu heb ik wel paarden die gevoelig zijn voor dik worden en mijn oudste staat ongeveer 8 maanden per jaar overdag met graasmasker en 's nachts op de paddock.
Deze merrie staat het grootste gedeelte van haar leven al 24/7 buiten, maar toen ze een paar weken op box rust moest (samen met een maatje) was ze daar ook gewoon rustig onder.

Zoals al vaak gezegd; met goed management valt of staat een manier van huisvesting.


Grappig want Joyce heeft veel meer ruimte voor zoiets, dat kan je bij Feline niet zeggen; vind het nogal hokkerig.

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 23:19

Avalanche schreef:
MirandaMalik schreef:
Maar als dat paard van jongs af aan in de kudde was opgegroeid zou dat dan ook zo zijn?
Oprechte vraag, zou daar onderzoek naar zijn gedaan?

Die is in de groep geweest in de opfok. Dus kent het wel :) dus het antwoord daarop is ja. Er zijn ook wel paarden waar hij mee overweg kan, maar om echt in de groep te zetten heeft hij teveel praatjes. Had hij toen ook al.

Aha een praatjesmaker.
Maar wordt hij dan niet gewoon een in hoge rang staand paard? Of kan hij niet normaal doen?
Stond hij in een gemengde kudde?
Haha sorry voor de vragen, ik hoop niet dat je het vervelend vindt maar dat soort dingen vind ik erg interessant.

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: Is een paddock paradise wel een paradijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 09:12

Wij hebben momenteel 4 paardjes lopen op 1,6 hectare en recent alle middenweides afgezet. Je ziet nu heel goed dat de track inderdaad een flinke piekbelasting krijgt maar hadden we het niet gedaan dan was alles een grote modder bende geweest.

Nu kunnen we de weides ook fijn bemesten. Ze lopen dan op de track en krijgen extra hooinetten. Zodra het gras gegroeid is zetten we ze overdag op de weide en snachts op de track. Ons nichtje zei gisteren nog dat onze track eigenlijk een hele grote uitloop stal is. De buren die hun weides mesten zetten hun paard in die periode altijd binnen dus bij mij gaat hier de voorkeur dan uit naar de track.

Het liefst had ik zeker hier in Limburg ook een droog en gedraineerd pad aangelegd maar dat is op een gehuurd stuk niet slim. Wel gaan we de paddock droog maken, die wegegooide investering is dan maar zo want ik wil wel dat ze ergens droog kunnen liggen.

De vorige huurder had gewoon weides maar toen was het zeker niet minder modderig, de weides waren ook gewoon vertrapt en sompig. Ik vind het verschil qua beweging van de paarden wel opmerkelijk meer geworden sinds dat de track er ligt. Ze trekken veel vaker sprintjes dan toen het een open veld was en lopen nu van hooinet naar hooinet om te kijken waar het meeste inzit. Daar blijven ze dan even snacken en als die halfleeg is gaan ze weer op zoek naar het volste hooinet. Ik had verwacht dat ze eerst een net leeg zouden eten en dan naar de volgende maar ze rennen echt van hot naar her want misschien is dat ene hooinet toch lekkerder.

Schapenwol
Berichten: 288
Geregistreerd: 01-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 10:34

De logica ontbreekt en je bedient je van drogredenaties TO.

Je vergelijkt een slecht onderhouden PP met een wei en stal zoals vroeger (waarom? Logica ontbreekt).

Een slecht onderhouden PP is natuurlijk niet exemplarisch voor PP's in het algemeen. Je schetst zwaar zwart zand, je weet zelf ook wel dat niet elke PP dat heeft. Sterker nog, ik denk dat maar heel weinig PP's dat hebben. (Stemmingmakerij)

Schijnbaar moet het beeld dat je schetst van paarden bij het hek bij de lezer de indruk wekken dat de paarden het dús niet naar hun zin hebben? (Nogal kort door de bocht en niet onderbouwd).

Ik snap dat nu met internet iedereen maar een stukje kan schrijven maar 'vroeger', de tijd waar je naar refereert, had je zo'n stukje echt niet gepubliceerd kunnen krijgen. Sorry. :o

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 14:35

Zoals vroeger stonden, en staan in deze omgeving nog steeds, veel paarden van half mei tot half september 3 tot 4 uurtjes buiten en de de rest van de tijd, zomers dus 20-21 uur en 's winters 23.5 uur (want een half uurtje losgooien in de 20x20 paddock) als er die dag niet gereden wordt, op stal.

Ik ben niet voor een slecht onderhouden PP, ik ben ook niet voor een slecht onderhouden wei. En die zijn er in deze omgeving ook genoeg. Weides waar je rond de poort tot voorbij je enkels in de modder wegzakt.

Het aantal paarden op een PP is wel een aandachtspunt. Als absolute minimum vind ik zelf 100m2 per paard, daarmee hebben ze dus nog altijd 10x zoveel ruimte als in de box, en dat gaat over de ruimte die permanent beschikbaar is. Vergelijkbaar met 8 paarden losgooien in een basis wedstrijdbak. 200-400m2 (2-4 paarden in dezelfde bak) vind ik echter een veel passender oppervlakte per paard. Des te meer paarden op een stuk, des te meer onderhoud je er aan hebt.

Wij hebben onze wei van 4000m2 omgetoverd tot een PP van 1400m2 met een weide van 2600m2 die ze soms ter beschikking hebben. Eerder was de weide 's winters dicht (december t/m februari/maart), nu we vanaf afgelopen zomer een extra 3000m2 hebben, mogen ze de oude weide 's winters alsnog belopen, al hebben we wel een andere poort open gezet omdat de ingang te slecht werd. Want dat kan, dankzij het principe van een paddock paradise, of "omloop" zoals wij hem noemen. Onze paarden hebben 65x4m bestrating, 40x4m houtsnippers (die dit jaar vervangen moeten worden en daardoor alleen met droog weer te belopen zijn, anders lopen ze om) en 115x5m+65x5.5m zandpad. Daarnaast ook nog een schuilstal van 3x5m en tegenwoordig toegang tot de buitenbak van 20x30m.

Nu hebben we er nog maar 2 paarden op staan, maar toen we het verhuurden stonden er maximaal 7 paarden op. 7 paarden op 4000m2 aan weide wordt waanzinnige blubber als het ook maar iets regent, 7 paarden op 700m2 aan goed aangelegde PP (de omloop was nog niet helemaal af toen) betekent dagelijks flink mestwerk, maar niet erger dan dat. Overigens willen we niet meer zo veel paarden erop, maar dat heeft niets met het "sneu zijn" op de paddock paradise te maken.

Ik vind vrijwel alle paarden het ook beter doen met minimaal 6 uur op stal (mits deze dik - minimaal 10kg/m2 - opgestrooid is, voldoende goot - minimaal (2x schofthoogte)², dus bij een paard van 1.60 een 3x3.5 box, het paard er veilig voelt - geen open zijwanden maar minimaal tralies en wel zicht op andere paarden - en er voldoende ruwvoer beschikbaar is (stro niet meegerekend). Maar tegelijkertijd doen vrijwel alle paarden het ook beter met minimaal 6 uur op buiten.
Een paddock paradise kan voldoende rust bieden bij 24/7 buiten mits de schuilstal groot genoeg is (minimaal 1.5x het oppervlakte dat voor alle paarden samen nodig is aan box. Dus bij 6 paarden van 1.50 hoog, minimaal 81m2) en er rust en vrede in de groep is (dus geen bullebak) en de paarden zich veilig voelen in de schuilstal (afhankelijk van de deur e.d.) en ook deze dik opgestrooid is. Aan deze eisen wordt helaas zelden voldaan.