Leed door misbruik van het bit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Uppojono

Leed door misbruik van het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 08:51

Ik ben geen natural, rij gewoon met bit. Maar de manier waarop het bit gebruikt wordt, bepaald de schade die het aanricht. Ik ben dan ook van mening dat wanneer je een bit goed gebruikt dit geen schade veroorzaakt. Maar daar zijn al vele topics over..

Toch wordt er dus door veel mensen niet goed met een bit omgegaan. Tranen rolden over m'n wangen na het zien van dit filmpje. Waarom doen ze dit hun paarden aan? Waarom hebben ze geen respect voor deze geweldige dieren.. En paard is je vriend, behandel hem dan ook zo.

http://nl.youtube.com/watch?v=-u2co2agr6M

(ik heb de zoekfunctie gebruikt en dit filmpje niet eerder gevonden..)

Anoniem

Re: Leed door misbruik van het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 09:02

Omdat er helaas nog altijd mensen zijn die hun paard zien als een gebruiksvoorwerp Pff van sommige beelden word ik ook echt niet lekker.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 09:40

Sorry hoor, maar de meeste foto's zijn toch echt een rotmoment gemaakt. Ik heb zelf ook zulk soort foto's terwijl ik op dat moment niks verschrikkelijks deed bij mn fjord.
Er zitten wel degelijk foto's bij die ik niet vind kunnen, maar zoals ik al kan het ook het moment geweest zijn.

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 09:48

Er zitten een paar niet fijne beelden bij inderdaad maar ook een aantal waar niks mee aan de hand is (foto's van de mond van een paard met een stang en trens met een correct hangende trens en verder geen narigheden bijvoorbeeld). Die bloederige beelden zijn inderdaad niet fijn. Evenals de in de mond trekkende recreatieruiter (kerel met trainingsbroek aan zat erop). Het is ook wel beetje stemmingmakerij dit filmpje. Begrijp me niet verkeerd, vind een aantal beelden natuurlijk ook niet kunnen maar lang niet alles is zo.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 09:49

Ja dat bedoel ik er zitten aan de foto's te zien foto's bij van 30 jaar geleden of misschien wel langer. En sommige bloederige foto's bloed het paard uit zn neus en niet uit zn mond.
Dit fimpje is een antibit campagne

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 10:35

Ik ben het er ook mee eens dat er momentopnames tussen zitten. Lang niet allemaal en er zijn zat beelden die ik echt vreselijk vind om te zien en die, naar mijn mening, ook niet kunnen.

Als je paard zijn mond open doet net op het moment dat er een foto gemaakt wordt kan dat er al 'slecht' uitzien, terwijl dat helemaal niet hoeft te zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 10:59

ik heb ook foto's van mijn verzorgpony met een compleet rode mond van het bloed... Hoe het komt?
Op buitenrit op haar lip gebeten door de spanning, waardoor er een miniscuul wondje zat, door al het schuim aan haar mond was het 1 groot rood bloedbad. Hele club dacht dat ik haar mond had open getrokken, maar er was niets te zien op de plek van het bit. Na die ene keer bleef het een tik en iedere buitenrit waar ze voluit mocht, had ze dat plekje weer. Had ik een hoop gruwelfoto's van kunnen maken hoor...

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:56

Veel foute fotomomenten vind ik.. En als een paard op z´n tong bijt dan zit z´n mond ook helemaal onder het bloed.. Ik vind niet dat je aan de hand van dit filmpje echt kunt nagaan hoe goed de mensen met hun dier omgaan..

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 12:11

Ik vind het geen goed teken als ik bij jullie zulke momentopnames kan maken. Dus jullie willen zeggen dat je een paard best aan kunt trekken, als dit maar voor een moment is?!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:18

Nee maar als jij foto's zit te maken gewoon van iemand die normaal aan het rijden is. Paard jaagt vlieg weg of maakt een rare hoofdbeweging, dan trekt hij aan zn teugels die de amazone gewoon netjes vastheeft. Als jij op zo'n moment een foto maakt dan kan dat heel verkeerd uitpakken. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze hard in dr handen is of aan de teugels trok.

En als mijn fjord aan het rennen is en ik moet een noodstop maken of hij rent onder me vandaan, dan moet je ook maar niet kijken naar mij want als ik dan pissig wordt trekt ik dat bit tot achter zn oren.

Hier zo'n moment. Links en rechts buigen. Ik zit erop. Maar nu pas met de foto's zie ik dat ik voortaan meer teugel moet geven.

http://i94.photobucket.com/albums/l99/Norvid/07-4.jpg

http://i94.photobucket.com/albums/l99/Norvid/06-4.jpg

Zolang je niet het hele filmpje of de hele reeks foto's ziet kan je het niet beoordelen.
Laatst bijgewerkt door Onali op 30-06-08 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:19

Uppojono schreef:
Ik vind het geen goed teken als ik bij jullie zulke momentopnames kan maken. Dus jullie willen zeggen dat je een paard best aan kunt trekken, als dit maar voor een moment is?!

Nee dat niet..

Maar als een paard bijvoorbeeld zijn mond opent (wat NIET door trekken hoeft te komen), ziet dat er op een foto soms wel getrokken uit. Of als een paard op zijn/haar lip/tong bijt is de mond ook helemaal rood van het bloed en ook dat komt dan niet door trekken..

Trekken in de mond mag je nooit doen, maar dat wil niet zeggen dat het niet lijkt op een foto door een verkeerd moment... Lachen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:34

Ik vind het veel erger dat mensen zulke pure propagandafilmpjes blijven maken Lachen .

Gelukkig dat jij al bij je verstand bent dat dit geen algemeen beeld is over bitruiters, maar zo wordt het wel aangesmeerd èn geloofd door voornamelijk leken die er geen verstand van hebben maar dat denken te hebben door het zien van twee of drie van zulke filmpjes.
Ik zag laatst een link in een onderschrift naar een collage van bitloze ruiters die serieus in de fout gingen, met weggedrukte ruggen, flink getrek, spanning...was een mooi tegenvoorbeeld van bitloos is ook niet altijd heilig. Oftwel met bit kan zowel heilig als schijnheilig uitdraaien, en dat geldt precies hetzelfde voor bitloos. Helaas zijn mensen nog altijd geneigd om hun mening te geven door enkele duidelijke subjectieve filmpjes, want foto's liegen toch niet? (dat momentopnamen van nog geen seconde er gemakkelijk ernstig uit zien-mijn paard kan ook erg heftig schudden als er een daas op de hals ligt en reken maar als je dan een foto trekt lijkt het alsof we oorlog hebben- en je misschien uit de 500 foto's maar 20 hebt kunnen uitselecteren vergeten we maar). Als je echt wilt weten als het paard zo doet vanwege de ruiters hand en bit (of bitloos), dan moet je toch een filmpje kunnen bekijken van minstens 2 minuten. Anders geven de beelden helemaal geen zekerheid Lachen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:49

xKatleentjex schreef:
Ik vind het veel erger dat mensen zulke pure propagandafilmpjes blijven maken Lachen .

Gelukkig dat jij al bij je verstand bent dat dit geen algemeen beeld is over bitruiters, maar zo wordt het wel aangesmeerd èn geloofd door voornamelijk leken die er geen verstand van hebben maar dat denken te hebben door het zien van twee of drie van zulke filmpjes.
Ik zag laatst een link in een onderschrift naar een collage van bitloze ruiters die serieus in de fout gingen, met weggedrukte ruggen, flink getrek, spanning...was een mooi tegenvoorbeeld van bitloos is ook niet altijd heilig. Oftwel met bit kan zowel heilig als schijnheilig uitdraaien, en dat geldt precies hetzelfde voor bitloos. Helaas zijn mensen nog altijd geneigd om hun mening te geven door enkele duidelijke subjectieve filmpjes, want foto's liegen toch niet? (dat momentopnamen van nog geen seconde er gemakkelijk ernstig uit zien-mijn paard kan ook erg heftig schudden als er een daas op de hals ligt en reken maar als je dan een foto trekt lijkt het alsof we oorlog hebben- en je misschien uit de 500 foto's maar 20 hebt kunnen uitselecteren vergeten we maar). Als je echt wilt weten als het paard zo doet vanwege de ruiters hand en bit (of bitloos), dan moet je toch een filmpje kunnen bekijken van minstens 2 minuten. Anders geven de beelden helemaal geen zekerheid Lachen .

Amen Lachen

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 17:52

Jullie hebben gelijk met dat het momentopnames kunnen zijn, idd even met koppie schudden terwijl de ruiter gewoon verbinding heeft, dan lijkt het op trekken. Echter op dit filmpje zie ik op het merendeel van de filmpjes paniek in de ogen van het paard.. De foto's van Indianlady geven een ontspannen pony die richting je hand gaat en door het bit heen trekt. Deze foto vind ik dan ook niet overeen komen met de foto's uit het filmpje. Als je kijkt naar de ogen en de oren vertelt dat meer over het bitgebruik.

Ik ben echt niet voor bitloos, rij zelf alle paarden ook met bit. Is ook niet de bedoeling dat dit topic wordt opgevat als anti-bit. Ik vond het gewoon een schokkend filmpje dat sommige mensen zo met een bit omgaan.. En ik snap heus dat 9 van de 10 mensen goed met een bit omgaan..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:58

Maar mijn paard kan 59 minuten en 30 seconden ontspannen lopen. En dan verschrikt ze zich plots of krijgt ze door een of andere omstandighed een impuls waardoor ze vervelend wordt. In die 30 seconden moet ik dan even mijn paniekerig paard in toom houden om ongelukken te vermijden. Net die 30 seconden wordt er van mij door zo'n anti-bit goeroe een filmpje getrokken dat fijn om internet beland en ik krijg de naam ik mishandel mijn paard met bit.
Terwijl het daarvoor 59 minuten en 30 seconden perfect heeft gegaan.
Daarnaast hoeft de paniek niets met het bitgebruik te maken hebben. Was het paard bitloos gereden had het zich evengoed zo kunnen gedragen (en getrokken worden opm je neusbot kan ook flink zeer doen).

En ik weet dat je zelf zo'n geen anti-bit geval bent. Mààr de bedoeling van de màker van zulke filmpjes is juist wel die zieltjes te winnen Knipoog .

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:01

ik vind het heeeeeel erg overdreven allemaal. Er zitten inderdaad een paar niet fijne foto's bij, maar rond de 6 minuten zie je allemaal fijn lopende paarden in beeld komen. Ben het ermee eens dat de meeste foto's op een rot moment genomen zijn. Vage anti bit campagnes Verward

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 09:25

Nou dan moet je maar even een minuutje verder kijken. Maar uit deze discussie gaan we dus niet komen. Op geen enkel moment trek je op zo een manier in je paard z'n mondje. Er zitten een paar onschuldige foto's tussen en fijn lopende paarden, maar de rest wordt gewoon keihard getrokken. Dat bloed zegt idd niets, dan ook van op lip of tong bijten komen.

Jammer dat ik geen stills uit het filmpje hier kan tonen en jullie de foto;s tonen waar ik vooral op doel.
Als jullie dit een normaal filmpje vinden, zijn jullie ook geen paard waard..

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:02

Afschuwelijk
Ben halverwege maar gestop.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:54

Nogmaals: als mijn paard er een paar seconden vandoor gaat en ik trek dan in een reflex, of er is net een vervelende vlieg en ze gooit haar hoofd omhoog, dan trek je dezelfe misselijkmakende foto van mij met mijn bit. Terwijl ik daarvoor 50 minuten eerlijk en vriendelijk heb gereden. Ik zie alleen een paar bitten langskomen waarvan ik denk 'wat een martelwerktuigen vinden ze toch uit'.

Het blijft een feit dat mensen eens moeten leren hun mening over iets niet te staven dmv propagandafilmpjes.
Nu weet ik toevallig dat de rollkur toestanden iets zijn wat geen moment opnamen zijn, die dresuurtoestanden zullen de paarden wel veel langer in deze houding lopen. Ben ik geen voorstander van -al maak ik wel de kanttekening dat er een verschil bestaat tussen mijn huis-tuin-en-keuken paard en een getrainde bodybuilder in de topsport- maar dat weet ik slechts omdat ik de achtergrond ken van deze methode.
Wist ik dat niet, dan had het evengoed kunnen zijn dat het toevallig een momentopname was waar het paar eventjes naar beneden ging.

Als er daadwerkelijk de hele tijd zó getrokken wordt-en het ook duidelijk is dat het paard omwille van het bit zo in protest gaat- dan is dat inderdaad heel slecht en afschuwelijk, maar van 1 of 2 foto's kan je dat niet afleiden.

xFauve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 19:39

kwordt hier echt misselijk van, kheb het filmpje maar afgezet. hoe erg kunnen mensen toch zijn Boos!

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:05

Een aantal foto's zijn bewerkt (dat vrolijk kijkende witte 'trekpaard' bijvoorbeeld)
Die foto's heb ik wel eens eerder gezien op google ZONDER 'bloed' aan de mond Clown

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:33

Vind dit toch altijd van die achterlijke filmpjes. Enorm overdreven, verkeerde momentopnames, nog even een triest liedje eronder gezet dat het nog dramatischer wordt.

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 21:36

Tja, maar het is immers wel zo? Ookal zijn het rot momentjes, deze momentjes mogen gewoon niet bestaan! Ik ben zelf wel bitloos en ik mer kgewoon hoeveel meer ontspannen en plezier mijn paard krijgt zo zonder bit..

Kijk we kunnen het éne uiterste wel tegen het andere uiterste wel uitspelen, maar het feit blijft dat mensen hun paarden wel zo rijden en ook zo opspelen naar de top.. Is dat waar de sport dan om gaat? Geen plezier van beide kanten maar trots en glorie van de ruiter uit.. Het paard moet eronder lijden, jammer maar waar... Ben het er echter wel mee eens.. Mocht een paard er echt niet mee eens zijn, kan jij met je 60/70 kg niet winnen tegen zijn 500/600 kg!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 07:00

Ach kom, dit zijn gewoon van die dingen dat als het paard de hindernis ziet hij vol gas wilt gaan, maar de ruiter niet *klik* huppakee slecht moment, ruiter is een dierenbeul, we zetten er een triest filmpje onder, en het liefst zetten we op het eind nog een NH oid wat er allemaal 'prachtig' uitziet enzo.
Nee ik walg echt van dit soort filmpjes.... Lips are sealed

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 07:06

ik wordt zo moe van dit soort getrut.........

IEDEREEN komt wel eens ongelukkig in, ZEKER als je met een wat heter paard rijd of als je in moet komen om niet dwars ergens doorheen te gaan.........

Hec zelfs als je gewoon een buitenrit maakt en je paard dreigt de weg op te springen omdat er een vogeltje uit de bosjes vliegt.....

Neem op zo een moment een foto en voor je het weet staat jouw knol ook op zo een filmpje......

echt he, ik kan er niet bij dat mensen menen dit als representatief te zien, en mensen die dat wel doen zijn in mijn ogen erg kortzichtig