Op welke dag het vruchtbaarst?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Noesie

Op welke dag het vruchtbaarst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 10:00

Ik zou mijn merrie graag willen laten dekken op de natuurlijke wijze.
Maar nu vraag ik mij af op welke dag van de hengstigheid zij het vruchtbaarst is?

Weet iemand van jullie dat misschien ?

texelse

Re: Op welke dag het vruchtbaarst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 10:07

Ga er mee langs een (schouw)hengst. Dan zie je snel genoeg of ze hengstig genoeg is om gedekt te worden. En iedere keer als ze zich wil laten dekken dat ook gewoon doen. Na de eerste dekking om de dag naar de hengst. Op een gegeven moment slaat ze af, dan is ze, of drachtig, of het ei is weg. Daarna kun je 2,5 week na de eerste dekking weer om de dag langs de (schouw)hengst gaan. Als ze dan echt geen interesse blijft tonen, kun je ervan uitgaan dat ze drachtig is, en als ze zich wel weer wil laten dekken, dan is ze dus nog niet drachtig. Verder zou ik niet weten hoe je zelf kunt bepalen welke dag het beste is voor een dekking.
Succes.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 12:17

-> KS

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:06

Je kunt haar ook laten scannen, de DA kan dan zien hoe groot het ei is en ziet ook wanneer het eraf is. 18 dagen daarna laat je dan scannen om te kijken of ze drachtig is.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 15:46

Rond de eisprong is ze vruchtbaar, meestal de eerste dagen van de hengstigheid niet. Alleen met scannen weet je het moment van de eisprong.

Noesie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 15:47

Op welke dag is de eisprong gemiddeld ?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:15

Dat verschilt per merrie,maar meestal een dag voor het einde van de hengstigheid Clown

Misschien kun je deze vragen beter stellen aan een da of koop/lees het boek paardenfokken. Ik denk dat je nl. nog veel moet leren over dekken e.d. drachtig worden als ik dat zo lees Lachen

Noesie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 19:23

ik zelf moet nog het een en ander leren ja, maar mijn vader heeft vaak genoeg veulens gefokt dus die heeft er wel kijk op hoor!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 20:36

Zelf houd ik aan, op 2/3 van de hengstigheid is de eisprong. Meestal zijn ze een dag of 5 hengstig, komt uit op dag 3 a 4.
Als ik een merrie te logeren krijg, staat ze 24/7 bij de hengst in de wei, die weet namelijk het allerbeste wanneer ze echt op en top vruchtbaar is.
Wordt ze toch aan de hand gedekt, is dat op dag 1,3, en 5 eventueel op 7, als ze dan nog hengstig zijn. Sperma leeft gemiddeld 48 uur minimaal in de baarmoeder, dus elke dag dekken is in principe niet nodig.