Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Sammie schreef:Die eerste optie snap ik niet zo. Want als jij het koopt (wilt) waarom zou zij er aan meebetalen?
Wettelijk gezien kun je jezelf het beste indekken als volgt:
Alles op papieren zetten, dus ook: Wat gebeurt er als jullie ruzie krijgen, wat gebeurt er bij verwerping, merrie gaat dood, veulen gaat dood, merrie is blijvend verlamd etc. etc. Merrie trapt veulen zodanig kreupel dat je er niet meer op kan rijden later. (denk hierbij ook aan kosten)
Maar vooral zeer belangrijk is dat je op papier zet dat het veulen bij dracht al geleverd is aan jouw. Want als de merrie drachtig is en je hebt niks op papier, maar jij hebt wel de dekking e.d. betaald hoeft je vriendin alleen maar naar de andere kant van het land te verhuizen. Jij zou dan geen poot hebben om op te staan, omdat het veulen bij de moeder hoort. (zit er nog in)
Met alleen dekking/da e.d ben je er niet. Extra voer, extra stalling, het gebruik van de merrie (eigenaar is de merrie een aantal maanden kwijt), wormenkuren en andere spuitjes. Betaal jij die?
En nu kun je denken: ach ruzie krijgen wij niet, maar better safe dan sorry, zet alles op papier en onderteken het beide. Denk echt goed na, want jaloezie er zo in deze situaties.
Firesolo schreef:1. We delen alle kosten samen --> Zet alles op papier. "Alle kosten" is een té breed begrip, splits de kosten uit en zet erachter wie er verantwoordelijk voor is.
2. Ik betaal de kosten van dekken/scannen/geboorte etc. en het veulen is direct van mij --> Leg dit vast, ben jij ook degene die de dekbon instuurt bv?
3. Zij betaalt alle kosten en ik koop het veulen pas als het afgespeend wordt. --> welke kosten?
Ook het risico leek mij het beste dat je afspreekt dat als er iets fout gaat met de merrie dat het haar kosten zijn, gaat er iets mis met het veulen dan is het mijn risico. -> Zet op papier wat jij je vriendin moet betalen als haar merrie iets aan de dracht overhoudt, of nog erger, de bevalling bv niet overleefd. Stel dat het veulen geboren wordt en het is dusdanig verminkt dat het meteen moet worden ingeslapen, hou jij dan ook de kosten voor het scannen etc voor eigen rekening?
En wat als door onvoorziene omstandigheden blijkt dat jij het veulen níet over kan nemen na de geboorte? Is er wat geregeld voor het geval jij het veulen of paard zou willen verkopen?