Vergoeding voor opvang moederloos veulen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mieperdepiep

Vergoeding voor opvang moederloos veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 14:05

Mijn merrie is vanmorgen bevallen van een heel mooi merrieveulen, dat helaas maar een half uur geleefd heeft. Nu heb ik via de Veulencentrale iemand gevonden die een veulen heeft die door de merrie niet geaccepteerd wordt.
Aangezien ik hier (gelukkig) geen ervaring mee heb, hoe regel je zoiets?
Kun je er een vergoeding voor krijgen of is het een vriendendienst (voor weliswaar een vreemde)

Wie heeft ervaring met deze situatie en kan mij vertellen hoe je zoiets regelt?

Faniek

Re: Vergoeding voor opvang moederloos veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 14:24

Ik denk dat je dat voor lief moet nemen en samen zien hoe je eruit komt. Denk dat je al erg blij moet zijn voor de merrie met een veulen aan de voet, want dat is natuurlijk ook erg sneu in 1 keer moederloos.

Nogmaals sterkte met het verlies van de kleine meid.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 14:45

Wat zonde van je veulen! Sterkte Ach gut

Ik denk niet dat ik er zelf een vergoeding voor zou vragen, zou wel willen dat de eigenaar zelf ook bij het veulen betrokken bleef (regelmatig komen) en natuurlijk de bijkomende kosten vergoed (DA/ontwormen/tzt veulenbrok)

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:07

Ik heb mijn merrie ook opgeven toen ze haar veulen verloren was.. Helaas was het toen nog erg vroeg in het seizoen dus heb ik voor mijn merrie geen adoptie kind kunnen vinden..

Ik had dit absoluut voor niets gedaan, je doet je merrie er als het goed is veel plezier mee, en het arme veulen ook..

Je hebt ook voorlopig geen extra kosten aan het veulen.. Inderdaad de kosten die het veulen maakt zijn voor de eigenaren, daar heb jij verder weinig mee te maken, maar daar zijn natuurlijk ook afspraken over te maken..

Als mij het zal gebeuren dat ik een afgestoten veulen ergens zou onder kunnen brengen dan zou ik trouwens ook uit mezelf wat geven uit dankbaarheid.. Wat een toestand om elke paar uur op te staan om het veulen te voeden, en natuurlijk op te voeden..

Veel succes, en sterkte met het verlies van je veulen..

Mieperdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 15:34

Dat ik geen kosten maak is niet helemaal waar, ik moet haar nu op flinke hoeveelheden merriebrok houden, terwijl ze normaal (het is een haflinger) erg sober te eten krijgt.

En tuurlijk hoef ik er ook geen winst op te maken, maar er bij in schieten zit ik ook niet op te wachten.

We wachten af, over een uurtje is het veulen er, en dan duimen we dat ze het accepteerd!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:38

Succes, het zou mooi zijn als je elkaar zo kunt helpen OK dan!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:38

ik denk dat je dat met dat met de eigenaar moet uitvechten!
persoonlijk denk ik dat als je uit de kosten bent je gewoon blij mag zijn... maar goed ik ben benieuwd of je merrie het veulen accepteert!

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:40

Mieperdepiep schreef:
Dat ik geen kosten maak is niet helemaal waar, ik moet haar nu op flinke hoeveelheden merriebrok houden, terwijl ze normaal (het is een haflinger) erg sober te eten krijgt.

En tuurlijk hoef ik er ook geen winst op te maken, maar er bij in schieten zit ik ook niet op te wachten.

We wachten af, over een uurtje is het veulen er, en dan duimen we dat ze het accepteerd!

maar je zou haar toch ook flink moeten voeren als ze haar eigen veulen nog had..
of zie ik dit nou verkeerd?
ik denk dat ik het voor niks had gedaan, dat voer valt toch ook wel mee aan prijs?
maar goed, als ik jou was zou ik even goed om te tafel met de eigenaren en even overleggen hoe je het gaan doen Lachen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:40

heel veel succes zometeen, hopelijk gaat alle sgoed, nog gecondoleerd met het verlies van je veulen.
ik zou ook met de eigenaren overleggen. Je helot hun er mee, en je merrie ook,maar onkostenvergoeding of wat extra brok van hun krijgen is wel handig

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:41

Ik zou er niet zo'n probleem van maken; jouw merrie blij en het veulen blij (als het goed gaat). En als je echt bang bent dat je er bij in schiet, dan laat het toch zoals het is. Ik denk overigens dat als iemand zijn veulen opgeeft voor de veulencentrale dat je er onderling altijd wel uitkomt.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 23:14

mijn merrie heeft eens een dood veulen 1,5 maanden te vroeg gegeven, maar ze gaf wel goed melk, dus daar hebben we de moederloze veulencentrale voor gebeld. Ik heb toen een veulen opgevangen wiens moeder was overleden. De eigenaar wilde dit veulen toch verkopen, dus we hebben de verkoopsprijs gedeeld.
ik werd de dag daarop nog wel gebeld door iemand anders, die ook een moederloos veulen had, en van hem mocht ik het veulen zo hebben als mijn merrie het zou accepteren, maar je, ze had al een veulen geaccepteerd...

Mieperdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 06:22

Ze heeft het veulen redelijk geaccepteerd, ze zijn nog niet vertrouwt alleen samen maar hij mag wel drinken. Dus de komende nachten staan wij om de 3 uur op stal om de kleine te laten drinken, en slapen ze apart in boxen naast elkaar. Het is wel een grappig gezicht een Holsteiner/Gelderlander naast een Haf!

Afbeelding

Het is ook helemaal niet mijn bedoeling om over te komen alsof ik er een slaatje uit wil slaan, maar ik heb deze situatie nog nooit meegemaakt en vroeg me af wat normaal is.
We hebben geen vergoeding afgesproken nog, ik wil ook eerst kijken of het helemaal goed komt met die 2, ze zijn echt nog niet vertrouwt samen, en 4 maanden lang om de 3 uur mijn bed uit en ook gewoon aan het werk hou ik niet vol denk ik.
Maar we hebben ze een week gegeven om aan elkaar te wennen dus hopenlijk komt het allemaal goed!

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 08:59

Nou jah, mooi dat ze het veulen redelijk accepteerd!!

Wel jammer dat de merrie niet wat groter is, of het veulen wat kleiner.. Hij zou er niet lang onder passen zo te zien..

Heel veel succes, en super van je dat je een veulen zo wilt helpen!!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 09:06

ziet er idd slecht "passend uit". Hoop dat ze snel wat vertrouwder raken aan elkaar, heb jij meer rust.
Ik snap wel dat je geen slaatje uit wilt slaan, ik zou ook niet weten wat normaal is. ik zou met de eigenaren overleggen wat hun willen, en samen tot oplossing komen.
Jij helpt hun, zij helpen jouw merrie he.
ben benieuwd naar updates

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 09:13

Die week ga je denk ik wel nodig hebben om ze aan elkaar te laten wennen.
Afgelopen jaar hadden we bij ons op de manege een veulen zonder ogen, die merrie hebben ze ook opgegeven bij de veulencentrale en het veulen er voorlopig langs laten staan. Een paar weken later heeft een van de merries het leven gelaten tijdens de bevalling dus uiteindelijk was er geen veulencentrale nodig. Maar om de moeder van het blinde veulen en het moederloos veulen bij elkaar te krijgen heeft nog heel wat kruim gekost.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:08

Falona schreef:
Die week ga je denk ik wel nodig hebben om ze aan elkaar te laten wennen.
Afgelopen jaar hadden we bij ons op de manege een veulen zonder ogen, die merrie hebben ze ook opgegeven bij de veulencentrale en het veulen er voorlopig langs laten staan. Een paar weken later heeft een van de merries het leven gelaten tijdens de bevalling dus uiteindelijk was er geen veulencentrale nodig. Maar om de moeder van het blinde veulen en het moederloos veulen bij elkaar te krijgen heeft nog heel wat kruim gekost.

dat kan ik me voorstellen, maar het is wel een beetje anders als de moeder al een paar weken een veulen heeft.. zo begrijp ik uit jou verhaal dat haar eigen veulen eerst erbij is gebleven en later is ingeslapen?
dat is natuurlijk heel anders voor de merrie om dan ineens een ander veulen te krijgen Lachen

het ziet er inderdaad niet helemaal juist uit maar dat maakt niet uit toch, als het veulen maar een moeder heeft Lachen
ik denk dat als ze mag drinken dat je al een hele stap vooruit bent, benieuwd hoe het af gaat lopen!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:13

Klopt, het eigen veulen is pas ingeslapen op het moment dat er een ander veulen een merrie nodig had om de melkproductie op gang te houden. Alleen een beetje zuur dat het uiteindelijk een van de eigen veulens is geweest die een adoptie moeder moest hebben.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:15

ja tuurlijk dat is niet leuk.. zowieso niet leuk om een veulen of merrie te verliezen.
maar ik bedoel te zeggen dat het anders is dan deze merrie die haar veulen bij de geboorte al kwijt is geraakt..
dus zal ze het misschien makkelijker accepteren als een merrie die al een aantal een weken een veulen aan de voet had.
maar je weet het nooit natuurlijk Lachen

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:21

Fijn dat het op het eerste gezicht positief lijkt!

Succes!

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:58

Fijn dat het redelijk gaat.Dat ze het veulen laat drinken is al erg fijn.
Hopelijk gaat het helemaal goedkomen.

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:05

Echt een grappig gezicht. Nog even en het veulen is groter dan de merrie! Succes ermee!

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:12

Super dat je het veulen zo kan helpen en je eigen merrie natuurlijik. Leuk om die foto te zien.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 14:08

Nicole288 schreef:
Wat zonde van je veulen! Sterkte Ach gut

Ik denk niet dat ik er zelf een vergoeding voor zou vragen, zou wel willen dat de eigenaar zelf ook bij het veulen betrokken bleef (regelmatig komen) en natuurlijk de bijkomende kosten vergoed (DA/ontwormen/tzt veulenbrok)

Dit klinkt het meest logisch. Fijn dat de merrie het veulen laat drinken, ben benieuwd hoe het verder gaat!

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 14:27

Fijn dat de merrie het veulen laat drinken dit is een goed teken.

2 jaar geleden hebben wij ook een veulen van een ander groot gebracht, de eigenaar van dit veulen kwam zelf met een betaalregeling en de gemaakt DA kosten vergoede hij ook direct. Veulen liep namelijk een keer mank.
Bij ons klopte er ook niets van de verhouding was echt heel grappig (heb er nog foto's van) trekpaard die kwpn veulen groot brengt.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 14:38

een vergoeding vind ik niet meer dan normaal.

je moet je paard ook extra voeren...kost tijd om veulen te verzorgen, en je moet altijd rekening houden met dit veulen....

en voor niets gaat de zon op...zeg ik altijd maar....

Ik zat te denken aan 50/75 euro per maand ofzo....

je kan natuurlijk ook altijd voorstellen om het veulen te kopen, als je daar belang bij hebt.....

Hele mooi om te zien dat je merrie dit veulen al zo goed accepteerd....

heel veel succes.....