Fokmerrie verleasen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Al_Zawraa

Fokmerrie verleasen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 21:08

Ik wil misschien 1 van mijn merries volgend jaar verleasen, maar heb hier zelf nog geen ervaring mee.
Ik zou dus graag willen weten of er hier mensen zijn die hier wel ervaring mee hebben.
Ik zou graag willen weten hoe jullie het geregeld hebben met de kosten, contract, enzo. Alle info is welkom! (Mag natuurlijk ook via pb)

draaakje

Re: Fokmerrie verleasen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:56

hoi destiny, bedoel je dan verleasen om er een veulen mee te krijgen, of verleasen om er op te rijden?

ik heb destijds zelf een merrie geleasd op een fokstal, we betaalde een bepaald bedrag per maand en daarvoor mochten we op de merrie rijden enz. ook helpen als de hoefsmid er was en helpen met de stallen enz. de merrie stond bij de eigenaar thuis en hij betaalde de wormenkuren, hoefsmid en dierenarts, dit zou ik zelf ook willen doen omdat je dan dus de keuzes makkelijk zelf kunt maken.

als het gaat om de merrie te verleasen zodat de mensen er een veulen van krijgen, (dus hun mogen hengsten keuze maken enz. enz.) dan heb ik dat ook een keer mee gemaakt. de leaser koos een hengst uit, bepaalde een bepaald bedrag enz. enz. en er was een dracht verzekering voor die merrie. als het niet zou lukken met de merrie zou de man een groot deel van het geld terug krijgen, maar niet alles want voor het zelfde geld had de merrie in de sport mee kunnen lopen, of toch een veulen kunnen krijgen voor de eigenaar. wederom bleef de merrie thuis en werden de kosten door de eigenaar betaald, doordat er een goede verzekering was waren er niet meer kosten dan normaal. (stel dat de merrie door de zwangerschap ziek werd, of door de geboorte dan was het verzekerd) de leaser betaalde dus een bepaald bedrag, de dek kosten, en de verzekering.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 12:01

Het gaat om het verleasen van een merrie, om een veulen mee te fokken. Ze kan hier op stal blijven, maar er is ook de mogelijkheid om haar bij je zelf op stal te zetten. De merrie is ook bereden, dus zolang ze tijdens de dracht nog bereden kan worden, mag ze ook bereden worden. Ik vraag me dus af wat voor bedragen hiervoor normaal zijn, wat je in een contract hiervoor op moet nemen, en alle andere dingen die belangrijk zijn om te weten.

Wodile

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:52

Zelf heb ik mijn merrie, Wodile, als draagmoeder "uitgeleend" aan een pensionklant van ons. Haar merrie was al te oud en mankere al wat. Maar ze wou wel een veulentje. Pensionklant heeft alles betaald wat met de dracht te maken heeft gehad. En betaald nu nog stalgeld voor het veulen zodat er nog een vergoeding ontstaat voor het "gebruik".

Wat je zeker moet vermelden is wie welke kosten betaald.
Ik weet niet of de merrie bij jou aan huis staat of op pension.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 21:50

Mijn merrie staat bij familie, ik betaal daar wel gewoon stalgeld.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:58

oe moeilijk met de prijzen, dat zou ik echt niet weten. in iedergeval al de kosten die je zelf maakt, en dan nog een bedrag per maand wat jij anders winst zou hebben door er zelf een veulen uit te fokken, of door haar uit te brengen in de sport, zoiets? maar dat ik moeilijk uit te drukken, en wil je het dan per maand of in andere terijmen enz.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 22:41

Ik zat te denken aan één keer een vast bedrag als ze bij iemand anders komt te staan, en één keer een vast bedrag, en dan de kosten die ik zelf maak per maand, als ze hier blijft staan. Wat denken jullie daarvan?

TessxSchatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:45

Ik denk omdat ze bereden mag worden, dat je daar ook best kosten voor mag rekenen..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:48

Destiny02 schreef:
Ik zat te denken aan één keer een vast bedrag als ze bij iemand anders komt te staan, en één keer een vast bedrag, en dan de kosten die ik zelf maak per maand, als ze hier blijft staan. Wat denken jullie daarvan?

vind ik wel netjes...
aan wat voor bedragen zit jij dan te denken? (wil er zelf ook 1tje een jaartje uitlenen Bloos )