Drachtige merrie heeft vochtzak tussen de voorbenen.. Zucht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Whiz

Drachtige merrie heeft vochtzak tussen de voorbenen.. Zucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 17:58

Merrie is eind juni uitgerekend!!!

Heeft een vocht zak tussen haar voor benen..

Zucht of iets anders???

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Semra

Re: Drachtige merrie heeft vochtzak tussen de voorbenen.. Zucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:22

Volgens mij is het idd zucht. Het blijft natuurlijk moeilijk te beoordelen van achter de computer.
Maar mijn merrie had dit twee jaar geleden ook. Van af waar het bij jou merrie zit tot aan haar uier. Is na de geboorte vanzelf weggetrokken.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 18:27

Semra schreef:
Volgens mij is het idd zucht. Het blijft natuurlijk moeilijk te beoordelen van achter de computer.
Maar mijn merrie had dit twee jaar geleden ook. Van af waar het bij jou merrie zit tot aan haar uier. Is na de geboorte vanzelf weggetrokken.

Ook ruim 5 weken voor de uitreken datum?? Als het nu al zo erg is.. wat is het dan over 5 weken? Ze vertoont al zoveel tekenen!! Heb zowiezo de DA gebeld die een check up komt doen.. Ze heeft ook ineens witte randen bij de kroonrand van haar hoeven.. hele brede!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 20:06

heeft ze geen inenting gehad in de borst ?
de mijne had verleden jaar ook een heel pak zucht maar dan voor de uier ook meer dan een maand voor datum
ze staat wel erg lelijk in der haar voor zover te zien is op de foto's ..geef je merriebrok ?
anders eens een vitaminestoot laten geven door de DA

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 20:09

besita schreef:
heeft ze geen inenting gehad in de borst ?
de mijne had verleden jaar ook een heel pak zucht maar dan voor de uier ook meer dan een maand voor datum
ze staat wel erg lelijk in der haar voor zover te zien is op de foto's ..geef je merriebrok ?
anders eens een vitaminestoot laten geven door de DA

enting heeft ze 1.5 maand geleden al gehad... Ze is 2 weken geleden nog ontwormt.. toen liet het haar wel aardig los.. Alleen onder de buik en haar benen komt het er nog niet goed vanaf..

morgen ochtend komt de da.. dus idd wellicht een vitamine spuit.. En ja.. ik voer merriebrok.

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 23:45

Bij mijn merrie was het ook vrij vroeg ja. Ze heeft er echt wel weken mee rond gelopen. Als ik het me goed herinner was het na de geboorte wel met een paar dagen verdwenen. Ik heb er helaas geen foto van.

Als je je vinger er in drukt, blijft er dan een deukje in de bult dat vervolgens langzaam weer weg trekt?

Is het pijnlijk, of mag je er gewoon aankomen? Loopt ze met andere paarden? Het zou ook nog kunnen dat ze een tik van een ander paard heeft gehad en vocht zoekt altijd het laagste punt. Maar ik denk eerder aan zucht.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 03:02

Semra schreef:
Bij mijn merrie was het ook vrij vroeg ja. Ze heeft er echt wel weken mee rond gelopen. Als ik het me goed herinner was het na de geboorte wel met een paar dagen verdwenen. Ik heb er helaas geen foto van.

Als je je vinger er in drukt, blijft er dan een deukje in de bult dat vervolgens langzaam weer weg trekt?

Is het pijnlijk, of mag je er gewoon aankomen? Loopt ze met andere paarden? Het zou ook nog kunnen dat ze een tik van een ander paard heeft gehad en vocht zoekt altijd het laagste punt. Maar ik denk eerder aan zucht.

Jah ze loopt met andere paarden.. maar zij is de dominanste van het heel stel. Ik mag er wel gewoon aankomen.. dus doet niet echt pijn denk ik. Ik heb eigenlijk niet gekeken wat er gebeurd als ik er op druk.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 11:56

DA geweest hier.. die constateerde een te snel hart.. Wist niet zo goed wat ze er mee moest omdat het nog 5 weken.. duurt voor de uitreken datum. Zometeen komt een andere DA die wat langer in het vak zit.. En als hij het niet vertrouwd moet ze waarschijnlijk naar de Kliniek in Wolvega...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 11:58

jeetje whiz, heb je posts een beetje gevolgd over liberty.
Je hebt toch het juiste gevoel gehad heb ik zo het idee, jij kent haar tenslotte het best. Veel sterkte en ik hoop dat het allemaal mee gaat vallen!

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 12:01

timokyana schreef:
jeetje whiz, heb je posts een beetje gevolgd over liberty.
Je hebt toch het juiste gevoel gehad heb ik zo het idee, jij kent haar tenslotte het best. Veel sterkte en ik hoop dat het allemaal mee gaat vallen!

Jah.. dat zeiden ze hier ook al.. Ik vertrouwde het al een week of andere half niet.. Maar toen had ze nog niet zo veel zucht.. en niet zulke dikke achterbenen enz. Maar ik wist gewoon dat er iets anders aan haar was. Ik hoop echt dat het niets ernstigs is.. Anders moet ze de laatste 5 weken maar op de kliniek blijven staan.. ben veel te bang dat er iets met haar gebeurd!

Edit: Bedankt voor je steun... kan ik wel ff gebruiken.. pffew!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:03

Jeetje, dat is schrikken...kan me voorstellen dat je bezorgd bent....ik hoop op een goede afloop voor moeder en kind.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:04

Ik las inderdaad uit je berichten dat je je al een tijdje zorgen maakte. Het zegt toch iets over de band die je met liberty hebt! Knipoog
Je gevoel heeft je niet in de steek gelaten, ik had alleen liever gehoopt dat dit met een positief iets te maken zou hebben en niet met iets medisch. Ik duim voor je merrie en voor jou. Ach gut
Heel verstandig van je om de DA in te schakelen.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:30

oei das wel schrikken! Gelukkig heb je naar je eigen intuieties geluisterd en dr snel hulp bij gehaald.
heel veel sterke!

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 14:09

Da is net geweest. En haar hart gaat idd te snel! Maar het is nog niet verontrustend genoeg om er voor naar de kliniek te rijden. hij ging zich er nog wat op inlezen omdat hij ook nog aan de nieren dacht (maar dat komt bijna niet voor bij paarden).. om te kijken of we nog wat aan dat vocht kunnen doen.. omdat we natuurlijk nog 5 weken te gaan hebben. Maandag of dinsdag komt hij weer langs.. om weer haar hart te meten enz.. om te kijken of het verslechterd. Zo moeten we haar in de gaten houden tot de bevalling.. en hij verwacht dat het zwangerschapsproblemen zijn.. die dus na de bevalling weer verdwijnen!! laten we het maar hopen dan... Dus ik kijk het nog rustig aan.. en ik moet nu 1 of ander poeder bijvoeren.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 15:03

Jee, dat was schrikken! Ze hoeft gelukkig nog niet op stel en sprong naar de kliniek, hopelijk kan ze het zo thuis uitzingen tot de geboorte en is ze er dan weer vanaf!

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 17:21

Whiz, ik bedacht me net dat merries met een calcium tekort ook een verhoogd hartritme hebben heeft de diereanarts haar bloed daarop onderzocht?
Sommige merries stoppen zoveel calcium in hetveulen en de melk de laatste weken voor en na de bevalling dat ze zelf een tekort krijgen.

Symptomen in engels:
Symptoms
Thumps look like a hiccuping horse. The diaphragmatic (phrenic) nerve is discharging abnormally resulting in the diaphragmatic muscle jumping in concert with each heart beat. The condition is most frequently seen in exhausted horses and indicates stress on the electrolyte system of a horse.
If the hypocalcemia is severe enough, you may also see: a stilted gait from muscle stiffness, muscle fasiculations, rapid heart rates, depression, and colic may be seen.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 18:03

Meavey schreef:
Whiz, ik bedacht me net dat merries met een calcium tekort ook een verhoogd hartritme hebben heeft de diereanarts haar bloed daarop onderzocht?
Sommige merries stoppen zoveel calcium in hetveulen en de melk de laatste weken voor en na de bevalling dat ze zelf een tekort krijgen.

Symptomen in engels:
Symptoms
Thumps look like a hiccuping horse. The diaphragmatic (phrenic) nerve is discharging abnormally resulting in the diaphragmatic muscle jumping in concert with each heart beat. The condition is most frequently seen in exhausted horses and indicates stress on the electrolyte system of a horse.
If the hypocalcemia is severe enough, you may also see: a stilted gait from muscle stiffness, muscle fasiculations, rapid heart rates, depression, and colic may be seen.

Hij heeft me wel een soort poeder meegegeven.. wat ik moet bijvoeren.. zal zo eens kijken of daar dan ook calcium in zit. Hij heeft verder het bloed helemaal niet gechecked..eigenlijk. Zal het maandag wel eens even aankaarten!

MamaSnoopy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 21:41

jeetje Whiz, dat is schrikken als je zoiets hoort
Daar gaat je eigen rikketik ook harder van kloppen Ach gut
Zal duimen dat het niks ernstigs is en dat ze lekker op stal kan blijven
Heel veel sterkte

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:34

Nou, dat is zeker schrikken zeg.
Ik wist niet dat ze al eerder niet lekker was. Ik zal voor je mee duimen dat ze lekker thuis kan blijven. Ach gut

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 22:24

Mijn merrie is 4 dagen over tijd, zondag was ze uitgerekend, zei heeft precies hetzelfde..
maar ik dacht dat het gewoon zucht was/is..

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 10:30

Hoe is het met lib? Word het al wat minder?

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 11:24

timokyana schreef:
Hoe is het met lib? Word het al wat minder?

Nee minder wordt het niet.. Wordt eerder meer.. maar nu heeft ze echt helemaal een extra buik onder haar buik! Maar ze doet er nog niets anders om.. dus we gaan nog even door..

Dank voor de intresse!! Haha!