Drachtige merrie dichtzetten??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jes

Drachtige merrie dichtzetten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 17:55

Hey, ik vroeg me af waarom sommige merrie's dicht gezet worden.....
Hoe ze dan nog moeten plassen.........
En ook of er dan geen ontstekingen ontstaan.....

Wie kan mij helpen??

Groetjes Jessy

FlynnlOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:01

Hoe bedoel je ??

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 18:14

Er worden soms merrie's dichtgenaaid... En ik vroeg me af waarom dat gebeurd.......

Tieme

Re: Drachtige merrie dichtzetten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:21

Dat dichtzetten doen ze meestal bij merries waarbij de schede niet helemaal sluit. door bijv. geboorten van een veulen kan het gebeuren dat de schede een beetje uitgerekt is. er zijn merries die op 1 of andere manier met de schede lucht naar binnen zuigen. hierdoor kunnen dan ontstekingen aan de baarmoeder ontstaan.
Ze naaien het niet helemaal dicht. ze laten het onderste stukje open zodat ze nog gewoon kunnen plassen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:38

Ze doen het bij dravers, springmerrie's en andere sportpaarden ook wel preventief.

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 18:40

Is het dan ook preventief tegen een abortus, of vroeg geboorte?? Het lijkt mij, dat als een merrie een veulen er op bv. 9 maanden afstoot er iets mis zou zijn.....

Waneer zetten ze een merrie eigenlijk dicht?? (Na hoeveel dagen, weken, maanden???)

meisje333

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:33

Mijn merrie is na de inseminatie ook dicht gezet. Het is niet preventief bedoeld, er kan evengoed een vroeggeboorte komen.
Bij die van mij was het om uit te sluiten dat ze "lucht" zou zuigen en de drachtigheidskans te vergroten. Bij paarden met veel volbloed erin schijnt het vaker gedaan te worden.
Je moet wel voor de bevalling zorgen dat het weer opengeknipt wordt om uitscheuring te voorkomen.

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:44

Er is ook een birth alarm die ingenaaid wordt. Dit wordt oa gedaan bij Stal Roelofs. Zodra het vruchtwater naar buiten komt, wordt de spanning op het zendertje te groot en wordt het loodje uit het kastje getrokken, die vervolgens een signaal afgeeft, waardoor ze weten dat er een merrie gaat veulenen.

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 19:51

@ Bella: Dat heb ik inderdaad wel eens gehoord.....
Ik zou als het niet nodig was, nooit zoiets bij mn paard doen..... Kan me voorstellen dat je geen ontstekingen etc wil door het "Luchtzuigen" En er daarom wel voor kiest.....

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:54

Zo'n birth chip waar bella het over heeft wordt ook wel eens zo gebruikt. Is echt niet enkel bij dichtgenaaide merries.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:38

Is 2 hechtingen idd, valt reuze mee.

lisa_pluisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 17:52

[***] schreef:
Is 2 hechtingen idd, valt reuze mee.

Behalve als het je eigen doos betreft.
Ken merries die met het geweld van de bevalling totaal uitgescheurd zijn.
Het heeft nl geen zin de schede dicht te naaien als de baarmoeder ontsluiting heeft.
Als merries lucht aanzuigen door de schede dan zijn ze gewoon niet geschikt als fokmerrie.
Groetjes Lisa

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:21

Zo jij durft. Als je jezelf graag met een paard wilt vergelijken ga je gang. Echter haal je 2 dingen door elkaar. Een merrie die dicht gezet wordt bedoelde [***] niet met 2 hechtingen. De birthchip wordt met ong. 2 hechtingen vastgezet en daar heeft de merrie verder écht geen last van.

Verder vraag ik mij werkelijk af waar je je verstand hebt gekregen. Merries kunnen nog prima dienen als fokmerrie júist omdat ze dicht gezet zijn, waar ze verder geen last van hebben. Juist doordat ze gedeeltelijk dichtstaan komt er geen vuil (ontlasting e.d.) in de baarmoeder. De vulva wordt met een klein stukje huid aan elkaar genaaid enkele dagen/net na de inseminatie, niet tijdens de bevalling.

Het is wel zaak voor de fokker om op tijd open te laten knippen, hetzij enkele weken voor de bevalling of tijdens de bevalling zelf. Dit is de verantwoordelijkheid van de fokker zelf en heeft niks met de merrie en haar fokcapaciteiten te maken.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 20:11

Hallo,

Weleens van kaplijven gehoord?
Dat is het gedeeltelijk uitpersen van de schedewand wat dus vaker voorkomt en dan zetten ze de schede dicht.
Als je daar niet bijtijds bij bent dan kan een merrie tijdens de bevalling lelijk uitscheuren.
Het aanzuigen van lucht via de schede is bij volbloeden een erfelijkheidskwestie.
Groetjes Lisa

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 21:36

Nou durf je alweer.

lisa_pluisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 14:32

[***] schreef:
Nou durf je alweer.

Uiteraard,

Ik weiger met modder te gaan smijten dames

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 18:05

Je hoeft ook niet met modder te smijten. Goede boeken (of navraag doen bij een da) induiken lijkt mij meer relevanter.

p.s. je hoeft niet elke keer de groeten te doen.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 18:52

Hallo,

Ik heb bij een manegehouder in mijn regio, een prachtig resultaat gezien van dichtzetten.
Men was te laat bij de geboorte en het veulen is dwars door de schede gestoten en via een totaalruptuur geboren.
Totaalruptuur= vagina en anus worden een grote geboorteweg.
de merrie is doodgebloed en het veulen was ook dood.
Je moet je afvragen als een merrie een vaginale luchtzuiger is, of dit wenselijk is om daarmee door te fokken.
Je fokt toch ook niet met een merrie vanwege spat of iets dergelijks?
Bij volbloeden doen ze de grootste moeite om dit eruit te fokken.

Groetjes lisa

Ps schaamlippen openknippen vlak voor de geboorte lijkt mij persoonlijk niet erg prettig.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:21

AfbeeldingEigenlijk moet ik je heel erg bedanken. Ik heb nog nooit zo'n lol gehad. Afbeelding

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 20:45

Om een gestorven paard en haar veulen?
Jij hebt toch ook een veulen verloren aan een heupfractuur?
Niet iets om lol over te hebben lijkt me.

ziatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 21:05

Bij mijn verzorgpaard hadden ze dat ook gedaan.
Gelijk na de inseminatie.
Ze hadden nog wel een klein gaatje opengelaten voor het plassen.

paardjes___l

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 21:18

Sammie schreef:
Zo jij durft. Als je jezelf graag met een paard wilt vergelijken ga je gang. Echter haal je 2 dingen door elkaar. Een merrie die dicht gezet wordt bedoelde [***] niet met 2 hechtingen. De birthchip wordt met ong. 2 hechtingen vastgezet en daar heeft de merrie verder écht geen last van.

Verder vraag ik mij werkelijk af waar je je verstand hebt gekregen. Merries kunnen nog prima dienen als fokmerrie júist omdat ze dicht gezet zijn, waar ze verder geen last van hebben. Juist doordat ze gedeeltelijk dichtstaan komt er geen vuil (ontlasting e.d.) in de baarmoeder. De vulva wordt met een klein stukje huid aan elkaar genaaid enkele dagen/net na de inseminatie, niet tijdens de bevalling.

Het is wel zaak voor de fokker om op tijd open te laten knippen, hetzij enkele weken voor de bevalling of tijdens de bevalling zelf. Dit is de verantwoordelijkheid van de fokker zelf en heeft niks met de merrie en haar fokcapaciteiten te maken.

hier ben ik het mee eens !!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 22:45

lisa_pluisje schreef:
Om een gestorven paard en haar veulen?
Jij hebt toch ook een veulen verloren aan een heupfractuur?
Niet iets om lol over te hebben lijkt me.

Selectief lezen is ook een kunst

Er is nu trouwens wel een nieuw veulen onderweg, en raad eens... De merrie is dichtgezet. Erg hé!

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 12:01

@ lisa_pluisje:
Mijn vraag was gewoon waarom.... En ik moet zeggen dat ik die manege eigenaar dan erg onverantwoordelijk vind, een merrie goed in de gaten houden en tijdig weer open knippen lijkt mij de verantwoordelijkheid van de eigenaar......

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 12:09

Een geboortesingel dus.
Die ik dit jaar nieuw heb gekocht en alledrie de merries zijn bevallen terwijl ik alleen keek.
En die was duur!!!
Anyway, ik hoop dat het voor jullie goed afloopt.
Wanneer komen jullie veulens?