jamaica merrieveulen, in laten slapen

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

jamaica merrieveulen, in laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 10:40

Donderdag had Jamaica ineens een kegeltje aan haar uier hangen, ze moest nog 17 dagen. Ik rond een uur of 10 's avonds nog even naar stal gegaan, maar ze stond gewoon rustig stro te knabbelen, en merkte niet veel anders bij haar. daarbij zou de stalhouder er om het uur uit gaan omdat ze zelf 2 merries op klappen hebben staan. Ik dus weer naar huis. Om half 2 gaat mijn telefoon, vrouw van de stalhouder: Je hebt een veulen...
Ik een broek aangeschoten, mijn man wakker gemaakt, en naar stal, waar we rond kwart voor 2 waren. In de stal lag een vos merrietje, nog helemaal nat, nageboorte was er al af.
Jamaica deed er niet zoveel mee, gaf af en toe een lik waar het veulen niet erg op reageerde. Het maakte weinig aanstalte om op te staan, en de enkele poging die ze deed lukte niet. Wij de biest gemolken en met de fles gegeven. Paar keer veulen in de benen gezet, maar zonder succes. Om 3 uur besloten de DA te bellen, dit was niet goed. Ze dronk uit de fles, maar kon niet staan.
DA geweest en die zei dat het veulen wel af was en dat er niks met de beentjes was (ik had zelf het idee dat linksvoor het niet goed deed. Hij heeft een injectie gegeven, een soort van energie stoot, en daar moest ie op gaan reageren. Hij gaf als mogelijke reden dat Jamaica weinig interesse in het veulen had aan dat het veulen niet op haar reageerde, en dat zij daarom ook weer niet reageerde. Van de spuit kreeg ze idd energie, ze ondernam pogingen om op te staan, begon op Jamaica te reageren (waardoor jamaica ook op haar) alleen het staan lukte niet. Wij dus weer gemolken en steeds de fles gegeven. We hebben er heel de nacht bijgezeten, ook steeds bij de uier gezet waar het veulen wel op zoek ging, maar het niet voor elkaar kreeg de speen te pakken. Tegen de ochtend lukte dit eindelijk en dronk ze zelf terwijl wij haar op de been hielden. Om 8 uur kwam de DA om een merrie te insemineren. Ook kwam hij even bij ons kijken. We gaven aan dat de darmpek er nog niet af was. DA voorzichtig gevoeld en het zat er wel, dus een klysma gegeven. dat werkte want met een half uurtje kwam de darmpek eraf. Inmiddels was ze ook dusdanig aangesterkt dat ze als wij haar omhoog zette eventjes zelf (los) kon blijven staan.
Er zat dus wel een stijgende lijn in, al was het heel weinig. Heel de dag weer in de weer geweest, veulen erbij zetten, melken en de fles geven, etc.
Om een uur of 11 's avonds stond ze ineens zelf op en waggelde ze een paar pasjes door de stal. We moesten haar nog wel bij de uier zetten, maar ze kon los staan terwijl ze dronk. Inmiddels had ze ook een keer geplast, maar verder nog niet gemest.
Ik ben op stal gebleven en had mezelf in een caravan geinstaleerd. Zo kon ik er 's nachts een paar keer uit om de fles te geven of haar bij de uier te zetten. Om 3 uur was ik haar ineens kwijt, en toen bleek ze achter Jamaica te STAAN. Ik haar weer naar de uier begeleid, en ze dronk weer.
Om 5 uur weer bij de uier gezet, en toen dronk ze niet. Ook de fles wilde ze niet. Maarja, misschien had ze net zelf gedronken?
Om 7 uur er weer uit, en weer laten drinken. Dit keer de fles, want de uier kreeg ze weer niet te pakken.
Dit weer vol gehouden, en we kregen allemaal eigenlijk hoop dat dit goed ging komen. Ze was een wereld van verschil met de vorige nacht. De ochtend allemaal doorgegaan met bij de uier zetten of de fles geven.
Om 12 uur zette ik haar weer overeind, maar ze bleef niet staan, weer overeind gezet, en weer viel ze om. Dus iemand erbij gehaald om haar vast te houden, en weer de fles gegeven. Deze was weer zo leeg.
Heb haar in een hoekje gelegd, en toen ik om 13.00 terug kwam lag ze daar nog steeds.
Ik zet haar in de benen en zie tot mijn schrik dat haar hoofdje scheef staat. Ik wrijven, tja, misschien heeft ze verkeerd gelegen.... Maar ik kon wrijven wat ik wilde, ik kreeg het niet recht. Op dit moment wist ik dat het echt foute boel was. DA gebeld, en mijn vriendin gebeld die even naar huis was/ DA zou tussen 2 en 3 komen. Wij weer naar de box, en toen stond haar bekkie open, ook begon ze stuipen te krijgen, ze spartelde alle kanten op, of hield haar benen ineens heel stijf. Ze sloeg haar hoofd tijdens zo'n stuip tegen de muur aan... Vriendin DA weer gebeld dat dit echt niet goed ging. Ok, ze zouden afmaken waar ze mee bezig waren en dan zou er iemand komen.
Hij was er rond half 2/kwart voor 2. Verhaal uitgelegt en ik wist eigenlijk al wat ie moest doen. Hij heeft even gekeken en haa slijmvliezen en tong werden erg rood. Ze reageerde nog wel wat, maar kon gewoon niks. Weer schoot ze in een stuip, gewoon zo zielig. We hebben besloten haar niet langer te laten lijden en ze is om 14.00 ingeslapen. Ze heeft ongeveer 37 uur geleefd. Inslapen was echt zo gebeurt, hij zet de spuit erin en weg was ze....

Ze was mooi, een vrij donkere vos, met Jamaica's blesje en rechts achter een hoog wit been. Haar naam is "Hope" geworden, maar dat heeft niet geholpen.

Jamaica is gelukkig heel rustig, die heeft de nacht van de geboorte al afscheid genomen, die wist dat het niet goed zat....

Annash
Blogger

Berichten: 26597
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: jamaica merrieveulen, in laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 10:41

Arme James. Arme Stef. Arme Hope Ach gut

Ik vind het echt ontzettend rot voor je meis.
Gaat het al wat beter? Beetje geslapen vannacht?

Coentjuh

Berichten: 9874
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: jamaica merrieveulen, in laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 10:47

Brrrr.. het is verschrikkelijk stef

Waarom? vraag je je af. Niemand die het weten zal..

Het zit je ook niet mee. Je hebt het mooi geschreven.. Sterkte verder Ach gut

shemar
Berichten: 1428
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Purmerend

Re: jamaica merrieveulen, in laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 10:54

Oh wat erg toch weer, heel veel sterkte.
Toch frapant he, dat Jamaica dat gewoon waarschijnlijk al aangevoeld heeft..

indus

Berichten: 286
Geregistreerd: 23-11-06

Re: jamaica merrieveulen, in laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 10:55

Soms wil je de natuur een handje helpen, maar zij gaat haar gang!
Je hebt je best gedaan, meer kon je niet doen.
Sterkte..

Lynn_Nikita

Berichten: 25588
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: jamaica merrieveulen, in laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 10:58

had helaas niet zo mogen zijn, ms sdat de merrie dat aanvoelde
sterkte met het verlies van Hope

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Re: jamaica merrieveulen, in laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 11:00

Jeetje Stef, wat een nachtmerrie voor jullie. Maar jullie hebben absoluut gedaan wat jullie konden.
Fijn dat je merrie er rustig onder is. Weet je, ik geloof dat sommige dingen gewoon niet zo mogen zijn..
En dat doet enorm veel pijn, want je kijkt er zo ontzettend lang naar uit en dan draait het uit op zoiets vreselijks. Ik wil je heel veel sterkte wensen met het verlies van je merrieveulen, en verwen je lieve merrie maar goed Ach gut
Laatst bijgewerkt door Kytha op 29-04-07 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

silketje

Berichten: 365
Geregistreerd: 02-07-06
Woonplaats: limburg, belgie

Re: jamaica merrieveulen, in laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 11:00

sterkte !!

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: jamaica merrieveulen, in laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 11:00

Potverdikkie Verdrietig ....sterkte meis ook voor Jamaica Ach gut

kimmie261

Berichten: 19255
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: jamaica merrieveulen, in laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 11:02

Verdrietig en weer een veulentje naar de veulen hemel...

stef,vreselijk,ik wens je echt heel erg veel sterkte...het is zo sneu,zo'n jong leven Verdrietig

Anoniem

Re: jamaica merrieveulen, in laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 11:04

nogmaals sterkte stef! verschrikkelijk.. heel veel sterkte!

Ntlie_

Berichten: 12472
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Zeeland

Re: jamaica merrieveulen, in laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 11:05

Jeetje zeg, wat een verhaal.. Scheve mond
Zo lang heb je uitgekeken naar het veulen (en vast heel wat bokkers erbij) en dan moet het zo lopen..
Ook zo zonde dat al die hulp en hoop niet heeft mogen baten.
Heel veel sterkte met het verlies, ook voor Jamaica.. Ach gut

peetje82
Berichten: 3516
Geregistreerd: 19-02-05

Re: jamaica merrieveulen, in laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 11:06

he wat sneu!
Krijg de kriebels,mijn veulen werd drie en een halve week te vroeg geboren,maar gelukkig wel alles goed!
Jammer dat het voor jullie niet zo mocht zijn!
Veel sterkte!

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: jamaica merrieveulen, in laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 11:15

jeetje wat een pech meid.

sterkte ermee.

Ineke2

Berichten: 33180
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: jamaica merrieveulen, in laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 11:24

Tjee ik heb kippevel van je verhaal... Wat verschrikkelijk dat ondanks alle moeite en pogingen het veulen te helpen en zelfs eerst flinke vooruitgang te zien toch uiteindelijk niet heeft mogen baten...

Heel erg veel sterkte met dit verlies Ach gut

Dreeke

Berichten: 2436
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Wolphaartsdijk (Zeeland)

Re: jamaica merrieveulen, in laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 11:26

Wat verschrikkelijk....
heel veel sterkte nogmaals.

ellepel

Berichten: 47565
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: jamaica merrieveulen, in laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 11:27

wat een verhaal zeg.... Verdrietig

veel sterkte met het verlies....

love_supream
Berichten: 189
Geregistreerd: 04-04-06

Re: jamaica merrieveulen, in laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 11:27

echt heel verschikkelijk

Wranglerbutt

Berichten: 10401
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: jamaica merrieveulen, in laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 11:28

Jeetje, Stef Ach gut Wat ongelofelijk sneu dat het niet zo mocht zijn Verdrietig
Heel veel sterkte!

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: jamaica merrieveulen, in laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 11:37

Heel veel sterkte. Dat is een pech die je echt niet graag mee maakt.

Heb je er trouwens al over nagedacht om eens contact op te nemen met de veulencentrale? Misschien wil je dat wel helemaal niet, maar het is maar een optie.

gitje65

Berichten: 1303
Geregistreerd: 02-11-05

Re: jamaica merrieveulen, in laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 11:54

Damn, wat vreselijk! Ja, ik ben er inmiddels ook achter dat het niet allemaal vanzelf gaat! Mijn hoogdrachtige merie (27 mei uitgerekend) heeft een virus en daarbij een bacterie wat op het hart van de merrie is geslagen dus het is erop of eronder voor merrie en veulen! Maar jah, ik hoop er maar het beste van.
Ik wens je heel veel sterkte met dit verlies!

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Re: jamaica merrieveulen, in laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 12:01

Wat naar zeg..... Verdrietig

Maar zo te lezen heb je gedaan wat je kon en valt jou niks te verwijten - je hebt het diertje zoveel kans willen geven als maar mogelijk was..... petje af!

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Re: jamaica merrieveulen, in laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 12:01

Sterkte Stef. Jullie hebben in elk geval het geprobeerd.

Dat Jamaica er zo afstand van deed is vaak al een teken. Wij hebben het vorig jaar gehad. Sundancer maakte geen aanstalten om het veulen meer te laten drinken en 's nachts is hij overleden. De da is wel vaak geweest, maar het heeft niet mogen helpen.

KootMiraDrum

Berichten: 8339
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: jamaica merrieveulen, in laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 12:02

Wat triest, Stef...

Elinaa

Berichten: 7502
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: jamaica merrieveulen, in laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 12:03

jeetje wat een sneu bericht, sterkte met het verlies. mist jamaica haar wel dan, aangezien ze er al te weinig naar om keek?