Extra kosten bij drachtige merrie...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Butterflys

Extra kosten bij drachtige merrie...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 23:17

Hallo,

Graag zou ik jullie advies en ervaring willen vragen, wat zoal de bijkomende kosten zijn wanneer je (sport/recreatie) merrie drachtig is. Dus wat je qua totaal plaatje ong kwijt bent van het begin tot komst veulen, en wat de kosten dan zijn in de eerste weken v/h veulen. (Ik ga voor een hengst qua dekgeld rekening met 800-1000 euro). Dan bedoel ik de standaard kosten, dierenarts/registratie/entingen..

Nu krijgt de merrie ong 3x ruwvoer, 2x 3/4 sportbrok, loopt dagelijks in het land. Nu ben ik iets minder fanatiek door omstandigheden, normaal gesproken was ze wel meer krachtvoer nodig. Maar ik neem aan dat een drachtige merrie meer bijgevoerd moet worden, en misschien de nodige vitamines en supplementen? Graag zou ik jullie gebruiken horen.

Voordat je uberhaupt wil fokken met je merrie, is het dan verstandig om eerst je merrie op het nodige te laten testen? Heb hier geen ervaring mee helaas. Wil me dan ook goed laten informeren, voordat we er aan beginnen. Maar ik kan me voorstellen dat niet iedere merrie geschikt is om mee te fokken.
De mijne is ong 166-168 hoog, heeft 2jr terug ook een veulen gehad bij vorige eigenaar.

Hopende wat van jullie te vernemen, al bedankt voor het lezen van mn vragen.

detour

Re: Extra kosten bij drachtige merrie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 23:20

Hoi,

ik was vorig jaar het dekgeld kwijt, daarbij kwam het scannen en hengstig spuiten; ik was toen intotaal toen ze drachtig was ongeveer 700 euro kwijt. (Zelf vervoer naar opvoelbox)...

Voer bleef hetzelfde tot een maand of 8, toen ging ik merriebrok bijvoeren. Tot haar geboorte voerde ik steeds wat meer tot 3 kg op een dag en was vanaf maand 8 tot en met 11 ongeveer 30 euro meer kwijt aan brok.

ook kreeg ze meer ruwvoer, laten we zeggen 40 euro meer in de laatste maanden.

heb je hier iets aan?

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 23:53

Ik heb dit jaar mijn merrie laten dekken, van te voren heb ik niet mijn merrie laten testen, ik ben er vanuit gegaan dat ze gezond was en is Haha! gelukkig heeft dit bij haar goed uit gepakt, ze was na 1 inseminatie drachtig Lachen

Kosten, DA voor opvoelen, insemineren, 1e en 2e scan ong. 275,- moet ik er wel bij vermelden dat de DA alles bij ons thuis heeft gedaan, ga je naar DA toe is het goedkoper

Dekking KWPN-hengst 950,-

Met 4 maanden drachtig nog een controle, ook nodig voor evt gust-verklaring, 20,-

dus ik heb nu 1245,- betaald, hier komt vanaf de 8e maand de merriebrokken bij, wat deze kosten weet ik niet, maar zal duurder zijn als het voer wat ik normaal voer.

Hopelijk gaat het veulenen goed bij mijn merrie, anders zijn daar ook natuurlijk kosten aan verbonden. *even afkloppen op hout* Haha!

ruwvoer voer ik gewoon hetzelfde, ze krijgt wat ze op kan.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 16:09

Naast het dekgeld heb je idd nog verdere kosten. Ik neem aan dat je gebruik maakt van KI.
Er komen dan nog extra kosten bij voor de inseminatie.
De hoogte hiervan ligt aan de VA/dekstation en of ze bij je thuis komen (voorrijkosten) of dat je erheen moet (vervoerskosten)
Hou rekening met zo'n 50-75 euro.

Daarna een scan (tussen de 25 en 75) en als ze dus niet drachtig is bovenstaande kosten nog een keer, en de scan nog een keer.
(bij hierna nog niet drachtig evt. nog een keer dat rondje maken)

Daarna bij 30 dagen nog een scan.
Als ze niet drachtig meer is ga je weer terug naar het begin Knipoog

Ik zelf laat met 3/4 maanden graag nog even opvoelen. Kost rond de 25-50 euro.

De kosten voor de VA verschillen enorm. Zelf betaal ik al 50 euro voorrijkosten bijvoorbeeld. Maar iemand in Drenthe die zelf een trailer heeft zal veel lagere kosten hebben.

Merriebrok vanaf de 8e maand zal qua extra kosten meevallen, omdat je het normale voer vervangt.

Dan de geboorte. Voor die tijd mogelijk al kosten door bijvoorbeeld een Birth-Alarm of camera.

Als alles goed gaat heb je geen kosten voor de geboorte. Een VA kan natuurlijk noodzakelijk zijn en dan ligt het er maar net aan of je overdag belt of midden in de nacht wat betreft de kosten.

Veulenprik geven wij trouwens niet, omdat we de merrie extra enten een week of 3 voor de uitgerekende datum. Dit geldt ook voor ontwormen. Ook dit zijn extra kosten.

Butterflys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 00:03

Heel erg bedankt voor jullie reactie!! Erg duidelijk allemaal!! Lijkt me zoo spannend, weten jullie zo ook of je je merrie evt extra kunt verzekeren of zoiets dergelijks. Zoals ik al zei ik ben totaal niet thuis in dit circuit. Het liefst zou ik ook eerst voor de hobby met een pony fokken, maar nu ik mijn merrie de komende tijd niet zo fanatiek rij, leek mij dit evt een passende oplossing om voor de toekomst een mogelijk 2e rijpaard te hebben. Altijd afwachten natuurlijk. Ik heb al meerdere keren gelezen, dat je soms beter een 3jr kunt kopen. Maar goed mijn merrie heeft super leuke gangen, en leuk karakter. Zou leuk zijn dat dat overgedragen wordt haha..

Nuage: Wat bedoel je met VA?? Sorry ik kan me er even niet iets bij bedenken.

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 09:44

Butterflys schreef:
weten jullie zo ook of je je merrie evt extra kunt verzekeren of zoiets dergelijks.

Nuage: Wat bedoel je met VA?? Sorry ik kan me er even niet iets bij bedenken.

Mijn merrie was al verzekerd, en in haar verzekering is het ongeboren veulen vanaf de 4e maand meeverzekerd tot de eerste weken na de geboorte, mocht er iets mis gaan dat dan krijg ik voor het veulen 10% van het verzekerde bedrag van de merrie, met een maximale uitbetaling van geloof ik 450,- euro, maar ik weet dat je het ongeboren veulen ook apart kunt verzekeren , deze gaat dan na de geboorte over in een gewone verzekering.

VA = VeeArts Haha!

Butterflys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 00:09

Haha oke veearts, eig logisch ook. Hadden jullie destijds paard in pension staan of gewoon thuis? Wanneer dit in pension was, ging toen het stalgeld ook omhoog bij jullie? Hier was ik even benieuwd naar. Het kan natuurlijk ook zijn dat jullie zelf een stal hebben, waar mensen hun drachtige merrie stallen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:37

Voor een drachtige merrie betaal je volgens mij nooit meer, als er eenmaal een veulen is vast wel.
Maar mag ik je dan, heel eigenwijs, toch afraden je veulen te laten opgroeien "in voll-pension".
Eigenlijk zou je moeten regelen dat ze met haar veulen iedere dag (de hele dag en wat mij betreft zelfs 24/7) op het land kan. Misschien dat dan je stalprijs wel veranderd, maar meestal wordt het dan juist lager.
Voor het veulen is dat echt veel beter dan op stal staan. De ontwikkeling van gewrichten en de sociale vaardigheden gaat veel beter in het weiland met andere paarden erbij als dat kan.

Ohja, misschien dat je voor de bevalling tijdelijk een grotere box moet huren als je haar binnen laat bevallen. Dat kost dan wel meer geld vaak. Maar als je dit doet zorg er dan ook voor dat je er echt bij bent. Als je niet kunt garanderen dat je erbij kan zijn kan je je merrie beter in het weiland laten bevallen. Maar bij voorkeur altijd iemand erbij (is mij nog nooit gelukt hoor)

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 14:12

Butterflys schreef:
Haha oke veearts, eig logisch ook. Hadden jullie destijds paard in pension staan of gewoon thuis? Wanneer dit in pension was, ging toen het stalgeld ook omhoog bij jullie? Hier was ik even benieuwd naar. Het kan natuurlijk ook zijn dat jullie zelf een stal hebben, waar mensen hun drachtige merrie stallen.

Wij zijn gelukkig in bezit van eigen weides en stallen, dus daar hoef ik me niet druk over te maken Haha!
Ben misschien wel van plan om haar een paar weekjes voor het veulenen misschien naar iemand toe te brengen die aan geboortebegeleiding doet, dan wordt ze daar goed in de gaten gehouden en krijgt daar haar veulen, als het veulen er dan eenmaal is komt ze weer naar huis.
Reden is omdat we de paarden helaas niet aan huis hebben, staan vrij afgelegen en om daar in mijn uppie te gaan waken vind ik niet zo lekker, en ik heb geen fatsoenlijke merrie-stal. Hier zijn dan natuurlijk ook weer kosten aan verbonden, maar dit heb ik al nagevraagd en ik moet zeggen, valt eigenlijk reuze mee Knipoog

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 14:31

Ik heb ooit een veulen op pension geboren gehad, nu staan de merries aan huis. Hoefde toen niet bij te betalen maar kreeg ook geen grotere stal simpel omdat deze niet voorradig was.
De laatste 3 maanden van de dracht en zolang het veulen bij de merrie is gaf ik een merriebrok, deze is iets duurder maar deze gaf ik zelf, wij betaalde ons eigen krachtvoer.
Het gebruik van ruwvoer en stalstrooisel ging iets omhoog toen het veulen er eenmaal was maar daar werd toen niet moeilijk over gedaan. We mochten ook beschikken over een eigen weide, dit was wel kleiner dan het land waar ze normaal stonden en was snel op. Mocht toen merrie naweiden op het land wat door wisseling beschikbaar kwam.

Dit zijn best voorrechten en ik advieseer je dan ook als je op pension staat dit goed door te nemen met de pensionhouder mocht je besluiten je veulen op pension te houden!

Naast dekgeld ben ik nu 140 euro dierenartskosten kwijt, dit is een standaardpakket, is incl insemineren en drachtigheidsegleiding tot oktober.

elisabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:31

myn merrie is nu 8 maanden drachtig, heb eigenlijk nog geen extra kosten gemaakt, heb haar alleen laten scannen met vier maanden om te zien of ze echt vol zat. kosten 12,50 . verders begin ik over een tydje merrie brok by te voeren. dekgeld hoef ik pas te betalen als het veulen geboren is.

stoere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:41

hoi, ik zal mijn kosten ff op een rij zetten

- dekgeld: 750 euro ( inseminatie )
- verblijf hengstenhouderij: 35 euro ( tijdens hengstigheid daar verbleven om juiste moment te insemineren )
- merriepakket ( 300 ) dierenarts kwam zo vaak als ik wil voor 300 euro. uit eindelijk ben ik nog voordeling uit geweest, omdat mijn merrie in eerste instantie een tweeling droeg dus had ik erg veel begeleiding nodig.

ik ben nu begonnen met wat merriebrok bij te voeren.
straks als het veulen er is betaal ik 20 euro meer stalgeld.

dit was het wel zo een beetje, dus ik ben nu al in totaal 1085 euro kwijt, maar ik heb het er dubbel en dwars voor over!

groetjes