Hengstig laten spuiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Benji_kady

Hengstig laten spuiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 18:48

Via via ben ik door vrienden op dit forum gekomen
en zei vertelde me dat ik hier wel kon vragen naar de mogelijkheden.

ik wil mijn merrie laten dekken nou weet ik niet wanneer zei hengstig is/word
en zei vertelde me hengstig laten spuiten.

Wie heeft hier meer evaringen mee wat het gaat kosten
hoe het werkt enz.

Kady

Jes

Re: Hengstig laten spuiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 18:55

Laat eerst je DA scannen hoever je paard in haar ovulatie zit...
Misschien moet ze al bijna ovuleren, en kan je gewoon gelijk dekken.

Hengstig spuiten gebeurt met Prosta. Kan je DA doen. Dat moet minimaal een week na de ovulatie. (eerder kan niet)
Vervolgens ovuleert je merrie binnen 3 a 5 dagen.
En kan ze dus geinsemineerd worden.

Kosten zijn hier geloof ik €4,50 voor zo'n spuitje. Komen dan nog wel voorrijkosten bij.
Het scannen is rond de €18,-

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 18:57

Zomaar hengstig laten spuiten lijkt mij ook niet zo'n goed plan. Meestal wordt dit alleen gedaan als de merrie niet drachtig wil worden, geen mooi ei heeft, of zoiets dergelijks.
Misschien kun je ook met de hengstenhouder afspreken (als je je merrie daarheen brengt voor het dekken) om haar daar een tijdje op stal te zetten. Dan kunnen zij bekijken wanneer de merrie hengstig is.

Benji_kady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 18:58

Doen ze scannen in de kliniek of op stal.
Bedoeling is dat ze na het hengstigspuiten natuurlijk gedekt word.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 19:05

Scannen doen ze ook gewoon op stal. Routineklusje Knipoog

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 19:09

Mits je een opvoelbox of een box met deur zonder tralies hebt, zodat de DA veilig staat

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 19:14

Hier gebeurd dat gewoon in een normale box hoor.
Maar we gaan offtopic. Knipoog

TessxSchatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 19:17

Wij hebben vorig jaar ook onze merrie hengstig moeten laten spuiten. Ze had een veulen, en moest dat jaar opnieuw gedekt worden. Maar ze wou maar niet hengstig worden, en na een tijd gewacht te hebben, en op stal te hebben gestaan bij de hengst. Toch maar hengstig laten spuiten, eerste keer mislukte nog een spuit en toen werd ze wel hengstig.. Maar uiteindelijk is ze waarschijnlijk toch niet drachtig geworden..
Ze spuiten gewoon een bepaald hormoon in, en dan moet ze na een paar dagen hengstig worden, wordt ze dit niet, spuiten ze opnieuw.. Totdat ze het wel is.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 19:26

-> KS

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:53

Ik heb dit jaar ook een merrie laten spuiten, puur omdat ze met een veulen aan de voet even op gang moet worden geholpen
Ze bleek dan wel niet drachtig maar dit keer zat er ook gewoon een mooi ei zonder hengstig spuiten!

m'n andere merries laten kwa hengstigheid ook nooit wat zien maar die breng ik gewoon op goed geluk naar de hengst.. Zomaar hengstig spuiten doe ik in ieder geval niet!

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:56

Als je toch natuurlijk dekt, zou ik haar gewoon naar de hengstenhouder brengen. Wellicht laat ze daar wel hengstigheid zien en anders zouden ze haar daar ook nog kunnen spuiten.

Wij hebben zelf hengsten staan en de meeste merrie worden hier gebracht zonder dat ze hengstig zijn omdat de eigenaar het niet ziet. Meestal tonen ze hier op de hengsten wel.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 22:02

Hengstig laten spuiten is een van de barbaarse praktijken in de paardenwereld.

Het kan bijvoorbeeld dat een merrie net na een bevalling bijvoorbeeld niet snel opnieuw drachtig wordt. In de natuur gebeurt dat ook (misschien een hint dat het lichaam nog niet meteen toe is aan het opbouwen van een nieuw veulen?!?!?). Merries zijn namelijk geen broedmachines.

Een normaal logisch denkend mens zou dan zeggen: "nou, dan niet, kennelijk is ze er nog niet klaar voor." Maar ja, als je zoveel mogelijk veulens uit je paard moet persen en het kan je niet schelen dat je paard daardoor een grotere kans loopt dood te gaan, dan kun je hiervoor kiezen (is mijn mening).

Verder ontregel je de hele cyclus van je merrie enzovoorts, maar ik hoop dat ik al duidelijk genoeg ben geweest.

Benji_kady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 23:31

Voor de duidelijkheid,
ze heeft geen veulen aan de voet lopen
6 jaar geleden heeft ze wel een veulen gehad
ze is nu 11 dus wil graag weer een veulen na deze jaren
maar ik zie haar nooit hengstig

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 08:47

Ik had met mijn merrie hetzelfde. Die hebben we gewoon naar de hengst gebracht, en daar zetten ze de hengst er regelmatig bij om te kijken of ze al hengstig was.
Gelukkig was muts hengstig zodra ze meneer zag...

racekater

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:09

Ik zou 'op zoek gaan' naar de natuurlijke cyclus van je merrie. Als ze de hengstigheid niet laat zien, is het verstandig om de dierenarts op te laten voelen of te laten scannen. Zodra er een ei in ontwikkeling is kan je dierenarts je zeggen wanneer je je merrie het beste kunt laten dekken. Als er geen ei in ontwikkeling is kun je met je dierenarts overleggen wanneer hij of zij je merrie nogmaals op kan voelen of kan scannen.

Als er geen problemen zijn met de natuurlijke cyclus, zou ik je merrie niet hengstig spuiten. Maar dat is natuurlijk je eigen keuze.

Je kunt haar, zoals hier eerder geopperd is, ook bij de hengst brengen in afwachting van haar hengstigheid.

Succes ermee!

@arno8; Je standpunt is duidelijk, maar je zou je mening misschien iets genuanceerder hier weg mogen zetten.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:33

ik laat liever ook niet mijn merrie hengstig spuiten. Ik heb ooit nog eens gehoord dat er dan ook nog kans is op hyperovulatie en dat wil je al helemaal niet!
Merrie naar de hengstenboer brengen of anders een afspraak maken met de dierenarts.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:34

Precies. Niet zomaar laten spuiten. Laat haar even scannen. Veel beter.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:38

ben niet zo,n voorstander voor hengstig laten spuiten....staat er een klein hengstje of ruintje in de buurt??

ga gewoon eens schouwen.....of anders veearts even laten scannen als je denkt dat ze hengstig word...

waar je het aan kunt zien:
-gedragsveranderingen tegen over jou en/of andere paarden....
-staart beetje optillen of opzij doen als je daar borsteld of wat dan ook
-kleur van de urine..

eigenlijk alles wat ze normaal niet in haar gedrag vertoont..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:30

Als je natuurlijk laat dekken zou ik haar gewoon naar de hengstenhouder brengen, grote kans dat ze dan wel hengstig wordt.
Mijn merrie laat ook geen hengstigheid zien. Ze wordt geinsemineerd, en ik houd haar thuis omdat ze zeer ernstig aan de diarree gaat als ze op een vreemde stal staat. Ik ben nu ook al 6 weken een cyclus aan het proberen te onderscheppen, ik schouw met eigen hengsten, maar die zijn lief en haar maatjes, daar reageert ze niet op. Gestoord
Ik laat 1 dezer dagen de DA komen om te scannen op hengstigheid. Mocht ze de afgelopen 1,5 week niet hengstig zijn geweest, laat ik haar wel hengstig spuiten. Tenzij ze echt op het punt staat hengstig te worden.
Haar cyclus geeft namelijk altijd wat problemen, ervaring uit eerdere jaren, en hengstig spuiten werkt het beste bij haar.

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:00

ik kon ook niet zien wanneer mijn merrie hengstig was... heb haar laten scannen en meteen daarna laten spuiten.... Als gevolg dat ze in 1 keer drachtig was en nu een mooi hengstveulen bij zich heeft lopen.....

Ik zie dus geen probleem in het hengstig spuiten

Benji_kady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 18:07

Vele mensen zijn dus tegen het hengstig spuiten.

Schouwen met een hengst hebben we gedaan en geeft geen kick.Paard word moeilijk hengstig en drachtig te krijgen.
Maar willen toch op natuurlijke manier proberen.Ik ga nog even voors en na's tegen elkaar zetten

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 08:53

Ik ben ook niet tegen het hengstig spuiten! Mijn merrie is ook niet drachtig te krijgen zonder spuiten. Maar het lijkt mij beter om eerst gewoon te proberen. Als dat niet lukt kun je altijd nog hengstig spuiten.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:30

Ik heb vanmorgen overlegd met mijn veearts (DAP Bodegraven) omdat ik mijn merrie ook nog niet hengstig heb gezien en het wel tijd vind worden om te insemineren. Ik kijk het nog een week aan en dan maken we afspraak om te scannen. Mocht er dan niets te zien zijn van een eitje nemen ze bloed af om te checken op progestron en dan hengstig spuiten om het moment dat het kan.