Duvel en de strijd tegen droes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Siggy

Duvel en de strijd tegen droes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 18:04

Duvel is begin oktober naar een opfok adres gegaan. Mijn mannetje was bijna 5 maanden oud en aangezien zijn moeder echt begon in te vallen en de dieren toch allemaal moesten verhuizen ivm de verkoop van ons huis, besloten we Duvel meteen naar zijn nieuwe vriendjes te brengen. Helaas kwam hij terecht in een groepje waar droes bleek te heersen. "Ach, een kinderziekte" werd er gezegd, "daar moeten ze doorheen, even flink ziek dan krijgen ze het nooit weer, niets om je zorgen over te maken"

Helaas liep het bij Duveltje anders, hij werd niet een beetje ziek, hij werd doodziek. Hij stond op een gegeven moment met 41 graden koorts, en heeft bijna 1 1/2 week niets gegeten, ik kreeg er met veel moeite een appeltje per dag in geduwd. Hij viel enorm af en verzwakte snel. Op een geven moment stond hij zo wankel op de benen dat ik hem met een flinke duw om had kunnen gooien. 's nachts kreeg hij ondertemperatuur, hij had niet meer de energie in zijn lijfje om zich warm te houden, overdag had hij flinke koorts.
Tot overmaat van ramp kreeg hij ook nog eens een abces bij zijn schouder, waardoor de angst voor verslagen droes waarheid werd. De dierenarts heeft uiteindelijk de abcessen bij zijn kaak en schouder opengesneden, het andere abces bij zijn kaak en de 3 abcessen bij zijn mond waren wel vanzelf open gegaan. Er stroomde letterlijk handen vol pus uit. Na het openen van de abcessen ging het eindelijk weer wat beter, de koorts zakte en Duvel kreeg weer eetlust. Onder zijn borst heb ik uiteindelijk nog een snede gemaakt, aangezien de pus van zijn schouder naar de borst zakte en er daar niet uit kon, waardoor opnieuw koorts ontstond.

Gelukkig gaat het mijn mannetje nu weer een stuk beter, dankzij een intensieve verzorging (waavoor veel dank aan mijn vriendin Karin voor de hulp) en antibiotica. Hij eet weer, komt duidelijk weer op krachten, de wonden bij zijn kaak zijn nu bijna genezen, de wond bij zijn borst en schouder zijn flink groot en daar komt nog steeds wat pus uit, ik denk dat hij bij zijn schouder wel een litteken over zal houden (who cares, als hij maar beter wordt). Ik spoel nog steeds 2 x daags met betadine en hij krijgt nog steeds elke dag een injectie antibiotica. Zijn temperatuur blijft nu goed, het is nu alleen afwachten of dat ook zo is als we stoppen met de antibiotica, de angst voor verslagen droes is nog steeds niet weg.

Hieronder nog wat foto's.

Zo zag hij eruit toen we hem naar de opfok brachten. Een mooi gezond stevig veulen.

Afbeelding

Een week later, de snot loopt uit zijn neusje, pus uit zijn ogen en hij voelt zich niet lekker

Afbeelding

Hij vermagert zienderogen, hij werd nog magerder maar daar heb ik geen foto's van gemaakt

Afbeelding

De abcessen bij zijn kaak groeien, ook de bult voor zijn schouder is zichtbaar

Afbeelding

Ja, de abcessen zijn open en meneer begint weer praatjes te krijgen

Afbeelding

maroes

Re: Duvel en de strijd tegen droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 18:11

Ach jee wat vrselijk voor kleine Duveltje.Hij is inderdaad flink mager geworden zeg.
Gelukkig zijn de plekken open en krijgt hij weer praatjes.
Ik hoop dat het geen verslagen droes is.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 18:13

Ach jeetje!
Gelukkig gaat het nu weer de goede kant op!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 20:03

Oh jee zeg, wat een ellende! Hij is idd heel erg veel afgevallen, gets.. wat heeft je mannetje veel moeten doorstaan! Ach gut Gelukkig lijkt hij nu aan de betere hand, hopen dat het zo door blijft zetten! Heel veel succes en sterkte!

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 20:12

Wat sneu Ach gut Wel heel knap dat jullie er zo goed mee omgaan! Hij komt er vast weer helemaal bovenop! Ja

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 20:50

de tranen springen in mijn ogen bij het lezen van dit verhaal. Ik ben mei dit jaar mijn jaarling kwijtgeraakt omdat ze ook door een lakse manier droes heeft opgelopen. Zij had helaas wel verslagen droes wat in de longen terecht is gekomen. Ze is in de kliniek in utrecht hieraan overleden. Het begon ook bij wat onschuldige abcessen en nadat zij genezen leek kwamen de abcessen in haar borst en in de keel die haar slokdarm dichtknepen waardoor ze niet meer kon eten. Wij hebben toen al het mogelijke geprobeerd met verschillende veeartsen en de kliniek maar het mocht niet baten, het nare is dat je zo weinig kunt doen.
Dat sommige mensen hier durven te praten over een onschuldige kinderziekte daar kan ik me heel boos over maken. Ook op mijn vorige stal waar ik haar ben kwijtgeraakt hebben ze niet geleerd van deze ziekte en worden er bij een uitbraak bijna geen maatregelen genomen om besmetting te voorkomen omdat het toch iets onschuldigs zou zijn.

Ik hoop dat jou ventje weer helemaal opknapt. Bij ons groepje heeft ook een fries gestaan die heeft bijna 2 maanden lang boven de 40 graden koorst gehad en ook abcessen elders in zijn lichaam, gelukkig is die er wel bovenop gekomen!

Sterkte ermee.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 21:16

Oh, vreselijk, ik hoop dat het bij Duvel inderdaad hierbij blijft. Ik wil er niet eens aan denken hoe het af kan lopen. In deze opfokstal wordt er ook heel laks mee omgegaan. De jaarlingen en twee jarigen die van de weide komen, zijn nu ook in de loopstallen gezet, direkt naast de zieke veulens !! Ze staan lekker neus aan snotneus, het is wachten op nog veel meer zieke paarden.... Het lijkt wel alsof iedereen het maar doodnormaal vind en denkt dat een paard met droes niks voorstelt. Terwijl ik elke keer nadat ik bij Duvel ben geweest me helemaal omkleed en goed handen was enz. om te voorkomen dat mijn andere paarden ziek worden (hen heb ik uit voorzorg nu ook gevaccineerd tegen droes btw.)

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 23:31

Gelukkig dat het nu beter gaat met hem ,hèèl veel sterkte Knipoog

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 23:33

oh wat vreselijk zeg om dit te zien Verdrietig tis nog wel zo´n mooi paardje!
Ik wens jullie veel sterkte en succes! Haha!

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 08:22

Zo, die is er op achteruit gegaan zeg!
Heel veel succes ermee, k hoop dat t snel beter met hem gaat!

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 08:25

Ach, Kep er geen woorden voor!
Ik wens je heeeeeeel veel sterkte!!
hopelijk komt hij er weer super bovenop, hij is heel mooi Lachen

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 09:07

Is het zo dat paarden maar 1x droes kunnen krijgen? Vroeg ik me even af... Want nu zijn de gezonde, naast de zieke beesten gezet, straks zijn de zieke paarden weer aan de betere hand en worden ze opnieuw aangestoken door de eerst-gezonde-maar-toch-ziek-geworden paarden? Of kan dat niet?

Hoop voor je dat het snel weer beter wordt en er niets aan over houdt!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:37

Ach, arme Duveltje Ach gut
Ik hoop dat hij er weer snel boven op komt.

Droes is toch meer een 'veulenziekte' dan een ziekte die bij volwassen paarden voorkomt. Ondanks de stempel 'kinderziekte' moet er dondersgoed worden opgelet bij droes. In de opfokstal waar mijn (nu oudere) merrie destijds stond werden de droesgevallen goed in de gaten gehouden. Temperatuur werd in de gaten gehouden evenals de ontwikkeling van de abcessen. Indien nodig werd de DA erbij gehaald.
Verder schijnt het idd zo te zijn dat als een paard eenmaal droes heeft gehad hij hiervoor de rest van zijn leven immuun voor is (natuurlijk wel weer afhankelijk van zijn gezondheidstoestand).

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 17:08

De rillingen lopen weer over m'n rug, vorig jaar stond mijn fjordenhengstje er ook zo bij in de opfok. De gezwellen zaten door z'n hele lijf heen, zijn koker etc was zo opgezwollen dat hij nog maar amper plassen kon en de dierenarts wilde niet eens het weiland in want dan liep hij kans om andere stallen te besmetten. Ik ben twee keer per dag naar de opfok gereden om hem te verzorgen en hem met de hand te voeren, maar hij heeft het gehaald!

Hou hem maar goed in de gaten, als het meeste vuil uit de abcessen is gaat het vast een stuk beter met hem.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 17:58

Shemar, heeft jouw paardje toen ook antibiotica gehad ?

Waarschijnlijk stop ik donderdag of vrijdag met de antibiotica en dan is het afwachten of de temperatuur laag blijft. Er komt al lang niet meer zoveel troep uit de wonden bij zijn schouder en borst en hij is, zover zijn conditie dat toelaat, goed fit. Een galopje door de wei zit er nog niet in, maar hij oogt in elk geval attent en loopt vlot met me mee.

vrijalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:07

Arm beestje Ach gut Ik zal heel hard duimen voor dezel kleine man!!
Sterkte ermee

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:13

Tinne schreef:
Is het zo dat paarden maar 1x droes kunnen krijgen? Vroeg ik me even af... Want nu zijn de gezonde, naast de zieke beesten gezet, straks zijn de zieke paarden weer aan de betere hand en worden ze opnieuw aangestoken door de eerst-gezonde-maar-toch-ziek-geworden paarden? Of kan dat niet?

Ze kunnen zeker wel vaker droes krijgen!! Mijn merrie heeft in haar eerste 5 levensjaren verschillende keren droes gehad en ook ken ik andere volwassen paarden die het opnieuw gekregen hebben!
Ik heb het met verschillende veeartsen erover gehad en ze zeggen allemaal wat anders, de een zegt dat er ong. 5 varianten van droes zijn en dat veranderd door mutatie contstant en de ander zegt dat ze ong. 5 jaar beschermt zijn als ze het gehad hebben en daarna opnieuw kunnen krijgen.
Hoe het ook zit, je moet zover mogelijk uit de buurt blijven van droes en verdere besmettingen zien te voorkomen!!

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:21

He bah Sigrid wat vervelend allemaal! Hopelijk houdt hij zich goed verder! Beterschap!

Megacarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 10:35

He, wat erg... mijn merrie heeft vorig jaar ook droes gehad en de rest van haar vriendjes ook! Maar gelukkig is het goed afgelopen.. Maar ze was niet zo broodmager.. absoluut niet! Succes met deze vent Knipoog !!

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 10:39

jezus wat vreselijk Ach gut sterkte en beterschap met hem!! Ach gut

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 10:39

STerkte ..
Wij hebbenhet ook op stal gehad, geen pretje Ach gut

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 10:43

veel sterkte hoop dat het nu de betere kant op blijft gaan voor je duveltje!

driebergenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 10:46

goh zeg, wat een zielig verhaal. En wat is Duvel er mager van geworden! Gelukkig lijkt het nu weer beter te gaan.

Ik heb wel eens gehoord dat paarden het beter kunnen krijgen als ze jong zijn. En dat als 1 paard/veulen het heeft, er meerdere veulens in de wei werden gezet, zodat zij het ook kregen.
Ze legden uit dat ze het dan niet meer kregen. Ik kan me nog wel herinneren dat die veulens goed in de gaten gehouden werden, en abcessen werden behandeld. Verder bleven ze in de wei.

Er zit vast een goede gedachte achter, maar na dit verhaal blijkt er dus ook een risico aan te zitten... ik denk dat je er niet rustig van slaapt als je paard in zo'n wei staat!!!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:03

Agossie, die Duvel! Hij is echt nog maar een schaduw van zichzelf ... arm paard! Idd wordt er vaak heel nonchalant gedaan over droes; zeer ten onrechte zoals ook nu dus weer blijkt. Dikke knuf voor Duvel!

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:04

Onze 2 jarige is dit weekend van de weide gekomen en staat nu een stal naast Duvel tot nu toe heeft hij nog niks maar ik vrees het ergste. Zal Duvel woensdag een dikke knuf geven. Hopelijk komt hij er gauw weer bovenop.