De werking van het bit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Primula

De werking van het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 19:12

Hier wordt uitgelegd wat het bit doet in een paardenmond en waarom paarden soms met hun mond open lopen tijdens het rijden.
Ik vond het wel een interessant filmpje omdat ik nooit heb stilgestaan bij de gevolgen van het rijden met bit (ben ondertussen wel al enkele jaren overgeschakeld op bitloos rijden en ben hier wel blij om :j).

http://www.youtube.com/watch?v=1PIePtrc ... feature=iv

Anoniem

Re: De werking van het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:57

inderdaad goed uitgelegd. had er nog niet zo bij stil gestaan.

ik irriteer me alleen erg aan dat stemmetje.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:02

Het is op zich goed te zien wát een bit in de mond doet. Jammer van dit filmpje is dat er twee bitten besproken worden; de trens en de dubbel gebroken trens. Er zijn heel wat meer bitten, en de ene trens is de andere niet. Ook belangrijk; wat doet de ruiter dat het bit het paard in de weg zit???

Dit fimpje is nu op zo'n manier op gezet dat je wordt aangesproken dat je met bit rijd. Vind ik erg jammer en een gemiste kans.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:03

neeee he.................. triest!!! in en in triest...... en weet je wat nog triester is......... dat is dat mensen dit als zoete koek slikken...........

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:36

Ik krijg hier de rillingen van.... Mooi gemaakt hoor, oogt proffesioneel en geloofwaardig, das best eng.
Voor een deel kan het kloppen, maar een bit doet dit niet in de mond als je het mij vraagt, veel te statisch en rechtlijnig om dit zo als feiten te verkondigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:37

Super filmpje!!
Heel duidelijk uitgelegd en goed visueel gemaakt!
Compliment!
+:)+

Juut schreef:
Dit fimpje is nu op zo'n manier op gezet dat je wordt aangesproken dat je met bit rijd. Vind ik erg jammer en een gemiste kans.

Welke kans bedoel je en in welk opzicht 'gemist'? Leg 'es uit als je wilt?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:47

Goed filmpje zeg! Eindelijk eens een duidelijke enkelzinnige uitleg :)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:00

Ik vind het een duidelijk filmpje inderdaad, maar dat hij zegt dat het pijn doet bij het paard als het bit ''gewoon'' in zijn mond hangt (er trekt dus niet eens een ruiter aan) geloof ik echt niet. Pas als de ruiter begint te trekken komt het bit omhoog en drukt het in zijn verhemelte.

Ik vind een bit een zeer goed hulpmiddel, als je het op een goede manier gebruikt. Ik heb het nog nooit gehad dat mijn paarden hun mond open hadden of hun tong over het bit :n

Bitloos rijden, erg leuk, maar ik denk niet dat alle paarden er geschikt voor zijn :+ Wie denkt van wel, mag even een proefritje zonder bit komen rijden op mijn ruin :Y)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:03

Okee, ik denk dat ik niet helemaal weet wat ik nu zeg, maar ik denk wel dat ieder paard op den duur zonder bit te rijden is...

Maar ik denk idd niet dat wanneer een bit 'los' in de mond hangt het pijn doet bij ene paard, wel dat hij er misschien 'last' van heeft..

(Ik rij zelf momenteel dubbelgebroken, al hoop ik snel bitloos te gaan)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:06

JoviBan schreef:
Super filmpje!!
Heel duidelijk uitgelegd en goed visueel gemaakt!
Compliment!
+:)+

Juut schreef:

Welke kans bedoel je en in welk opzicht 'gemist'? Leg 'es uit als je wilt?

Door deze opzet kan het filmpje makkelijk aan de kant geschoven worden als 'anti bit terreur'. Dat is het ook; er wordt enorm negatief gedaan over het bit in het algemeen. "mensen wíllen niet zien dat het bit hun paard pijn doet" "wat het oog niet ziet, is er niet"

Was de film iets neutraler van opzet geweest, dan had het mij in ieder geval niet dat gevoel van irritatie gegeven. Was de film opgezet als 'dit doet een trens, dit doet een stang enz', was er uitleg over meerdere bitten in combinatie met verschillende paardenmonden, dan hadden mensen wat beter na kunnen gaan wat een goed bit is voor hun paard. Als er dan ook nog eens uitleg was geweest over wat de uitwerking van de ruiterhand uiteindelijk in de mond van het paard is, dan komt er ook meer bewustwording in het rijden.

Het filmpje zelf is mooi duidelijk opgezet, met deze techniek zou bovenstaande zo mooi duidelijk en helder in beeld gebracht kunnen worden. En dan wordt het gebruikt om op basis van 2 bitsoorten het bit in het algemeen als dierenbeulerij af te doen.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:07

Martine_R schreef:
Ik vind het een duidelijk filmpje inderdaad, maar dat hij zegt dat het pijn doet bij het paard als het bit ''gewoon'' in zijn mond hangt (er trekt dus niet eens een ruiter aan) geloof ik echt niet. Pas als de ruiter begint te trekken komt het bit omhoog en drukt het in zijn verhemelte.

Ik vind een bit een zeer goed hulpmiddel, als je het op een goede manier gebruikt. Ik heb het nog nooit gehad dat mijn paarden hun mond open hadden of hun tong over het bit :n

Bitloos rijden, erg leuk, maar ik denk niet dat alle paarden er geschikt voor zijn :+ Wie denkt van wel, mag even een proefritje zonder bit komen rijden op mijn ruin :Y)

die neem ik aan :) heb alleen vervoersprobleempje, maar denk niet dat een paard met bit in bedwang is te houden en zonder bit niet ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:12

Ik zat er ook al over te denken hem aan te nemen, haha. Gaan we samen :P
Alleen ben ik bang als ik dat Martine zeg dat ik dan nog echt moet gaan ook :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:13

@Juut, dat is toch echt jouw beleving en ook jouw irritatie (en wellicht frustratie). En dat zegt niets over het filmpje an sich.

Verder mag duidelijk zijn dat dit deel 1 is. Ik weet niet hoeveel delen er nog komen, maar de ruiterhand en de gevolgen van de houding en alle minieme arm/pols/hand/vinger bewegingen van de ruiter zullen vast nog aan bod komen.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:15

Een bit is zo scherp, als de handen van de ruiter.... Er bestaan hele foute bitten, maar nog veel meer foute ruiters, die verkeerd omgaan met eerlijke bitten...

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:27

JoviBan schreef:
@Juut, dat is toch echt jouw beleving en ook jouw irritatie (en wellicht frustratie). En dat zegt niets over het filmpje an sich.

Verder mag duidelijk zijn dat dit deel 1 is. Ik weet niet hoeveel delen er nog komen, maar de ruiterhand en de gevolgen van de houding en alle minieme arm/pols/hand/vinger bewegingen van de ruiter zullen vast nog aan bod komen.

Dan ben ik benieuwd naar de volgende delen!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:29

zoete koek.............

zoete koek..............

triest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:33

KiWiKo schreef:
zoete koek.............

zoete koek..............

triest!

Idem.
Het is ook echt zo dat iedere ruiter aan de teugels zit te snokken :j
Wanneer maken ze eens zo'n filmpje over de hackamore of een touwhalster?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:43

Is zo gedaan, dun touwtje, foto van paardenschedel... maar een heel dun beetje huid dat ertussen ligt. En weet je hoeveel zenuwen er in een huid zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:43

Kelly_ann schreef:
Is zo gedaan, dun touwtje, foto van paardenschedel... maar een heel dun beetje huid dat ertussen ligt. En weet je hoeveel zenuwen er in een huid zitten?

Dat bedoel ik dus :))

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:56

Ik rij met een dubbel gebroken bit. Dacht dat dat een van de vriendelijkste bitjes zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:01

xxelviraxx schreef:
Ik rij met een dubbel gebroken bit. Dacht dat dat een van de vriendelijkste bitjes zijn.

Zijn ze ook :j

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:03

Bizzybijtje schreef:
xxelviraxx schreef:

Zijn ze ook :j

zijn ze niet......... een ongebroken trens is het vriendelijkste :)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:09

Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 15-11-09 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:09

Duidelijk uitgelegd. Ben benieuwd wat er in de volgende delen besproken wordt!

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:11

KiWiKo schreef:
zijn ze niet......... een ongebroken trens is het vriendelijkste :)

Dat vraag ik me af. Je bent natuurlijk wel van die scharnieren af, maar wat je ook in het filmpje zag over het tandvlees, dat houd je bij een ongebroken trens ;)