Ik achter de piano: Nocturne van Chopin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bolivia

Ik achter de piano: Nocturne van Chopin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 19:23

Wees niet te streng, ik speel het sinds begin januari ;)
Het is mijn lievelingsstuk sindsdien, vind het zo verschrikkelijk mooi :+:
Kan trouwens zijn dat je het al kent, het stuk wordt gebruikt in de film The Pianist, dan alleen wat mooier gespeeld :+
Nou ja, kijk en luister maar even zou ik zeggen :)

http://www.youtube.com/watch?v=sz2beQp3FxU

Sorry van de slechte kwaliteit :o

Helderder

Re: Ik achter de piano: Nocturne van Chopin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:05

Lastig om hier commentaar op te geven, want ik ken het stuk verder niet. Maar ik vind het zo erg goed klinken! Sowieso ontzettend knap gespeeld!

Met het opnemen, zet je je camera dan op de piano? Want ik heb het idee dat de slechte geluidskwaliteit komt omdat je camera op de piano staat en dus meetrilt. Hierdoor wordt het geluid hard en scherp.

Bolivia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 20:13

Dankjewel! :)

Ja, ik zet de camera (naja, mobiel eigenlijk :+ ) op de piano. Ik weet dat het dit effect heeft, maar ja, waar anders? }:0
Heb het wel 3 meter achter me in de kast geprobeerd, maar dan werd het nog erger! :o

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:13

muzikaal gespeeld :) Mooi evenwicht tussen je rechter en linkerhand. Let op je techniek bij de trillers. Weet niet hoe ik het goed uit moet leggen, maar deze vind ik te aanwezig en niet mooi technisch gespeeld. Hierdoor krijg je het idee dat er een 'kookwekker' afgaat :o (sorry, wist het ff niet anders te omschrijven :P)
Verder zou je er wat meer dynamiek in mogen leggen. Het blijft nogal vlak. Maar je kunt horen dat je er muzikaal mee bezig bent geweest, en het wordt met gevoel gespeeld. Veel mooie ritenuto's erin. Buit het nog iets meer uit en je krijgt een nog veel hoger tranen-biggelen-over-je-wangen-gehalte :j

Mooie stukken he, die nocturnes van chopin :+:

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:15

Ik vind het wel heel mooi stukje! :) heb de film ook gezien.
Kwaliteit is niet zo heel goed. Maar ik vind hem wel mooi. *D Hoe meer je oefent hoe beter hij gaat.

Zoals Verrotjoo zegt, kunnen die trillers wel wat mooier. Maar ik kan het zelf niet beter. :)

Bolivia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 20:16

Ja, die trillers zijn echt mijn zwakke punt :=
Ze gaan al beter dan eerst :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:22

Ik weet niet precies hoe de noten liggen, maar pak de triller anders met andere vingers. Je ringvinger bv is van nature een zwakke vinger, dus daarmee trillen is sowieso heel lastig. Ik vind de middelvinger en duim het makkelijkst trillen, dus ik probeer ze altijd daarmee te pakken :P Maar dan moet je even kijken hoe het past, want volgens mij liggen die noten daar net zo dat je met je ringvinger moet trillen?
En blijf je ringvinger goed trainen! Een goede oefening voor al je vingers: leg onder elke vinger een dubbeltje, en schuif omde beurt je vingers naar buiten en weer terug. Als je dit elke dag een aantal keer doet, worden ze vanzelf sterker en zijn ze beter onafhankelijk van elkaar te 'besturen' :)

Bolivia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 20:26

Ik doe het niet met mijn ringvinger hoor! :=
Doe het nu met middelvinger en wijsvinger, dat werkt voor mij het beste (heb er met mijn pianolerares echt eindeloos aan gezeten, kun je je voorstellen hoe het eerst was :')). En goeie training lijkt me dat, ben al vrij goed in het onafhankelijk bewegen, maar ik zal het eens proberen :j
Vind het trouwens heel moeilijk om, als ik met een paar vingers speel, mijn andere vingers op de toetsen te houden en niet op te tillen :\

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:42

hihi ja dat is ook lastig. Dat kun je oefenen door elke dag de toonladder van C met je ene hand staccato te spelen en tegelijk met je andere hand gebonden. Als je de toonladder van C goed kan, ga je naar G, naar D...enzovoort. Hetzelfde kun je oefenen door met je ene hand forte te spelen en de andere hand zo zacht dat er geen geluid uit de toetsen komt.

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:46

verootjoo schreef:
hihi ja dat is ook lastig. Dat kun je oefenen door elke dag de toonladder van C met je ene hand staccato te spelen en tegelijk met je andere hand gebonden. Als je de toonladder van C goed kan, ga je naar G, naar D...enzovoort. Hetzelfde kun je oefenen door met je ene hand forte te spelen en de andere hand zo zacht dat er geen geluid uit de toetsen komt.

Dat ga ik ook eens proberen. Ik speel links vaak te hard zodat je rechts niet meer mooi hoort.

Bolivia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 11:26

verootjoo schreef:

Goeie tips heb jij zeg :D

Ik ga het vanmiddag even proberen :j
En m'n stuk nog even oefenen :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 13:04

Maar het is ook belangrijk om je techniek onder controle te hebben ;) zulke dingen komen je altijd van pas, in elk stuk heb je het wel nodig. Daarbij zijn toonladders de basis, en zou je eigenlijk altijd zo moeten kunnen spelen, met de bijbehorende accoorden. Dat scheelt zoveel studie in de mooie stukken, dan kun je je richten op het muzikale gedeelte; het verhalen vertellen, je gevoel leggen in de stukken. :)

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 14:56

@ Verootjoo: Heb jij misschien ook filmpjes? Ik denk namelijk dat jij best wel goed bent als ik je zo hoor! :)

Bolivia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 16:24

Ik ben nu ook wel benieuwd :))

Toonladders ben ik nooit zo goed in, ik weet nooit wat welke toonsoort is enzo, echt ernstig :=
Ben een ontzettende lezer, ik zie meestal gelijk wel wat er staat, maar als je dingen zo gaat spelen sluipt de luiheid er gemakkelijk in. Dus ik ga me de komende tijd even op de toonladders en toonsoorten richten :j

Vandaag met oefenen ging het hele stuk al veel beter! Ik heb goed op de dynamische tekens gelet en het een beetje overdreven, klonk wel mooi :))

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 16:37

Haha nou dat valt wel mee hoor ;) Maar heb geen filmpjes.
Speel beter dwarsfluit dan piano. Maar ben wel van jongs af aan met muziek bezig, en heb er ook best wat gevoel voor ontwikkeld :)

Qua toonsoorten; ken je de quintencirkel? Dan kun je 'uitrekenen' hoeveel kruizen/mollen welke toonladder heeft.

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 17:22

Maya!
Ik heb geen verstand van pianospelen enzo, maar ik vond je filmpje wel echt super mooi! En mn moeder ook :j
Echt knap dat je dat kan, het klinkt heel ingewikkeld!
Tips heb ik niet voor je, maar wel: Ga zo door! :D