Binnen of buiten..??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Al_Zawraa

Binnen of buiten..??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 13:25

Firenza is begin juni uitgerekend, en omdat het dan toch midden in de zomer is, wil ik haar als het mooi weer is, gewoon op het land laten veulenen. Als het rotweer is, kan ze gewoon in de stal.
Maar nu was de DA er net om haar tegen rhino te enten, en hij vroeg dus waar ik haar wilde laten veulenen. Ik antwoord dus dat als het mooi weer is, ik haar gewoon op het land wil laten.
Toen zei hij dat ik dan wel uit moest kijken met zand. Want hij had een paar jaar terug een veulen gezien, dat buiten geboren was, en door het zand een navelontsteking opgelopen had. Het beestje hebben ze uiteindelijk in moeten laten slapen.

Ik ben best wel van dit verhaal geschrokken, al staat Firenza gewoon op een stuk grasland, zonder zanderige plekken ofzo. Wat zouden jullie doen, binnen of buiten laten veulenen?

draaakje

Re: Binnen of buiten..??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:35

mijn merrie is in de zelfde tijd uitgerekend, ze staan bij ons snachts altijd op zand en ik vind het ook wel eng. het liefste wil ik haar buiten laten veulenen, lekker veel ruimte en ze is niet gewend om op stal te staan.

wel zit ik er mee in mn maag dat sylke van binnen vervuild zou kunnen raken en inderdaad dingen als ene navel ondsteking.
maar ik denk ook dat als je hier rekening mee houd en het dus goed controleert, evt. na laat spoelen en het navel stompje goed ontsmet dat het dan wel scheelt.

ik heb dat dan toch nog liever dan een merrie die klem licht of die in paniek raakt, want misschien ben ik er op dat moment wel niet bij... en een navel ondsteking is ook heel erg, maar daar komt het niet neer op 1 seconde.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:46

Als je geen zand in het land hebt, zou ik haar gewoon in het land laten veulenen, als ze daar normaal ook staat ten minste. Een merrie maakt namelijk afweerstoffen aan tegen bacterien enzo uit de omgeving. Als je veulen dan geboren wordt, krijgt die ook deze afweerstoffen mee. Als je haar in het land laat veulenen moet je wel even om de sloot denken, omdat een paard nog wel eens op een aflopend stukje grond wil gaan liggen veulenen en dan zou het veulen in de sloot kunnen schuiven.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 14:52

Ze staat nu van 22uur tot 8uur binnen, en de rest van de dag op het land. Zodra het land (qua nattigheid) het weer toe laat gaan ze weer dag en nacht buiten.
Rond begin/half mei, krijgt Firenza een eigen stukje weiland, zodat de rest haar niet kan pesten. Dit wordt het stuk het verst bij de sloot en het hek vandaan. Dit is ook het droogste stuk van het land, dus geen zand te zien.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:56

Dan zou ik haar gewoon buiten laten veulenen, als het weer ook goed is natuurlijk. Die van mij veulenen ook altijd buiten, en nooit geen problemen mee gehad. Ik zorg er dan wel voor dat de veulens wat later in het jaar komen, vanaf halverwege mei ongeveer.

edit: wat een mooi paardje trouwens

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 15:31

Dank je Bloos

lovebengel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 15:48

mijn verzorgshetlanders blijven dacht en nacht buiten maar kunne wel in een soort loopstal waar ze in en uit kunne lopen hun veulens worden gewoon buiten geboren maar die worden altijd in de zomer geboren

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:02

Lekker buiten laten veulenen. Hier si 45 jaar ervaring met buiten laten veulenen, altijd tussen de 1 en 3 merries. een klein optelsommetje geeft dus een gemiddeld aantal van 100 buiten bevallingen. Er is nooit iets mis gegaan.

Zekerheid heb je nooit. In een weiland kunnen dingen mis gaan, maar in een stal ook.

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 19:44

mijn merrie is afgelopen zomer ook gewoon in het land bevallen van een bere sterk veulen...

ze had alle ruimte! en tis allemaal goed gegaan!!!!!

volgens mij is het buiten veeeelll schoner, dan in een stalletje...

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 19:54

mijn merrie is ook altijd buiten bevallen alleen nu moet ze binnen bevallen omdat het nog vroeg in het jaar is

als ik kan kiezen doe ik het liever buiten

PenP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 19:57

Ik zou ook gaan voor buiten bevallen. Zorg wel dat het veulen niet in de buurt van een sloot geboren kan worden. Bijv. door een extra afrastering. Succes!

salliona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:04

Ja, mee eens gewoon lekker buiten als het weer het toelaat, kunnen ze tenminste al niet tegen een muur aan gaan liggen! Navelte gewoon goed ontsmetten. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:33

Ik laat de merrie's altijd buiten een veulen krijgen.
Mijn merrie is dit jaar al half april uitgerekend dus de kraamstal staat voor de zekerheid klaar tegen die tijd, maar als het mooi weer is vind ik het veel schoner om het buiten te laten gebeuren. 2 jaar geleden kreeg de merrie hevige kramp na het veulenen, nou, ik was blij dat ze toen niet in de box stond want dan waren het veulen en ik plat geweest (en de box ook vrees ik) zo raar ging dat. Op stal kan er ook vanalles mis gaan, vreemd van de veearts om 1 zo'n geval aan te halen als argument om haar binnen te zetten.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:13

Hier worden ze ook gewoon buiten in het land geboren. Nooit last gehad van navelontstekingen.
Ik zou me niet al te druk maken. Er bevallen zo veel paarden buiten, dat is in natuur ook zo. Op stal zijn er ook diverse dingen die mis kunnen gaan. Waar je merrie ook bevalt; altijd even goed opletten

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:16

Ook hier is mijn merrie vorig jaar op de weide bevallen. Een bere sterk veulen en alles is prima gegaan Lachen