Mijn hengst heefd een vreemde/verkeerde merrie gedekt, wat n

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oOoKellyoOo

Mijn hengst heefd een vreemde/verkeerde merrie gedekt, wat n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 15:40

weet niet of het hier goed staat

Gisteren ging ik kijken of ik mijn hengst buiten kon zetten. want aan de zuidkant grenst gedeeltelijk een wei van iemand anders en zij heefd een merrie.
Haar merrie stond dus op een ander stukje wei, dus kon ik mijn hengst buiten zetten, wel ben ik een lange tijd in buurt gebleven om het in de gaten te houden. Mijn hengst stond lekker rustig grazen.
Toen ben ik mn zoontje in bed gaan leggen, toen opeens iemand wat hier werkt mij kwam roepen.
Het bleek dus dat de merrie was uitgebroken verschillende afrastering heefd kapot getrokken en bij mijn hengst is gaan staan. wat bleek nou, die merrie was super hengstig en waarschijnlijk heefd mijn hengst haar gedekt. Wij zijn hier absoluut niet blij mee.
De eigenaar van de merrie wou haar zowiezo laten dekken maar niet door onze hengst, ze heefd er wel over na gedacht.
Nu is mijn vraag, hoe kan ik dit met die vrouw oplossen.
Hier een paar feiten
1 onze afrastring WAS perfecht in orde.
2 merrie bevond zich ongewenst op ons terrein
3 Mijn hengst
4 merrie van een ander zij heefd ook eigen grond.
5 Er was voldoende ruimte tussen beiden weilanden en konden elkaar niet zien.
6 volgens mijn personeel stond mijn hengst helemaal boven in de wei van 2 HA en reageerde totaal niet op ander paarden totdat opeens die vremde merrie opdook in onze wei.
7 het was voor ons niet de bedoeling om de hengst al te gaan gebruiken voor dekken misschien in de toekomst, maar dan alleen voor onze eigen merries en NIET voor vreemde.

Wat kan ik nu het beste doen.
Mijn hengst heefd nu geproeft wat het is en staat nu heerlijk in zn stal helemaal af te draaien contineu zn pielie uithangen in een stijve positie. voorheen kraaide hij nooit als een merrie voorbij liep of wat dan ook, maar nu.... pff

Ik hoop dat jullie tips hebben

Mijn hengst moet ook regelmatig het weiland opkunnen zonder dat een ander meriie hier de boel komt slopen en zich laat dekken.

alvast bedankt

Boktpony

Re: Mijn hengst heefd een vreemde/verkeerde merrie gedekt, wat n

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 15:45

is het wel echt zeker dat ie gedekt heeft?
als je het niet zeker weet vind ik dat je je niet druk hoeft te maken om eerlijk te zijn Bloos

oOoKellyoOo schreef:
en staat nu heerlijk in zn stal helemaal af te draaien contineu zn pielie uithangen in een stijve positie.

dit doen ruinen ook en dan is het echt niet door opwinding...

als ik in jou schoenen stond zou ik eerst zeker willen weten of mijn hengst wel echt gedekt heeft! en ook hengsten die gedekt hebben kunnen nog een normaal leven hebben hoor. en ook zo dat je ze nog langs merries op kunt rijden etc etc...

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 15:48

Nou das lekker..........not
Oke je weet dus niet of het daadwerkelijk ook echt gebeurt is.
Met een beetje mazzel heeft ie alleen even geroken en geproefd en is het daarbij gebleven.
Ik neem aan dat jullie niet aansprakelijk zijn aangezien het niet jouw hengst was die uitbrak maar de merrie.
Nu is het dus de vraag of de eigenaar van de merrie( als de merrie drachtig blijkt) een veulen wil en hoe jullie dat gaan oplossen.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 15:56

Ik heb zowiezo gezegt dat de merrie gescant moet worden over 20dagen desnoods op mijn kosten.

Ik neem het veulen (als die komt zeker graag over) Ben ook bereid om haar tegen die ijd een stal aan te bieden.
Mijn hengst is verzekerd.

Laat ik zo zeggen gezien heb ik het niet maar als naar mn ervaring kijk zeg ik ja hij heefd gedekt.
1 zijn pielie was nog niet schoongemaakt en er zaten dus velletjes op wat daarna weg waren en schoon uitzag
2 de vagina sloot nog niet mooi dicht (dit komt geregeld voor als een merrie gedekt is meestal na een dag of 2 dagen is deze gesloten
3 Bij de merrie kwam na een uur witte slijmerig/draderig substantie eruit, als je mij vraagt overtollig sperma, dit heb ook al vaker gezien bij mijn friezen als die gedekt waren.
Normaal is de merrieplas, gelig wittig van kleur meer vloeibaar zoals plas.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:01

Echt een lastige situatie is dit. Jullie zijn er beide niet blij mee en er valt ook lastig een schuldig aan te wijzen.

Maar eerst afwachten of de merrie echt drachtig is.
Misschien dat je hengst na een tijdje wel weer afgekoeld is en normaal reageert op andere merrie's.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:07

En hoe reageerde de eigenaar van de merrie op dit hele gebeuren? Voor hetzelfde geld is hij dolblij dat hij een gratis dekking heeft, aangezien je zelf al aangaf dat hij over jou hengst heeft nagedacht als vader.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:08

Vervelende situatie. Volgens mij valt er ook geen schuldige aan te wijzen hoor. Jouw hengst kon die merrie niet zien en al weten hengsten van elke merrie of ze hengstig is of niet hij had er geen last van. Door de afstand en dat ze elkaar niet konden zien. Jij en de eigenaar van de merrie konden ook niet weten dat zij uit zou breken naar de hengst om even ''gezellig'' op bezoek te gaan.

Jammer van dit alles dat je hengst wat minder handelbaar is. Wellicht dat dit weer bijtrekt als ie weer een tijdje niet gedekt heeft? Op de manege waar ik rijd stond eerst ook een hengst die gewoon de lessen mee liep, kon makkelijk (al moest je niet vlak voor m gaan rijden maar dat is logisch), maar heeft ook een paar keer gedekt. En toen werd ie wat manser, maar ging na een paar weken weer over.

Ik hoop het beste voor je, dat de merrie dus niet drachtig is, en anders veel succes!!

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 16:09

Die vrouw lijkt er niet mee te zitten ze was alleen verbaast dat haar paard weer eens uitgebroken was. Vorig jaar is dit ook al eens gebeurt maar geen dekking toen stonden de hengsten binnen.

Al met al heefd die vrouw ons al handen vol met geld gekost, verschillende paken voer gesloopt een nieuwe ingezaaide weiland kapot gelopen meters schriklint kapot gemaakt. Daarbij hebben wij in haar wei ook schrik lint gezet en boven aan onze wei dus dubbel. Ben dus niet van plan om haar hier mee weg te laten komen.
Laatst bijgewerkt door oOoKellyoOo op 14-05-08 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:15

Misschien is dit dan een stille hint dat ze de afrastering flink moet verbeteren?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:16

Dan zou ik het lekker laten zo. Of je moet zelf heel graag het veulen willen hebben?
Daarnaast heeft de eigenares van de merrie geen poot om op te staan als ze jou aansprakelijk zou stellen.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:22

Een factuur voor de dekking sturen, waar je meteen je schade mee betaald krijgt Haha!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:27

ik vind je nog heel coulant door de rekening van de da te betalen enzo.
Jouw paardje stond gewoon braaf en was op het verkeerde tijdstip op de verkeerde plek.
Dat 'verkeerde' is geheel aan de merrie te wijten lijkt mij.

Jouw paard heeft het niet gemold.
Jouw paard bleef op eigen terrein.
Haar merrie is uitgebroken op eigen houtje.
Haar merrie heeft kapot gemaakt.
Jouw hengst heeft nu tegen jouw wil in gedekt.
Jouw hengst zit nu met een ervaring die je nog niet kan gebruiken.
Jouw hengst en jij zijn hier de dupe van..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:31

Idd wel een goede van Cheveyo. Iedereen roept bij ongeplande dekkingen dat het de schuld van de hengst en de hengstenhouder is, maar in dit geval gaat het niet op. Ik vrees alleen dat weidegang voor je hengst nu niet meer mogelijk gaat zijn, of je moet met hele hoge hekken gaan werken.
Kan je hengst misschien met drachtige merries het land op? Die zetten hem weer even op zijn plek als ze van zijn avances niet gediend zijn. Is helaas niet helemaal zonder risico voor de hengst...

Estar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:33

Cheveyo schreef:
ik vind je nog heel coulant door de rekening van de da te betalen enzo.
Jouw paardje stond gewoon braaf en was op het verkeerde tijdstip op de verkeerde plek.
Dat 'verkeerde' is geheel aan de merrie te wijten lijkt mij.

Jouw hengst en jij zijn hier de dupe van..

Hahaha nou wat zal die hengst zich misbruikt voelen zeg. Knipoog
Feit is gewoon dat de natuur nou eenmaal zo werkt.... zou er niet teveel van maken.
Zou zeker niet een echo voor haar betalen. Laat haar jou maar op de hoogte stellen van wel of niet drachtig.
Succes iig. Haha!

Groetjes Esther

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:34

Als hààr merrie uitgebroken is,moet zij toch ook de kosten van wat vernield is betalen?Daar zou zij toch verzekerd voor moeten zijn,niet?In belgie is het in elk geval verplicht je paard te verzekeren voor schade aan derden.Mijn paarden zijn ook ooit eens uitgebroken,hebben toen een net ingezaaid perceel mais overhoop gelopen,en toen is de verzekering tussenbeide gekomen.
Ik neem aan dat je niet voor ieder voorvalletje de verzekering erbij haalt,kwestie van de vrede te bewaren met de buren,maar als het regelmatig gebeurt zou ik toch wel een vergoeding eisen!

Lastig dat je hengst nu wat opgedraaid is,maar het had nog veel erger kunnen aflopen!Het is niet omdat een merrie hengstig is,dat ze zich ook braaf laat dekken.Evengoed had ze je hengst kunnen blesseren!

Als ik jou was zou ik toch een keer flink mijn gedacht zeggen en eisen dat ze alles wat beter in orde houd.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:37

misbruikt heb ik het niet over, haar hengst heeft nu alle gevolgen door het uitbreken van haar merrie. Zou best eens kunnen dat hij nu niet meer normaal buiten kan staan, je weet het nooit. Was de merrie wel schoon van binnen? Is hij niet verwond (klap van het trappen bijvoorbeeld?).

De merrie kan 'slechts' drachtig zijn..dat is de verantwoordelijkheid van de merriehouder, ze weten dat ze uitbreekt!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:38

ik zou het haar zelf de schade laten betalen die de merrie heeft aangericht.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:42

Vind ook niet dat jij de schuld op je moet nemen en dingen moet gaan betalen.
De merrie is uitgebroken en alles gesloopt dus vind dat de eigenaar van haar moet betalen iig voor de onnodige kosten van al je schrikdraad enz.
Ben wel erg benieuwd hoe dit gaat aflopen.

Eventjes offtopic; Heeft schrijf je met een t. Hihi viel me zo op dus dacht meld het je even. Is niet vervelend bedoeld hoor Lachen.

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:43

Dat is nog eens een (onaangename) verassing!
Maar zoals hier al eerder is gezegt, de eigenaar van de merrie zou de schade moeten betalen. Jou paard heeft behalve de (evt.) dekking niets gedaan. Dus ben jij zeker niet de "schuldige".
Nog veel succes!

Xx.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:47

Als het allemaal echt zo is als beschreven dan zou ik de kosten van de afrastering op de eigenaar van de merrie verhalen. maar dit zou ik ook doen als je hengst niet buiten stond en de merrie wel dingen stuk had gemaakt. kijk is het een lintje wat geknapt is dan is het geen probleem, maar gaat het jou geld kosten zou ik dat wel verhalen. (ik zou dit zelf ook betalen als het mijn merrie was, lijkt me niet meer dan logies)

vervolgens zou ik met de merrie houder om de tafel te gaan zitten en 50-50 de scan betalen. je geeft namelijk aan best geintreseerd te zijn in het veulen en zo kan je mischien afspreken dat je allebij de helft van alles betaald, en dan ook allebij eigenaar bent van het veulen wat betekend dat 1 van de 2 het veulen helemaal zou kunnen kopen door de helft van een normaal bedrag voor het veulen te betalen. maar dan moet je wel zeker weten dat hier geen ruzie van komt, anders zou ik de kosten van de afrastering vragen en me er verder niet mee bemoeien.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 17:17

Bloos ik vind jullie allemaal heel makkelijk hoor Clown
als dit mij en mijn hengst overkomen was, dan EISTE ik het spoelen van de merrie zodat er helemaal geen sprake kan zijn van eventuele innesteling van een eventueel vruchtje.
Bovendien uiteraard vergoeding van de aangebrachte schade (firma laten komen, alles nieuw laten zetten zodat je en nette factuur hebt, niks zelf doen, want die kosten kan je niet inbrengen, bovendien is jouw tijd ook geld)
én naargelang hoe moeilijk ze zou doen, zou ik ook nog schadevergoeding claimen voor het risico en verdere gevolgen voor mij hengst.

is het een merrie die jou in combi met je hengst aanspreekt, kan je natuurlijk anders reageren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 17:21

Da bellen voor spoelen enindien te laat scan en evt hengstigspuiten bij bevruchting: probleem opgelost.
Je hengst zal waarschijnlijk heftig blijven reageren op die specifieke merrie (zijn vrouw), maar de kans is klein dat hij nu van elke merrie uit zijn dak gaat.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 21:31

Update;
Ik heb net mijn hengst in de bak gegooid, en zoals ik verwachte was hij dringend naar haar opzoek, vanuit de bak kan je haar stal zien. Hij werd weer helemaal opgewonden. Heb hem effe lekker laten rennen, en gecontroleerd of hij onregelamtig loopt, hij is in orde. Ook waren vandaag zijn ballen gezwollen maar die zij nu weer geslonken.
Ook heb ik haar gesproken, ze laat voorlopig de merrie opstal staan. En heb het met haar erover gehad over een spoeling maar dat ziet ze niet zitten. Maar ze weet niet hoe het verder moet. Ik zeg ja je bent een fraaie je merrie is waarschanlijk dragend om daar maar van uit te gaan. Hoe gaan we dat oplossen overal moet je dekgeld betalen, en zo niet wat gebeurt er met het veulen. Tja zeg ze het is een ongelukje, had je je hengst maar binnen moeten laten staan. Is toch leuk als ze een veulen krijgt. En toen liep ze weg.

Ik hoop nu echt dat die merrie niet dragend is om alle problemen te voorkomen. Mn pa zij net al. Als ze niet betaald of het veulen afstaat dat hij dan voor gerecht gaat. Ook hebben we haar gezegt dat ze langs moet komen om eens duidelijk te praten.

pff wat een ellende.
Over de onkosten van de afrasting begon ze te lachen...

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 21:53

Zo!!! aan het spit er mee!
succes iig, ik zou het er niet bij laten zitten!
Maak er maar verzekeringswerk van zou ik zeggen Knipoog

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:15

Helemaal niet netjes van haar!
Het is ten slotte haar merrie die uitgebroken is.