Afspraken met betrekking tot veulen fokken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Firesolo

Afspraken met betrekking tot veulen fokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 15:41

Ik heb besloten bij het paard van mijn vriendin een veulen te fokken. Zij wilde het altijd al graag, maar wilde geen 2e paard, maar als ze weet dat het veulen goed terecht komt, wil ze het wel.
Mijn paard is vorig jaar verongelukt, en het lijkt me erg leuk om over een paar jaar weer een leuk paardje te hebben, ik heb er geen haast mee, dus een veulen fokken is dan goed te doen.Een hengst heb ik ook al uitgezocht.
Nu weet ik niet goed hoe we dit het beste onderling kunnen afspreken:

1. We delen alle kosten samen
2. Ik betaal de kosten van dekken/scannen/geboorte etc. en het veulen is direct van mij
3. Zij betaalt alle kosten en ik koop het veulen pas als het afgespeend wordt.

Ook het risico leek mij het beste dat je afspreekt dat als er iets fout gaat met de merrie dat het haar kosten zijn, gaat er iets mis met het veulen dan is het mijn risico.

Wat is nu verstandig en wie heeft hier ervaring mee?

flyfly

Re: Afspraken met betrekking tot veulen fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:58

Ik zou zelf nooit zoiets doen. Met vrienden moet je wandelen en niet handelen. Als alles goed gaat is er niks aan de hand. Gaat er iets fout heb je gegarandeerd trammelant.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:58

Die eerste optie snap ik niet zo. Want als jij het koopt (wilt) waarom zou zij er aan meebetalen?
Wettelijk gezien kun je jezelf het beste indekken als volgt:
Alles op papieren zetten, dus ook: Wat gebeurt er als jullie ruzie krijgen, wat gebeurt er bij verwerping, merrie gaat dood, veulen gaat dood, merrie is blijvend verlamd etc. etc. Merrie trapt veulen zodanig kreupel dat je er niet meer op kan rijden later. (denk hierbij ook aan kosten)
Maar vooral zeer belangrijk is dat je op papier zet dat het veulen bij dracht al geleverd is aan jouw. Want als de merrie drachtig is en je hebt niks op papier, maar jij hebt wel de dekking e.d. betaald hoeft je vriendin alleen maar naar de andere kant van het land te verhuizen. Jij zou dan geen poot hebben om op te staan, omdat het veulen bij de moeder hoort. (zit er nog in)

Met alleen dekking/da e.d ben je er niet. Extra voer, extra stalling, het gebruik van de merrie (eigenaar is de merrie een aantal maanden kwijt), wormenkuren en andere spuitjes. Betaal jij die?

En nu kun je denken: ach ruzie krijgen wij niet, maar better safe dan sorry, zet alles op papier en onderteken het beide. Denk echt goed na, want jaloezie er zo in deze situaties.

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:04

Sammie schreef:
Die eerste optie snap ik niet zo. Want als jij het koopt (wilt) waarom zou zij er aan meebetalen?
Wettelijk gezien kun je jezelf het beste indekken als volgt:
Alles op papieren zetten, dus ook: Wat gebeurt er als jullie ruzie krijgen, wat gebeurt er bij verwerping, merrie gaat dood, veulen gaat dood, merrie is blijvend verlamd etc. etc. Merrie trapt veulen zodanig kreupel dat je er niet meer op kan rijden later. (denk hierbij ook aan kosten)
Maar vooral zeer belangrijk is dat je op papier zet dat het veulen bij dracht al geleverd is aan jouw. Want als de merrie drachtig is en je hebt niks op papier, maar jij hebt wel de dekking e.d. betaald hoeft je vriendin alleen maar naar de andere kant van het land te verhuizen. Jij zou dan geen poot hebben om op te staan, omdat het veulen bij de moeder hoort. (zit er nog in)

Met alleen dekking/da e.d ben je er niet. Extra voer, extra stalling, het gebruik van de merrie (eigenaar is de merrie een aantal maanden kwijt), wormenkuren en andere spuitjes. Betaal jij die?

En nu kun je denken: ach ruzie krijgen wij niet, maar better safe dan sorry, zet alles op papier en onderteken het beide. Denk echt goed na, want jaloezie er zo in deze situaties.

helemaal mee eens Knipoog

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:12

Firesolo schreef:
1. We delen alle kosten samen --> Zet alles op papier. "Alle kosten" is een té breed begrip, splits de kosten uit en zet erachter wie er verantwoordelijk voor is.
2. Ik betaal de kosten van dekken/scannen/geboorte etc. en het veulen is direct van mij --> Leg dit vast, ben jij ook degene die de dekbon instuurt bv?
3. Zij betaalt alle kosten en ik koop het veulen pas als het afgespeend wordt. --> welke kosten?

Ook het risico leek mij het beste dat je afspreekt dat als er iets fout gaat met de merrie dat het haar kosten zijn, gaat er iets mis met het veulen dan is het mijn risico. -> Zet op papier wat jij je vriendin moet betalen als haar merrie iets aan de dracht overhoudt, of nog erger, de bevalling bv niet overleefd. Stel dat het veulen geboren wordt en het is dusdanig verminkt dat het meteen moet worden ingeslapen, hou jij dan ook de kosten voor het scannen etc voor eigen rekening?

En wat als door onvoorziene omstandigheden blijkt dat jij het veulen níet over kan nemen na de geboorte? Is er wat geregeld voor het geval jij het veulen of paard zou willen verkopen?

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:33

Iemand die ik ken heeft dat enkele jaren geleden ook gedaan:zijn merrie in bruikleen gegeven aan iemand die ermee wou fokken.
Zij hadden afgesproken dat de merrie gedurende die periode bij die mensen te staan kwam,en zij ook alle kosten betaalden.De merrie zou terug bij hem komen als het veulen gespeend was.
Echter...zowel merrie als veulen zijn bij de geboorte gestorven!!
Nu hadden die mensen die merrie wél verzekerd voor de periode dat ze bij hen stond,dus die kennis heeft wél de waarde van zijn merrie teruggehad.De mensen hielden er dus niets aan over:geen veulen.

Als je aales goed afspreekt en op papier zet,en ook eens met je verzekeringsagent gaat praten wat mogelijk is i.v.m. verzekeren van merrie (en veulen?)kan je het risico wel zoveel mogelijk beperken.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 22:16

-> KS

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:46

Even een stipje, ik ben dit misschien ook van plan...

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:55

Ik heb dit ook gedaan voor een vriendin van mij, precies wat Sammie schrijft alles besproken wat er evt allemaal kon gebeuren de goede en de slechte dingen die er evt kunnen komen en alles samen op papier gezet.
Ik hield bij wat alle kosten waren die betrekking hadden op het veulen en die betaalde mijn vriendin netjes aan mij terug en toen hij oud genoeg was om bij zijn moeder weg te kunnen heeft ze hem opgehaald. Bij ons is alles gelukkig prima verlopen en zowel moeder als zoon waren in goede gezondheid. Het is ook nog eens een prachtig en vreselijk lief veulen geworden dus ik weet zeker dat mijn vriendin heel veel plezier van hem gaat krijgen!
Laatst bijgewerkt door regine op 03-04-08 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:11

Ik zou het niet doen.
Kijk eens bij Transport en Afspraken, of hoe het daar ook heet.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:25

Het enige wat voor mij een optie zou zijn is het veulen na de dracht te kopen.

Dan heb je geen risico's van de dracht, wel het plezier van het veulen. Je vriendin heeft dan wel de risico's van de dracht, maar ook het plezier van haar zelfgefokte veulen.

Het enige wat ik eventueel in overleg zou willen doen is het kiezen van een hengst. Beiden moeten daarmee akkoord kunnen gaan. Stel, jij kunt het veulen door onvoorziene omstandigheden toch niet kopen en zij blijft zitten met het veulen dan kun je beter een hengst kiezen waar zij ook achter kan staan.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 15:28

Maak een goede afweging , kijk ook eens naar aangeboden jaarlingen-twenters soms zit daar voor een relatief mooie prijs,zeer goede dieren bij.Je weet wat je wilt met het paard , als je gaat kijken kun je daar een keuze in maken wat je wilt.Zelf fokken is een kwetsbare kant, en je krijgt wat je krijgt en zeker in de constructie met het paard van een ander.(ofwel wat al eerder klonk met vrienden lekker wandelen en niet handelen)

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 18:42

Ik heb een soortgelijk verhaal. Ik mag bij mijn verzorgpony een veulen fokken voor mij zelf. Ze is nu drachtig, wat wij gedaan hebben is:
Alles kosten mbt veulen (dekken scannen etc) zijn voor mij plus een bepaald bedrag voor de eigenaar omdat ik zijn pony als fokmerrie mag gebruiken.
Dit was voor mij de kans om een eigen paard te fokken, dan ook nog 1 uit mijn verzorgpony waar ik gek op ben dus ik heb het zo gedaan.