Gedrag drachtige merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
missgoldy

Berichten: 648
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: Den Ham

Gedrag drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 09:23

Hoi,

Ik heb een drachtige merie die vreemd gedrag laat zien de laatste tijd.
Ze is verder echt een knuffel geworden in de omgang.
Veel rustiger en zachtaardiger naar mij toe maar naar andere merries staat ze soms te schreeuwen/ brullen alsof ze een hengst is. Net of ze indruk moet maken.
Wie weet wat dit gedrag betekend en waar het vandaan komt? Of herkent het bij zijn/haar eigen merrie?

Groetjes Marjan

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Gedrag drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 13:41

Ja hoor, heel herkenbaar! Bij mijn jonge merrie merkte ik weinig verschil (maar die had ik toen nog niet zo lang dus ik kende haar niet zo goed) maar bij mijn oudste merrie merk je heel duidelijk fases: van heel aanhankelijk tot heel snel geirriteerd, tot een soort "hengstengedrag", tot schijnhengstig ... noem 't maar op. Zullen de hormonen wel zijn Knipoog

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: Gedrag drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 18:23

Ja, dat 'hengstengedrag' komt vaker voor bij drachtige merries (totaan 'dekgedrag' toe in extreme gevallen)... heeft alles met hormoonwisselingen te maken.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Re: Gedrag drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 01:11

Omdat het niet echt een western gerelateerd onderwerp is heb ik dit topic verplaatst.

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Gedrag drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 11:19

Ja hoor, heel normaal. Heel veel merries hebben (net als bij mensen) last van hun hormonen.
Ze zeggen trouwens wel dat als de merrie "hengstengedrag" vertoont, dat er dan een hengstveulen in zit. Bij mijn paard klopte dit jaar wel. Maar het zou een fabeltje kunnen zijn?!

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31333
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Gedrag drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 11:55

Hier nog een merrie die dat doet, ze loopt iedere dag even naar onze ruin toe om daar tegen te brullen en met haar voorbenen te stampen. En dan gaat ze weer grazen.. heel typisch Lachen

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Gedrag drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:27

Stom om te zien he. Ik sta er dan echt zo bij te kijken: "is dat mijn paard? ik herken haar helemaal niet".
Ze is nu weer drachtig een doet vooralsnog geen rare dingen. Misschien een merrie dus volgend jaar?

missgoldy

Berichten: 648
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: Den Ham

Re: Gedrag drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 18:40

Ik hoef me dus geen zorgen te maken. "T is best grappig om te zien hoe ze zich uitslooft.

fique

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Re: Gedrag drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 18:10

die van mij is ook aanhankelijker, maar ook snel geirriteerd vooral naar ruinen en sommige merries. ze heeft dat altijd al, maar het is nu erger geworden. (het stoom komt nog net niet uit haar neus) Lachen

Koekiesgek

Berichten: 524
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Julianadorp

Re: Gedrag drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 11:26

Ik heb het vorig jaar gehad dat mijn toen net drachtige merrie bovenop iedere hengstige merrie sprong.
Brullen, gillen, flemen, in benen happen... het was gewoon een hengst...

Wij dachten toen dat ze gewoon drachtig was van een hengstje, maar nee, het was gewoon een merrie.
Waar het vandaan komt... geen idee...

Maseike

Berichten: 6340
Geregistreerd: 07-09-05

Re: Gedrag drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:09

Sinds dat mijn paard drachtig is spoort die niet geloof ik haha Lachen
Wordt para als er een andere paard bij haar in de buurt komt en moet niks van andere veulens hebben, voor de dracht wilde ze altyd moeders van veulens pakken om het veulen tepikken maar nu moet ze daar ook niks van hebben.
Ze bijt en knuffeld niet meer, mag soms niet eens aan de buik komen en met rijden mag ik soms niet eens mij been tegen de buik aanleggen want dan raakt mevrouw over hit.
Ik hoor nu ook omdat mijn paard zo omslaat sinds de dracht dat ze zwanger is van een hengst Lachen

Dreeke

Berichten: 2436
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Wolphaartsdijk (Zeeland)

Re: Gedrag drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 19:07

Nou dan is de mijne drachtig van een merrie. Die vind alles en iedereen lief haha.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Re: Gedrag drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 12:24

Mijn merrie is ook veel zachter en knuffeliger geworden, hiep hiep hoeraaaa alleen maar blij mee!
En mocht het dan ook nog eens een merrieveulen blijken, dan dubbel blij!

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Re: Gedrag drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:08

Ik heb 2 merries drachtig. De een daar merk je het duidelijk bij, die slaat vreemde paarden af tot gillens aan toe, maar de ander laat eigenlijk niks merken. Nou is in het dagelijks leven de eerste altijd al een beetje apart en de tweede heeft nooit zulke veranderlijke dagen. De eerste is voor de 2de keer drachtig en was de eerste keer ook al heel erg veranderd, die kan zich echt al een hengst gedragen, maar daar kwam gewoon een merrie uit hoor Knipoog