Veulen in laten slapen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Veulen in laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 21:37

3 veulens had ik gekregen. En ik was al zo verwonderd en zo verheugd dat alles goed was gegaan, want dat heeft mij onwaarschijnlijk geleken. Ik kreeg gelijk.
Helaas.

Mijn kleine veulen Balin had afgelopen dagen veel pijn, hij perste uit zijn anus en uit zijn koker, maar er kwam niets. Ja, bloed op een gegeven moment. Eerst hadden we gedacht dat hij zijn ontlasting niet kwijt kon, maar dat kon wel. Het werd mij te gortig, zo kon ik hem de nacht niet in laten gaan want hij werd steeds zwakker. Dit was onmenselijk, dus er moest iets gebeuren. Mijn dierenarts had het over een kliniek in Duitsland, anderhalf uur rijden, een soort kleine faculteit diergeneeskunde in Utrecht lijkt het wel. www.tierklinik-hochmoor.de
Gisteren om half 11 hem er nog naartoe gebracht, eerst veulen, want ik heb maar een anderhalfpaardstrailer en hij was te zwak om de hele tijd te blijven staan en als we de merrie erbij zouden zetten, zou die misschien in die kleine ruimte op hem gaan staan. Vannacht om half 3 teruggereden om Wenhyfar op te halen en te herenigen met veulen. Ze waren meteen rustig toen ze elkaar weer terug hadden. VAnmorgen om 6.30 uur waren we weer terug.

BAlin werd uItgebreid onderzocht, hij werd zelfs weer even wat levendiger. Maar er klopte iets niet. VAndaag hebben ze hem onder narcose gebracht en opengelegd. Diagnose: Totaal uitvergrote nier, tot tegen de maag aan. Hier kon niets meer aan gedaan worden. ZE belden mij en adviseerden mij om het veulen te laten inslapen. En daar ging ik maar mee akkoord, het was het beste zo. Ik heb verzocht om het veulen daarna bij de moeder, WEnhyfar te leggen. Dan kon ze afscheid nemen en begrijpen waar hij gebleven was. Anders ging ze maar roepen.
Het was een heel zeldzaam verschijnsel, zo'n grote nier. Iets was er fout gegaan in de ontwikkeling van het veulen in de baarmoeder. Fijn, overkomt mij iets zeldzaams, is het niet het winnen van de lotto, maar dan moet het zoiets zijn.... Verdrietig

Waar ik nu zo mee zit, is dat mijn ongelukkige inzichzelf gekeerde merrie opvrolijkte en toegankelijker werd na de geboorte van het veulen. DAt veulen heeft haar echt goed gedaan. EN nu is ze hem kwijt. Ik heb daar echt veel verdriet van. Misschien is het mogelijk om er een ander veulen bij te doen, zou dat kunnen?
Is er nog iemand die met een moederloos veulen zit? Zou het helpen als je dat veulen er bij zou zetten?
IK heb in ieder geval al contact opgenomen met de veulencentrale, mogelijk word ik nog gebeld.

HIer een foto van Wenhyfar en kleine lieve Balin. Als de A aan de beurt was geweest, had ik hem Angel genoemd, zo lief was hij.
Afbeelding

veronake

Re: Veulen in laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:41

ik heb ongeveer hetzelfde voor gehad..
mijn merrie was erg moeilijk maar met haar veulens altijd geweldig. Ik heb dit jaar haar 2de veulen moeten latne inslapen omwille van een zuurstoftekort.
Ze heeft weken boos geweest, ik kon niet meer in stal komen of haar vast houden.
Stilletjes is ze terug de oude geworden. je hebt veel geduld nodig en mag haar niet dwingen.
een moederloos veulen kan je wel probern, ik vond toen geen.
veel sterkte met het verlies en met je merrie!

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:44

ohh jeetje wat verschrikkelijk
sterkte met het verlies
dit is echt zo niet leuk, en ook niet voor de merrie natuurlijk.
Echt verschrikkelijk, heel veel sterkte met het verlies

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:46

OMG Ach gut! Wat erg voor je.. Vriendjes zijn?
IK zou het zo moeilijk vinden en ik heb niks in laten moeten slapen ofzo maar ik kan me voorstellen hoe pijnlijk het is..
Je mag me pb ook al ken je me niet, ik vind het zoooo erg!
Veel stertke, echt waar, en met je merrie ook veel sterkte, ik denk dat die het ook wel moeilijk krijgt..
Ze zal het veulen wel erg missen.. Huilen!
Ik wens je nogmaals heel veel sterkte toe Ach gut!
Kusje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:48

jezus... jij was wel de laatste die ik dit had gegegund.. Heel veel sterkte met het verlies, en ook voor je merrie..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:49

oh, ik vind het echt zielig ook voor de merrie, ze kijkt zo lief op de foto, lijkt me een super lieve moeder, echt ik vind het heel sneu voor haar..

loesje688

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:53

Er bestaat een veulencentrale waarbij merries zonder veulen en veulens zonder moeder bij elkaar worden gebracht. Ik heb zo geen tel.nummer, misschien even googlen. Heel veel sterkte voor jouw en je merrie!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:56

he bah stinkmodder zeg!Heel veel sterkte met dit verlies!

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 22:10

Pfffff het gaat jou net zo voor de wind als mij...

En ik maar denken aan dat chinese sterrenbeeldenjaar. Ik meen het jaar van de hond (niet goed). Die aziaten begonnen al spullen te kopen om zich e beschermen, heeft in de krant gestaan en al.. Gezien de dingen die gebeuren..denk ik daar sterk aan. Ben 'hond'.

Zou het te maken hebben met Wenhyfar d'r leeftijd?
Veulen is dus beter af..de rest niet. Sneu voor Wenhyfar en voor jou... Sterkte Vriendjes zijn?

Wellicht dat een ander veulen een optie kan zijn

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 23:18

Wat erg! Zo'n prachtig klein beestje. Sterkte en ik zou zeker proberen er een moederloos veulen bij te krijgen.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 00:11

oh wat naar voor je, en voor je merrie Verdrietig

sterkte..

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 03:09

Jeetje... sterkte zeg Ach gut

Hopelijk komt er voor je merrie een veulen wat ze gelijk accepteerd... nogmaals, sterkte..

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 07:16

Jeetje meid, veel sterkte voor jou en de merrie Ach gut .

Ik hoop dat de moederloze veulencentrale iets voor je merrie heeft.

digo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 07:30

Sterkte hopen dat de merrie er snel weer bovenop is.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 07:51

Ik krijg hierdoor ook weer hoe stom het klinkt spijt dat ik mijn merrie gedekt heb. Soms denk ik wat heb ik mezelf op de hals gehaalt! Misschien wel ellende en veel werk voor niks en in het ergste geval dadelijk overkomt mijn merrie iets waar ik nu al zo gek mee ben!

Maar daar heb jij niks aan. Probeer maar te genieten van je andere veulen en hopelijk komt er nog een veulentje dat ze wil accepteren!!!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 08:09

Wat ontzettend sneu... Je hebt iig wel de enige juiste beslissing genomen tegenover het veulen, maar dat maakt het er niet makkelijker op Ach gut .

Ook sneu voor je merrie, die eindelijk weer wat opvrolijkte... Misschien dat een nieuw veulen erbij helpt, ik weet het niet. Hoe is ze er nu onder?

Heel veel sterkte!

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 08:16

Heel veel sterkte !

Je je zou je merrie idd kunnen melden bij de veulencentrale,
heeft Bucephalus hier van Bokt ook gedaan.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 08:20

Wat vreselijk weer Desiree, soms denk ik wel eens dat het altijd de zelfde moet treffen die nooit eens echt geluk hebben. Verdrietig Heel veel sterkte in elk geval de komende tijd ook voor je merrie. Ik denk dat de veulencentrale een goed plan is, wie weet hebben ze een weesje dat een mamma zoekt. Zou toch heel mooi zijn.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 08:22

Wat een verschrikkelijk naar bericht dat je veulen er nu niet meer is. Heel veel sterkte met het verwerken van dit verlies, je hebt imo echt de juiste beslissing gemaakt!

Tinuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 08:28

Jeetje meid wat vreselijk

Heel veel sterkte de komende tijd en ik hoop dat je een veulen kan vinden die je merrie(en misschien jou ook) weer wat kan opvrolijken Ach gut Ach gut

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 08:39

Desiree, ook van mij heel veel sterkte...

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 09:40

Wat ontzettend sneu...

Hopelijk is er een moederloos veulen die bij jouw merrie kan, zodat ze elkaar over het verdriet heen kunnen helpen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 09:43

Wat vervelend zeg. Heel veel sterkte, en hopelijk vind je nog een pleegveulen voor je merrie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 09:52

Bah wat naar. Het is altijd zwaar klote om een paard in te laten slapen, maar zo,n veulentje Huilen
Echt heel verdrietig voor jou en je merrie.

Er bestaat toch zoiets als de moederloze veulen centrale. Daar bemiddelen ze tussen eigenaren van moederloze veulens en merries die het veulen veloren is. Volgens mij staat het nr altijd in het begin van het seizoen in In de Strengen. Als je het KWPN beld hebben ze vast het nr.

Heel veel sterkte

*Jolanda*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 10:51

Jeetje wat vreselijk, ik weet helaas uit eigen ervaring hoe erg het is om je veulen te moeten laten inslapen Verdrietig ........
Heel veel sterkte ook met je merrie!