Dilemma: merrie wel of niet apart zetten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Dilemma: merrie wel of niet apart zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 12:17

Jaja, mijn Tinkermerrie is tegen alle verwachtingen (van anderen) in, toch drachtig.
Ze moet nog drie weken, en dan hebben we hopelijk een gezond veulentje Lachen

Ze staat nou in een groep van 9 paarden. Er liggen sloten rond het land, maar die zijn helemaal dichtbegroeid met riet, en volgens mij staat er zo goed als geen water in. De draden staan 5 meter van de sloot af.
Er is een apart stukje voor haar afgezet, slootvrij, aangrenzend aan het land waar de hele groep inloopt. Hier zou zij in komen te staan, zodat ze alle rust heeft en weg is bij de sloten. Echter, daar heeft ze geen schaduw, steun van de kudde en kan ze blijven liggen na de bevalling, waardoor er een risico bestaat dat het veulen in het vlies stikt.
Ter verduidelijking, Jessie bevalt gewoon in het land Lachen Ze staat ook niet thuis, maar bij een vriendin.

De pluspunten van apart zijn dus:
- weg van de sloten
- vol land
- rust voor zowel merrie als veulen
- keuken van de woning kijkt erop uit, doorlopend toezicht dus

Nadelen:
- geen schaduw
- weg uit de kudde
- merrie kan blijven liggen, waardoor het veulen in het vlies kan stikken. Anders komen de andere paarden wel kijken, waardoor de merrie waarschijnlijk wel opstaat en het vlies hoogstwaarschijnlijk knapt.
- land heeft aan 2 zijdes sloten, echter deze zijn vijf meter weg van het draad, en volledig met riet begroeid.

Dus ik was wel benieuwd naar jullie meningen/visies. De merrie bevalt hoe dan ook in het land Lachen

rommulus

Re: Dilemma: merrie wel of niet apart zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:31

tja om eerlijk te zijn had ik nog meer punten erbij gezet
zijn er onruststokers in de kudde zo ja apart
zo nee kan de kudde geen kwaad denk ik

en ook apart kun je een birth control om doen zodat je haar nog beter in de gaten kan houden verder zou je er een ander paard bij kunnen zetten een die jessie vertrouwd en rustig is

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:37

Ik heb vorig jaar mijn merrie ook buiten laten bevallen.
Ik heb haar bij de kudde (in mijn geval haar ruin-vriendje Haha! ) laten lopen tot het zover was. Tijdens de bevalling de ruin vastgezet aan een weidepaal en daarna met een stroomdraadje de ruin tijdelijk afgescheiden van haar bevalplek&veulen.
Voordeel vond ik dat ze zelf in de wei de plek waar ze wilde bevallen kon uitkiezen en dat er niks veranderde in haar omgeving rond de bevalling.

De tweede dag heb ik de ruin weggehaald bij moeder+veulen en haar de hele wei gegeven.
Dat heeft even stress opgelevert, maar moeders was teveel kloek om haar veulen in de steek te laten.

Ik had haar wel met een birth alarm met GSM lopen. In eerste instantie omdat ik niet naast de wei woon en zelf met een baby van 6 weken niet s'nachts kon waken. Maar achteraf zou ik het weer doen ook als ik dat wel zou kunnen, want ik ben helemaal bij de bevalling geweest.

Foto's:
Links in beeld zie je de ruin vastgebonden staan
Afbeelding

Wat niet helemaal goed ging in de planning: hij trok zich los toen moeders ook op stond. Het gaf wel een mooi plaatje, maar daarna heb ik hem toch maar afgescheiden met een draadje Haha!
Afbeelding

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:38

Ik zou d'r toch apart zetten.
Moeder en veulen hebben vooral de eerste uren maar m.i. ook de eerste paar dagen de tijd nodig om aan elkaar en de nieuwe situatie te wennen. Daar kunnen ze geen andere nieuwsgierigen soortgenoten bij gebruiken. Daarnaast weet je ook niet hoe de rest van de kudde zal reageren op de komst van de kleine: Blijven ze er vanaf? Jagen ze het weg? Pakt een andere merrie met moedergevoelens het veulen in? etc. etc.

Jouw minpunten en mijn commentaar:
- geen schaduw -- Is idd een minpunt waar ik geen zinnige oplossing voor heb. Misschien zo'n open 'partytent' ofzo in het weiland neerzetten?
- weg uit de kudde -- Jessie gaat niet echt weg uit de kudde. Ze staat immers direct naast het weiland waar de rest staat. Ik neem aan dat snuffelcontact nog wel mogelijk is? En sowieso oogcontact.
- merrie kan blijven liggen, waardoor het veulen in het vlies kan stikken. Anders komen de andere paarden wel kijken, waardoor de merrie waarschijnlijk wel opstaat en het vlies hoogstwaarschijnlijk knapt. -- Dat kan gebeuren maar ik neem aan dat je wel zult gaan waken om proberen bij de bevalling te zijn? M.i. moet je altijd proberen om bij de bevalling te zijn, er kan namelijk wel veel meer misgaan dan een niet knappend vlies.
- land heeft aan 2 zijdes sloten, echter deze zijn vijf meter weg van het draad, en volledig met riet begroeid. -- Ik zou de sloten even controleren op en of hoeveel water er in staat. Gewoon voor de zekerheid maar over de sloten zal ik me niet al te grote zorgen maken als die op een afstand van 5 meter van het hek liggen. Eventueel bij de afrastering een extra lintje spannen zodat je zeker weet dat het veulen er niet onder- of tussendoor kan glippen

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:42

wij laten de drachtige merries altijd de laatste week appart lopen bij ons huis zodat we haar in de gaten kunnen houden.
zo wordt ze niet opgejaagd door de andere paarden en kan ze zelf rustig voorbereiden op de bevalling.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:45

Even een aanvulling:
Mijn merrie had al eerder een veulen gehad, dus wist wat er van haar verwacht werd. Als jouw merrie voor de eerste keer bevalt zou ik haar wel apart zetten. Dan kan de bevalling nl zo heftig zijn dat ze het veulen in eerste instantie helemaal niet ziet zitten, en niet wil laten drinken. En dan is een kudde alleen maar een grote stoorzender.
Verder zou ik de wei met veulen wel met dubbel draad afrasteren, en zorgen dat er ook flink stroom op staat. Zodra er geen / weinig stroom op staat, zijn er er nl snel doorheen of onderdoor.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:46

Ik zou haar ook in een apart stukje zetten. Om de redenen die flettie al geeft. Misschien kan je iets van een party tent, parasol oid in de wei zetten

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:50

Lekker in de kudde houden. Apart zetten vind de merrie vaak niet prettig. Immers, de kudde beschermt haar tegen mogelijke gevaren?

die zijn er hier dan wel niet, maar volgens het instinct van de merrie wel degelijk.

Wij laten ze altijd in de kudde bevallen en dat gaat al 45 jaar zonder een enkel probleem.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 13:01

Bedankt voor alle reacties! Lachen

Er zijn geen onruststokers in de kudde, wel een paar heel nieuwsgierige dieren.
Ik ga zeker er proberen bij te zijn, en zodra er tekenen zijn van een ophanden zijnde bevalling ga ik waken Ja
Er is snuffelcontact mogelijk, het is een langwerpig weiland, en een stuk daarvan is afgezet voor Jes met een enkel draadje.
Andere merries van de mensen daar bevallen of in de kudde, of staan samen (afgelopen jaar twee drachtige merries die ongeveer tegelijk uitgeteld waren). Bevallen in de kudde is altijd goed gegaan.
Dilemma, dilemma..

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 13:09

je zou als je voor apart kiest er een ervaren merrie bij kunne zetten
van de merrie ziu ze ongetwijveld ook kunnen leren hoe ze dr veulen moet behandelen

aan de andere kant een eerste veulen is altijd moeilijk

sucses met je keuze

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 13:11

Lekker in de kudde houden. Mits het een stabiele kudde is. (geen nieuwe paarden de afgelopen paar weken? knokken ze nog veel ivbm de rangorde etc.)
Paarden zijn kudde dieren, als je haar vlak voor de geboorte (3 weken vind ik vlak voor, ze kan immers morgen al bevallen) weghaalt brengt dat alleen maar stress mee, en dat is voor zowel moeder als veulen niet goed.
In het wild bevallen ze ook in een kudde en dat gaat ook goed. Nu is dit geen "wild" paard, maar het zit er nog gerust in....

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 13:12

Is niet haar eerste veulen Knipoog Toen ik haar kocht had ze mega-uiers, dus ik vermoed een eerder veulen. Je kon/kunt ook duidelijk zien dat ze gezoogd had/heeft. Maar wat er met dat veulen gebeurd is?
Ervaren merries hebben we wel (nou ja, die hebben 1x eerder een veulen gehad) maar kunnen niet echt goed met Jes, dus of ik haar daar nou een plezier mee doe..

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 13:14

hmm dat is natuurlijk ook weer wat

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 13:16

Is er echt geen mogelijkheid om haar `s nachts op stal te zetten? Ik zou het doodeng vinden, zo in het donker in het land, laat staan met nog andere paarden erbij of een sloot... Een pasgeboren veulen volgt alles behalve zijn/haar moeder, en lopen/vallen zo door draad heen of in een sloot als ze er dicht bij komen..
Nee op stal met een birthalarm om zou voor mij de enige optie zijn..

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 13:19

Nee, ze gaat doe dan ook niet op stal Lachen Boxen zijn ruim zat voor een paard alleen, maar voor een merrie met veulen.. Nee, ze bevalt gewoon buiten. Bovendien doe je Jessie er geen plezier mee met haar op stal te zetten, zelfs toen ze doodziek was en wel op stal móest brak ze nog alles af. Lekker buiten dus Lachen
Daarnaast bevalt alles buiten daar, en dat gaat altijd goed Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 13:19

Ik zou haar apart zetten. Bij mij stond Amanda er wel bij. Maar Dewi heeft echt moeten vechten om Aman op afstand te houden. Dat wilde ze absoluut niet, dat er iemand bij haar in de buurt kwam, terwijl Aman gewoon alleen nieuwsgierig was. Dus voor de rust is het beter om haar apart te zetten, maar wel naast de kudde dus.

En verder sluit ik me aan bij Flettie Ja

Die sloten vind ik ook best eng om eerlijk te zijn... zou daar een uitgebreide afrastering rond maken.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 13:38

Mariska_28 schreef:
Is er echt geen mogelijkheid om haar `s nachts op stal te zetten? Ik zou het doodeng vinden, zo in het donker in het land, laat staan met nog andere paarden erbij of een sloot... Een pasgeboren veulen volgt alles behalve zijn/haar moeder, en lopen/vallen zo door draad heen of in een sloot als ze er dicht bij komen..
Nee op stal met een birthalarm om zou voor mij de enige optie zijn..

Mariska, een merrie zal alles doen om een pasgeboren veulen bij de afrastering weg te houden. Dat kan je zelf echt niet beter regelen. En als ze s'nachts bevalt moet je natuurlijk wel zorgen dat een flinke zaklamp / looplamp hebt om alles goed te kunnen zien.
Ik vond zelf de stal enger omdat ze dan veel makkelijker op het veulen kunnen gaan staan, klem gaan liggen etc.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 13:42

Maya schreef:
Ik zou haar apart zetten. Bij mij stond Amanda er wel bij. Maar Dewi heeft echt moeten vechten om Aman op afstand te houden. Dus voor de rust is het beter om haar apart te zetten, maar wel naast de kudde dus.

Maar dan zou je haar ook tijdens de bevalling in de kudde kunnen laten staan en daarna voor de rust een draadje ertussen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 14:05

kebie schreef:
Ik vond zelf de stal enger omdat ze dan veel makkelijker op het veulen kunnen gaan staan, klem gaan liggen etc.

Een merrie die haar veulen heeft geaccepteerd en dus overstroomd van moedergevoelens zal niet snel op haar veulen gaan staan of het veulen in klemmen.
Mijn merrie keek erg goed uit waar haar veulen in stal lag en liep er dan voorzichtig om heen maar haar voorkeur was om stil in een hoekje te blijven staan totdat het veulen weer wakker werd. De eerste dagen was mijn merrie zelf ook erg moe maar zij ging helemaal in een hoek van de stal liggen om het veulen meer ruimte te geven. En mijn merrie + veulen stonden in een stal van 3.5x4.0 meter. Niet bijzonder groot dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 14:06

kebie schreef:
Maya schreef:
Ik zou haar apart zetten. Bij mij stond Amanda er wel bij. Maar Dewi heeft echt moeten vechten om Aman op afstand te houden. Dus voor de rust is het beter om haar apart te zetten, maar wel naast de kudde dus.

Maar dan zou je haar ook tijdens de bevalling in de kudde kunnen laten staan en daarna voor de rust een draadje ertussen.

Nee, want madam was tijdens de bevalling al nieuwsgierig. Waardoor Dewi niet rustig kon persen etc.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 14:10

Ik laat Timo ook bij Kyaan staan, mocht ik zien dat het niet goed gaat of dat hij ze niet met rust laat heb ik ze nog snel genoeg uit elkaar gezet!

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:36

Onze Isis gaat ook gewoon in de" kudde" bevallen. Ze heeft een birth alarm om, was wel van plan de andere twee achter een draadje te zetten als ze echt bezig is en tot het veulen goed op z'n beentjes kan staan, daarna gewoon weer in de groep.
We hebben wel geprobeert Isis 's nachts "af te zonderen" (draadje ertussen, wel snuffel en oogcontact) maar ze trok dit echt niet, brak telkens weer uit.

rambo6

Woonplaats: nu Rotterdam binnenkort nieuw vossenmeer/gem Steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:39

Lisa van een maatje van die was zwanger en liep ook gewoon in de groep
na de bevalling even apart om aan elkaar te wennen en nu weer gewoon in
de groep dag en nacht op t land Tong uitsteken

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 19:52

Toevallig heeft 1 van mijn merries in het land geveulend enkele weken terug. Zij liep gewoon in de kudde met andere merries. Die bleven op een afstand staan kijken. Alleen de 2 jarige dochter van de merrie bleef erbij en werd ook toegelaten toen het veulen er was. Merrie stond vlot op en de dochter hield de andere ponies weg. Ik heb rondom sloten zonder draad, maar de merrie lag netjes midden op het land.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 20:19

Ik denk ook wel dat het goed moet gaan, het zijn allemaal merries van verschillende leeftijden en één ruintje. Deze kudde 'kent' elkaar al langer, zijn wat wisselingen geweest (tijdelijke paarden, verkochte veulens). Staan ook regelmatig met elkaar te soezen of te eten.
Ik neig er toch naar haar te laten staan, met een extra draadje rond de sloten. De voordelen wegen toch op tegen de nadelen. Ik ga er echter nog goed over nadenken en overleggen met de vriendin waar ze staat.
Heel erg bedankt voor jullie reacties! Ja Lachen