temperatuur van de merrie vlak voor de bevalling?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

temperatuur van de merrie vlak voor de bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 16:38

Ik heb ooit gehoord dat de lichaamstemperatuur van de merrie voor het werpen ongeveer met 1 graad stijgt. Klopt dit?

En zo ja, hoeveel uren voor het werpen zou dat dan zijn?

Ik moest mijn hoogdrachtige merrie toch temperaturen in verband met een dik been, dus ik kan dat nu net zo goed nog even volhouden.

InekeH87

Re: temperatuur van de merrie vlak voor de bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 15:34

Ik heb altijd gedacht dat 24 uur voor de bevalling de temperatuur een graad daalt en daarna een aantal uur voor de bevalling 1 graad stijgt. Maar ik weet het niet zeker.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 17:47

Dat zou goed kunnen, ik had nl. ook in het hoofd dat het 1 graad zou zakken, tot een vriendin zei dat het juist moest stijgen.
Bedankt voor je reactie, misschien komen er nog meer.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 02:27

Ik denk dat je beter het gedrag van de merrie in de gaten kunt houden. Dat is een betere richtlijn dan te temperatuur. En misschien het gebruik van camera en geboortemelder.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 08:10

Camera hangt al een maand in de stal en een geboortemelder (singel) werkt bij mijn paarden niet want ze liggen bijna altijd plat te slapen.
Nou is ook niet het probleem dat ik de bevalling niet meemaak, want van de 14 veulens die hier zijn geboren heb ik er 1 gemist. Maar ik moest temperaturen omdat mijn hoogdrachtige merrie een dik been had en toen dacht ik ineens dat ik wel door kan temperaturen om te kijken of de temperatuur indicatie werkt.

Heb jij dan reden om te denken dat temperaturen niet werkt?

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:46

Dat van het temperaturen werkt wel degelijk hoor! Ik heb het 3 jaar geleden ook gedaan bij mijn merrie, en kon precies zien dat op de dag van de bevalling de temperatuur met 1/1,5 graad veranderde! Weet alleen niet meer of dat ie nou moest dalen of stijgen Clown
Ik dacht dalen. Bloos

edit: heb het even in mijn agenda van 3 jaar geleden opgezocht: en haar temperatuur was 36,9 graden de middag voor de bevalling. Dus de temperatuur was licht gedaald.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 19:58

Dank je wel, ik ga het proberen vol te houden.